Jakten på den femtiende delstaten

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 01. des 2021.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,363
    Bonuspoeng:
    163
    Noen sier at reisen er målet. Det er jo imidlertid ikke til hinder for å ha et mål med reisen, eller rettere sagt ganske mange mål, som genererer et behov for å reise. For to og et halvt år siden bestemte jeg meg for å runde USA. Alle 50 delstatene. Jeg hadde per mars 2019 kommet til 21 delstater. 4 SAS bonusbilletter til USA lå klare i appen for å bringe tallet videre oppover, men prosjektet ble plutselig satt litt på vent. Nye billetter ble kontinuerlig bestilt og avbestilt.

    Ute på høsten i år øynet jeg endelig håpet og begynte å planlegge for hva billettene i appen skulle brukes til. Nå ligger 5 bonusbilletter i SAS C klare til å ta meg til USA mellom nå og mai. Dette kan dermed bli et reisebrev i 5 akter. I tillegg har jeg pådratt meg en sjette tur med BA, men den bidrar egentlig ikke til nye delstater, så det blir eventuelt et ekstranummer.

    For å komme meg rundt skal jeg, hvis jeg har talt riktig, ha 16 flighter med American, Skywest (for American), Alaska, Delta, United og Skywest (for United). Med 19 SAS flighter for å få meg frem og tilbake på de fem turene, i tillegg til 6 flighter på BA-prosjektet, så skal vel det bli totalt 41 flighter. Jeg har vært på alle SAS-destinasjonene i USA tidligere, men blir 9 nye flyplasser for innenriksflightene.

    8 leiebiler ligger klar i appene til Avis og Hertz.

    Etter planen skal jeg litt før lunsj 16. mai på Franklin Pierce Highway (som er oppkalt etter en president vel ingen har hørt om) krysse elven Connecticut inn i Vermont som den femtiende delstaten.

    De siste dagene økte spenningen for at dette prosjektet skulle havarere før det overhode kom i gang. Nå har jeg imidlertid sjekket inn og første akt er i gang. Krav om test 24 timer før avreise (istedenfor 72 timer) og test ved ankomst kan jeg leve med, hvis det skulle bli innført. Krav om karantene ved ankomst USA er det litt være med. Heldigvis har amerikanske flyselskaper gode vilkår for endring av reiser. Så får tiden vise hvor mange av de 5 aktene som blir gjennomført før mai, og hvor mange som må re-planlegges og eventuelt kommer senere.

    Jeg er bedre på å komme opp med reiseideer og planlegge reiseruter, enn hva jeg faktisk skal gjøre dit jeg kommer, og tidvis åpner reiserutene for å gjøre noe annet enn å reise, så tips er velkomne underveis.
     
    Last edited: 01. des 2021
    Are, olekvi, Points4Fun and 37 others like this.
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er fantastisk og ambisiøst!
    Håper på topp reisebrev og gjerne med kart som viser rutene du velger mellom delstater!
     
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,363
    Bonuspoeng:
    163
    Første akt - Nevada, Arizona og New Mexico
    Første akt gjennomføres takket være tråden "Samletråd for avbestilling av bonus C seter hos SAS". @wanterlust meldte i mai at han skulle avbestille en oval helg til LAX i desember. Takk igjen til @wanterlust!

    Opprinnelig gikk LAX-maskinen fra CPH tidlig om morgenen, så jeg la inn hotell på CPH, da jeg uansett hadde måttet sove på OSL hvis jeg skulle startet derfra om morgenen. I mellomtiden flyttet SAS LAX-maskinen til etter lunsj, men da hadde jeg ved en feil booket hotell som ikke kunne avbestilles, så da blir det en natt på Kastrup uansett. SAS har også klart å endre flightene frem og tilbake over dammen fra A350 til A330 til A350. Nå ser det ut til at det faktisk blir A350. Tilslutningsflighten til CPH er endret to ganger og flighten hjem en gang. Helt tilfeldig hadde imidlertid heldigvis booket flighter på dager hvor SAS fortsatt flyr.

    Jeg får vel forsøke å snu døgnet litt i kveld, men går neppe for @anders82-metoden. SAS gjør sitt bidrag ved at maskinen til CPH foreløbig er 25 min forsinket.

    Innsjekk på OSL gikk fint med alt klart for reisen helt frem til LAX. Hun som sjekket meg inn ringte en supervisor for å dobbeltsjekke at hun hadde sjekket alt som skulle sjekke av papirer, men hun hadde allerede full kontroll selv.

    Når jeg kommer bort blir turen benyttet for en kjøretur til Las Vegas for å fange Nevada med en liten tur over grensen til Arizona. Derfra tilbake til LAX. Gode ideer for mat på veien LAX-LAS, og om det er noe fornuftig mål i Arizona fra LAS mottas med takk (jeg har funnet ut at det er litt for langt til Grand Canyon).

    Så en flytur frem og tilbake til Albuquerque som skal gjennomføres av Skywest på vegne av American.

    Det er meldt 26 grader i LAX når jeg lander (det er ikke normalt i desember?), så litt sommerferie blir det også.
     
    jgroneng, pgaa, CKe and 21 others like this.
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dette liker jeg svært godt. Riktig god tur
    Hva metoden er må du minne meg på, men innbiller meg at det er alkohol i bildet :)
     
    Eddie47, Flymunda and Travellingalf like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er et prosjekt jeg kan stille meg bak! I tillegg til å føre liste over land jeg har vært i, fører jeg selvfølgelig også liste over amerikanske stater jeg har vært i. Du når nok de 50 før meg. :)
     
    Eddie47, Flymunda and Sunnfjordingen like this.
  6. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Er dette et oppdatert USA reisekrav nå ? antar det holder med hurtigtest da ?
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er en oppdater spekulasjon. Ikke ett oppdatert krav.
     
    Flymunda, Chrisljo and Maggie like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler @Flymunda. Ambisiøst å legge ut på så mange reiser i en tid og et land som enda er preget av pandemi.

    Gleder meg til å være med til mange delstater som mangler for meg.
     
    Flymunda liker dette
  9. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    206
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Det var 35 grader når jeg var der for ca. 3 uker siden - 14 november, sto 97 F (36 grader) i bilen når vi kjørte i LA. Det var tydeligvis dags-rekord for den dagen. Tro hva det kan ha seg, at det blir slike rekorder heletiden?
     
    Flymunda liker dette
  10. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,212
    Likes mottatt:
    21,328
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig kult reisebrev :) Gleder meg til fortsettelsen.
    God tur :)
     
    Flymunda liker dette
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Stilig. :)

    Kunne tenkt meg å fått til det samme selv, uten at jeg helt vet hvorfor.
     
    Flymunda liker dette
  12. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Kult og stilig prosjekt. Dette skal bli gøy å følge med på, vi får krysse fingrene for at du når målet den 16.mai :)
    God tur :)
     
    Flymunda liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Juhu! God tur :)
     
    Flymunda liker dette
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,363
    Bonuspoeng:
    163
    OSL-CPH en onsdags kveld. SAS sjefens spådom om den forretningsreisendes død og fritidsreisendes økning synes å i hvert fall ikke å gjelde denne ukedagen, tidspunktet på døgnet og strekning. Flighten var ikke akkurat full, men bestod av 90 % menn, som så ut som var på tur betalt av arbeidsgiver. Jeg fikk en treseter alene og ledig treseter bak meg (foran var det en vegg), så vurderer å følge @Roadkings nye leveregel om bare å fly på onsdager.

    Ellers noterte jeg at jeg liker Marabou bedre enn Kvikk lunsj. I morgen blir det vel ytterligere økning til pakken med tre konfektsjokolader hvis jeg har forstått det nye cateringopplegget riktig.

    Mitt herberge for natten er Comfort-hotellet på flyplassen. Clarion er booket for 3. akt. Note to self er å booke Clarion når det pøsregner. Dit kommer man innendørs fra flyplassen. Comfort krever frisk luft uten tak. Jeg prøvde meg å gå gjennom Clarion, som hjalp for 50 % av distansen, men det betød at jeg måtte brøyte meg vei gjennom det som må ha vært mer enn 150 mennesker i innsjekkingskø til Clarion (med SAS-passasjer som ikke kom seg videre innenriks Danmark pga dårlig vær her). På Comfort var køen bare ca 30 personer i samme ærend. Flere SAS-crew bodde forøvrig på Comfort. For første gang i mitt liv hadde jeg på forhånd sjekket inn i appen og lastet inn nøkkel på mobilen.

    Romnummer på Comfort hadde kommet opp i appen for mer enn to uker siden. I morges byttet de imidlertid rom, og jeg var litt skeptisk. Det viste seg imidlertid at de tydeligvis først i morges hadde lest ønsket om flyplassutsikt, og innfridde veldig ved å gi rom i toppetasjen mot flyplassen, istedenfor mot vannet. Det er litt merkelig romnummerering, men partalls romnummer mellom 1124-1146 gir best utsikt mot flyplassen.
     
    jgroneng, pgaa, CKe and 18 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Skal på Comfort selv i natt, @olestolen bevilget meg en poengovernatting :)
     
    Maggie liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    @Flymunda , dette:

    For første gang i mitt liv hadde jeg på forhånd sjekket inn i appen og lastet inn nøkkel på mobilen.

    Skal du være glad for at du gjorde.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Ad kjøretur fra Vegas, regner med at du tar en tur til Hoover dam?
    Da kan du jo fortsette 93 ned til Kingman. Derfra kan du evt ta gamle route 66 (tidvis dårlig forfatning og smal) opp til Oatman, en gammal gruveby som har blitt turistattraksjon, krysse tilbake til Nevada igjen ved Laughlin.
    Hvis du ikke syns Oatman frister, kan du kjøre videre vestover på I40, ta av sørover på 95 så kommer du til Lake Havasu og London Bridge, som en riking kjøpte i London og flyttet hit.

    Hvis formålet er å kjøre tilbake til LA igjen, så er I40 et godt utgangspunkt. Der kan du ta av og kjøre parallelt med Interstaten på game Route 66, jeg elsker den biten. Kjørt der mange ganger på Harley, fast stopp på Amboy, stedet gud glemte.

    Fra Amboy pleier jeg å ta over til Twentynine Palms å kjøre gjennom Joshus Tree Nat Park. Men det har du nok ikke tid til.
     
    Last edited: 02. des 2021
    afirm, CKe, Sunnfjordingen and 10 others like this.
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Vermont som siste stat, det tenker jeg er litt uvanlig. Kult opplegg du har, gleder meg til fortsettelsen. :)
     
    Flymunda liker dette
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Popcorn er funnet fram, dette blir artig, riktig god tur @Flymunda :)
     
    Flymunda liker dette
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,363
    Bonuspoeng:
    163
    Det var semi-vellykket. Jeg kom meg opp og inn på rommet. Gikk så ned igjen til resepsjonen på jakt etter litt drikke. I mens jeg var der nede falt IT-systemet ned. Da hadde jeg plutselig ingen romnøkkel som fungerte i appen. Resepsjonen forsøkte først å lage en nøkkel til meg, kun basert på at jeg oppga et romnummer de ikke hadde noen mulighet til å sjekke. Det virket ikke, så det endte med at resepsjonen fulgte meg opp på rommet mitt og låste meg inn med masterkey, med beskjed om at jeg ikke burde forlate rommet før IT-systemet var oppe igjen. I morges fungerte fortsatt ikke IT-systemet. Jeg tok dermed med meg alt når jeg gikk til frokost. Problemet var at man også trenger romnøkkel for å ta heisen ned til resepsjonen. Jeg gikk dermed inn i heis, døren gikk igjen, og så var det bare å vente og håpe at noen fra en annen etasje bestilte heisen og hadde en romnøkkel som fikk oss ned til resepsjonen. Etterhvert beveget heisen seg, og når den kom til 6. etasje dukket det opp en hyggelig Ire som lurte på det var greit at han også kom inn i heisen. Jo det var ganske greit, så lenge han bidro med et nøkkelkort.
     
    jgroneng, pgaa, afirm and 17 others like this.

Del denne siden