Skal ut å fly down under og har 10 timer forskjell å sjå fram mot, og har med familien. Ute på eteren kan ein finne så mange tips at ein ikkje veit kva ein skal tru på. Men kva fungerer for bonusfolket? For eigen del så har eg berre kjørt tvang på å halde meg vaken og prøve å spise lett. Av tips eg helst ikkje vil høre på, så er unngå champis høgt oppe.
Etter å ha reist ufattelig mye fram og tilbake til Melbourne så er min beste medisin til å slå jetlag på er sovetabletter. Kjøp en pakke som heter Restavit på apoteket der nede. De er super sterke så ta bare en halv tablett før du skal legge deg til riktig tid. Selv om du er trøtt så ta de uansett. De vil hjelpe deg til å ikke våkne 4 på natten. Jeg drikker ikke noe særlig mye alkohol så jeg holder meg borte fra det. Ellers drikk masse vann. Dette funker for meg. Etter 1 dag så er jeg tipp topp og inne i Aussie time
Er ganske dreven på både reisejetlag og ikke minst snu døgnet i forbindelse med jobb. Det viktigste har du allerede nevn: 1. Tving deg til å holde deg våken. 2. Det kan være lurt med litt sovehjelp, melantonin eller sånne som selges som reisesyketabletter i Norge og sovemedisin i USA (HCI tor jeg virkestoffet heter). 3. Om du reiser østover kan det være lurt å stå opp en time eller to tidligere enn vanlig noen dager før avreise (litt sent for deg). 4. Ikke snu døgnet mer enn du faktisk må (men det må en nesten uansett når en skal down under).
Vær forsiktig vist du bruker allergi medisiner. Zyrtec er nevnt, pollensesongen begynner vel i Australia nå? https://en.wikipedia.org/wiki/Doxylamine#Side_effects
Jeg pendler til Asia, og de siste årene er jetlag blitt verre, spesielt tilbake til Europa. Har prøvd de fleste tips, men lite som funker på meg. Det eneste som har vist seg å hjelpe er en time med reflexolog (i Norge) rett før avreise/ankomst. Det er ganske smertefullt, men funker. De trykker på nervebaner og setter små magneter på nervepunkter i ørene. Om du ikke vil ta den helt ut der kan følgende hjelpe: - Unngå kullsyre, kaffe og alkohol (Og alt som er gøy...) - Unngå sterk mat - Jeg bruker en innsovningspille, funker greit for søvn. - Ikke tren hardt dagen før avreise (ja, jeg testet. Sitte lemster i økonomi i 11 timer var ille. Hallo krampe) - Tren moderat/gå en tur ved ankomst. Setter i gang systemet. - Å holde seg våken er et slit. Må du sove, prøv å gjøre det så tidlig på dagen som mulig på ankomststed. Det er også noen avanserte tips fra eksperter på klokkeslett man skal unngå sollys, men usikker på effekten der.
Bruker Melatonin. Helt ufarlig og funker for meg. Fåes på resept i Norge eller de fleste apotek i utlandet
Jetleg er noe dritt! Jeg har prøvd det meste, med og uten alkohol. Jeg blir aldri fortrolig med det og jeg tror det er blitt verre med alderen, men jeg gir ikke opp. Da jeg jobbet både i USA og Europa brukte jeg "mellomtid" ... i USA sto jeg da opp kl 4 og la meg kl 20. I yngre dager jobbet jeg i en 5-skiftordning og ble søvnmessig utslitt, klarte aldri å tilpasse. Er det rart vi drikker?
Jeg kjøper Melatonin, og bruker det når jeg skal legge meg. Fås som sagt over her uten resept i utlandet. Prøver å tvinge meg til å bruke lokal tid så fort som mulig, stiller klokka i det vi tar av, så jeg vet hva tiden er der jeg skal. Unngå å sove "bare litt" når du blir veldig trøtt. Hvis du absolutt må, gjør det så tidlig på dagen som mulig. Jeg har alltid lest at man må la være å drikke alkohol osv, det driter jeg i. Er man på tur, så er man på tur! Har kjøpt "anti jetlag-piller" i USA som tas underveis på flyet. (Ja, jeg vet det er humbug og alt det der, men det skader jo ikke..)
Befinner meg stort sett i 6-timers jetlag, noe jeg personlig ikke opplever som spesielt vanskelig lenger. Har hatt noen stunt der tidsforskjellen er det dobbelte - og det er i alle fall dobbelt så slitsomt (for å si det mildt). @Eddie47 sin metode med mellomtid fungerer bra også for meg. Pleier i tillegg å kline til med å stå opp kl. 02 / 03 dagen(e) før retur til Norge, fordi jeg da er klar for søvn når flyet går på senettermiddagen. Ikke kast bort tiden på å spise på nattfly hvis man er genuint trøtt. Styrer også unna kaffe og andre sentralstimulerende leskedrikker på nattflydager. Har aldri tatt en sovepille i hele mitt liv - men dømmer ikke de som føler det blir rett for dem. Kan nok særlig se hensikten i det når man dundrer frem og tilbake til den andre siden av kloden. Østkysten i USA er en slags glorifisert tur til Kanariøyene, dog med litt kluss med døgnrytmen. Når man kommer frem er det én ting som gjelder: Hold deg våken til det er leggetid der du har ankommet (unntak hvis det bokstavelig talt er en superkort svipptur). Aktivitet er nøkkelen (jobb, trening, sightseeing). Husk å drikke for mye vann (egen opplevelse av "nok" er nok dessverre litt for lite for de fleste).
Enig. Ved bruk av Melatonin er det visst to ulike merker/effekter. Jeg fikk den som ikke virket så bra. Mulig den andre varianten virker bedre. Stille klokken til ankomstsone med en gang en kommer inn på flyet hjelper mentalt. Om bare kroppen kunne høre etter også...
På vei til Australia la vi inn en layover i Bangkok, det fungerte meget bra. 18timer med soving, basseng, mat og rusling. Ellers som alle andre skriver: Vann, mosjon, sunn mat og leggetid i henhold til stedet du ankommer.
Jetlag medisiner: Melatonin kommer i 2 versjoner Circadin vanlig hvit resept, funger dårlig Melatonin depot på reg. fritak(søker via FL) fungere bra. Allergi medisiner: Zyrtec for de som det fungere på. Vallergan er min favoritt etter legevakt og døgnomlegging Heavy anti dep/psykotisk medisin for de som vil prøve dette(gjelder de med tankekaos + søvnvansker) Remeron Tolvon Seroquel Da ble det litt flere alternativer
Me skal ha med unger, og er på ferie, så eg trur ikkje sovemedisin er aktuelt, men pakker det med. Me reiser standsmessig, og ankjem kl 1815 lokal tid i MEL. Planlagt så langt: - Lett mat, og litt omlegging av mattider mot Australia tid, samt lett mat på flyet, så biff og rødvin for vente til me er down under! - Stå opp to timer før dei siste dagene før avreise - Ikkje kaffi siste dagen eller på tur - Stille om klokka ved avreise FRA, må kanskje rekke flyet etter ei overnatting her... - ikkje champis er uaktuelt, då me ikkje prater flaskevis - Lett trening dagen før avreise, og bevege seg under mellomlanding i SIN, samt lett trening ved ankomst - Det blir nok kaffi på den fyrste heile dagen, men skal prøve å begrense det. Og elles er vel som vanlig andre og tredje dag og natt verst?
Hvis dette dukker opp i søk senere ang. sovemedisin: Zopiclone 7,5mg. Er vel nokså strengt reseptbelagt i Norge, sikkert ikke veldig sunt i lengden (så sjekk med noen som kan dette), og jeg ville utvist forsiktighet ved å ta med på reise uten å sjekke lokalt lovverk først, men den gjør susen hvis du prøver å konke ut noen timer i dyp søvn.
Dette er et B prep, hvis ikke fastlegen din er en mann/kvinne av eldre kaliber og ikke er redd for å skrive større mengder med B-prep(dvs felles mønster på fastlege listen) er du privilegert og får tak i dette, men vil ikke anbefale dette, 1 tbl blir for 2 tbl og av og til kan fort bli daglig Men for all del den funker
Jeg pleier å svime rundt i 10-14 dager og da går det over. Som Eddie47 skriver er jeg enig i at det blir verre med alderen, i min ungdom merket jeg ingenting. Melatonin anbefales for å sove. Kan kjøpes på alle apotek i USA. 1mg skal være nok, men jeg bruker 5mg. Kjøp 10 mg og del tabletten. Billigere og tar mindre plass i bagasjen for de som reiser meget light. PS. Første setning er sann.
Jeg reiser med 6-7 timers tidsforskjell en uke hver måned. Jeg bare stiller meg om til tiden dit jeg skal reise og sover på flyet når det er natt på ankomststedet rett og slett. Hvis det er fly som går på kveld/nattestid spiser jeg aldri på flyet, men legger setet rett i 180 grader det sekundet seatbelt skiltet skrus av og sover til landing. Da får jeg 9-10 gode timer og tiden er justert (kanskje en liten ettermiddags espresso må til...)
Zopiclone og Imovane har de samme virkestoffene etter som jeg forstår, og jeg bruker sistnevnte på vei mot Asia. En tablett sikrer 6t søvn, rekorden er 8t. Siden det er halvveringstid gjør den jetlag´en litt mer slitsom, men bedre enn ingen søvn (som jeg også har testet) Fastlegene er forsiktig med disse, og med god grunn. Kan bekrefte at de er (Imo)vanedannede, siden det er fristende å knipse innpå i dagene etter også. Jeg tar alltid nattflight tilbake til Europa, og når jeg en sjelden gang flyr business eller first trenger jeg ikke tablett. I økonomi ofte siden det er vanskelig for meg å sove sittende.
Jeg ville vært veldig forsiktig med apedop på tur om man ikke vet hvordan man reagerer på sånt. Spesielt om man som man ofte gjør, tar seg et glass eller fem med alkohol. Både remeron og seroquel gjør at jeg sover hardt, men har kraftig zombie-hangover dagen etter. Jeg håper ikke mange leger skriver ut disse preparatene for jetlag! Melatonin blir noe annet, og det bruker jeg ofte på tur. Får som mange har nevnt kjøpt det reseptfritt i en del land, i USA f.eks. går det som helsekost og det er også mye billigere enn reseptvarianten vi får i Norge. Har forsøkt de fleste av tipsene som florerer, og min erfaring er at man må prøve seg frem og se hva som funker for en selv. Jeg tar gjerne en dupp midt på dagen om det trengs, men husk på vekkerklokka! Jeg gikk på en smell på en snartur til AKL hvor jeg bare skulle slappe av litt og våkna opp etter 8 timer, frisk og uthvilt kl 21 på kvelden.
@Mbj Merk Heavy anti dep/psykotisk medisin,(står i teksten anti psykotisk medisin) skulle ha oversatt til norsk= APEDOP