LHR-LAX
NZ 001
Boeing 777-300
Sete 4K
Flytid 10t 45 min
Det var som nevnt ikke mye tid å slappe av i loungen, og etter vel en halvtime var det bare å sette kurs for gaten. Tradisjonen tro måtte jeg få nytt boarding pass da det SAS hadde utstedt ikke kunne benyttes. Snodig at SAS ikke får det til når det normalt aldri er et problem når andre utsteder boarding pass på SAS flighter. Jaja… Priority boarding fungerte som bare det, og etter en kort prat med purser i døråpningen om hvor jeg kom fra og hvor jeg skulle var jeg på plass ved setet.
Air New Zealand har valgt å plassere business class setene i ”fiskebensmønster”. Jeg vet ikke helt hvorvidt jeg liker det. Det er i alle fall mindre privat enn SAS’ løsning, samtidig som det vanskeliggjør kommunikasjon om man reiser sammen to personer. Setene var imidlertid svært gode – også som seng skulle jeg senere erfare. Når man sitter med bena ut mot midtgangen fant jeg ut at knyttnevetesten hadde liten hensikt.
Jeg ble ønsket velkommen av Cathy som fortalte at det var hun og Jo som skulle ta seg av meg på dagens flight, og jeg måtte bare spørre om det var noe. Hun ga en kort introduksjon i innstilling av setet og ville hjelpe til med å konvertere det til seng når jeg ønsket det. Så var det bare å bestemme pre-flight drink, og siden de ikke hadde champagne (!) så ble det en sparkling wine som hun var rask med å hente.
Utrolig hvor lite som skal til for at man skal følge seg velkommen om bord og få et positivt førsteinntrykk. Her scorer de fleste flyselskapene bedre enn SAS. Det er helt greit at man må lese av et ark for å vite hva jeg heter (selv om enkelte prøver å pugge på forhånd – noe som ikke er så lett med et etternavn som selv nordmenn må sjekke to-tre ganger før de kan uttale det), men bare det at man gjør det viser at man er opptatt av service.
Ikke lenge etter var boarding completed og push back skjedde på tid. Men med mye trafikk ut av Heathrow tok det nærmere tre kvarter før vi var i luften. For pre dinner drink var champagne tilgjengelig og servert med en liten skål med nøtter (ikke oppvarmede som hos SAS – et plusspoeng til sistnevnte). Da fikk jeg oppleve en annen snodighet med setene i fiskebensmønster – den lille luken som felles ned for drinker er plassert omtrent ved ene skulderen.
Så var det tid for middagsservering. Menyen var som hos de fleste – to forretter, fire hovedretter (fisk, fugl, kjøtt og vegetar) og oster, is eller sjokoladekake til dessert. Vinutvalget var greit nok – naturlig nok med fokus på viner fra New Zealand. Jeg valgte laks til forrett, kylling til hovedrett og oster til dessert – med en Chardonnay til de to første og portvin til den siste. Et godt måltid rett og slett. Air New Zealand har, som de fleste andre, valgt individuell servering – dvs. at man bestiller fra meny og så kommer maten direkte til bordet (i motsetning til SAS hvor man må vente på og velge fra trallen). Jeg synes det er både mer effektivt og mer hyggelig, og har en mistanke om at SAS’ løsning bidrar til at serveringen der tar så uuutrolig lang tid.
Setenes utforming gjør også at skjermen er litt liten – i alle fall sammenlignet med SAS. Utvalget av filmer og annen underholdning var godt så vidt jeg kunne se. Etter middag var det bare å se ferdig filmen før jeg ba om å få gjort setet om til seng. Ikke den mest kompliserte manøveren når man først vet hva man skal gjøre. En madrass ble rullet ut og så var det bare å prøve å få noen timers søvn. Jeg hadde fremdeles en lang reise foran meg.
Som tidligere nevnt var sengen komfortabel, og med mye større plass enn hva jeg trodde da jeg satt i setet (som føltes litt trangt). Her har Air New Zealand funnet en god løsning. Jeg sov ok noen timer og slumret litt i noen til før jeg fikk sengen konvertert tilbake til stol. Et par timer før ankomst ble det servert et lett måltid, men jeg var ikke spesielt sulten og valgte derfor bare litt frukt og kaffe.
Alt i alt var det en positiv opplevelse å fly long haul med Air New Zealand. Jeg er ikke helt overbevist om setene i fiskebensmønster er det beste, men ellers var både service, fasiliteter og betjening god. Jeg vil dog vente med å konkludere hvordan de står seg sammenlignet med andre *A selskaper til etter den neste flighten fra Auckland til Tokyo er gjennomført.
Last edited: 04. nov 2016