Jorden rundt på 19 dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 23. okt 2016.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig er det tid for "sommerferie”. Bortsett fra noen ovale weekender ble det ingen skikkelig ferie i sommer pga. innspurt og avslutning av prosjektaktiviteter. Jeg angrer i grunnen ikke på det – for med telefoner og eposter hver eneste dag gjennom juni, juli og august hadde en eventuell ferie blitt ødelagt. Timingen med 3 uker ferie i månedsskiftet oktober/november ser ut til å være perfekt, da prosjektet er avsluttet og alle utestående aktiviteter avklart.

    Jeg har lenge hatt lyst til å oppleve noen av de (for oss) eksotiske øyene i Fransk Polynesia, og etter en hektisk vår og sommer tenkte jeg det er en perfekt destinasjon – ikke minst fordi jeg da i praksis er mer eller mindre utilgjengelig for kollegaer på jobben. :) Og når jeg likevel er halvveis rundt kloden fant jeg ut at jeg kunne fortsette helt rundt og legge inn et stopp i Tokyo på hjemveien (siden jeg ikke har vært der før). Med litt anbefalinger fra spesialistene i Fijireiser ble opplegget fastlagt og bestillinger gjort.

    Reiserute:

    - Oslo – London med SAS (Boeing 737-800)
    - London – Los Angeles med Air New Zealand (Boeing 777-300)
    - Los Angeles – Papeete med Air Tahiti Nui (Airbus A340-300)
    - 1 natt på Hotel Tahiti Nui i Papeete
    - Papeete – Rangiroa med Air Tahiti (ATR 72)
    - 3 netter på Hotel Maitai på Rangiroa
    - Rangiroa – Papeete med Air Tahiti (ATR 72)
    - 7 netters cruise Tahiti – Moorea – Tahaa – Raiatea – Bora Bora – Huahine – Tahiti med Windstar Cruises
    - 1 natt på Le Meridien i Tahiti
    - Papeete – Auckland med Air Tahiti Nui (Airbus A340-300)
    - 1 natt på Hilton i Auckland
    - Auckland – Tokyo med Air New Zealand (Boeing 787-900)
    - 4 netter på Intercontinental Tokyo Bay i Tokyo
    - Tokyo – København med SAS (Airbus A340-300)
    - København – Oslo med SAS (Boeing 737-800)

    map.jpg

    I en ideell verden ville noen av stoppene ikke være nødvendig, men med få flyavganger blir det dessverre slik at man ikke alltid når frem tidsnok og må ta en overnatting.

    Siden jeg fikk så mange positive tilbakemeldinger på min sammenligning av business class mellom SAS, Swiss, Lufthansa og Singapore Airlines tidligere i år, ser jeg ikke bort fra at det blir en henvisning eller to til hvordan Air New Zealand står seg ift. de andre *A selskapene.
     
    FFlyer, RemiWM, Are and 30 others like this.
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Første etappe gikk relativt greit. Mye folk på OSL - også i innsjekk og fast track, men ikke så ille i SAS loungene. Kan tyde på at de fleste i fast track skulle reise med midt-østen selskapene. Det bare også passkontrollen preg av. Fryktelig tregt, men til slutt åpnet de en ekstra luke slik at de av oss med vestlige pass slapp gjennom raskt. En fast track gjennom passkontrollen hadde ikke vært å forakte. :)
     
    Misterix, LineE, RoadKing and 3 others like this.
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Blir fin denne reisen!
    Gled deg til å ligge på tvers foran i kabinen på Air New Zealand - meget spesiell løsning med tre i bredden på Screamlineren.
    Og hils til barvakten på Hilton Auckland fra denne gærne nordlendingen ;)
     
    Outback_Oggy liker dette
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-LHR
    SK 805
    Boeing 737-800
    Sete 2F
    Flytid 2t 15 min


    Vel ombord gikk det meste relativt greit. Midtsete var ledig på alle radene i Plus, uten at jeg kan si at det var bevisst fra SAS' side. Er ikke akurat godt vant til det fra den kanten.

    Lunsjen var helt ok. Kalkunrett som smakte greit. Kaffen syntes jeg var tynn dog.

    IMAG1919.jpg

    Turen over Nordsjøen gikk rolig for seg. Ble tid til en liten høneblund før kapteinen kom på og fortalte om stor trafikk inn til Heathrow (er det ikke alltid stor trafikk inn til Heathrow?). Men vi landet før tiden og fikk heldigvis en gate som gjorde at jeg slapp å gå alt for langt før ny security.

    Nå sitter jeg i MapleLeaf loungen til Air Canada. Tenkte jeg skulle teste den siden jeg prøvde Singapore Airlnes' lounge sist gang. Vil nok foretrekke sistnevnte i fremtiden... :)

    IMAG1920.jpg

    IMAG1921.jpg

    Loungen er ren og pen den - for all del. Og nesten folketom. Men standarden på KirsFlyer loungen til Singapore Airlines er nok noe bedre ja...

    Med knappe to timer i transfer blir det desverre ikke så mye tid til å nyte fasilitetene uansett. Det viktigste er å ha kontroll på væskebalansen. Neste etappe blir spennende. Air New Zealand til vestkysten av USA og "englenes by". :)
     
    KristianSk, kaijoar, Mbj and 16 others like this.
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Lovende start! Undertegnede ser fram til fortsettelsen :)

    Og reiseruta ser jo litt over middels ok ut :p
     
    Outback_Oggy liker dette
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Ojojoj for en rute! Dette må bare bli bra :)
     
    mhsalv and Outback_Oggy like this.
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    :) Snadder :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Litt av en rute og betraktelig raskere jorden rundt enn Phileas Fogg reiste rundt på ;)
    Blir spennende å lese om turen med Air New Zealand, og ikke minst om Polynesia som jeg anser som veldig eksotisk og spennende :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  9. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Er jo litt av en drømmereise du gjennomfører. Bruker du poeng eller hard cash på flyreisen. Spent på din vurdering av Windstar Cruises. Venner har kommet med litt varierende tilbakemeldinger.
     
    Outback_Oggy liker dette
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Misunnelig gitt! :) Nyt turen!
     
    Outback_Oggy liker dette
  11. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Fysj! Når jeg leser dette med fire grader og regn ute kan jeg ikke annet enn å misunne deg dette. God tur!
     
    Outback_Oggy liker dette
  12. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Spennende rute! Gleder meg til å følge med på reisen! God tur! :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    "Overvåk tråd" - check!

    Gledar meg stort til resten av denne :) Takk for at du delar og god tur!
     
    tommy777 and Outback_Oggy like this.
  14. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Også spent på Windstar, skal du ut med en av de opprinnelige båtene, eller et "Ex-Seabourn"?
     
  15. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Wow!!! Dette blir kanon spennende :)
    Gleder meg til Bora Bora bildene ☀️
     
    Outback_Oggy liker dette
  16. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager at oppdateringene kommer litt i rykk og napp. Wi-fi er ikke spesielt utbredt, stabilt eller hyperrask her, så man er ikke akkurat online 24/7… Hvis det går for tregt dropper jeg bilder og laster disse opp når jeg har en bedre forbindelse.
     
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det tør jeg ikke si. Skipet heter Wind Spirit, men jeg aner ikke historien.
     
  18. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Turen er kjøpt og betalt av hardt opptjente (og beskattede) midler. Fant ut jeg fortjente en skikkelig tur etter et vellykket gjennomført prosjekt, samtidig som den inngår i strategien for å beholde Diamant-kort hos SAS (nødvendig antall poeng oppnådd et eller annet sted mellom Auckland og Tokyo antar jeg…).
     
  19. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    LHR-LAX
    NZ 001
    Boeing 777-300
    Sete 4K
    Flytid 10t 45 min


    Det var som nevnt ikke mye tid å slappe av i loungen, og etter vel en halvtime var det bare å sette kurs for gaten. Tradisjonen tro måtte jeg få nytt boarding pass da det SAS hadde utstedt ikke kunne benyttes. Snodig at SAS ikke får det til når det normalt aldri er et problem når andre utsteder boarding pass på SAS flighter. Jaja… Priority boarding fungerte som bare det, og etter en kort prat med purser i døråpningen om hvor jeg kom fra og hvor jeg skulle var jeg på plass ved setet.

    Air New Zealand har valgt å plassere business class setene i ”fiskebensmønster”. Jeg vet ikke helt hvorvidt jeg liker det. Det er i alle fall mindre privat enn SAS’ løsning, samtidig som det vanskeliggjør kommunikasjon om man reiser sammen to personer. Setene var imidlertid svært gode – også som seng skulle jeg senere erfare. Når man sitter med bena ut mot midtgangen fant jeg ut at knyttnevetesten hadde liten hensikt.

    IMAG1922-001.jpg

    IMAG1923.jpg

    Jeg ble ønsket velkommen av Cathy som fortalte at det var hun og Jo som skulle ta seg av meg på dagens flight, og jeg måtte bare spørre om det var noe. Hun ga en kort introduksjon i innstilling av setet og ville hjelpe til med å konvertere det til seng når jeg ønsket det. Så var det bare å bestemme pre-flight drink, og siden de ikke hadde champagne (!) så ble det en sparkling wine som hun var rask med å hente.

    Utrolig hvor lite som skal til for at man skal følge seg velkommen om bord og få et positivt førsteinntrykk. Her scorer de fleste flyselskapene bedre enn SAS. Det er helt greit at man må lese av et ark for å vite hva jeg heter (selv om enkelte prøver å pugge på forhånd – noe som ikke er så lett med et etternavn som selv nordmenn må sjekke to-tre ganger før de kan uttale det), men bare det at man gjør det viser at man er opptatt av service.

    Ikke lenge etter var boarding completed og push back skjedde på tid. Men med mye trafikk ut av Heathrow tok det nærmere tre kvarter før vi var i luften. For pre dinner drink var champagne tilgjengelig og servert med en liten skål med nøtter (ikke oppvarmede som hos SAS – et plusspoeng til sistnevnte). Da fikk jeg oppleve en annen snodighet med setene i fiskebensmønster – den lille luken som felles ned for drinker er plassert omtrent ved ene skulderen.

    IMAG1925.jpg

    Så var det tid for middagsservering. Menyen var som hos de fleste – to forretter, fire hovedretter (fisk, fugl, kjøtt og vegetar) og oster, is eller sjokoladekake til dessert. Vinutvalget var greit nok – naturlig nok med fokus på viner fra New Zealand. Jeg valgte laks til forrett, kylling til hovedrett og oster til dessert – med en Chardonnay til de to første og portvin til den siste. Et godt måltid rett og slett. Air New Zealand har, som de fleste andre, valgt individuell servering – dvs. at man bestiller fra meny og så kommer maten direkte til bordet (i motsetning til SAS hvor man må vente på og velge fra trallen). Jeg synes det er både mer effektivt og mer hyggelig, og har en mistanke om at SAS’ løsning bidrar til at serveringen der tar så uuutrolig lang tid.

    IMAG1926.jpg

    IMAG1930.jpg

    IMAG1931.jpg

    Setenes utforming gjør også at skjermen er litt liten – i alle fall sammenlignet med SAS. Utvalget av filmer og annen underholdning var godt så vidt jeg kunne se. Etter middag var det bare å se ferdig filmen før jeg ba om å få gjort setet om til seng. Ikke den mest kompliserte manøveren når man først vet hva man skal gjøre. En madrass ble rullet ut og så var det bare å prøve å få noen timers søvn. Jeg hadde fremdeles en lang reise foran meg.

    IMAG1929.jpg

    Som tidligere nevnt var sengen komfortabel, og med mye større plass enn hva jeg trodde da jeg satt i setet (som føltes litt trangt). Her har Air New Zealand funnet en god løsning. Jeg sov ok noen timer og slumret litt i noen til før jeg fikk sengen konvertert tilbake til stol. Et par timer før ankomst ble det servert et lett måltid, men jeg var ikke spesielt sulten og valgte derfor bare litt frukt og kaffe.

    Alt i alt var det en positiv opplevelse å fly long haul med Air New Zealand. Jeg er ikke helt overbevist om setene i fiskebensmønster er det beste, men ellers var både service, fasiliteter og betjening god. Jeg vil dog vente med å konkludere hvordan de står seg sammenlignet med andre *A selskaper til etter den neste flighten fra Auckland til Tokyo er gjennomført.
     
    Last edited: 04. nov 2016
    FFlyer, Are, mhsalv and 9 others like this.
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Internasjonal transfer på LAX er en prøvelse. Det er en gåte for meg hvorfor amerikanske myndigheter har funnet at man må gjennom immigrasjon og passkontroll, hente innsjekket bagasje og tollklarere denne for så å sjekke den inn på nytt, og så gå gjennom den ordinære sikkerhetskontrollen for å komme tilbake til der man kom fra. Ekstremt tungvint og tidkrevende. ESTA automatene gjorde at immigrasjon/passkontroll gikk greit, men priority bag fungerte særdeles dårlig (for meg i alle fall – det så ut som de fleste andre med rød tag fikk kofferten tidlig) og jeg måtte vente lenge og vel på kofferten. Jeg hadde heller ikke fått boarding pass for siste strekningen, og sikkerhetskontrollen var lettere kaotisk som på de fleste amerikanske flyplasser. Hele prosessen tok 1,5 svette timer før jeg kunne sette kursen for loungen Air Tahiti Nui bruker. Denne var særdeles basic.
     
    FFlyer, mhsalv, geddi and 3 others like this.

Del denne siden