Jul- og nyttårstur 2016. Jeg (30) på tur med mine foreldre (60+). Gyllen middelvei?

Tråd i 'Reisemål' startet av kalleballer, 30. nov 2015.

  1. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Har prøvd å gjøre tittelen så forklarende som mulig, men here we go...
    Moren og faren min ønsker at vi sammen neste år drar et sted hvor vi tilbringer jul- og nyttår omtrent 2 ukers tid. Selvom jeg på ingen måte misliker tradisjonell norsk jul, er det ikke meg i mot å ta en ferie i denne perioden, så jeg har i utgangspunktet stilt meg positiv til forslaget deres.

    Selvom jeg selv nå er så "gammel" at jeg er ferdig med de verste fylleturene til Agia Napa o.l. tror jeg "problemet" med å dra på en ferie med mine foreldre kan bli forskjell i preferanser hva ferie angår.
    Kort fortalt mine foreldre elsker all inclusive-livet og er svært lystne på dette, mens jeg er noe skeptisk til dette da mitt inntrykk er at slike hoteller ofte ligger litt utenfor allfarsvei uten noe enkel mulighet for å reise litt bort. Jeg frykter rett og slett at jeg vil kjede meg!

    Mine foreldre:
    • Liker all-inclusive
    • Høy standard
    • Typisk charter-feriende, har ikke tall på hvor lenge de har vært på kreta ...
    • Skepsis til å fly veldig langt (men kan sikkert godta en mellomlanding, eventuelt overtales :) )
    • Deres forslag til nå: Kapp Verde
    Jeg:
    • Har de siste årene reist både alene og med venner. USA, Europa og Asia.
    • Liker god komfort, men det sosiale aspektet er viktigere, har derfor bodd endel på hosteller
    Fellesnevnere:
    • Budsjett. Ca. 15 000 - 20 000 kr per pers for 14 dager.
    • Sol og varme.
    Kort oppsummert:
    Har noen av dere reiseglade forummedlemmer forslag om et godt reisemål for jul- og nyttår 2016 som kan passe både for mine foreldre som søker bekvemhet, men også for meg som ønsker å treffe andre litt yngre folk?
    Et sted som er komfertabelt nok for mine foreldre, men fortsatt ikke for langt utenfor all annen sivilisasjon, slik at jeg på 30 kanskje kan møte noen som likesinnede som ikke nødvendigvis er pensjonister eller barnefamilie på tur?
    (Det hører med til historien at jeg er singel - hadde jeg vært i et forhold eller ha stiftet egen familie hadde det naturlignok vært annerledes).

    Edit: Glemte å nevne at de til nå har foreslått kapp verde, men jeg er litt skeptisk...
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Thailand eller cruise med noen interessante havner (athen,roma,napoli,venezia)

    Gamle folk elsker jo cruise og hvis man vil se mye er det en ypperlig måte å se nye steder
     
    kalleballer liker dette
  3. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, takk for svar!
    Har faktisk vært på cruise i middelhavet med de en gang tidligere, men føler ikke det var innertier - stoppene i de forskjellige havnene var relativt korte og livet på båten var ... ja.. begrenset?

    Når det gjelder Thailand så er nok dette mer interessant. Har du forslag til noe område som kan være innenfor både det den yngre generasjon (meg) og eldre kan tenke seg?

    Har forsåvidt vært innom tanken med Kambodia, Vietnam og filippinene også, men vet ikke så mye om disse reisemålene...
     
  4. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker umiddelbart Koh Samui eller Phuket. Phuket er litt mer "charter" (min personlige mening), men finner også områder som har mindre turister- er vel bare å holde seg unna Patong! Samtidig så liker de tydeligvis charter-stemning, og du kan sosialisere deg.
    Jeg liker meg bedre på Koh Samui. Mye turister der også, men generelt litt lavere harry-faktor. Fantastisk å dra litt rundt :)

    Når det gjelder pris, så synes jeg det er lettere å finne billige flybilletter til Phuket. Det gjelder både hvis du reiser direkte fra Norge via stopp i Europa eller Midtøsten, og også hvis du flyr via Bangkok. Qatar har jevnlige billige billetter OSL-DOH-Thailand, og anbefales på det sterkeste hva gjelder kvalitet på seter, mat, drikke og service ombord!
    Phuket og Koh Samui er vel også blant de aller dyreste øyene i Thailand, men billig for nordmenn! :)
     
    Ursa and kalleballer like this.
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Florida? Området rundt Miami har jo noe for både deg og foreldre. Fort Lauderdale eller nord på South Beach? Du fester og de soler seg?
    Har selv akkurat vært i Boca. Det blir litt pensjonist igjen, men nærmere Miami bør være bra
     
    Ursa, Kjakan and kalleballer like this.
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Florida er jo absolutt passe for en slik tur. Akkurat vært i Naples noen dager, perfekt for 60+.
     
    kalleballer liker dette
  7. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Miami er bra... og nevnt. Kapp Verde er egentlig ingen dårlig idé, men budsjettet er litt knapt.

    Vurder også florida keys, og aller helst Key West. Da er Miami bare en "liten" biltur unna for deg, og for foreldre som liker litt lux er det helt konge.

    Kan for øvrig anbefale The Betsy på south Beach om foreldrene vil ha det litt lux mens du svinger seidelen på Mangos.

    San-Diego/sør-california er heller ikke feil, men da må dere kanskje fly på plus eller bedre for at ikke foreldrene skal oppleve det som "for langt".... og da går jo endel av budsjettet bare i flybilletter.

    /koffert.
     
    kalleballer liker dette
  8. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Helt supert at dere kommer med forslag.
    Hadde egentlig utelukka USA pga kursen og budsjett, men det kan kanskje la seg gjøre?

    Nå skal det sies at jeg faktisk selv har besøkt både Miami, Fort Lauderdale og San Diego selv, men jeg er usikker på om det er ... "eksotisk" nok? Ser ikke for meg at de er overbegeistra for noen byferie - selvom alle byene selvfølgelig har strandliv :)

    Asia med Thailand, Malaysia, Kambodia og kanskje til og med Vietnam og Filippinene var vel det jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet, men det er kanskje vanskelig å finne noen destinasjoner her som har "best of both worlds"? All inclusive er vel kanskje ikke så vanlig i Asia?
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hør med Ving eller Star Tour. Med Ving får du jo også mulighet til å velge rutefly.
     
    kalleballer liker dette
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Om problemstillingen er aktuell igjen eller for andre så vil jeg anbefale Cancun. Mange meget gode all inclusive. Bodde selv på Le Blanc, tripadvisors beste i byen og tredje best i verden, men det finnes mange bra og rimeligere. Feks Hyatt Ziva eller Zilara (adults only). Flere av de ligger i gangavstand til partyområdet i Hotel Zone. Har også flere direktefly fre Europa så du slipper maset med transit i USA.
     
    Ursa and kalleballer like this.
  11. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Takker !
    Nå ble det Koh Samui denne gangen (hvor undertegnede rømte noen dager til Koh Tao for å få festa fra seg) - men dersom det skulle bli aktuelt med nok en tur av lignende karakter skal absolutt Cancun sjekkes nærmere ut!
     
    Ursa liker dette

Del denne siden