Junior og Senior på tur til Asia

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 03. okt 2018.

  1. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,118
    Likes mottatt:
    15,011
    Bonuspoeng:
    183
    Fin rapport og trivelig reisefølge! Mine små er antagelig 10 år eldre enn snittalderen her på IF, så jeg tar med eks-forloveden i stedet :).
    Hadde fornøyelsen av EVA-tur VIE -BKK, og retur TPE - CDG i vår. Utrolig fin service. Vår absolutte favoritt når man ikke flyr F.
    God tur videre!
     
    kjeeli, Eddie47 and Kristian like this.
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,628
    Likes mottatt:
    4,484
    Bonuspoeng:
    113
    Eva ser jo helt utrolig bra ut
     
    kjeeli liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,584
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er utrolig bra ... har bare en bekymring:

    Hvordan kommer det til å gå med junior når han skal ut og fly på egenhånd .. ??
     
    kjeeli, Jonkebassen and RoadKing like this.
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,242
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fyrste gong eg ser ein tometerstokk på tur, spørs om ikkje den må pakkast med framover:)
    Topp reisebrev!
     
    Flight Cancelled, kjeeli and Chrisbgg like this.
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    ha-ha, tommestokken reagerte jeg også på - fantastisk! :)

    Men først og fremst så ser det jo ut som at far & sønn storkoser seg på tur sammen fortsatt og det er jo det viktigste!
     
    kjeeli and Chrisbgg like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Junior går det nok bra med. Vi har da vel tro på ungdommen vi som fortsatt er unge? Kanskje bør vi rette bekymringen mot senior? Hva skjer den dagen han slippes løs på en flyplass alene med billett til de eleverte klasser? :rolleyes:
     
    Ursa, kjeeli, jgroneng and 2 others like this.
  7. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,738
    Likes mottatt:
    9,359
    Bonuspoeng:
    183
    Fan ta stisk!

    Og at du har meg deg tommestokk?
    I can’t even...

    God tur gutta! :D
     
    Flight Cancelled and kjeeli like this.
  8. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    26,969
    Bonuspoeng:
    183
    HeHe, Trodde alle pleide å være utstyrt med måleutstyr for å dobbeltsjekke specs som blir oppgitt av flyselskapene eller fra andre sine omtaler :D
    Mulig jeg har blitt en flynerd uten å merke det :eek:
    Har lest en review fra EVA AIR hvor en skriver at sengen blir 2 meter, så var nødt til å sjekke ut den påstanden :)
     
  9. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    26,969
    Bonuspoeng:
    183
    Huff huff, må du nevne det da :(
    Når den dagen kommer når han tar turen ut i verden på egenhånd, kan jeg være sikker på at alt som har med fly og flyplasser kommer til å gå kjempe fint for han :)
    Men det blir vemodig for min del å sitte hjemme :(.
    Gleder meg til den dagen han engang i fremtiden kommer opp med en spennende reiserute og inviterer meg :D
     
    holmen2, Ursa, Avixlo and 4 others like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,584
    Bonuspoeng:
    293
    Min sønn, i dag 36, inviterte meg for et par år siden med på bonustur for hans poeng ... noe alle sønner og døtre burde gjøre!
     
    drsyk, Misterix, Avixlo and 8 others like this.
  11. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    26,969
    Bonuspoeng:
    183
    :) Junior har fått med seg noen episoder av luksusfellen, så håper han har lært av det ;)
    I vinter klarte jeg å snike meg til en egotripp til ORD i C med SAS @Kristian :D
    Alt gikk vell til jeg var tilbake på ARN og glemte Mac`en i sikkerhetskontrollen der ;)
     
    holmen2 and Kristian like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er jeg (knappe) to meter selv, så bare det at det faktisk er kvalitetskontroll på oppgitt lengde gir meg lyst til EVA. Når det er sagt tror jeg det er *A selskapet jeg ikke har fløyet eller har billett til som jeg aller helst vil fly med fremover.
     
    kjeeli liker dette
  13. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    26,969
    Bonuspoeng:
    183
    Da fortsetter reisen :)
    Når vi kom til Bangkok måtte vi ut av flyet pga mannskaps bytte og rengjøring etter avstigende passasjerer.
    Vi gikk ut av flyet kl 09:50, ruslet gjennom en transfer sikkerhetskontroll før vi havnet i EVA loungen.

    1.jpg

    En liten titt under lokket på Dim sum utvalget. Skal innom her igjen på vei hjemover så skal kanskje gå grundigere til verks da. Stoler ikke helt på oppgitt m2 størrelse o_O

    2.jpg

    Matkrok 1

    3.jpg

    Matkrok 2

    4.jpg

    Toaletten er utstyrt med det meste, så her kan man kose seg lenge :D

    5.jpg

    Klokken 11:10 var det klart for boarding for siste etappe til Taipei.
    Pre drink var på plass kl 11:20 :cool:

    6.jpg

    Push back kl 11:34, og som ved avgang fra VIE startet serveringen 1 time etter avgang.
    Forretten var Grilled Chicken and Herb Bacon Thai Style, Celery and Apple Salad.

    7.1.jpg

    Hovedrett var forhåndsbestilt Grilled Chicken Marinated in Jeaw Sause (Chicken Kai-Yang) Served With Steamed Coconut Rice.

    8.1.jpg

    Andre valg som var tilgjengelig på flyet var

    -Classic Salmon Stuffed with Minced Prawn in Yellow Curry Sause Thai Style, Mixed Vegetables, Coconut Flavoured Rice
    -Oven Roasted Chicken Thigh Topped with Tomato Concasse Sauce and Black Olive, Mixed Vegetables, Potato Gnocchi
    En annen rett som også kunne forhåndsbestille var
    -Fried Tiger Prawn with Garlic Coriander Sauce Served with Steamed Rice
    Og det hele ble avsluttet med Cheese Fruit and Chocolate Rasberry Tart.

    9.1.jpg

    Så litt tilbake til hardware. Dette er lagringsplassen ved siden av beina.

    10.jpg

    Her er den dype hulen til beina, også ser dere dynen og puten.
    Det ble lagt på en tynn madrass/laken når de gjorde om til seng. Det kunne godt vært omvendt, tykke dynen til madrass og tynne lakenet til dyne.

    11.jpg

    Hvorfor må det alltid være så varmt i business og first class, hører mange her inne klager på det :(
    Men denne her hjelper veldig på for å få litt luftsirkulasjon når man skal sove :D

    12.JPG

    Armlene ut mot midtgangen er nedsenkbart

    13.jpg

    Og slik når det er oppe.

    14.jpg

    Vi lå an til å lande 30 min før tiden, men ble omdirigert til å ta 3 runder rundt på utsiden/innsiden av Taiwan :(
    Ser ut som bare 2 runder på bilde, men Junior viste meg replay på FR24 og der er det 3 runder.

    15.PNG

    Vi landet på TPE kl 16:19, så ble 11 min før oppsatt tid allikevel :)

    16.jpg

    Vi var ved gate kl 16:24,
    Det var 14 min kø i passkontrollen, og vi var gjennom kl 16:44.
    Innom minibank for kontanter til billettautomatene, cash is king hvis man ikke kjøper Easycard i Taiwan.
    Satte oss på Express Tbane til Main Station kl 17:09, og den bruker ca 35 min.

    17.JPG

    Så ting gikk veldig kjapt unna ved landing.
    Turen med EVA AIR får karakter 9 av 10 poeng
    Trekker et poeng pga litt for lang ventetid når man spurte om påfyll under middagen, kunne gå 5-10 min før de kom tilbake :)
    Det var full kabin i C og besetningen virket litt stresset.
    Maten og spesielt biffen fra VIE-BKK var fantastisk.

    Da ble de enda en ny flytype, 2 nye flyplasser og 1 nytt land :D

    Nå har vi kommet til Taipan Main Station, og videre derfra kommer i neste kapittel.

    God Lørdagskveld :)
     
    holmen2, Lnbre, Rune and 34 others like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,603
    Likes mottatt:
    63,604
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser jo meget bra ut!
    EVA må testes en dag (Hvis det er lov å si..).

    Liker viften! :D
     
    drsyk, kjeeli, Kristian and 1 other person like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293

    Fler som vil teste ho EVA:D

    Tommestokk, gaffa og vifte. Lurer på hva mer far har i sekken for å underholde oss og forbedre på :DEVA jeg.....
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Suverent med tommestokk!
     
    kjeeli liker dette
  17. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,290
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig !! Håper jeg kan ta med mine to gutter på sånn tur engang....men de bør være noen år gamlere kanskje(er 6 og 7 nå ).
    Flott rapport !!! :):):)
     
    kjeeli liker dette
  18. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    26,969
    Bonuspoeng:
    183
    Da blir det en oppdatering som ikke er fly relatert o_O

    Som nevnt i forrige oppdatering var vi kommet til Main Station i Taipei, så da fortsetter det derfra :)

    På forhånd hadde jeg gjort litt research på hvilken utgang fra stasjonen som var nærmest hotellet. Veldig greit å vite på en så stor stasjon, sånn at man ikke havner helt galt ut.
    Ruslet ut riktig utgang og hadde ca 500 meter å gå til hotell citizenM Taipei North Gate.
    Hotellet fra utsiden

    1.jpg

    Det var egentlig self check in, men en ansatt hjalp oss allikevel. Vi var på rom 501 kl 18:07

    2.jpg

    Første jeg la merke til er dobbeltdynen, hvem F… har funnet ut at det er praktisk:mad:

    Kombinert vask og kjøl på samme sted.

    3.jpg

    Det var bare å slenge fra seg bagasjen å sette kurs for nærmeste metrostasjon for å dra til Taipei 101.
    Vi stod klare på perrongen på Beimen stasjon kl 18:27 over en halvtime før oppsatt skjema.
    Med et Tbane bytte var vi fremme ved Taipei 101

    4.jpg

    Jeg hadde forhåndsbestilt Priority Pass, og gud så glad jeg er for at vi hadde det:D
    Først var det en laaaang kø for å få kjøpt billett, så var det en enda lengre kø for å ta heisen.
    Vi gikk bort til Priority Pass skranken hvor vi ble betjent med en gang.
    Så fulgte henne oss bort til heisen og vi fikk være med første tilgjengelige heis :)
    Vi var på toppen kl 19:10 og kunne nyte utsikten.

    5.jpg

    Med Priority Pass slapp vi også en lang kø for å ta heisen ned igjen :cool:
    Det var vel anvendte 542 kr mot ca 300 kr det ville kostet for vanlige billetter, for å sikkert slippe unna 2 timers køståing.

    Etter en kjapp tur innom McDonald´s i bunnen av bygningen, vårt første betalte måltid på turen.
    Tok vi samme rute tilbake til hotellet.
    Denne ligger ved siden av hotellet og heter North Gate, i gamle dager var det 5 innganger til byen og dette er en av de.

    6.jpg

    Slitne etter en lang reise var det deilig å være tilbake på hotellet kl 20:47 :confused:
    Her er kartet over tilbake lagt rute i Taipei denne kvelden.

    7.jpg

    Ja ja ,så var det ikke en gledelig morgen for meg :eek:
    Etter en natt hvor Junior og Senior begge ville ha mest mulig av dobbeltdynen for seg selv. Ble det jeg som tapte :( (eller tenkte at Jr hadde godt av en god natt søvn :))

    Vekkerklokken stod på 06:00, så da var det opp med gardinen. Jeg hadde bestilt rom med utsikt mot byen og vi ser jo litt av North Gate og Main Station til venstre i bilde, så det kan vi ikke klage på o_O

    8.JPG

    Vi var klare når hotell frokosten startet kl 06:30, og ble overraske over utvalget.
    Men en god frokost burde være en selvfølge når man betaler 950 kr for et rom med utsikt mot byen inkl frokost for en natt :p

    9.JPG

    9.1.JPG

    10.JPG

    Etter frokosten skulle vi ut på en liten sightseeing, før vi skulle fly videre.
    Vi ruslet ut av hotellet kl 07:00 ca 30 min før planlagt tid mot Beimen stasjon igjen.
    Da dukket denne fine bilen opp, er ikke fullt før det renner over.

    11.jpg

    Senior til høyre og Junior til venstre foran Chiang Kai-shek Memorial Hall. Han var tidligere President av Republikken Kina. Faktisk født på samme dato som Junior, bare 136 år tidligere.

    12.jpg

    Bilde tatt fra Memorial hall. Til venstre National teateret og til høyre National Konsert Hall.

    14.jpg

    National Teateret på nært hold.

    15.jpg

    Så ruslet vi videre til Peace Park som lå noen kvartaler unna

    13.jpg

    Så var det innom hotellet igjen for å hente sekkene og sjekke ut.
    Dagens sightseeing rute i Taipei

    19.jpg

    Så var det å komme seg til Main Station for å reise videre.


    18.jpg

    Lå såpass bra an at vi kom oss tidigere til flyplassen en planlagt, var på TPE ca rundt kl 10.

    På en så kort å intens rundtur må det planlegges grundig i forveien, surre rundt på metro stasjoner for å finne riktig vei er bortkastet tid.
    Så her er skjemaet som ble laget på forhånd for Taipei, litt pluss/minus margin har vi der

    20.jpg



    @ccurrahee Er nok bare malertape som er med på tur! Den har flere funksjoner enn bare å feste Mr AirBlower. Er man backpacker på tur må man pakke så trangt som mulig, så skittentøyet må også rulles tilbake og tape´s igjen for å få plass til alt i sekken :)

    21.JPG

    Nå har vi akkurat kommet hjem igjen, så det er en liten forsinkelse på reisebrevet:(
    Men med det programmet vi har hatt, har det ikke vært altfor mange ledige stunder til å organisere bilder og tekst.

    Neste kapitel er TPE-ICN mulig litt fra ICN-NRT også :)
     
  19. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    26,969
    Bonuspoeng:
    183
    Så var vi kommet til TPE for å reise videre til Tokyo, først ut er det TG634 til ICN med 777-300.
    Først innom skranken for å sjekke om vi kunne få 2 seter ved vindu istedet for i midten. Det gikk sånn delvis i orden.

    1.jpg

    Siden vi skulle dra fra T1 var det bare en lounge vi hadde tilgang til.

    2.jpg

    Loungen hadde litt flere sitteplasser i en avdeling til høyre for dette bilde.

    3.JPG

    Kald mat avdelingen.

    4.JPG

    Varm mat avdelingen.

    5.JPG

    De lagde også noen ferske varmretter.

    6.JPG

    Vi begge valgte Taiwanese Beef Noodle Soup, som var veldig god :)

    7.JPG

    Så var det på tide å trekke mot gate B4, Junior liker å være tidlig ute ved gate så da ble det ca 25 min ventetid før boarding startet kl 12:30.

    8.JPG

    Førstemann ombord igjen :)

    9.JPG

    Når turen ble bestilt var det slike seter som skulle være på denne flighten.
    (Bilde er lånt fra internettet)

    10.jpg

    Men når vi kom ombord ble vi lettere overrasket at det var lie flat seter :D på en 2t25m flyvning.
    Så sengen måtte testes før avgang ;) ca 184-185cm lang målt med egen kroppslengde.

    11.JPG

    Glass med Veuve Clicquot Brut før avgang er ikke å forakte :cool:

    12.JPG

    Er ikke lange strekket til ICN

    13.JPG

    Meny valget på denne flighten.

    14.JPG

    Vi gikk for Western Cuisine, og gratis er godt. Maten smakte bra den.

    15.jpg

    Ble nå vindussete på Junior :)

    16.JPG

    Det var bare halvfull kabin, så vi kunne ha satt oss sammen i et midtsetet.
    Men på en så kort flyvning var det greit å bli sittende.
    Dette var vårt første møte med Thai Airways, og det var strålende service fra hyggelige Cabin Crew :D
    Så på denne flighten ble det nytt selskap og ny flytype :)

    På ICN hadde vi 2t35m før neste flyvning. Den ble benyttet i Loungen med litt mat og drikke, var så folksomt at jeg valgte å ikke ta opp kamera.

    17.JPG

    Så stod vi oppstilt på gate, klare for OZ108 ICN-NRT. Boarding skulle startet kl 18:25 med avgang kl 18:50.

    18.JPG

    Det var litt forsinket så boarding startet ikke før kl 19:05. Her var det en jentegjeng på 3 fra Amerika som klarte å snike seg foran oss ved boarding :mad:
    Vi hadde plass på rad 2 her.

    19.jpg

    Knyttnevetesten er bestått!

    20.JPG

    Fortsettelse av denne flighten kommer etterhvert :)
     
    holmen2, AirMags, drsyk and 23 others like this.
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fantastisk å sjå denne reisegleda! Fint for Jr. å ha ein Sr. som kjem diltande etter og er med på flyinteressa (mogleg at Sr. er skuld i at Jr. fekk interessa, men la oss no ikkje henga oss opp i slike småting som logikk og fornuft!). Ja til meir! :) Og god tur vidare, karar!
     

Del denne siden