København-Tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Storg, 08. sept 2014.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Notert :)
     
  2. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Rema 1000 høres kjedelig og besøke når en er i København, med de ligger veldig sentralt ved Radisson hotellet i sentrum. Priser på flytende produkter er helt annet en det vi er vant med her i Norge :) http://rema1000.dk/om-rema-1000/avis/avis/
     
    RoadKing liker dette
  3. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    NB !!! Bordbestilling - det er meget populært
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har inntrykk av at det gjelder de fleste steder i Køben, ihvertfall de som er noe å skrive hjem om. Vi får se hva det blir, gledelig med så mange innspill iallefall! :)
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Mmmmm nå frister det med en tur til københavn igjen. Jeg kan iallfall anbefale

    http://restaurantgeist.dk/

    Noe av det mest funky jeg har vært på, men også noe av det beste jeg har spist av mat.
     
    RoadKing liker dette
  6. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig. Kanskje de beste smørbrødene i København. NB ! Frank tar bare bestilling på telefon. Hvis alt er opptatt kan jeg anbefale Told & Snaps. I tillegg til smørbrød i verdensklasse lager de også sine egne snaps. Og de har webbestilling så du kan enkelt se om de har ledige bord. Puh ! Merker at jeg må ned en tur selv.
     
    LN-FHU and RoadKing like this.
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Som en som jobber en god del i byen...

    Københavns beste smørrebrød finner du, punktum finale, hos Kanal Cafeen, rett ved Christiansborg (og derav også hvor danske politikere spiser, når de ikke er opptatt med å gå av): www.kanalcafeen.dk. Husk bordbestilling, gjerne veldig god tid i forhånd. Det blir fort fullt der.

    Når det gjelder øl, så er nevnte Brewpub et akseptabelt alternativ. En av de største tragedier i byen de siste par årene, er at både Bishop's Arms og, verst av alt, Den Tatoverede Enke har avviklet driften. Sistnevnte hadde mange hundre belgiske øl på hane og flaske. Nå er det Banksia (www.banksia.dk) som driver bar og bistro i Baron Boltens gård ved Kongens Nytorv, hvor enka holdt til, men det kan for så vidt være verdt et besøk.

    Men jeg anbefaler også å få tak i en sykkel og lufte seg litt mellom pubslagene. Legg inn en stopp på Nørrebro Bryghus etter å ha krysset søerne (www.noerrebrobryghus.dk/). Ta deretter turen ut til Christianshavn og klatre til topps i Vor Frelsers Kirkes tårn. Etter et slik svev, kan dere hangle dere 50 meter ned gaten til Cafe Oven Vande (www.cafeovenvande.dk), som har utmerket øl og mat. Man må jo ha påfyll.

    Av andre aktiviteter, så er Ny Carlsberg Glypotek, Nationalmuseet og Det Kongelige Bibliotek verdt besøk, synes jeg. Det er også verdt å sykle rundt byen og bare ta inn inntrykkene og stemningen (husk kart hvis du ikke er kjent). Det går fint an å sykle ut til Amager hvis man vil ha litt ro, eller ta med sykkelen på S-banen opp til Jægersborg (ca. 25 min.) og derfra ta seg inn i herlige Ermelunden, med slottet Eremitagen og masse hjort.

    Mulighetene er uendelige - København er herlig.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Femmenalt :)
     
  9. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Merker utifra alle de gode tipsene her inne hvor lite bevandret jeg er i restauranter og puber i København sentrum. Vi pleier å oppholde oss mest på Frederiksberg, og der hender det vi spiser på en italiensk restaurant i Falkonér Allé som heter La Vecchia. www.lavecchia.dk

    Favorittretten min er nr. 44, kalvemørbrad med sorte trøfler som raspes over kjøttet mens du ser på, med hvit trøffelsaus til. Maten er etter min mening godt priset sett opp mot porsjon og kvalitet. Ganske greit vinkart også, med viner fra ~250/flaske opp til 2500/flaske.

    Skal vi ha en pils eller et dansk smørrebrød, f.eks. etter en gåtur i Frederiksberg have og/eller zoologisk have. hender det vi stikker innom Hansens Gamle Familiehave i Pile Allé. Der kan jeg nesten garantere deg at du ikke treffer turister, kun koselige dansker.
    www.hansenshave.dk

    Fortsetter du sørover på Pile Allé kommer du etterhvert til det enorme Carlsberg-bryggeriområdet. Stikk innom Visit Carlsberg og smak på alt mulig rart at øl de måtte ha, og god tur! :)
     
    RoadKing liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kommer nok til å få en travel lørdag :), takker så meget for alle innspill som er kommet. Jeg vet ikke hva vi ender opp med å gjøre, men jeg vet iallefall at vi ikke kommer til å kjede oss! :)
     
  11. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Har noen et godt råd til en bra restaurant man kan ha en helaften på? Altså først spise en bedre middag, og deretter ta for seg av baren mens man varter opp sin bedre halvdel?
     
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg er kjøtteter og er meget imponert over Mash.
    De har noen sjapper rundt i kbh.

    www.mashsteak.com
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Umami har god mat.
     
  14. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke sterke meninger om restauranter til en bedre middag (Det finnes jo ymist Michelin-restauranter hvis en stiler høyt), men kan derimot sterkt anbefale at man setter av tid til (minst en) klassisk dansk "frokost" (= brunch) når man er i Køben. En bør da også være innstilt på å nyte (minst ) en bajer og (minst) "en lille en" til maten. Har særdeles gode minner herfra: http://www.tivolihallen.dk/?lang=en , og også http://frkbarners.dk/en/ . Bare det å lese seg gjennom menyene er en sjarmerende opplevelse seg selv ;) Begge disse stedene ligger nær mitt vanlige revir i Køben (Bor vanligvis i sette området, -Hovedkontoret til en internasjonal organisasjon ligger i nærheten). Skal en tur i månedsskiftet mars-april, men skal da bo på Raddison i Christianshavn.
     
  15. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Og for all del: sett browseren til dansk. Da kan man se retter som dette: "Pariserbøf med det hele og lidt mere" under lune retter :)
     
    Misterix liker dette
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Krebsegaarden :)
     
    ArthurDent liker dette
  17. terjewa

    terjewa Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, dette tipset er ikke sunt eller ett fint spisested, men i følge min smak var det de beste flødeskumbollene jeg spiste i København:)
     

    Attached Files:

    Misterix liker dette
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Dansk er ikke et språk. Det er en konspirasjon.
     
    KristianR and Travellingalf like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    ... de har bra sushi ..
    Jeg hadde med meg en kollega som ikke var veldig erfaren med sushi ..
    Vi bestilte "full pakke" og det første han gjorde var å putte i seg den grønne klumpen ..
    Han kommet nok alltid til å huske det ., måltidet var egentlig ødelagt for hans del ..

    Men for all del, jeg går ofte dit ..

    Min anbefaling til alle som reiser til Køben er å ta en tur til Kjøttbyen .. der finnes utrolig mye godt ..
     
    ArthurDent and Travellingalf like this.
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, det har pappa gjort i sine yngre dager også. Men tastingmenyene der er topp!
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden