Kompaktkamera anbefaling/erfaringer?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av artanis, 23. april 2018.

Tags:
  1. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Tror jeg postet denne riktig? Kunne ikke finne noen lignende tråder etter en kjapt søk. Moderator før flytte/slette, dersom det er noen lignende tråder.

    Regner med det er noen fotointeresserte her, med så mange flotte bilder i diverse reisebrev..

    Uansett, jeg er, som overskriften på utkikk etter et kompaktkamera. Hadde en liten fotointeresse for mange år siden, hvor jeg brukte et gammel Canon 350D speilrefleks. Dette er pensjonert for mange år siden. De siste 5-6 årene har det bare blitt brukt mobil. Gikk til innkjøp av et Gopro Hero 5 black ifjor, som har blitt brukt flittig.

    Siden det blir endel reising i år. Bl.a. NYC og Barcelona i sommer, før det hele topper seg med min første CT tur til NZ og Australia i desember, tenkte jeg det er på tide å skaffe seg et greit kamera. Bør vel klare å overgå @mariusbb sine 2000 bilder på CT turen vår med nytt kamera..:rolleyes:

    Har undersøkt mye og kom først inn på Sony RX100V, men syntes at 10k ble i overkant mye..Endte derfor opp på lillebroren Sony RX100 III. Dette ligger på ca 6k og var mer overkommelig. Slik jeg skjønte var eneste store forskjellen at man ikke kunne filme i 4K.. Noe som ikke gjør noe. Noen erfaringer med dette eller lignende kamera?

    Kort oppsummert om kravliste.
    Budsjett: ca 6k
    Krav: Passe greit ned i lomma
    Noen muligheter for å justere på iso, hvitbalanse, lukkertid osv.
    Ellers ikke så mange andre krav :D

    ps. Hurra for innlegg nummer 100.. :rolleyes:
     
    Gullars and Edvard like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    iPhone 8/X med f.eks Lightroom og et lite stativ. Har inntrykk av at Sony-kameraene er fine, men for min egen veier ikke ulempen med å ha med et dedikert kamera opp for kvalitetsforskjellen fra en god mobiltelefon.
     
    KristianSk, mathiasfe and artanis like this.
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Har kameraer som kan filme i 4K, men benytter stort sett 2,7k. Har funnet dette er en bra mellomting.

    Vurderte selv RX100 III, men endte opp med a6300 (av forskjellige grunner)
     
    Adrian E and artanis like this.
  4. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Har hatt RX100 II i fem år nå og er veldig fornøyd! Tar stort sett bare bilder på auto, og da blir resultatet bra! I tillegg er det veldig god batterikapasitet.

    Det ytterste belegget på skjermen har blitt slitt litt av, og det gjør at det er mye refleks fra sola i skjermen, noe som er litt irriterende. Bortsett fra det er det lite jeg er misfornøyd med.
     
    artanis liker dette
  5. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Ser i den ene testen at minuset er "svak batteritid" Hvor mye/lenge kan du bruke kameraet før du må lade batteriet?

    Har også vært der lenge. Brukt både Samsung S6,7 og nå 8 men har vel landet på at jeg vurderer sterkt å skaffe meg et dedikert kamera. Spesielt når vi skal endel ut å reise de nærmeste månedene.

    Skal stikke innom en butikk å se på Sony sitt kamera. Dersom det blir kjøp, får vi bare se om jeg faktisk kommer til å bruke det mer enn mobiltelefonen :rolleyes::D

    Edit: Bra jeg kom over denne posten. Da blir det en tur ned til foto.no i nærmeste fremtid :D
     
    Last edited: 24. april 2018
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Panasonic Lumix. Beste lommekameraet jeg har hatt. Leica linse og høy zoom.
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk pris på forhånd. foto.no besitter veldig god kompetanse på foto/video og har på mange av produktene veldig bra priser.

    Sparte nesten 30% på å kjøpe et objektiv til a6300 på japanfoto kontra foto.no. Så tok til takke med 15eb i stedet for 20eb.
     
    artanis liker dette
  8. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    RX100 all the way, velg modell ut i fra hvor mye penger du vil bruke
     
    rota and artanis like this.
  9. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt et RX100 mk3 de siste 4 årene. Storfornøyd!
     
    artanis liker dette
  10. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Vanskelig å svare på, men kanskje 350-500 bilder på én opplading. Kan egentlig ikke huske å ha gått tom for batteri.
     
    artanis liker dette
  11. rota

    rota Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Har hatt rx100 siden 2012, kan virkelig anbefale det! Har også et Sony A6300 for å kunne benytte litt ulike objektiver, men rx100-kameraet er mitt beste kamerakjøp noen sinne.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg valgte en Olympus Tough! TG-5 når jeg skulle ha et kompaktkamera.
    Dette er vanntett og jeg har brukt det flere ganger i svømmebasseng og på tur.

    Liker spesielt godt at det har GPS så du får geo-tagget alle bilder såfremt du venter til den har fått GPS signal før du setter i gang.

    Har vært på en del steder hvor både mobil og speilrefleks ikke kan benyttes så er kult med vanntett kamera :)
     
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Sony RX100 MII og oppover er gode valg. Vinner altid på sammenligning med andre. Jeg har bært en EOS 5D MII med to lenser hele tiden... i går kjøpte jeg meg en Lumix GX-80 som systemkamera. Skal være kjempebra.
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på tester her, men blir aldri helt klok. Har imidlertid sett meg ut Fujifilm X100F som en attraktiv kandidat: https://www.tek.no/artikler/test-fujifilm-x100f/379729

    Synes det er litt i dyreste laget eneste (ca 14k), men vurderer å kjøpe det i Tokyo på fredag. Har funnet ut at jeg kan få kamera, etui og de to ekstra etuiene for ca 13.000 der. Vil samlet koste i overkant av 20.000 her til lands.
     
    Reisegal and thecoldfish like this.
  15. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt reisekamera er et x100T og det er helt fantastisk. Et kamera man blir en bedre fotograf av. Bare å lese seg litt opp.
     
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, ser at serien får veldig bra kritikk, og for 8500 begynner det jo å bli overkommelig :)
     
    thecoldfish liker dette
  17. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har hatt Sony RX100 MIII, men for å være ærlig har jeg ikke brukt det siden iPhone 7 Pluss kom, og absolutt ikke nå som jeg har iPhoneX. Det beste kameraet er som kjent det du har med deg 24/7.

    Hemmeligheten med iPhone til reisefotografering er ikke uventet å velge riktig apps og mini-stativ for lang lukkertid kombinert med HDR og panorama.

    For ekstra lang eksponering av statiske scener (landskap, nattbilder) så produserer Average Camera Pro veldig rene bilder ved å ta 32 eller 64 bilder som gjennomsnittes for å fjerne støy:

    https://itunes.apple.com/us/app/average-camera-pro/id415577873?mt=8

    Beste stativ er også det du kan ha med 24/7, jeg bruker mikroskopiske Joby GripTight som er sammenleggbar:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Her er en ekstra langtidseksponering fra Singapore for å blur'e ut alle turistene som tar selfies

    IMG_5843.JPG

    Men også håndholdt er det imponerende hva en iPhoneX får til:

    2x tele-camera modulen:

    IMG_5441.jpg
    IMG_5371.jpg
    IMG_5510.jpg
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig, iPhone gir veldig bra bilder, Og særlig når de kom med støtte for RAW format så har kameraet blitt mer aktuelt.
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har kjøpt X100F nå. Tips til hvor man bør begynne å lses seg opp? Har aldri eid et skikkelig kamera og føler meg ganske grønn...
     
    thecoldfish liker dette
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    YouTube, masse videoer med tips og triks...
     

Del denne siden