Topp valg!
Korsika:
Jeg har vært litt her og der, men for strand har egentlig vestkysten vært den beste opplevelsen. Nordøst (Bastia og sørover) var noe skuffende på den fronten, men har tilbud som badeland, fossebading, pond swimming og slikt. Billig å leie bil og man kan oppleve masse fint i naturen, bare ikke nydelige strender hvor enn man snur seg. Beste stedet vi har vært her var La Valicella rett ved Moriani.
Algajola har også litt uimponerende strand, men mange fine naturopplevelser og faktisk en veldig god restaurant oppi fjellet. Bodde på Beau Rivage, som ligger på stranden. Spartansk, men herlig å sove til bølgesus. Calvi var veldig bra, men en del hakk dyrere.
Har glemt hvor vi var på vestsiden, men et stykke sør for Ajaccio. Betydelig bedre strender og jeg vil anbefale å se etter småbyer på kysten mellom Ajaccio og Bonifacio.
Ikke underkjenn de veldig mange naturopplevelsene på midten av øya, såfremt ikke barna blir veldig bilsyke. Det er veldig mye spennende og fint i innlandet.
Sardinia:
Per min smak er egentlig norsiden locatio non grata, helt fra Alghero til Olbia. Det er her det store turisttrykket ligger, alt fra TUI til veldig overprisede Costa Smeralda.
Fra San Teodoro og ned forbi Arbatax (altså østsiden), er det bare å velge og vrake blant fantastiske strender og ditto herlige naturopplevelser på kjøreturen. Det er mulighet for verdensklasse pond diving oppi fjellet, men kanskje litt slitsomt å ta med seg barna (som også kan bade der).
Golfo Orosei, med Cala Gonone som smørklatten, har noen av de aller beste strendene i verden, Her ryker feriebudsjettet raskt på hoteller og transport. Det ligger litt ulike tilbud her, men med barn er det Nuraghe Arvu som gjelder for min del. Pass opp for de "italienske" hotellene - her er det animazione fra tidlig morgen til sen natt; I praksis oppleves det som en Madagaskar-film. Det roer seg litt sørover, og området rundt Arbatax (Tortoli, Bari) har solide strender, god steming og til dels overkommelige priser på hoteller. Var trailblazer på Hotell Galanias i Bari, som da var nyåpnet og overkommelig priset. Har ellers bodd på herlige Agriturismo, her er det bare å finne rett mix av pris, komfort og beliggenhet.
Jeg vil jo anbefale en uke på hver av disse stedene. Bare kjæreturen mellom Cala Gonone og Tortoli er en opplevelse i seg selv. Med unntak av Cagliari har jeg ikke utforsket sør eller vestsiden.
Begge øyene er verd et besøk, men det koster. Spesielt Sardinia oppleves som overpriset. Kvalitet på mat er en utfordring begge steder. Man må nesten leie bil for å benytte tilbudene til både vann og land. Merk at Golfo Orosei-strendene i praksis er utilgjengelige til fots med små barn, og båtene som går dit er ikke billige.
Full disclosure: Jeg har hatt 2 turer til Korsika og 8 til Sardinia.
Vis alt...