Korsika og Sardinia

Tråd i 'Reisemål' startet av elgaaen, 30. jan 2024.

  1. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Vi skal besøke noen venner i Frankrike i sommer og vurderer å fortsette reisen til Korsika 1 uke også Sardinia 2 uker.

    Noen tips til reisemål og hoteller? Vi reiser med 2 barn på 5 og 2 så kort avstand til en liten eller stor by, samt strand er å foretrekke.

    Håper det finnes gode tips og erfaringer her:)
     
  2. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Topp valg!

    Korsika:

    Jeg har vært litt her og der, men for strand har egentlig vestkysten vært den beste opplevelsen. Nordøst (Bastia og sørover) var noe skuffende på den fronten, men har tilbud som badeland, fossebading, pond swimming og slikt. Billig å leie bil og man kan oppleve masse fint i naturen, bare ikke nydelige strender hvor enn man snur seg. Beste stedet vi har vært her var La Valicella rett ved Moriani.

    Algajola har også litt uimponerende strand, men mange fine naturopplevelser og faktisk en veldig god restaurant oppi fjellet. Bodde på Beau Rivage, som ligger på stranden. Spartansk, men herlig å sove til bølgesus. Calvi var veldig bra, men en del hakk dyrere.

    Har glemt hvor vi var på vestsiden, men et stykke sør for Ajaccio. Betydelig bedre strender og jeg vil anbefale å se etter småbyer på kysten mellom Ajaccio og Bonifacio.

    Ikke underkjenn de veldig mange naturopplevelsene på midten av øya, såfremt ikke barna blir veldig bilsyke. Det er veldig mye spennende og fint i innlandet.

    Sardinia:

    Per min smak er egentlig norsiden locatio non grata, helt fra Alghero til Olbia. Det er her det store turisttrykket ligger, alt fra TUI til veldig overprisede Costa Smeralda.

    Fra San Teodoro og ned forbi Arbatax (altså østsiden), er det bare å velge og vrake blant fantastiske strender og ditto herlige naturopplevelser på kjøreturen. Det er mulighet for verdensklasse pond diving oppi fjellet, men kanskje litt slitsomt å ta med seg barna (som også kan bade der).

    Golfo Orosei, med Cala Gonone som smørklatten, har noen av de aller beste strendene i verden, Her ryker feriebudsjettet raskt på hoteller og transport. Det ligger litt ulike tilbud her, men med barn er det Nuraghe Arvu som gjelder for min del. Pass opp for de "italienske" hotellene - her er det animazione fra tidlig morgen til sen natt; I praksis oppleves det som en Madagaskar-film. Det roer seg litt sørover, og området rundt Arbatax (Tortoli, Bari) har solide strender, god steming og til dels overkommelige priser på hoteller. Var trailblazer på Hotell Galanias i Bari, som da var nyåpnet og overkommelig priset. Har ellers bodd på herlige Agriturismo, her er det bare å finne rett mix av pris, komfort og beliggenhet.

    Jeg vil jo anbefale en uke på hver av disse stedene. Bare kjæreturen mellom Cala Gonone og Tortoli er en opplevelse i seg selv. Med unntak av Cagliari har jeg ikke utforsket sør eller vestsiden.

    Begge øyene er verd et besøk, men det koster. Spesielt Sardinia oppleves som overpriset. Kvalitet på mat er en utfordring begge steder. Man må nesten leie bil for å benytte tilbudene til både vann og land. Merk at Golfo Orosei-strendene i praksis er utilgjengelige til fots med små barn, og båtene som går dit er ikke billige.

    Full disclosure: Jeg har hatt 2 turer til Korsika og 8 til Sardinia.
     
  3. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    188
    Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Litt enig, MEN hvis de kommer med ferge til Porto Torres, så syns jeg Stintino har veldig fine strender og er verdt å besøke når man er allerede i området.
     
    The_Dude liker dette
  4. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Vi bodde på en AirBnB i Budoni på Sardinia, det var en helt ok plass i nærheten av stranden. Budoni var 3-4*C kjøligere i Budoni i motsetning til San Teodoro, når det er 35-40*C så er det stor forskjell.

    Hadde anbefalt bil og gjerne oppleve forskjellige byer/tettsteder.
    Bosa på vestsiden av øyen er en ganske flott plass, og Castelsardo er også verdt et besøk.

    Vi besøkte rikmanns-plassene, og det var jo en opplevelse men overpriset.

    Anbefaler øy-hopping fra Palau, det var veldig gøy både for store og små.

    Fra øyen Isola Spargi

    [​IMG]
     

    Attached Files:

    The_Dude liker dette
  5. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode svar! Vi ser nok etter hoteller som har leiligheter eller små kjøkken ihvertfall så vi kan få ungene i seng noen kvelder samt lage litt enkel frokost etc selv.. Vet ikke om vi skal bo mere enn to ulike steder, greit for barna at de får etablert seg litt et sted.. Tar gjerne i mot tips til fine hoteller for voksne og barn som ikke er HELT jævlige.. Bør vel være mulig å finne noe i 2-3000.- pr natt håper jeg!
     
  6. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Sjekket litt hoteller i Bari. Her var det mye fine steder til grei pris.. Hvordan er nærmeste by/landsby her? Er det en koselig liten plass man kan tusle rundt i på kvelden for middag? Eller må man kjøre bil til en annen by?

    Hun minste er nok ikke så fysen på skogtur med kulpbading så strand og basseng holder lenge for oss.
     
  7. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjenner jo bare til Galanias. Det består av to klynger, og det hovedklyngen (med resepsjonsbygget) som gjelder, ikke satelitten. Har markert i rødt:
    [​IMG]

    Selve dette området rundt Torre di Bari er litt kjedelig og preget av hoteller og et par restauanter. Nermeste landsby er Bari Sardo - jeg har ikke tilbrakt noen tid her, så vanskelig å anslå koselighetsfaktoren. Du må uansett kjøre bil dit.

    I 2-3000 kroners klassen har jeg bare erfaringer med Agriturismo. Vi hadde det fint på nærliggende Agriturismo I Mandorli. Leilighet som har mulighet for egen catering har jeg nesten ingen erfaring med på Sardinia, bare en gang i Golfo Aranci for å tilpasse oss reisefølget.

    Tortoli og Arbatax - det er greit nok, men vi snakker overhodet ikke Toscana her. "Koselige, italienske byer" ligger stort sett i innlandet - men her kommer jeg litt til kort, har jo ikke vært overalt :)

    Min erfaring er at man kjører en del bil uansett. Stranden på Bari Sardo har sin egne magi når havet slår inn (og bølgene blir 2-3 meter høye), men Di Cea, Foxilioni og Lido Orri er mye bedre for "vanlig bading" og barn.

    Cala Gonone er mer "idyllisk, italiensk badeby" hvor man ikke trenger bil - tenk på et vakkert, varmt og livlig Son? Tenk sleepy sørlandsby som blir transformert om sommeren. Her havner man fort _litt_ utenfor sentrum når man har barn, men man kan spasere (som jeg som oftest har gjort med barn), ta shuttlebus (til enkelte tider) og billig taxi. Tipper gåturen fra Arvu tar ca 15 minutter i ferietempo. Kjenner ikke til noen self-catering option her med basseng, men generelt tips er å ikke bo for langt opp i lia om du tar sikte på å spasere.

    Så langt i karriæren tenker jeg at Korsika har vært bedre på "integrerte tilbud" med tanke på hvor man overnatter, strand, byliv osv.
     

    Attached Files:

  8. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Vi bodde på Grande Baia Resort & Spa i 10 dager, må ha bil for å bo her. Gode tilbud for store og små. Egen private strand, vi fikk leilighet med utsikt, samt kjøkken. Høydepunktet for barna var å kjøre med golfbilen ned på den private stranden.
     
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Dette har vi faktisk vurdert. Går vel shuttle inn til San Teorodor på kvelden også?

    Så også at det en form for barneklubb der også?

    De har jo restaurant, en liten butikk etc så man kan variere litt hvor aktive kveldene blir ut i fra dagsform også:)

    Vil du anbefale det?
     
  10. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    1,068
    Bonuspoeng:
    93
    Radisson-hotellet i Ajaccio er bra, fint bassengområde etc. Lurer på om det var et lite kjøkken på familierommene, men det er lenge siden jeg var der.
     
  11. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Tror fanken med jeg også har bodd her! Var riktignok en helgetur hvor jobben hadde leid nesten hele hotellet. Husker at rommene var litt mer "standard forretningshotell", og mindre preget av lokal skikk (som noen av de andre hotellene jeg har nevnt).
     
    sday liker dette
  12. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker på shuttlebuss, men vi hadde leiebil fra OLB. Brukte pizzarestauranten 1 gang, og den var god. Det er en barneklubb der med aktiviteter på dag og kveldstid. Mye som foregår på engelsk og italiensk. Likte bedre TUI sin resort i Alghero mtp barneklubb.

    Ca 5 min(3km) fra resorten så ligger det noen gode restauranter, bakeri og en liten butikk. Vizi e Sfizi har utrolig god sjømat og helgrillet pattegris.
     
  13. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Ok.
    Hun eldste er vant til Spansk/Engelsk barneklubb så det går fint:)
    Hvor langt er det inn til San Teodoro?
     
  14. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    17minutter eller 12km i følge google maps.

    På vei til San Teodoro observerte vi rosa flamingoer ved Spiaggia La Cinta, det var stats for barna.
     
  15. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som kan anbefale konkrete stede på Korsika? Vi kommer med fly til Calvi og skal videre med ferge fra Bonifacio.
    Vurderer et par dager på hver av disse stedene, men vill kanskje vært fint å hatt 4-5 dagers base et sted i mellom der? Da er det barnevennlig som er viktigst.
     
  16. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Calvi og omegn er jo et fint mål i seg selv.

    Har vært i Porto Pollo. God stemning, men husk å sjekke at hotellet har aircon. Hadde med 3 unger som koste seg i vannet, men bamseklubb vet jeg ingenting om.
     
  17. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, ser ut som det blir Calvi - Porto Vecchio - Bonifacio - Cala Gonone - San Teodoro. Høres det ut som er fornuftig plan?
     
    The_Dude liker dette
  18. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Porto Vecchio kjenner jeg ikke, så tar gjerne imot rapport. Om man bruker Cala Gonone for det det er, altså enklere tilgang til strendene sørøver i bukten, så kan muligens San Teodoro bli en liten "nedtur" etterpå. Men ksn også bli en fin cooldown, ikke minst økonomisk.

    Bystranden i CG fungerer, men det er Cala Luna, Mariolu og Goloritze som er moneyshots. De øvrige har sine ups and downs, spør hotellet om det er mye veps i år.
     
    Last edited: 15. febr 2024
  19. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Planen var å roe ned siste uken på Grand Baia eller noe lignende i nærheten av San Teodoro etter å ha vært på farten en stund før det.. Der er det litt mer barnevennlig og med bil kan man jo oppsøke strender her og der..
     
    sday liker dette
  20. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Liten oppdatering her nå med reiserute som følger:

    Calvi - Porto Vecchio - Bonifacio - Cala Gonone - San Teodoro.. Utvidet nettop ferien med 4 dager så nå vurderer vi en tur til Villasimius feks, noen erfaringer der?
     

Del denne siden