Har fått meg Premium-kort fra Amex, og nå mistenker jeg at det ligger inn en kredittgrense på 30.000 - er dette noe de vanligvis opererer med? Sist gang jeg hadde amex var der ingen grense, og kortene ser jo ganske like ut. Spørsmål nr 2 - er det mulig å feks sette inn penger på kortet, og bruke av dette - og få bonuspoeng på vanlig måte? Eller får jeg kun bonuspoeng av det som belastes som kreditt? Håper noen skjønte formuleringene her, har ikke fått svar på mail enda av support - men tenkte å høre om dere hadde noen erfaringer rundt dette.
Det er en kredittgrense på kortet, men ikke noen kjøpsgrense. Dvs. at du kan handle for 100.000,-, men da må du betale ned minst 70.000,- ved neste faktura. Det andre vet jeg ikke.
Jeg tror det var sånn før, men i følge Amex kundestøtte så stemmer ikke dette lenger. Dette fikk jeg også smertelig erfare da jeg skulle gjøre et megakjøp og kortet ble avvist. Kjøpsgrensen er det dobbelte av innvilget kreditt. De var derimot mer enn villig til å øke kredittgrensen til det jeg måtte ønske og det var på plass i løpet av et par timer
Det kommer an på normalforbruket ditt. Jeg hadde f.eks. ca 2,7x grense når jeg måtte ringe og spørre..
Normalforbruk... Hehe... Har 300k bare i jobbrelaterte utgifter jeg kan dra igjennom amex, så det kan bli ganske høye tall her - derfor jeg tenkte å være litt i forkant. Amex vil sikkert ikke forstå et høyt forbruk utifra en relativt normal inntekt - sånn i utganspunktet.
Jeg fikk beskjed om at det alltid var sånn når jeg ringte inn. Når det er sagt er jeg ikke sikker på om de vet helt hva de driver med der borte... Jeg har også både jobbrelaterte utgifter og private utgifter, og de var som sagt veldig medgjørlige til å heve kredittgrensen min i forhold til hva jeg har i årsinntekt etter mitt skjønn. Ta en telefon og hør, har du hatt kortet en stund og ikke hatt noe mislighold kan jeg ikke forestille meg at det skulle være noe problem.