Kredittkort - hva skal jeg velge? SAS Amex og World Mastercard combo

Tråd i 'Bonushjelp' startet av xtreo, 21. aug 2019.

  1. xtreo

    xtreo Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har et SAS Eurobonus World Mastercard. Kortet har en cap på 200.000 kroner i poengopptjenende omsetning i året. Så nettopp at jeg har sprengt grensen.

    Jeg vurderte SAS Amex Elite. Med 150.000 kroner omsetning på et halvt år får man en Companion Ticket. Det er vel og bra, men jeg tror ikke jeg tjener nok poeng ila. et halvår til å kjøpe en kul tur. Dette kortet virker derfor uaktuelt.

    Mer realistisk kan jeg sikte meg inn på én langtur med bonuspoeng + Companion Ticket i året gjennom SAS Amex Premium.

    Spørsmålet er da:

    Det er en rekke steder som ikke tar Amex. Bør jeg oppgradere World Mastercard til World Mastercard Premium? Får jeg da de 10.000 poengene i "velkomstgave"? Hvis jeg kansellerer World Mastercard for å heller bestille Premium, skjer det noe med poengene jeg har opptjent så langt i år?

    Neste år, når jeg ikke roter meg opp i denne 200.000-grensen, burde jeg da nedgradere til World Mastercard igjen? Skjer det da noe med poengene jeg tjener opp i neste ~fire månedene med World Mastercard Premium?


    På forhånd takk for hjelp!
     
  2. DamnStraight

    DamnStraight In ebretro we trust

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Mange gode spørmål som fortjener gode svar. La meg forsøke.

    Har du hørt om viaTrumf og overføring av trumfbonus til Eurobonus poeng (EBP)? Da kan du lett tjene en plass mellom 50-200 pts/100NOK. Man kan naturlig nok ikke kjøpe mat med viaTrumf per nå, men til det har man vanlig trumf hos kiwi med 15% opptjening på frukt, grønt og fersk fisk. Her er det myyye poeng å hente.

    Man tjener fra og med 1.9.19 13.5 EBP/Trumf krone når man har fast overføring.

    F.eks om man får 5% viaTrumf og betaler med et kort som gir 15EBP/NOK får man altså 82.5 EBP/100NOK. Flere klesbutikker har 10-14% bonus.



    Du burde få de 10000 ekstrapoengene ja. Alle poengene du har tjent til nå i år får du beholde, i tillegg til at cappen på 200k forsvinner.

    World premium har sine fordeler i det at man kan få plus for go allerede ved 50k pts spart. Dette går fort om du er flittig viaTrumf/Trumf bruker.

    Gitt at du bruker 250k på ett år på kredittkort. Da ender du opp med _minst_ 37500 poeng.

    Si at du handler mat for... 4000 kr per mnd, på kiwi med trumf, og har en frukt/grønt/fisk to other food ratio på... 1:3 betyr det at du i tillegg vil tjene 29160 pts fra 180 trumfkroner i mnd.

    Da er du oppe i totalt 66 600 pts, som er nok til en reise hvor som helst i verden for 2 med CT, du kan også velge å ta 6 t/r turer i norge i SAS Plus siden du nå har plus for go i hele europa.

    Si at 100k av de 250k blir brukt på ting man kunne fått tak i via viaTrumf, og la oss legge et lavt estimat på 4% bonus i gjennomsnitt. Da får du 4k trumfkroner som du kan konvertere til hele 54000 EBP!

    Da ender du opp på 120660 EBP, Gratulerer, du har oppnådd Plus for Go i hele verden, og har råd til 2 turer hvor som helst i verden!

    Skulle du da finne på å nå 300k med Amex Elite har du altså 4 t/r hvor som helst i verden.

    Alt sagt, så er ikke Premium MC + Premium Amex en dårlig kombo å prøve ut :)

    Håper dette hjalp :)
     
    Axxsv, skarsteen, holmen and 2 others like this.
  3. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Meget godt svar. Og med litt innsats er det ikke vanskelig å tjene en bråta med EB poeng

    866EC1CA-18CD-4CBC-948F-E52E4E6E6A51.png
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Klarer ikke dy meg. Like gøy vær gang :cool:
    @holmen your up
    Screenshot_20190822-070738_SAS EuroBonus World Mastercard.jpg
     
    markus, ArthurDent, drsyk and 2 others like this.
  5. eurobonuseurobonus

    eurobonuseurobonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
  6. ariana

    ariana Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    OMG! Hvordan klarer dere å tjene såååå mye poeng???!!:rolleyes::)
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Støttes. Jeg er far i en normal familie på fire som konsekvent handler frukt, grønt og ferskpakket fisk på kiwi og bestiller leiebil og hotell gjennom viatrumf. Hvis det passer, spiser jeg på steder som gir trumfpoeng. Og ikke minst 50%-trumfkampanje hos joker hvis den kommer. Men enkelte ting har jeg ikke gjort ennå, f.eks bytte strøm- og mobilleverandør, storhandler på trippeltrumf osv.

    Kort oppsummert; det er er mange muligheter å samle trumfpoeng så å si hver dag. Her på huset ligger vi nokså stabilt rundt 250k til 300k med poeng i løpet av 12 månedsperiode.
    E554A5E7-2255-4F49-B9D1-4C6F5801556F.jpeg
     
    Last edited: 22. aug 2019
    drsyk and Xflipper like this.
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Viatrumf, viatrumf og viatrumf.. Litt jobb reise og utlegg med det er lite.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Stusselige greier her nå.. Har brukt opp masse poeng på bonusbilletter. :cool:
    Screenshot_20190822-082019.png
     
    FastLane, animals, drsyk and 2 others like this.
  10. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,206
    Likes mottatt:
    21,254
    Bonuspoeng:
    183
    Et helt ferskt medlem som setter Holmen i skyggen ;-)
    Her håper jeg det finnes en del gode tips :)
     
    Neonex, DanH, Storbaba and 3 others like this.
  11. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor ser man forbruket siste året?
     
  12. xtreo

    xtreo Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    DamnStraight, tusen takk for utfyllende svar! Det dessverre ingen Kiwi i nærheten. Det ligger en Joker ikke så langt unna, så jeg skal følge med når de har Trumf-kampanjer.

    Da blir det Amex Premium på meg. Finner jeg ut at jeg mister mye poeng på at kortet ikke tas, oppgraderer jeg World Mastercard til Premium også.
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    I SAS MC appen.
     
  14. eurobonuseurobonus

    eurobonuseurobonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Ved å benytte alle triks i ludo som postes her inne.
     
    drsyk, Xflipper and holmen like this.
  15. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Blir målløs av å se hvor mye poeng dere får til. Her har jeg en bitter følelse av at hårfestet stiger raskere enn EB saldoen ;)

    Familien er riktig nok billig i drift her, men føler liksom ikke at kiwi, trumf og amex monner helt.
    Må lese meg opp litt mer her.
     
    Xflipper liker dette
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Om det bare er en forglemmelse, så er viatrumf et meget viktig redskap. MR er også en god ting. Bor man i nærheten av Oslo kan man f.eks. fly til GDN tur/retur for rundt 2200 kr og man får 4500 grunnpoeng uten gullstatus.
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Når fisk på Kiwi ga litt ekstra, så merket vi at poengene kommer raskere inn. Vi spiste endel fisk tidligere, men kan vel innrømme at det har blitt fisk oftere etter Kiwi begynte å bli rause.

    Men er nok Viatrumf som gir mest, kombinert med utlegg ifm jobb.
     
    drsyk and Storbaba like this.
  18. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18

    Takk for svar. Har ikke funnet allverden på viatrumf av de tingene jeg handler sånn til vanlig. Får sjekke ut litt mer, men føler vel litt at å øke forbruket for å få mer poeng ikke er heeelt veien å gå.

    Ang MR så er det helt utelukket. Reiser alt for mye i jobb, så å tilbringe fritiden på reisefot for å skaffe poeng frister relativt lite.

    Men for å løse to problemer samtidig får jeg lete på Viatrumf etter gode kurer mot høyt hårfreste som kan betales med Amex ;)
     
    jgroneng liker dette
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Stikkord er hotell og leiebil og dobbeldipping med amex.
     
  20. Oohbigbrain

    Oohbigbrain Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Tar gjerne imot tips til dobbeldipping-action:)
     

Del denne siden