Jeg forsøkte i dag å booke en Bonusreise til Østen. Reisen var funnet på både ANA og hos United men kom ikke opp hos SAS sin søkeside. Jeg hadde tilsvarende situasjon for noen mnd siden og fikk da booket reisen jeg fant via Tallin og jeg regnet derfor med at dette skulle være plankekjøring. Jeg ringte derfor til Tallin i dag morges. Den gang ei. Jeg ble nå fortalt at det var nye regler og at det kun var tilgjengelighet på sas.no som de nå fikk lov til å booke. Det var derfor heller ikke mulig å blande leg med business og økonomi fordi det "klarte ikke SAS sin side å håndtere". Er dette noen nye krumspring fra SAS som jeg ikke har fått med meg? Noen som har opplevd det samme? Hvis dette er riktig så er jo dette er jo en VESENTLIG forringelse av booking mulighetene med *A selskaper. I praksis så betyr jo dette at vi ikke kan booke reiser 1. klasse heller for det finnes jo ikke på SAS sin side.
Er det ikke slik at tilgjengelige bonusbilletter funnet hos ANA gjelder dem som er med i ANA sitt bonusprogram og bonusbilletter funnet hos UA gjelder dem som er med i UA sitt bonusprogram? SAS kan dermed kun vise bonusbilletter som er tilgjengelig for Eurobonus-medlemmer. Slik sett virker dette korrekt. De andre faktorene som du tar opp, kan jeg ikke umiddelbart finne noe fornuftig svar på.
Det har alltid vært slik at tilgjengelighet du finner som "Business saver award" hos United er bookbar som *A bonus reise med Eurobonus, med enkelte feil eller såkalte "ghost tilgjengelighet"
Ringte Tallin på nytt, og traff da en vennlig dame som fikset det helt i henhold til Uniteds søk... Så reglen er som mange har sagt her inne før - får du feil svar legg på og ring igjen....
Jeg ser nå at Tallin har beregnet kr 825 i service fee per person fordi jeg ringte til de. Noen som vet om dette er riktig? Reisen var jo ikke tilgjengelig på sas.no så eneste måten å få booket den er via Tallin.
Telefongebyret på 375,- kalles også for service fee, og kommer på toppen av gebyret på 450,- dersom reisen du bestiller kan bookes på nett.
Takk for svar. Tallin har i dag forklart meg at reglene nå er slik som du sier #trygveat. Det som er kjedelig i denne sammenheng er at søkemotoren til sas.no virker å være relativt dårlig til å finne tilgjengelige *A reiser feks sammenlignet med ANA eller United. I mitt tilfelle fant både ANA, United og Tallin reisen, men ikke sas.no. Det betyr at man svært ofte er tvunget til å ringe Tallinn. Det betyr jo at for mange av oss her inne så er bonus reiser blitt kr 350 per pers dyrere. I tillegg vil ikke service fee refunderes hvis du kansellerer reisen kunne de fortelle. Da ryker man fort på 1650 spenn på en Amex 2f1 billett hvis du må avbestille. Ombooking koster kr 150. Men som de fleste andre «forbedringer» som har kommet fra SAS i det siste er det vel lite å få gjort med det....
Snakket ganske lenge med de i dag og hun sjekket med sin sjef igjen. Slik det blir forklart meg så vil alle reiser som er søkbare på sas.no bli ilagt gebyr. Da er det vel bare flyvninger med Avianca og Air India igjen. Prøvde med med å argumentere for at den reisen jeg ville booke ikke kom opp på sas.no. Det hjalp ikke i følge denne damen. Hvis noen har andre erfaringer nylig så del dette. Første telefonen jeg ringte og den saken som var utgangspunktet for denne tråden, så ville damen kun booke reiser som hun fant på sas.no så det er tydeligvis veldig avhengig av hvem man treffer i Tallin.
Kan komme med erfaring rundt dette etter nylig bestilling av Biz fra BGO til ICN. Jeg fant billetter via United, jeg fant *nesten* de samme billettene på sas sitt A* søk. Eksempel på forskjell: United viste ikke biz seter på en torsdag til fredag flight, men dette viste sas. United viste dog at det var ECO tilgjengelig. En annen forskjell: SAS sin side trynte *hele* tiden. Jeg tror jeg brukte i overkant av 5 timer på å finne riktig flight kombinasjon på SAS sine sider som jeg klarte å bestille. Flere ganger gikk det fra "ingenting ledig på dato x" til "noe ledig" til "riktig kombinasjon ledig", men bestilling timer ut. Så jeg kan godt forstå at det kan se ut som billettene ikke var bookbare fra nett, men det er en vanskelig bevisbyrde.