KUN TILGJENGELIGHET PÅ SAS.NO SOM KAN BOOKES SOM *A REISE

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Flighter, 03. des 2019.

  1. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg forsøkte i dag å booke en Bonusreise til Østen. Reisen var funnet på både ANA og hos United men kom ikke opp hos SAS sin søkeside. Jeg hadde tilsvarende situasjon for noen mnd siden og fikk da booket reisen jeg fant via Tallin og jeg regnet derfor med at dette skulle være plankekjøring. Jeg ringte derfor til Tallin i dag morges. Den gang ei. Jeg ble nå fortalt at det var nye regler og at det kun var tilgjengelighet på sas.no som de nå fikk lov til å booke. Det var derfor heller ikke mulig å blande leg med business og økonomi fordi det "klarte ikke SAS sin side å håndtere". Er dette noen nye krumspring fra SAS som jeg ikke har fått med meg? Noen som har opplevd det samme? Hvis dette er riktig så er jo dette er jo en VESENTLIG forringelse av booking mulighetene med *A selskaper. I praksis så betyr jo dette at vi ikke kan booke reiser 1. klasse heller for det finnes jo ikke på SAS sin side.
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Høres rett og slett feil ut!
     
    Flighter liker dette
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke slik at tilgjengelige bonusbilletter funnet hos ANA gjelder dem som er med i ANA sitt bonusprogram og bonusbilletter funnet hos UA gjelder dem som er med i UA sitt bonusprogram? SAS kan dermed kun vise bonusbilletter som er tilgjengelig for Eurobonus-medlemmer. Slik sett virker dette korrekt.

    De andre faktorene som du tar opp, kan jeg ikke umiddelbart finne noe fornuftig svar på.
     
  4. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Det har alltid vært slik at tilgjengelighet du finner som "Business saver award" hos United er bookbar som *A bonus reise med Eurobonus, med enkelte feil eller såkalte "ghost tilgjengelighet"
     
  5. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg skal prøve å ringe Tallin en gang til nå og se om det går bedre.
     
  6. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Ringte Tallin på nytt, og traff da en vennlig dame som fikset det helt i henhold til Uniteds søk... Så reglen er som mange har sagt her inne før - får du feil svar legg på og ring igjen....
     
    Lnbre, Skarven, RoadKing and 2 others like this.
  7. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Slette tråden?
     
  8. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg ser nå at Tallin har beregnet kr 825 i service fee per person fordi jeg ringte til de. Noen som vet om dette er riktig? Reisen var jo ikke tilgjengelig på sas.no så eneste måten å få booket den er via Tallin.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis den ikke kunne bookes online ville jeg kranglet.
     
    Flighter liker dette
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    I service fee eller taxes? Service fee er vel maks 450,-.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    5,744
    Bonuspoeng:
    183
    Telefongebyret på 375,- kalles også for service fee, og kommer på toppen av gebyret på 450,- dersom reisen du bestiller kan bookes på nett.
     
    Flighter liker dette
  12. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar. Tallin har i dag forklart meg at reglene nå er slik som du sier #trygveat. Det som er kjedelig i denne sammenheng er at søkemotoren til sas.no virker å være relativt dårlig til å finne tilgjengelige *A reiser feks sammenlignet med ANA eller United. I mitt tilfelle fant både ANA, United og Tallin reisen, men ikke sas.no. Det betyr at man svært ofte er tvunget til å ringe Tallinn. Det betyr jo at for mange av oss her inne så er bonus reiser blitt kr 350 per pers dyrere. I tillegg vil ikke service fee refunderes hvis du kansellerer reisen kunne de fortelle. Da ryker man fort på 1650 spenn på en Amex 2f1 billett hvis du må avbestille. Ombooking koster kr 150. Men som de fleste andre «forbedringer» som har kommet fra SAS i det siste er det vel lite å få gjort med det....
     
    Last edited: 05. des 2019
  13. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Snakket ganske lenge med de i dag og hun sjekket med sin sjef igjen. Slik det blir forklart meg så vil alle reiser som er søkbare på sas.no bli ilagt gebyr. Da er det vel bare flyvninger med Avianca og Air India igjen. Prøvde med med å argumentere for at den reisen jeg ville booke ikke kom opp på sas.no. Det hjalp ikke i følge denne damen. Hvis noen har andre erfaringer nylig så del dette. Første telefonen jeg ringte og den saken som var utgangspunktet for denne tråden, så ville damen kun booke reiser som hun fant på sas.no så det er tydeligvis veldig avhengig av hvem man treffer i Tallin.
     
    Erot liker dette
  14. Erot

    Erot Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Kan komme med erfaring rundt dette etter nylig bestilling av Biz fra BGO til ICN.

    Jeg fant billetter via United, jeg fant *nesten* de samme billettene på sas sitt A* søk.

    Eksempel på forskjell: United viste ikke biz seter på en torsdag til fredag flight, men dette viste sas. United viste dog at det var ECO tilgjengelig.

    En annen forskjell: SAS sin side trynte *hele* tiden. Jeg tror jeg brukte i overkant av 5 timer på å finne riktig flight kombinasjon på SAS sine sider som jeg klarte å bestille. Flere ganger gikk det fra "ingenting ledig på dato x" til "noe ledig" til "riktig kombinasjon ledig", men bestilling timer ut.

    Så jeg kan godt forstå at det kan se ut som billettene ikke var bookbare fra nett, men det er en vanskelig bevisbyrde.
     
    Eddie47 liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv å lete etter billettene på Expertflyer først ...
     

Del denne siden