Leiebil Australia

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Flymunda, 07. jan 2024.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    For en drøy uke siden skulle jeg plukke opp en X3 eller tilsvarende hos Sixt på SYD. Etter 1t45min kjørte jeg av gårde i en iX3. Det var fullstendig kaos hos Sixt hvor alle synes å ha leid X3, uten at Sixt hadde tenkt på at det kanskje kunne være lurt å ha det antall X3 som de hadde leid ut. X3 er høyeste kategori hos Sixt i Australia. Etter å ha forsøkt seg på en Tesla modell 3, og lurt på når jeg skulle kjøre fra Sydney, lurt på om jeg ville ta en kaffe, og etter litt mer frem og tilbake fant de en iX3 på innenriksterminalen som ble kjørt over til utenriksterminalen. Forøvrig en fantastisk bil.
    IMG_0886.jpeg
    De må tydeligvis jobbe med å leie ut elbiler i Australia, så den kom fulladet, kan leveres tilbake tom og det fulgte med en ladebrikke til en av de største ladeaktørene hvor man kan lade gratis. Når jeg leverer tilbake bilen har den kjørt 2000 km, så gratis drivstoff er forsåvidt hyggelig og timeprisen på ferie er ikke så høy.

    Jeg har kjørt Sydney-Brisbane t/r. På det jeg forstår er to av de største utfartshelgene i Australia opp og ned. Vurderingen av elbil i Australia er basert på å skulle lade på antageligvis det som er å reise på påskeferie til fjells i Norge.

    Det er svært få elbiler i Australia. Det er imidlertid ikke veldig mange ladere heller. Man må være glad i å planlegge og stoppe ut fra lading. Ladeselskapet jeg var tilknyttet hadde ladere med sånn ca 150-200 km avstand, og når de tidvis ikke fungerte, så måtte man være fulladet der det var mulig. Frihetsfølelsen i Australsk outback forsvant litt. Jeg stod vel i ladekø på omtrent 1/3 av laderne jeg besøkte, 1/3 virket ikke og 1/3 var ledige. Laderne var en blanding av 350 kw og 50 kw. 4 av 7 hoteller hadde mulighet for lading, hvorav tre av dem på stikkontakt og den fjerde en Tesla destination charger som ga 3,6 kw. Jeg mailet og ringte med alle hotellene i forkant når jeg fikk elbilen for å kunne planlegge om jeg fikk ladet, og det var greit å få reservert ladeplass. Som i realiteten bestod av tilgang til stikkontakt eller skjøteledning, som gir 1/4 batteri på en natt. Ingen av hotellene skulle ha noe for å lade.

    Som i Norge er noen av Tesla hurtigladerne åpne for andre merker, og det synes å kunne fungere å lade med den "norske" appen, uten at jeg prøvde. Av uviss grunn ladet ikke Teslaene hos Tesla, men alle andre steder.

    Elbil er fortsatt så nytt at man snakker sammen mens man lader, deler tips om hvilke ladestasjoner som fungerer i den retningen man kom fra, og på den siste laderen kom en som ladet å foreslo at jeg burde flytte meg fra 50 kw laderen til 350 kw laderen når en dro. Kulturen for å flytte seg før man er full er også ganske god.

    Hvis man er komfortabel med elbil, glad i å planlegge etappene med utregninger av avstander, plan A, plan B og plan C, maile og ringe hoteller for å planlegge lading, og at lading styrer stoppene, at noen detourer utgår fordi det koster rekkevidde, og tidvis kan sette ned farten til 100 (fartsgrensen på motorveien er 110, men mange kjører i 100), så fungerer elbil i Australia. Jeg ville imidlertid klart ikke frivillig valgt elbil på nytt her nede.
     
    Are, OyvindN, oddA and 9 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,313
    Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Galskap. Jeg ville ikke leid elbil noe sted. Aller minst i Australia.
     
    Last edited: 07. jan 2024
    Are and watchaddicted like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,871
    Likes mottatt:
    64,780
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg leide elbil i USA, null problem.
    Men nå er jeg fremoverlent og eventyrlysten da. :p
     
    kiev, fly4fun, Are and 1 other person like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,313
    Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg får så lett rekkeviddeangst. Med de avstandene de har der nede og det sedvanlige, ladestassjonen funker ikke… ferie rett i dass. Nei, gi meg en forbrenningsmotor. Helst en 110 kubikktommer under en Harley tank :)
     
  5. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Leide elbil på ferie i Romania i fjor sommer. Måtte til og med leie av et lokalt selskap, siden ingen av de vanlige hadde det, en Mercedes EQA

    Helt klart for folk som liker planlegging, gikk veldig bra siden de fleste hotellene hadde lading og vi holdt etappene under rekkevidden på elbilen :)
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,871
    Likes mottatt:
    64,780
    Bonuspoeng:
    293
    Er egentlig enig. Iallfall det å lade før levering er stress. Må bruke masse tid før flyavgang, tid man gjerne vil bruke på andre ting. Dersom man kan levere uten å lade opp, er mye gjort. Og helt sikkert bedre andre steder enn i Australia. :)
     
    RoadKing liker dette
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt elbil i garasjen i 5 år og vil aldri tilbake. Som leiebil er problemet som Holmen peker på at man i Norge må lade før man leverer tilbake, hvor Sixt i Norge har en regel om maksimalt 10% under nivået hvor man fikk levert ut. Når man får en full bil er det lite praktisk å skulle måtte finne en lader rett før tilbakelevering og komme seg til 90% + fra lader til flyplass (utleiested) + margin. Ser at elbil er billigere å leie i Norge enn fossil, uavhengig av verditapet leiebilselskapet vil ha, så det virker som at de sliter med å leie ut elbiler i Norge også. Jeg forstår at de får en dødtid dersom de må lade på utleiestasjonen, og trenger ganske mye strøm, men hvis jeg skal gå for elbil som leiebil må de gjøre noe med å kunne levere tilbake med lavere batteristand. På Mallorca husker jeg også at man kunne komme «tom» tilbake.

    På det siste hotellet hvor det var valet parking og jeg forhåndsavtalt lading og snakket med ham som skulle parkere, så glemte de å lade. Uten å si noe til meg. Jeg hadde dagen før stått et kvarter ekstra på en lader for å ha nok på batteriet til å komme meg dagens etappe på drøye to timer, men et ekstra usikkerhetsmoment når man for en leiebil ikke har tilgang til app og kan følge om bilen faktisk lader, med hvilken hastighet og batteristatus.
     
    Are and Preference like this.

Del denne siden