Leiebil i USA (California)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av gardamix, 29. des 2015.

  1. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Hei!

    Da har familien bestilt sommertur til statene, nærmere sagt til San Fransisco. Og planen er som følgende blant annet å kjøre fra San Fransisco, til LA, og en svipptur innom Grand Canyon og Las Vegas.

    Leiebil perioden blir vel fra 25. juni til 03. juli.

    Vi er totalt 3 pers, Så vi kommer nok til å ha 3 store kofferter minst, så det ville ha vært greit å ha en stor nok bil!

    Noen som anbefaler et spesiell selskap?

    Innehar EBG, men dog ingen leiebil metall. Sjåføren blir vel mest sannsynligvis min far, pga jeg er under den nedre aldersgrense som er 21 år....

    Takk for all tips!
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Regel 1: Å bruke "fordelen" med reservasjonskoden for Avis og/eller Hertz fra EBG vil mest sannsynlig gi deg dyrere leie.

    Regel 2: Betal med kredittkort som dekker reisen din, og spør kredittkortselskapet hva de dekker på bilforsikring. Det som dekkes av kredittkortet trenger du da ikke å betale ekstra for.

    Regel 3: Når du henter ut bilen vil de normalt forsøke å prakke på deg forsikring for alt fra fluelort på panseret til at en månerakett kræsjer i deg (jeg overdriver litt, men ikke mye). Vært kritisk.

    Tips: Jeg har reist mye på USA og leid mye bil der, de senere år har jeg med god erfaring benyttet finn.no. De fronter en eller annen greie som framleier biler fra de store selskapene, til en betydelig lavere pris. Anbefales.

    De vil helt sikkert også forsøke å få deg til å leie en gps. Mitt tips her er å kjøpe et engangsabonnement for en måned der borte (koster ca $50) og bruk det med en smart telefon, nettbrett eller evt pc som tar sim. Da har du google maps og den får de fleste bil baserte navigasjonsenheter til å blekne.
     
    Bjoern In America and rkvalvaa like this.
  3. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan prøve å få statusmatchet EBG til statuskort hos f.eks Sixt. Jeg fikk ordnet Platinum hos Sixt å leide bil i LA i september. Fordelen med det hos Sixt i USA er at du kan få 2 klasser over det du leier og ekstra sjåfør uten merkost. Jeg kunne velge fritt blant alle bilene de hadde inne utenom 2. (1 Corvette og 1 MB S500, men det er forståelig at de ikke gir ut en av de i 3 uker for 6400,-) Gikk for en Cadillac SRX, helt topp bil til 3 personer! Brukte EBG rabatten og det var billigere enn uten.
     
    rkvalvaa liker dette
  4. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Bestiller man hos Hertz og er med i deres Gold Rewards program så kan man på flyplassen i San Francisco (og ved de fleste andre større lokasjoner) finne navnet/bilen på en tavle og gå rett til den. Da slipper man forsikringsmaset/oppsalget. Ville bestilt en 5-seter SUV, har tidligere fått flotte biler på SFO til en god pris ved dette valget både hos Hertz og Avis. Men sjekk gjerne priser med og uten innlogging, rabattkoder etc, blir ikke helt klok på opplegget, og det krever gjerne litt innsats for å få den beste prisen...
     
    Hypern liker dette
  5. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe jeg tok nok en del forsikringer jeg ikke trengte gitt... Lesson learnt tapte vel 55 USD på det. Dette var fra Hertz intown i San Francisco.
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt og litt på siden -- en SUV har mer plass enn dere trenger, men en stor fordel kontra en "sportsbil" er at du sitter høyt og godt. Det blir fort mange felt på motorveier, amerikanere er glade i å kjøre forholdsvis tett på motorveier og ikke alle veikryss og avkjørsel fra motorveier i USA, spesielt når du skal inn i byer, er like logisk og "riktig" lagt opp ift. hva vi er vant med i Norge. Hvis du kan sitte litt høyere og ha bedre overblikk er det god stemning. Jeg foretrekker hvertfall langt på vei det kontra lave biler, selv om de er morsommere å kjøre.

    Ja, jeg er litt bitter for at jeg ikke klarer å se verken fronten eller bakenden av en Ford Mustang, selv med taket nede...
     
    gardamix and RoadKing like this.
  7. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Prøv Relayrides.com og lei deg en fet kjerre!
     
  8. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Det jeg lurer litt på er at om jeg statusmatcher, så er det vel til ingen nytte pga. faren min vil stå som leietaker? Kan dette løses på en eller annen måte?

    Når det gjelder forsikringer, så ser jeg at det er nevnt å sjekke hva man får dekket gjennom kredittkort. Leien blir mest sannsynligvis betalt med DNB MasterCard, noen som har noe erfaring om forsikringen til dette kredittkortet dekker leiebil?

    Når det gjelder navigasjon så tenker jeg at det blir mest sannsynlig for oss å bruke et amerikansk SIM-kort slik at vi får tilgang til Google Maps, men vet at dette kan svikte noen ganger. Erfaringer? :)

    Takk for tips om å ikke bruke EBG kodene!
     
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Sverger alltid til Hertz i USA pga deres Gold Canopy Service (dvs. gå rett til bilen uten å vente i dumme skranker). Og ikke se deg blind på rabatter, sjekk alltid sluttprisen!

    Når det gjelder GPS navigerte jeg meg nylig rundt om i Florida kun ved hjelp av mobilen (iPhone 6). Lastet ned Nokia HERE Maps som er gratis. Der kan du laste ned offlinekart for den enkelte delstat, sparer mye plass kontra å ha kart for hele landet. Festet den på dashbordet med denne; http://www.clasohlson.com/no/Ram-Mounts-smartphonefeste-med-sugekopp/Pr385991000
     
    gardamix liker dette

Del denne siden