http://www.josimar.no/artikler/abuse-in-the-shadow-of-luxury/4779/ Er noen her inne som mer enn en gang flagger at de aldri skal fly Norwegian igjen. Jeg kan iallfall skrive under det samme om Qatar Airways. Ikke ute etter å dømme noen som flyr via Doha, men herlighet. Dette er opprivende å lese.
Argumentene for å droppe Qatar blir bare flere og flere. Det hjelper ikke å si at med og gjøre business med dem så kan vi forandre... Det har jo vært sånn i årevis
Din personlige motstand mot Qatar Airways er godt kjent... Tror nok ikke det er noen her som ikke tar avstand fra moderne slaveri, problemet er vel bare at slaveri er noe som dessverre er utbredt i mange asiatiske land og land i Midtøsten. Singapore, Malaysia, Kina for å nevne et par land. Uansett, hvis man skal boikotte alle land som driver med moralsk forkastelig aktiviteter som slaveri, dødsstraff, tortur er det dessverre ikke mange steder igjen å reise til.
Har tidligere brukt Qatar når vi har reist østover selv om vi vel har mistenkt at de lave prisene ikke bare har skyldtes godt forretningshåndverk.. Men, takket være insideflyer, *A og EB får vi nå bedre value i C med SIN, enn i "Cargo" med QR! Da er det lett å moralisere! Har forøvrig aldri likt de derre jappe-gulfstatene og kan ikke fatte hva folk finner interessant der? Sand, sand sand og skyskrapere i "land" hvis hele eksistensgrunnlag hviler på slavearbeid og straffe- og skattefrihet for kriminelle..
For et latterlig argument @haakonks. Og unødvendig å bli nedlatende. Det du sier er som si at man ikke skal ta standpunkter her i livet.. Landene du nevner, ikke bra, og personlig reiser jeg ikke til to av dem, det tredje er oppe til vurdering etter siste besøk. Et sted går grensen for meg. Og på samme måte går grensen for @OttoL et sted. At du velger noe annet får stå for din regning og samvittighet. Forøvrig kjekt å se at lyset går opp for flere her inne. Qatar og resten av sandkasselandene, samt Iran og Tyrkia, er rene svinestien av brudd på menneskerettigheter, trakassering av kvinner og terrorfinansiering.
Ja, vi kan jo dra opp USA hvis man virkelig ønsker å følge prinsippene. Utstrakt bruk av dødsstraff, og statlig sanksjonert tortur, ellers også flere brudd på menneskerettigheter. De tingene er kanskje ikke så "viktig", siden USA er regnet som en "venn" av Norge?
Mye er galt i usa, men de bedriver ikke systematisk undertrykking av kvinner, brudd på menneskerettigheter og rent slavehold av arbeidsinnvandrere. Jeg anbefaler alle her å lese boken « how the World Cup was stolen” samt se dokumentaren til BBC fra Qatar og arbeidet med stadion til VM. Dette er samme gjengen som står bak flyselskapet. Da faller sammenligningen med usa på sin egen urimelighet.
Slaveri finnes her på berget også ... https://www.vg.no/nyheter/innenriks...adresse?utm_source=vgfront&utm_content=row-r7
Jeg vet det. Dessverre. Og jeg er i en bransje som sliter med dette. Hos oss store er det ikke så ubedt, men det er mye muffens i bygg og anlegg her og Når det er sagt så er de på et helt annet nivå i Midtøsten. Der er jo staten med på å tilrettelegge systematisk slavedrift. Og det at det også finnes her hjemme gjør det jo ikke noe bedre...
Det er utvilsomt mye «slavehold» av arbeidsinnvandrere her i USA - undocumented har ingen rettigheter og blir systematisk mishandlet, tvunget til å jobbe umenneskelige skift og ofte ikke godgjort for det de virkelig jobber. En dokumentar fra «kyllingindustrien» ville helt sikkert sjokkere vel så mye som BBC fra Qatar. Immigrasjonspolitikken er også full av brudd på menneskerettigheter (ta spedbarn fra foreldre og miste kontrollen slik at ennå ikke klarer å gjenforene barna med mødre !) Det er USA i 2019 - med en White Supremecist som arkitekt
Jeg henger virkelig ikke med på argumentasjonen din. «Du sier det er ille, men det er det også i andre land, så derfor er det greit»? Selv om det kanskje er for ubeleilig for deg å unngå å kjøpe tjenester av/i land som driver med slaveri, tortur og grove brudd på menneskerettigheter så tror jeg heldigvis ikke det er tilfellet for de fleste her inne.
Interessant hvor fort man blir historieløs. Arkitekten var ikke hvit, men afrikanskættet. Han måtte ta dette grepet da det ble avdekket at mange voksne i strømmen fra Mellom-amerika brakte med seg fremmede barn for å få en enklere grensepassering. Og ja; nestemann i det hvite hus fortsatte praksisen.
Nå er det faktisk flere enn meg som flyr med Qatar Airways, og er medlem at et forum som har Qatar som sponsor. Argumentasjonen min er at det er helt greit å boikotte land, men da bør man også være konsekvent på det. Samtlige land i Midtøsten må boikottes, Singapore, Malaysia, selvsagt Kina, India, nesten samtlige land med 'Stan" i landet, Tyrkia, osv. Listen er antakeligvis også mye lenger...
Det er noe helt annet enn hva jeg leste i sted. Jeg er helt enig at det blir veldig feil å ikke være konsekvent, og at det fort kan oppleves som litt dobbeltmoralsk hvis man sier at man syntes noe ikke er greit i ett land, men greit i et annet. Men nå er det ikke slik at verden er så svart/hvitt som det du skriver, det finnes flere nyanser og tilnærminger enn å vurdere alle land som boikott eller ikke-boikott.
Tror ikke jeg skal kaste meg inn i denne debatten... Men påpeker at artikkelen det er linket til snart er to år gammel. Ja det er sikkert lignende i dag, men det er ingen nyhet. Hvor mange her synes det er ok å besøke Vatikanstaten? Om man går ut derfra uten blod og jomfruhinner på hendene er man vel totalt historieløs og kanskje medskyldig? Dette er jo ikke bare historie men tydeligvis fremdeles relativt utbredt praksis. Sorry for delvis off-topic, men det er mange ting å tenke på enten man har prinsipper eller bare vil kritisere.
Kaller alle hvite riddere!, slapp av! Noe av det, for meg, beste med IF er nettopp hodet-i-sanden holdningen til den store flyvende elefanten i chatterommet. Nå må vi passe på å ikke ødelegge denne frisonen med medmennesklighet, moralske prinsipper og konsekvensanalyse. Slikt diskuteres vel bedre i fora der status ikke er proposjonalt med ens karbonavtrykk?