London - RAH og Duxford 9 -11 september

Tråd i 'Reisebrev' startet av Berlioz, 13. sept 2016.

  1. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Innledning

    Allerede tittelen her er misvisende. Duxford er ikke i London, men mellom Royston og Cambridge. Dessuten gjorde vi egentlig årets siste Londontur allerede i februar, min tidligere forlovede og jeg. Royal Albert Hall er heller ikke hverdagskost her. Så dette kan bli et mageplask, men det er godt ment, og det er et par bra bilder på vent til del tre.

    Ryddige som vi er, var Berlioz Reisebudsjett 2016 etablert og klubbet i Q3 2015. 2016 skulle stort sett vies til langturer. Som sagt, så ikke gjort. Kombinasjonen anglofili, klassisk musikk og veteran jagerfly vant lett over budsjettdisiplinen. Heldigvis! Vi hadde en kjempehelg, og har lyst til å dele litt av den med dere som en takk for de mange gode, vittige og nyttige historiene og informasjonen vi får her på forumet.

    At de siste forberedelsene i heimen foregikk med lyn og tordenskyer over passkontrollen på OSL var en grei øvelse i mental styrke. Fornuften seiret som alle vet, og vi hadde gleden av presis avgang med SK803 i sete 17a. Et sete som demonstrerte vår kunnskap om hvor man trenger ekstra mange knyttnever for å måle den berømte avstanden. Godord og suss på kinnet. Vår kunnskap ble dessverre blåst vekk på hjemturen i sete 6a uten vindu. My lovely var plutselig mye mindre imponert, men oppførte seg likevel dannet.

    Vi hadde valgt Vanderbilt i Cromwell Road som base, og var spente på mottagelsen. Etter vårt forrige opphold hadde vi gitt en veldig ærlighet vurdering, men høflig selvfølgelig, av etablissementet. Mr. Customer Relations Mgr himself tok kontakt og trodde de kunne gjøre alt meget bedre om vi skulle kunne ville besøke dem igjen. Han ble da selvfølgelig thrilled over at vi faktisk ville det . Og det gikk meget bedre. Oppgradering, snop og mye vann. Smil og høflighet over alt. Ekstra dyne å ligge på fordi madrassen var litt hard. Vi valgte å ikke tøye strikken lenger. Husker ikke om vi ble ønsket velkommen tilbake.

    Dette tror jeg dekker kravet til en innledning. Nå må jeg hvile før del to, den lydmessig kunstneriske, blir forfattet, omskrevet og publisert uten lyd. Del tre, den visuelt artistiske, skal så bearbeides og fargelegges med bilder. Et bilde skal dere imidlerrid få nå, fra det berømte sete 17a hvor man trenger x antall octopusser for å måle avstanden (om de altså hadde hatt never også, ikke bare armer)

    20160909_100711.jpg
     
    Travellingalf, LineE, OttoL and 10 others like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Moro :)
     
    Berlioz liker dette
  3. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg til fortsettelsen.. :)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Kjør show! :)
     
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    RAH

    Royal Albert Hall. Det er ikke bare Åge A som har drømt om å komme dit, og klart det. Også lerkefuglen fru Berlioz (også kjent som min tidligere forlovede og av og til som my lovely) har gjort det. Begge deler, men i annen setting enn nevnte trønder. Det arrangeres nemlig ofte "From Scratch" konserter: Ta med notene, betal noen pund, og syng med proffe solister og orkester. Morsomt for deltagerne, iblant også for publikum. Veldig engelsk.

    Hele RAH er veldig engelsk. Trolig det mest kjente konsertlokale i UK. Ikke noen topp akustikk, men med solid atmosfære. Boxes hvor man kan ta med egen catering, vått og tørt. Ståplass på the Arena, kjent hos oss i forbindelse med TV fra Last Night of the PROMS. PROMS er verdens største festival for klassisk musikk, i år 75 konserter, og tiltrekker seg the Berlioz'es hvert år.

    Vår konsert var Verdi's Requiem, en favoritt helt siden forloveden sang den sammen med Pavarotti i Arena de Verona i 1990. Yes! Riktignok fikk han betalt, og hun måtte betale, men samme scene samtidig. Ikke duett. Nydelig, nydelig verk, anbefaler alle å strømme i hvert fall de første tonene. Kveldens oppsetning hadde et kor med ca 350 unge sangere. Det gjorde godt i gamle ører, perfekt klang, ingen gammel dame vibrato, presist og imponerende.

    Nå er vi ikke musikkanmelder, og dette er heller ikke en musikkspalte, så vi stopper her. Et interiørbilde skal det dog bli. Og så må noen ha sladret at at vi var på vei, for det lå en vakker plakat på annethvert sete. Kan det være vår venn på Vanderbilt, tro? Han som sikkert nå stod og la en myk dyne på vår seng. Uansett, snart skal det bli del tre, Duxford. Må bare skrive den først.

    20160909_190327_Richtone(HDR).jpg

    Berlioz kunne nok ikke latin, men fransk behersket han.

    20160909_210120.jpg

    Mye liv i hallen dagen før Last Night. Ikke bare grått hår heller.
     
    Last edited: 14. sept 2016
    AndersWE, LineE, Stuttfeiten and 3 others like this.
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en fin tur så langt. Takk for at du deler :)
    Har vært mye i London, men enda ikke kommet meg i Royal Albert Hall, men antar du anbefaler å få med seg en konsert der?
     
    Berlioz liker dette
  7. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Hyggelig att du liker. Anbefaler absolutt et besøk i RAH. De har mye annet å tilby en klassisk musikk, og der er omvisninger hvor du kommer både høyt og lavt. En annen arena vi liker er Wigmore Hall. Der er programmet rent klassisk, og mange norske stjerner har hatt UK debut her.
     
    Earl liker dette
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Duxford

    I dag skal vi gå fra LH og BA F(irst), som jeg ikke har prøvd, til Luftwaffe og RAF F(ighters), som jeg heller ikke har prøvd. Og hvorfor ikke like godt starte med deltagerlisten:

    20160915_144434.jpg

    For vår del startet det med tog fra Kings Cross til Royston. Det gikk greit, takket være god planlegging osv.osv. Så busservice til flyplassområdet, mye norsk og svensk å høre. Alt vel. Vi nærmet oss kontrollposten inn til målet. Himmel og hav!! Billettene! Som vi selv hadde printet og visste var det endelige og eneste bevis for å slippe inn. Turkameraten, som det nå var helt feil å kalle my Lovely, (andre navn rant meg i hu, men de skal ikke komme på trykk), hadde oversett og jeg hadde ikke sjekket. Skulle reisebrevet virkelig ende her?? O, gru!

    Nei, heldigvis ikke. Vi hadde kjøpt oss status, må vite. Sølvpass, og de tilhørende armbåndene i kombinasjon med grått hår (good grief, old people asså), blå øyne (tårevåte) og tykk norsk aksent (nil points) gjorde susen. Thank you, thank you so much! Vi var på innsiden! Og resten er historie, og noen bilder.
    Et lite sammendrag av inntrykkene: Fantastisk vær, fantastisk deltagelse, fantastiske oppvisninger, fantastisk med 14 Spitfire på linje og I luften, fantastisk velorganisert, og ekstra fantastisk med sølvpass.

    Så noen bilder:
    20160911_165855.jpg
    Selveste yndlingen

    20160911_104133.jpg
    Flere godbiter


    20160911_120221.jpg
    Mig 15 i norsk eie


    20160911_165924.jpg
    Imponerende Red Arrows

    Fortsettelse følger med flere bilder.
     
    AndersWE, LineE, Aussie74 and 7 others like this.
  9. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Og fortsettelsen kom...

    Håper dere tåler noen flere bilder.

    20160911_120958.jpg
    Ekte entusiast



    20160911_112142.jpg
    Flere enn jeg som har fløyet med denne?

    20160911_112103.jpg
    VC 10's nydelige hale, den lekreste av dem alle?


    20160911_120314.jpg
    de Havilland Vampire. I norske flyvåpenet fra 1948. Denne er norskeid.


    20160911_161146.jpg
    WW2 helten
     
    AndersWE, LineE, Aussie74 and 4 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Flotte bilder :)
    Den Mig'n, har eieren fløyet den over fra Norge?
     
  11. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Det har han. Den og Vampyrene hadde vært på UK turné, og de skulle fly til Norge dagen etter Duxford.
     
    RoadKing liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Spesiell og dyr hobby vil jeg tro :)
     
  13. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det sikkert. Flott at noen vil. I programmet står Norwegian Air Force Historical Squadron som eier, så kanskje er vi også med på å betale litt over skatteseddelen? De var invitert, og fikk mye oppmerksomhet av speaker, kan hende de får for oppmøte også.
     
    RoadKing liker dette
  14. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Epilog

    Vi må vel avslutte på en ordentlig måte. Duxford Aerodrome var RAF base allerede under WW1, og hadde en prominent rolle under Battle of Britain. Den var første base som fikk Spitfire, i 1938. US Army Air Force fikk overta basen i 1943, og de hadde den frem til krigens slutt. Siste operasjonelle flyvning var i juli 1961. Duxford er en del av Imperial War Museums, og har store og flotte utstillinger. Det kommer ca 400 000 besøkende i året, og der er to - tre store flystevner hvert år.

    Så noen bilder:

    2016 09 11_2843.JPG
    Simulert WW1 dogfight, med vellykket (det er et spørsmål om hvilken maskin man sitter i) nedskyting.

    2016 09 11_2844.JPG
    To Messerschmidtt 109 (vel, egentlig spanske Buchon med tysk skrog og britisk motor)

    2016 09 11_2846.JPG
    Fire Spitfires, forskjellige versjoner i flott formasjon

    2016 09 11_2845.JPG
    Vampire med norske farger. I min barndom moret stedets flyversønn seg med lavflyvninger i en slik for å hilse på familie og venner


    2016 09 11_2848.JPG
    Vi avslutter med Red Arrows. Det er ikke alltid den rette vei som er den morsomste!


    Takk til dere som har lest, og ekstra takk til dere som også trykket like-knappen!
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk bra @Berlioz og ekstra morsomt med ett reisebrev med såpass forskjellige opplevelser! Og flotte bilder!
     
    Berlioz liker dette
  16. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for et fantastisk reisebrev!

    Så virkelig ut som en bra tur.
     
    Berlioz liker dette

Del denne siden