Hallo, Går samboer og bror under familie? Broren min reiser på eget PNR, samboeren på eget PNR nr da hun bruker en bonusbillett og jeg i sas plus. Har gullkortet. De blir å fly i GO begge to på samme flights. Vil jeg kunne gjeste inn begge to i innenriks loungen på OSL ved å bare scanne billettene etter meg?
Mest sannsynlig får du kun med en gjest, men det kommer vel kanskje an på hvem som eventuelt står i skranken i Loungen. Men et og samme boardingkort pleier å fungere flere ganger med en hvis tid i mellom, hvert fall var det sånn i den gamle innenriks Loungen der toalettene var utenfor Loungen. Edit: Eventuelt gi ditt boardingkort til en person også kan du benytte gullkortet når du går inn.
I teori er det kun partner og egne barn som er familie. I praksis kan man scanne flere boarding kort på rad som gjest der det er sluse, uten at det blir et problem.
Vi kan jo copy/paste hva SAS skriver på sine sider: EuroBonus Gull- og Diamant-medlemmer som reiser på en SAS- eller en Star Alliance-flygning. Kan ha med seg 1 gjest eller opptil 4 familiemedlemmer (ektefelle/partner/foreldre og egne barn) som også reiser på en SAS- eller Star Alliance-flygning. Utifra det leser jeg at bror ikke går som familiemedlem Kjipt for f. eks meg med to foreldre og ei søster hvis dette er korrekt! Men at det hvert fall ikke betyr noe om man er på samme fly eller samme PNR. Reglene for *A er forøvrig annerledes. Mener at SAS også engang sa at reisende i Plus uten status ikke kvalifiserte til å ta med gjest(er).
Strålene at de har introdusert foreldre nå. Har lest om de som har blitt nektet inngang med foreldre før..
Eg las innlegget til @Misterix men oppfatta ikkje at foreldre no er inne i varmen før du presiserte det.
@Are Ja det syns jeg er veldig bra! Den ene gangen hvert millennium gamlingene skal være med på tur hadde det jo vært litt stas med Lounge for dem også! Så får jeg eventuelt si at søsteren er partner/samboer hvis dem ikke godtar søster
Jeg synes fortsatt SAS kunne vært litt mer runde på dette. IATA definerer nær familie slik: "Spouse, children (including adopted children), parents, brothers, sisters, grandparents, grandchildren, parents-in-law, brothers-in-law, sisters-in-law, sons-in-law, daughters-in-law." På SAS.no -> FAQ -> Fly with us -> Hvem regnes som familie? er definisjonen slik: "Med familie mener vi par som lever sammen i samme husholdning, med eller uten barn." Når det på loungesiden nå står "ektefelle/partner/foreldre og egne barn", så er det jo nok et eksempel på at SAS ikke klarer å være konsekvente. Uansett: Dette gjelder jo kun SAS sine egne lounger. Og hvor mange ekstra loungeinnpass i året kan vi snakke om hvis SAS konsekvent hadde fulgt IATA sin definisjon? Neppe så mange. Det har SAS råd til.
Jeg testet om tre stykker kunne komme inn på lounge om jeg skrev ut tre kopier av mitt boardingpass bare av rein nysgjerrighet i sommer da jeg reise på jobbreise med tre andre kolleger fra jobben til Stockholm. Alle tre kom inn på mitt boardingkort. Heldigvis si at de andre også EBG/EBD selv, så de ville ha kommet inn med å scanne sin egen mobil om de hadde gjort det uansett, så SAS tapte ikke noen penger på dette, det var bare en test
Kan tenke meg at gatescannerne ikke er online. Det ligger en del problematikk i dette. En ting er nettverk (som forsåvidt er forenklet i dag med wifi) En annen er drift, å vedlikeholde en pc i disse tårna representerer nok mye styr. En tredje er sikkerhet, standard prosedyre these days for tilgang på sensitiv informasjon er hyppige passord / sertifikat skifter. Jeg kan tenke meg at man har valgt enkleste motstands vei. Man scanner koden, dekoder denne og finner ut når flyet går, regner om i intervall iht gjeldende lounge aksess regler. Dog, merk at jeg ikke utelukker at man differensierer. scannere i sikkerhetskontroll har kan hende et høyere nivå enn de til lounge.
Jeg tenker det motsatte. Jeg tror insentivet for å holde dem online veier sterkt nok til å rettferdiggjøre den ekstra innsatsen som må legges i det. Bare for statistikkens skyld vil de sikkert holde styr på hvor mange som besøker, og om det besøker noen med Gull i et annet *A-selskap må det vel holdes styr på det, da har de vel krav på litt penger fra nevnte selskap? Tenker da at det blir enda mer styr å laste ned dette lokalt fra hver gate enn å holde de online. En PC av et eller annet slag må vel tårnene ha uansett, og når det først er en PC der inne vil det gjøre vedlikehold av dem mye lettere om de er online, og man kan logge inn remotely.
Scannerne er online. Dette kan du enkelt bekrefte ved å dra eurobonus-kortet ditt: Hvis du ikke har en booking, vil du få opp "No booking". Informasjon om bookinger basert på kun EB-nummer kan bare skaffes via bookingsystemet til flyselskapet, så dermed kan vi utlede at de har tilkobling til en sentral server. Imidlertid ingenting i veien for at scannerne kan være satt opp til å velge å stole på boardingpasset hvis du oppgir ett, fordi det tar lenger tid å sjekke mot server om dataene er korrekte. Hvis du har feil EB-nummer på billetten fordi du nylig har blitt oppgradert vil f.eks. ikke fast-track slippe deg igjennom, noe som tyder på at den ikke sjekker opp evt. endring i status for EB-nummer.
Nok en gang tenker jeg at det nesten hadde vært verdt å søke om jobb i SAS IT bare for å finne ut nøyaktig hvordan disse greiene fungerer, men jeg har også en følelse av at det kjapt kunne blitt ett tilfelle av "hvordan i all verden har det seg at dette systemet fungerer i det hele tatt?" Noe som riktignok sikkert er tilfellet når man jobber med IT-systemer, nesten uansett hvor man havner.
Deler din oppfatning. Slusene er online mot noen systemer, mens mot andre er det ingen kobling. Feks virker det som om slusene i sikkerhetskontrollen kun validerer dato på boardingkort sammen med avreiseflyplass, men for selskap, reiseklasse, destinasjon og PNR stoler den på det som ligger i boardingkortet. Mye av det samme i loungen. Flyr du SAS valideres det mot SAS sine systemer live, men flyr du med et annet selskap i *A så stoler den på boardingkortet. Sluser ved gate er definitivt online. Min oppfatning at de har rimelig god kontroll over hvem som har gått om bord eller ikke.
Jeg kan bekrefte at det er tilfellet for alle IT-systemer ja. Tror kanskje det er magi som holder dem fungerende for det meste
SAS Bekreftet i mail her ifbm med noe annet at bror, søster, mor/far går som familie og man kan da gjeste inn 4 stk.