Malariatabletter

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henning, 02. nov 2013.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Malariatabletter er kjent for å ha en del funky bivirkninger. Noen vil hevde at bivirkningene er verre en å faktisk få malaria. De vanligste tablettene i Norge er tilsynelatende Lariam og Malarone. Selv har jeg bare brukt Doxylin tidligere, og når man bruker disse kommer Freddy Krueger mens du sover og sørger for at det er Halloween hver natt. En kamerat hevder at han fikk panikkangst av Malarone. Hva er deres erfaringer/anbefalinger?
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Fordelen med safari i Sør Afrika er at du slipper. Moren min ba om vann (til å svelge tablettene med) i SA C på vei til JNB i sommer, grunnet besøk til Kruger (ikke Freddy:p). FA anbefalte på det varmeste å droppe. Hvilket hun heldigvis gjorde. Hun har et sett til salgs:D
     
    Last edited: 02. nov 2013
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefalte flyvertinna å droppe vann?

    http://www.reiseklinikken.no/lariam_malarone.asp
     
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Husker ikke hvilken type de var, men var for 10-15 år siden i Øst-Afrika. To forskjellige tabletter; en daglig og en ukentlig. Ingen bivirkninger.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, ja men ikke bare det, altså til å svelge tablettene med. Mange som driver reiseklinikker osv som lever av medisinering. Moren min kastet vel bort en tusenlapp på det. En kompis som driver lodge i Kruger. Bodd der i 40 år. tok kun gin tonic. Hadde ikke hørt om noen malariatilfeller. Vi måtte ha legebesøk en kveld der, og han bekreftet det samme. 7. fjellvett regel: lytt til de lokale.
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Min guide i Krüger, for noen få år siden, hadde hatt Malaria to ganger - og fått det i parken. Så det er sikkert ikke helt bortkastet med tabletter. Han beskrev ikke sykdommen som spesielt hyggelig.

    Tok Malarone og hverken jeg eller kvinnsen opplevde bivirkninger.
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Myggen er selvsagt det farligste dyret i Afrika- dvs det som dreper flest. Står også bak moro som gul feber, dengue feber osv. Jeg kjenner også folk som har hatt malaria flere ganger, og beskriver som deres form for influensa. Det er mange ting å vurdere ift risiko. Årstid, høyde over havet, men ikke minst common sense ift myggbeskyttelse, tid på døgnet osv. Jeg har mellom 50 og 60 vaksiner, men malaria har jeg alltid droppet grunnet bivirkninger- selvom jeg tom har fått det gratis.

    Sikkert stor forkjell på å bo en uke på en lodge med dagsturer i Kruger, og leve der permanent som bushguide.
     
  8. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mange myter når det gjelder malariamedisiner og når man snakker om kraftige bivirkninger som angst, mareritt osv. er det som regel medisinen Lariam man snakker om. Dette er kraftige saker som kun anbefales ved lengre opphold og er overhodet ikke noe turister trenger å tenke på, for turister som skal til feks. Krüger holder Malarone lenge. Magesmerter er de eneste påviste bivirkningene med Malarone. Selv har jeg aldri hatt noen bivirkninger av Malarone, bare i år har jeg vært gjennom tre-fire kurer. Derimot pleier en kollega av meg å få litt vondt i magen av og til.

    Når det er sagt er sjansen for å få malaria vesentlig liten de fleste steder, men selvsagt til stede. Dersom du pleier å reagere kraftig på Malarone ville jeg heller ha ventet for å se om jeg ble mye plaget av mygg dit jeg skulle, for å så iverksette en kur (eget ansvar;)).
     

Del denne siden