Melde krav på reiseforsikring - himmel og helvete

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 24. febr 2024.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Bare en liten frustrasjon her når det gjelder reiseforsikring.

Lang bakhistorie veldig kort: Vi planla først en tur til Florida og Panama med svigers i 2021, som ble flyttet til 2022 (takk, Covid!). Turen måtte kanselleres på grunn av sykdom med påfølgende dødsfall. Det som kunne kanselleres ble kansellert snarlig, men det å melde krav til Axa, som håndterer reiseforsikring for AMEX, har latt vente på seg fordi det hele har vært ganske emosjonalt.

Jeg begynte å dokumentere alt kort tid etterpå, og prøve å hente ut kvitteringer for flyreiser, betalinger, refusjoner og alt som er, heldigvis.

Nå sitter vi her 2 år etter og jeg prøver å få meldt inn kravet, og må krangle meg igjennom en portal. Hvor hvert eneste kjøp og dato skal registreres i detalj, nærmest ned til hvilken bukse jeg hadde på meg da jeg bestilte reisen..

Spørsmål som "Når kontaktet du reiseoperatøren for å kansellere?" høres jo enkelt nok ut, men når man har satt sammen en reise for 6 personer, som flyr med flere forskjellige flyselskap på forskjellige datoer :confused:

Det hadde vært vesentlig enklere om jeg bare kunne sende de en epost med min oppstilling og alle vedlegg med fornuftig navn og en vedleggsliste, enn at jeg må bruke et par timer (1 time så langt) på å presse tall inn i skjemaene deres.

Sist gang jeg meldte krav til både kredittkort og helårs reiseforsikring ble jeg beskyldt for forsikringssvindel, helt til jeg gjorde de klar over at jeg helt fra starten hadde opplyst om begge selskaper og hva jeg krevde fra hvilket selskap og hvilke poliser etc. Da ble tonen en annen..

Håper på at det går bedre denne gangen, det er tross alt 23.000 som jeg håper å få refundert.

Noen andre historier om kompliserte reiseforsikringskrav som kan muntre meg opp mens jeg fyller ut resten?

EndreD liker dette
  2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Glemte å nevne at det har vært utallige endringer og ombookninger, så jeg sitter vel med 50+ vedlegg i saken min. :(

Fasit ble nærmere 3 timer på å fylle ut og dokumentere alt. Jeg er heller ikke optimistisk på at jeg vil få tilbake alt, for hva med utgifter jeg har betalt for svigers andel? De kan jo ikke bruke sin reiseforsikring akkurat, det er jo jeg som har betalt.

Last edited: 24. febr 2024
  3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring med reiseforsikring har alltid vært veldig god. Men ja, det er jo en del å fylle ut og dokumentere. Håper det order seg for deg.

Wiolenze liker dette
  4. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilken reiseforsikring bruker du? Kan anbefale Tryg. De er ganske flinke på det.

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Tror norske forsikringsselskaper er lett å forholde seg til, men utenlandske, som i dette tilfellet Axa, er litt utfordrende.

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde litt problemer med forsikringselskapet etter avbrutt reise i mars 2020 da Norge stengte ned og Erna ba oss om å komme hjem ASAP!
    Først ba jeg om reelle og dokumenterbare kostnader ca 5000kr!
    Det ble avvist fordi de ikke dekket telefonkostnader til SAS diamant .., men de ville mer enn gjerne dekke kostnader for avbrutt ferie!
    Da de talte dager fra avreise til planlagt hjemkomst talte de 0kr for dagene på fly..
    For å synliggjøre alt måtte jeg sette meg ned å skrive en utførlig beretning om hvordan dette med bonusreiser og kostnader og hvordan dette fungerte mhp kostnader og dager, tror det var ca 2 A4 sider.
    Da fikk jeg ikke flere spørsmål, bare en utbetaling på ca 10 000kr

EndreD liker dette
  7. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    DNB/Fremtind, Reiseforsikring pluss som en del av private banking.Har vært veldig fornøyd med de på tidligere saker, som da jeg måtte avbryte et cruise i middelhavet og skipslegen ville legge meg inn på et sykehus i Roma. Ble enig med forsikringen at det nok er bedre å dra hjem og treffe fastlegen..

På den turen var jeg også dobbeltforsikring med kredittkort, så jeg fikk refundert hele cruiset, flybilletter, dekket fly hjem og medisinske utgifter. Den sommeren kostet jeg Fremtind mer enn de tjener på meg de neste 20 årene..

Så denne gangen melder jeg kravet rett til AMEX først, selv om det vel foregår noe kostnadsfordeling på bakrommet?

EndreD liker dette
  8. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    På generell basis, uavhengig av forsikringsaktør: Skal ikke krav meldes inn innen ett år etter hendelsen/avlysning/tap?

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Foreldelsesfristen er 3 år på forsikring. (Opptil 10 år hvis om atte..)

10. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel når man melder inn krav at man merker hvor godt forsikringsselskap man har - så får man gjøre fremtidige forsikringsvalg basert på det. ;)

11. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, for foreldelse er det tilfelle, men kravet må meldes innen ett år, jf. 8-5 første ledd.

NoLimit liker dette
  12. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sliter mest med trenden mot enten app eller «mobilvennlige» hjemmesider. Det er bare sjablongsvar i nedtrekksmenyer og opplasting av bilde igjen. Ikke mulighet til å legge inn en lengre forklarende tekst, excel-ark eller lignende. Virker som om folk flest er lykkelige med å leve sitt digitale liv med en skjerm på 10-12 cm :confused:
    Fordummende utvikling spør du meg.

paron, markus, RoadKing and 3 others like this.
  13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,976
    Bonuspoeng:
    293
    Folk flest er nok ikke det. Men mange produkteiere synes at folk flest bør være lykkelige med så få cm …

indahla and kiev like this.
  14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Jaggu, det ser jeg du har helt rett i.
    Shit.

Da får jeg håpe på litt goodwill.

15. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er jo bare å sende inn og beskrive situasjonen så godt som mulig. Ingen plikt for selskapene til å benytte seg av de avvisningsmulighetene de har, de lever jo tross alt av fornøyde kunder!

Del denne siden