Mest oppskrytte reisemål du har vært?

Tråd i 'Reisemål' startet av thecoldfish, 07. aug 2017.

  1. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Enig at Bangkok var bare mas og slit. Var ikke der særlig lenge, men kommer ikke til å reise der på ferie noengang.
     
  2. helifalcon

    helifalcon Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Yosemite. Veldig hypet opp, og for en som er vant til norsk natur vanlig. Men en opplevelse å se tilretteleggingen og alle turistene.
     
    Larsmarius liker dette
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    For min del er det 3 destinasjonar som skiljer seg ut. New York, Dubai og Bali.
     
  4. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan jo si at "øyparadis" og "shoppingparadis" i stor grad er oppskrytt, men synes det er urettferdig å snakke om STED når det først og fremst bør være OPPLEVELSE som skal være i fokus.

    Men for å holde meg til saken så er her min topp 3:

    1. Auckland er nok en av de kjedeligste opplevelser jeg har hatt. Det er en stor og dyr by uten noen spesielle særegenheter. Gøy i tårnet og på flyet i det minste. Men igjen så ville OPPLEVELSEN vært mye bedre om vihadde dratt til Hobbiton.

    2. Ibiza på min første utenlandstur utfor Skandinavia i 1998. Vi hadde skyhøye forventninger, men det eneste man kunne gjøre der var jo å drikke, mens jeg tror alle andre egentlig gikk på noen form for dop. Det ble lite damer, og undertegnede klarte å bli ufrivillig banket opp av politi med batonger! (var naiv og gikk for nær en sint patrulje). På den annen side så ble det jo en del gode historier av dette da i det minste.

    3. Bali var så insane stappet av innpåslitne selgere at de første 2-3 dagene føler du deg helt jævlig. ALLE skal ha pengene dine og du må si NO helt til du lærer deg "overlegen-blikket" når du slutter å snakke eller se på selgerne. Det føles ikke bra. Heldigvis ble jeg kjent med en lokal guide her og venner som tok meg med rundt på øya, og alt i alt egentlig en fantastisk tur, men bare vær obs på at Bali vil være dårlig om man tenker å handle seg et billig hotell inni byen. Her ville jeg nok gått opp i prisklasse på en skikkelig resort om jeg skulle opplevd litt luksus.

    Oppskrytte reisemål som blir bra av en spesiell grunn:
    Seychellene: ble bra fordi vi dro med Twin Otter til Praslin og La Digue
    Minot (Nord-Dakota): ble bra fordi vi dro på "Norsk Hostfest", ikke pga stedet
    Nice: bra pga vi dro til Antibes og feiret bursdag og andre gang på konferanse i Monaco.
    Gran Canaria: blir alltid bra pga man har så mye sprø venner å sykle rundt med
    Braunschweig: ble bra pga vanvittig konferanse sponset av Jägermeister og Jägermeister brass band spilte hver kveld (!)

    Poenget er at det er penger i OPPLEVELSER foran steder. Nord-Norge som destinasjon hadde vært null og niks dersom vi ikke skjønte at turister må få lov å se Lofoten, midnattsola og nordlyset på en enkel måte, og helst innbakt i en pakkeløsning.
     
    Last edited: 08. aug 2017
    FFlyer, kaijoar, Brunello and 6 others like this.
  5. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Svalbard i mai/juni. Grått og kjedelig. Is i fjordene gjorde at vi ikke kom oss til hverken Pyramiden eller Barentsburg. Vet ikke helt hva jeg hadde forventet, men men :D
     
  6. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er flere faktorer som har stor påvirkning på vår persepsjon av en destinasjon.
    Tidspunkt, meteorologiske forhold, hvem du er sammen med, livstilstand, hendelser, etc...etc.... Mye kan endre seg ved flere besøk, selv om førsteinntrykket gjerne vil dominere.

    Eks. Hvorfor smaker ikke den øl'en på stranda like godt hjemme, eller hvorfor blir du godt humør av å høre på enkelte sanger?

    Ble også skuffet over San Francisco, vi hadde vel bla for høye forventninger etter at "alle" liker seg så godt der...
     
    Last edited: 08. aug 2017
    FFlyer, Anita, milehigh and 3 others like this.
  7. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Reiste på sånn... c..c...ch....char....chart..... chartertur?! til Sharm el-Sheikh. 14 dager all inclusive turistfelle. Hadde det ikke vært for bra reisefølge hadde jeg dratt hjem.
     
    FFlyer and thecoldfish like this.
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    USA.
     
    kiev liker dette
  9. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Vi var i Sharm på dykkerferie. Fantastisk under vann, helt forferdelig over vann :confused:
     
    FFlyer and Travellingalf like this.
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Marrakesh. Jeg hatet stedet, første gangen jeg var innom. Var på en organisert rundreise, og det var svært lite positivt å si om landet og folket. Antagelig så la jeg ikke akkurat godviljen til, så bildet jeg sitter igjen med, er stort sett negativt. Mye på grunn av innbyggerne, tror jeg; de spyttet på gaten og banket kone og esel uten særlig snev av folkeskikk. Markedet var et mareritt av turister, hoiing, bråk og skramlemusikk og folk som løp etter deg for å legge en giktbrudden, tannløs og drittlei slange rundt halsen din. Marokko som sådan var en plass fullt av søppel og usympatisme folk, og med en despotisk konge som gjerne stengte av hele motorveien når han skulle bevege seg imellom de mange palassene sine. Jeg lovet meg selv aldri å reise tilbake.

    Naturligvis var det lyspunkter; arkitekturen, særlig den gamle. Naturen, enkelte steder (der den ikke var skrotet ned). Flisene. teppene. Og selvsagt Volubilis, den gamle romerske byen som selv ikke marokkanerne hadde klart å ødelegge fullstendig.

    Og det var vel stort sett det. Reiseselskapets sure reiseleder gjorde ikke akkurat turen noe triveligere. Ei heller de glade enkene på tur, som startet dagen grytidlig, var dritings på myntelikør og høye på kraftig sukret kaffe allerede til frokost. De la seg sent, og festet hardt. Ingen mann var trygg i nærheten av gjengen. En av dem reiste med egen espressomaskin, en helt naturlig rekvisitt når man er på tur med jentene.

    Dagens syttiåringer er ikke å spøke med. Dessuten sov de på bussen, og snorket som tømmerhuggere, mens en sky av mynte og hvitløk slo ut de uheldige som hadde tatt plass i nærheten. Etterhvert overtok damene hele bakre delen av bussen, og fikk være i fred der.

    Andre turen ble jeg en uke i Marrakesh. Var på et skrivekurs med veldig kjekke folk og bodde på et trivelig, men enkelt hotell rett ved markedsplassen. Tre hundre kroner natta. Kurset ble holdt hos "den hvite araberen" Thor Arne Hauer, www.marrakech.no i hans fantastisk vakkert restaurerte middelalderhus i souken, og var en stor opplevelse. Kursene der er vel verd å tenke på, om man ønsker å lære mer om foto eller tekst, og ellers vil ha en fin uke sammen med kunnskapsrike og spennende mennesker.

    Inntrykket av byen ble naturligvis bedret, jeg fikk mer kunnskap. Jeg fikk delvis også kvalitetssikret egne inntrykk og fordommer, ved hjelp av Thor Arnes innsiktsfulle og kloke vurdering av det marokkanske samfunnet; han er kritisk, men jeg tror han allikevel elsker landet og folket, som han har tilbragt store deler av livet sammen med. Jeg bodde som sagt på et hotell hvor den enkle frokosten ble inntatt på takterrassen, mens morgensola ga varme til de terracottafargede murene og småbordene med gule og og blå fliser som sto raust utplassert, til glede for gjestene. Ikke luksus, men ekte.

    Da fikk jeg også opp øynene for Fortelleren; den gamle, som bevarte den muntlige og dessverre utdøende tradisjonen med formidling av oppbyggelige historier. Vi traff fyren som solgte brukte gebiss og løse tenner på markedet. Han tok en rask innledende titt inn i gapet på kunden, hvoretter han fant frem et eksemplar som kunne prøves. Jeg lurte på hvor han fikk de godt brukte tennene fra; antagelig hadde han god kontakt med den lokale begravelsesagenten.

    Jeg gikk i en stor bue rundt kjeltringen med slangene (de tar deg som gissel, om du ikke passer på, og fjerner ikke dyret før du har hostet opp et passende beløp). Jeg registrerte grytene med dampende snegler, som lokalbefolkningen flokket seg om, og nøt store porsjoner av. Jeg erfarte den livsfarlige "nypressede" appelsinjuicen som ga reisende rennamage fordi den var vannet ut med skittent vann.

    Jeg oppsøkte markedsplassen jeg hadde sverget aldri å dra tilbake til, med stor glede og et åpent sinn, og fikk rikelig tilbake.

    Og jeg ble introdusert for de gode restaurantene; de som serverte øl og vin, og hadde et anstendig kjøkken. De var ikke alltid så enkle å finne. Sammen med medstudentene var kveldene på disse vannhullene noe av det aller beste på turen.

    Så jeg må vel bare konkludere med at et reisemål vil kunne fremstå som bra eller dårlig, alt etter eget humør, tilfeldighetenes spill og evne til å finne de gode opplevelsene. Kunnskap er et must; forberedelser betaler seg alltid, men husk å ha et åpent sinn for alle de spennende mulighetene som ligger utenfor reiseplanen.

    Kvinner og esler får fremdeles bank, men mine perspektiver har endret seg. Det er mye ved det marokkanske samfunnet jeg ikke liker, men det er greit. Jeg kommer til å reise tilbake, det er mye jeg ikke har sett og opplevd. Som reiser ofte gjør med et menneske, så blir sinnet åpnet og man tåler at ikke alt er positivt og bra. Ingen steder er perfekte, men for en reisende gjelder det å klare å se bakenfor; finne de gode opplevelsen og ikke minst, forsøke å vokse litt, forstå litt mer av folk og kulturer, for hver tur som legges til i minneboka.


    01AD67B0-8B8B-4477-800E-03CE502E996D.JPG 7F2C5BFE-DEB2-4D4F-93A2-F38C4085A85A.JPG 20A44BEF-A301-47BC-8A4D-87DF1E59EE2B.JPG 473A4ABE-C544-41EF-8D09-4DF68AF4297C.JPG
     
    Last edited: 09. aug 2017
    Kalsnes, mofser8, Chrisbgg and 33 others like this.
  11. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Wow - flott rapport! Levende og engasjerende skrevet - fikk nesten lyst til å avlegge stedet et besøk for å utfordre min forutinntatte skepsis. Bør plasseres i reisebrevseksjonen også :)
     
    Baldrick and Brunello like this.
  12. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er vel ikke akkurat dette stedet et sted folk hvalfarter til, men Vaduz,Liechtenstein er kansje ett av de stedene jeg hadde litt for store forhåpninger til. Min fasinasjon for små land hjalp desverre heller ikke på :(
    Følte som å ha reist langt (fra Innspruck) for å komme til et tettsted som Flisa eller Kirkenær på hedmarken :p
     
    flying_all, FFlyer and Eddie47 like this.
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    For en flott tekst med et viktig poeng!
     
    Brunello liker dette
  14. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nesten vanskelig å velge, men her er det jeg synes er oppskrytte reisemål:

    Auckland - besøkt i 2005. Selve byen hadde ingen verdens ting å by på. Hobbittun versjon 1 (som vi besøkte) ligge ikke i byen, og teller derfor ikke med under Auckland-paraplyen. Nordøya og områdene rundt var for øvrig kjempebra og verdt turen.

    Boracay - besøkt i 2008. Kunne vært paradis, men er ikke det. Drar heller til Gran Canaria.

    Nassau, Bahamas - besøkt i 2015. Var i land en dag som en del av et 4-dagerscruise i Karibien. Byen har ikke noe annet å by på en kjipe salgsboder myntet på tusenvis av turister som er i land fra andre cruise-skip. Da vi var der lå det 4 kjempestore skip inne samtidig. Egentlig synes jeg hele cruise-greia var oppskrytt.
     
    FFlyer, SASlovah4evah and thecoldfish like this.
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Den som leter finner. Det mest spennende er uansett menneskene.
     
    Henrik and Edvard like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Krüger parken. Safari " opplevelse" på asfaltveier og kø.
     
  17. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Er det lov å si Bergen? Bodde der for mange på siden, men nå er byen så oversvømt av turister at det ikke er noe moro å besøke byen lenger?
     
    FFlyer and kiev like this.
  18. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    NEI!
     
    chrisbu, TommyL, sexten and 6 others like this.
  19. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    ;) Okei da.
    Hvis jeg skal trekke frem et annet sted som heller ikke sank inn i hjerteroten min, så er det Athen. Bråkete, dårlig mat og ikke noen kjekke hoteller som heller gjorde turen verdt det.
     
    FFlyer and Pepeu like this.
  20. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Reykjavik.
     
    FFlyer liker dette

Del denne siden