Mest oppskrytte reisemål du har vært?

Tråd i 'Reisemål' startet av thecoldfish, 07. aug 2017.

1. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, skrivekurset må ha virket...

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,989
    Bonuspoeng:
    293
    Bra tanker!

3. SAJblue

SAJblue Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, nå er det ikke turistnæringens skyld at Tromsø sentrum er ødelagt. Det er elendig kommunal planlegging, hvor utbyggingen av Jekta storsenter på Langnes var spikeren i kista for et levende sentrum. Kommunen har i underkant av 75 000 innbyggere, og et noe begrenset omland. Når kommunen da velger å tillatte utbygging av Jekta storsenter til 120 butikker er det ikke rart at sentrum dør.

Suvernirsjappene er nå mange i sentrum fordi det ikke er andre butikker der, og husleien er lav. Så turistene er faktisk noe av det som holder liv i dagtidsaktivitene i sentrum, da de som bor der heller handler på Jekta storsenter. Jeg liker ikke denne utviklingen, men når kommunen har gjort de valgene den har gjort er det ikke så mye man kan endre tilbake igjen. På kvelds- og nattetid er det heldigvis et delvis yrende folkeliv på pub, bar og nattklubber, men det er det.

Så håper jeg turistene skjønner at byen ser best ut på avstand, og drar på aktiviteter som nordlysjakt, hvalsafari, fjellturer og hundesledeturer i stedet for å gå til fots fra cruiseskiphavnen i Breivika til sentrum.

Hilsen utflyttet Tromsøværing, som tidligere jobbet i butikker i sentrum.

edit: la til mellomrom for å lage avsnitt.

4. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Venezia. For et j.. drittsted. Kinesere og amerikanere. En kulisse, ingen italiensk by lenger.

Dra til Verona i stedet.

FFlyer, Are and SASlovah4evah like this.
  5. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Pyramidene i Egypt.

6. Sooninson

Sooninson Medlem

Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Sørlandet i sommerferien. Mytene om sol og svaberg består, men når realiteten ofte var syd-vestlig vind styrke 9, overskyet, regn og 15 grader ble beslutningen om å selge landstedet og reise til solsikre strøk ganske enkel.

7. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,215
    Bonuspoeng:
    293
    Blir delt førstplass her, Stavanger som uten tvil er det kjipeste byen som ikke har noe å by på og Split som var enormt skuffende selv om vi hadde bra hotell en ok tur

TommyL liker dette
  8. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Paris.. Fullstendig uten sjarm både byen og menneskene..

Chrisbgg and FFlyer like this.
  9. TigerTravel

TigerTravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Jøsses!!! Bare drar alt over en kam, sånn liksom?

10. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Basert på de turene jeg har hatt til USA er jeg til syvende og sist skuffet. Mulig jeg har hatt for store forventninger, men etter en rundtur i California i fjor fant jeg ut at nok var nok. Jeg legger kanskje for mye i de åpenbare sosiale skillene, fattigdommen, kriminaliteten, endeløs kaos i trafikken, skyhøye priser på hotell og det faktum at jeg enda ikke har opplevd noe natur i USA som jeg finner mer givende enn hva vi har i Europa.

Frdyr liker dette
  11. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg respekterer meningen altså, men å basere et inntrykk av hele USA på en rundtur i California blir litt som å si at Lofoten suger fordi man ikke liker Firenze. Men du sier jo ikke noe om hvor i USA du faktisk har vært, så hva vet jeg. Kanskje du allerede har sett alt fra Cape Cod og Western Massachusetts til St. Helens og Mount Rainier. :)

12. Kimpe

Kimpe Medlem

Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Molde! Punktum, finale

Kan kanskje ha noe med at jeg er fra Trondheim da

Ellers synes jeg Tokyo var oppskrytt.

Kim

miura liker dette
  13. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,941
    Bonuspoeng:
    163
    Vil si Oslo er det mest oppskrytte reisemålet, dessverre... En by jeg er i minst 20 ganger hvert år.

14. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Hver sin smak :) Har vært i USA flere ganger og spesielt i staten Washington,men kommer ikke til å reise tilbake med det første såfremt sjefen i heimen ikke tvinger gjennom en tur. Valhalla Provincial Park og mount gimli i Canada er for eksempel et område som gir meg mye mer enn hva jeg har opplevd i USA.

Jepp som sagt, hver sin smak :) Jeg har flere ganger anbefalt både byer og fjellturer og fått et "meh" i svar om hvorvidt det var bra eller ikke. Og for min del var det en større spirituell opplevelse å se U2 på Joshua-tree jubileumstouren i år enn å se Joshua tree :D

Og ja, jeg sier ikke at USA er kjipt, men relativt til "hypen" jeg føler henger over USA er det oppskrytt.

15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,111
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er litt enig i at USA som sådan skuffer avhengig av utgangspunkt og forventninger. Som mange har vært inne på, så utvikler dette seg gjerne over tid. Kort(...) eksempel:
    I min pure ungdom var USA det forgjettede land. Shangri La. Paradis på jord. Leste alt jeg kom over, og nærmest inhalerte musikken. Og filmene da! Jeg var overbevist at Amerikanere og Kvæfjerdinger var helt like fordi vi likte samme samme fantasifilmer og hadde samme forhold til filmatiske overdrivelser. Dette var steg 1.
    På steg 2 hadde jeg vært noen runder i storbyene der, og møtt folk av ymse slag. Da oppdaget jeg at mange virkelig trodde at disse filmene om kriminalitet, super heroes, CIA/NSA er ute etter å ta deg, var virkelige. Stor skuffelse - hvordan kan de tro noe sånt?
    På steg 3, og der er jeg nå etter altfor mange turer over there, så har jeg innsett at disse folkene hadde rett.
    Det ER sånn i USA.
    Filmene viser virkeligheten.

milehigh liker dette
  16. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er overrasket over at så mange nevner New York og Paris. To fantastiske byer, etter min mening. Jeg tror Los Angeles er det mest oppskrytte reisemålet jeg har besøkt.

thecoldfish and Icarus like this.
  17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,377
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig gøy at folk er forskjellig!

Jeg vil kontre med at jeg synes LA er et av de mest undervurderte reisemålene. Jeg elsker byen, og vender stadig tilbake. Det hjelper selvfølgelig at jeg har bodd der, er mer enn gjennomsnittlig interessert i by og byutvikling, er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk, og enda mer enn gjennomsnittlig glad i maten (skikkelig tex-mex, ikke fredagstaco..).

Utfordringen med LA er at det er så ufattelig stort, og hvis man ikke helt vet hva man skal se etter, så blir det fort kjedelig. De stedene vi vet om (gjerne fra film eller tv), er ikke egentlig så spennende i virkeligheten.

Venice Beach kommer veldig høyt opp på listen over oppskrytte reisemål for min del.. Rett under Paris, der er det som sagt alt for mange franskmenn.

Chrisbgg, milehigh, FFlyer and 2 others like this.
  18. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, ja, det er helt merkelig hvor forskjellige vi er. Det er nettopp by og byutvikling som gjør at jeg ikke liker Los Angeles. Jeg jobber til daglig med faget, og en mer feilslått og trist by skal man lete lenge etter! :cool:

Selvsagt er det noen små perler her og der, men mitt generelle inntrykk av Los Angeles er at det i prinsippet er en enorm samling bilbasert, lav/tett bebyggelse uten noe definert sentrum. En haug med småbyer som er utviklet uten mål og mening, på markedets vilkår, og som tilfeldigvis har vokst i hverandre. Det de kaller sentrum er skyskrapere med kontorfunksjoner, praktisk talt uten noe fastboende, som gjør at sentrum er dødt etter kontortid. Motstykket til Los Angeles i USA er for eksempel San Francisco og Seattle. ;)

chipcampden, milehigh, FFlyer and 2 others like this.
  19. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,323
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos: bittelitt innsikt i bystrukturen i Los Angeles.

Chrisbgg, Herlov and Upsaker like this.
  20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,377
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobber med faget selv, men mener absolutt ikke at LA er et eksempel til etterfølgelse (i dag).. For meg er det interessant å se hvordan bilen har dominert byutviklingen, hvilke tanker som ligger bak den byen man har i dag, og hva som gikk feil (etter dagens tankegang).

Ditt generelle inntrykk er nok også riktig, det er en hel masse små byer som har vokst sammen til en smørje uten sentrum. (Egentlig med mange små sentrum rundt omkring). Men Downtown LA har faktisk en stor oppblomstring den siste tiden, og det blir stadig flere som flytter dit fordi mange av jobbene er der.

Seattle har jeg ikke besøkt, men SF er en fin by. Synes egentlig den er litt oppskrytt også.. :p

milehigh and anders82 like this.

Del denne siden