Mest oppskrytte reisemål du har vært?

Tråd i 'Reisemål' startet av thecoldfish, 07. aug 2017.

  1. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Gdansk. Mulig jeg ikke er i målgruppen, men det føltes ut som jeg var på Steinkjermartnan 2.0. Gamlebyen (som ikke er så gammel, da den er bygget på nytt for relativt kort tid siden) var infisert av alskens Egon'er og sleazy nattklubber.
    Fikk sett nok av det etter en dag, og dro på stranda i nabobyen Sopot. Her var det stort sett bare skitten sand og fulle engelskmenn. Det var ganske billig da.
     
    SAJblue, Blaa, Edin and 2 others like this.
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Sri Lanka. Har vært i 62 land og Sri Lanka er det mest skuffende jeg har vært borti ut i fra hva andre skryter om det. Litt finere versjon av India fikk jeg inntrykk av, ellers mye likt i forhold til folk, hotell og service.

    Dagstur til Sigirya for å se på steinen. Skulle være i Sri Lanka 5 dager. Men etter to dager booket vi om flyet og stakk til Kambodsja før vi tok Thai first heim til Europa.

    Mulig inntrykket av at Sri Lanka skuffet meg var pga jeg kom rett fra Maldivene etter å ha vært der 1 uke :):):):):)
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kambodsja!!! På den andre siden er det landet som overrasket meg mest. Siam Reap var stedet jeg besøkte og der får man 5 stjerner hotel til 470kr for to personer inkl flyplasstransport, frokost og velkomstdrink. Veldig hyggelige folk. Føles trygt. Ingen turister å se i gatene (kun ved templene). Templene er et must og helt vill kul opplevelse. Anbefaler 2-3 dager der for å få med seg alt.

    Fløy med Thai Smile fra BKK. 800kr. God mat og fin service ombord. :)
     
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært der selv. Kjørte fra Zurich med leiebil. Ganske dødt men god thaimat på den ene restauranten der :cool:
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Blir ikke dette litt feil i forhold til trådtittel?
     
    SAJblue liker dette
  6. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Nordkapp-platået er høyt på lista mi, kanskje spesielt fordi de tar dyrt betalt for å ferdes på platået. De har bevisst lagd veien smal og med dype grøfter slik at en ikke bare kan parkere på utsida for å gå inn. Man må (med mindre man parkerer over en kilometer unna) betale for å komme inn.

    Dra heller til Knivskjellodden (fottur).
     
    RoadKing liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du heller skulle satset på Gran Canaria enn å svi av flere ti talls tusen lapper på å reise dit for å sitte å høre på musikk og drikke pils. Påskeøya er en av mine favoritter og for min del kunne det vært ennå mer øde. digget det!
     
    Edvard liker dette
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Var gratis når jeg var der i fjor høst med bil- utenfor sesongen.
     
  9. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nummer 1: Disney resortene i Orlando, med "Magic Kingdom" som en soleklar vinner på "mest skuffende"-lista.

    Vi besøkte i oktober, og selv om parkeringsplassene tydelig var halvtomme, opplevdes parkene som fylt til bristepunktet av støyende, sutrende, klagende og bråkete amerikanere.

    At alle attraksjonene er tilpasset et rettssystem der du kan gå konkurs av et søksmål fra en kunde med en blå negl gjør det ikke bedre. 2 timer i kø for å kjøre noe som mest minner om kiddy-cars på Mosseporten.

    Som nummer 1 på listen over steder jeg aldri-aldri skal tilbake til troner Granca. Et forferdelig sted.

    /koffert.
     
  10. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Bali

    Jeg var der nylig, jeg visste at sørspissen av øya stort sett var preget av partyturister fra Australia på forhånd, men at det var såpass ille med turistene og alle mulige forsøk på å utnytte turister rundt ethvert hjørnet var jeg faktisk ikke forberedt på. Flere i reisefølget (ikke meg) ble selvfølgelig scammet MED EN GANG da vi ankom flyplassen. Seminyak, som vi hadde inntrykk av at ikke var like ille som Kuta, men med nok å gjøre og se, var en gedigen skuffelse. Det var mye god mat, men ellers slo det meg som et typisk sydensted, med fake merkevarebutikker, "spa" i annenhver butikk man gikk forbi og generelt mye søppel og mas. Vi så dessverre de samme tendensene i Ubud som vi hadde gledet oss en del til, men fant i det minste flere hyggelige gater og områder her. Jimbaran likte jeg til gjengjeld ganske godt, og vi fikk mye god sjømat her, og strandselgerne var ikke i nærheten av like pågående.

    Generelt er vel inntrykket at typiske turisthotspots på Bali er relativt håpløse med skitne strender, svindel og generell elendighet mens innlandet som vi også fikk sett en del av var veldig bra.

    Ellers; Dubai. Sjelløst og trist.
     
    sexten and thecoldfish like this.
  11. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @TigerTravel - Å hevde at 4 dager i Vegas holder hvis du liker gambling er rett og slett tull. Helt greit at du syntes det var nok, men da er det helt tydelig at du IKKE liker gambling i noe vesentlig grad. Ferdig snakket.
     
  12. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Av alle mine reisemål er det to stykker som skiller seg ut, der jeg har blitt meget skuffet.
    - Tallinn
    - Phuket


    Tallinn - trist kjedelig og dyrt. Sammenlignet med nabolandene hvor det er billig og hyggelig. Styr unna.

    Phuket - vi forventet oss hvite strender og flott turkist vann. Det var total skivebom. Det var en hvilken som helst gresk øy.
     
    flying_all liker dette
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    For meg er det motsatt:

    Jeg synes Tallinn var skikkelig flott på tidlig vår, mens jeg ikke likte for eksempel Riga spesielt godt. God stemning generelt i byen i hvertfall og synes ikke prisene var så avskrekkende. Det er riktignok noen år siden jeg var der sist.
     
    Are, Chrisbgg and MadsVaHa like this.
  14. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Macao! Slår nok Vegas på omsetningen, men ikke moro! Var ikke lov med alkohol annet enn inne på restaurantene, og nok av nyrike kinesere som ikke visste å oppføre seg. Var litt for høye limits ved bordene for min del også. Hjalp heller ikke opplevelsen at hotellet vi bodde på (Galaxy) pusset opp bassengområdet da vi var der....
     
    kaijoar liker dette
  15. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Washington! Det er bare monumenter, minnesmerker og kontorer der jo... Hadde forhåndbetalt prviat guide, tilogmed hun så ut som hun kjeda vettet av seg, holdt på å spy av enda flere minnesmerker på dag 2, shopping er bare tragisk.
     
    lMartin and flying_all like this.
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,105
    Bonuspoeng:
    183
    Washington er vell en typisk by hvor man ikke trenger så veldig mye mer enn 1-2 dager. Når man har gått fra Capitol-bygningen og ned til Lincoln Memorial via det Hvite hus er det ikke så mye mer å se (ta det siste med en klype salt).

    Men det Washington skal ha er hvor fint akkurat det området er. Jeg var der nå på søndag i strålende høstvær og syns det var helt fantastisk. Bare det å ta det med ro og gå rundt i nevnte området, ta seg en liten matbit på en av benkene nede ved vannet i Constitution Gardens og bare nyte livet, syns jeg var mye bedre enn hva jeg har opplevd i andre byer på østkysten.
     
    Eddie47 liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,519
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig mye fint rundt DC også. Akkurat the Mall (eller hva det nå heter) er veldig imponerende, men man blir fort ferdig med monumenter.
    (Men, husk å ta heisen opp i Washington monument, det er gøy!)
     
    Eddie47 liker dette
  18. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg må nesten forsvare Sri Lanka litt. Jeg var der for fire år siden, og likte det veldig godt. Jeg vet ikke hvor du var, men jeg likte meg godt både på sørkysten (e.g. Unawatuna) og oppe i fjellene (Ella, etc). Reise med de lokale bussene rund om kring i landet var også en vanvittig opplevelse. Tenk en stor panservogn som kjører som en galning med masse sketchy forbikjøringer, som på innsiden har masse blinkende lys og ornamenter og samtidig blaster noe som bare kan beskrives som en form for 180 BPM tradisjonell techno-musikk som holder pulsen oppe i ca det samme.

    Jeg er forsåvidt enig med sammenligningen med India (som er et av mine favorittland). Vil kanskje kalle det "India light", men det er en god ting, IMO.

    Maldivene er definitivt bedre for dykking, men er ellers et mindre spennende land slik jeg har opplevd det (var der rett etter Sri Lanka).

    Må også si meg fullstending uenig her. Jeg har tilbragt mye tid i Tallinn (kanskje 3-4 måneder til sammen) og liker den bedre enn både Riga og Vilnius. Jeg liker spesielt bydelen Kalamaja inkludert noen av de nye hipsterstrøkene slik som Telliskivi. Pudel Bar er en evig favoritt, hvor du får en halvliter craft beer til 5 EUR, og du har hundrevis av slag å velge mellom.

    Jeg har bare vært i Riga en gang, og selv om det var en fin by fremstod den som mer "falsk" og inneholdt lang flere turistfeller, scams, etc.

    Av personlige skuffelser, så henger egentlig Marrakesh høyt på listen. Sikkert fordi jeg kun var der 2-3 dager og ikke helt klarte å komme "bak fasaden". Jeg likte forøvrig landet ellers veldig godt, med Essaouira som et høydepunkt.

    Den byen jeg har likt minst er Dhaka, men jeg kan vel ikke si at den er oppskrytt siden jeg aldri har hørt en eneste person anbefale den.
     
    furlong, milehigh, flying_all and 3 others like this.
  19. Frdyr

    Frdyr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    13
    Ja, akkurat som Houston. Samme opplegget der!
     
  20. Frdyr

    Frdyr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    13
    Slenger inn en brannfakkel på Berlin. Mye bra selvsagt med historie og alt det der, men det som skuffet meg var hvor kjipt og umoderne alt er. Ta for eksempel området midt i smørøyet ved Holocaustmonumentet hvor serveringsstedene ser ut som Rhodos på 80-tallet med sydenmenyer, cash only og plaststoler/trebenker. De evner liksom ikke å ta ut potensialet sitt. Millioner av turister, men ingenting er tilrettelagt. Førerbunkeren er redusert til et lite skilt på en shabby parkeringsplass, og East Side Gallery (muren) har ikke engang plass til å stoppe med buss. Flyplassene er jo et kapittel for seg selv, men det er vel en kjent sak her inne..
     
    milehigh and Satyv like this.

Del denne siden