Miles and More status match

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av stemnic, 16. april 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,693
    Likes mottatt:
    872,303
    Bonuspoeng:
    293
    BGO-FRA-MUG-BEG/BEG-MUC-FRA-BGO 18.10 -20.10 3688kr i økonomi
    Dette finner du fra OSL også på Lufthansa.com på flere datoer .. hvis du leter nedover på listen finner du flygninger med 2 stopp ..
     
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,491
    Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regner med flere har benyttet seg av denne, men jeg kan ikke se mer omtale enn posten til themichael.

    Jeg kan godt stå frem :)

    Jeg har EBG med kvalifiseringsperiode ut april 2024 og grace period ut juli.
    Jeg klarte ikke å rekvalifisere, men jeg fikk matchet til Senator, som jeg så fikk matchet tilbake til SAS.

    https://statusmatch.flysas.com/

    Det tok ca en uke å få bekreftelse på match, men kontoen er ennå ikke oppdatert med ny utløpsdato, 4 dager senere. De sier det tar opptil 10 virkedager.

    Selvfølgelig litt kreativt, men kanskje dette kan spare noen for diverse kredittkort for å hente inn statusen.
    Og eventuelt betaling for match til FlyingBlue for status i Skyteam.

    Det er noen vilkår for å beholde statusen:
    Litt spent på hvordan dette beregnes, da jeg allerede har hatt 2 flygninger med SAS etter match ble innvilget, men altså før statusen er oppdatert.

    Det blir uansett ikke noe problem med antall flygninger før utgangen av mars neste år.
    Da skal statusen vare ut neste kvalifiseringsperiode pluss grace period. Ut juli 2025 2026 for min del.

    Etter jeg søkte har det i tillegg kommet inn vilkår om minimum 3 måneders medlemskap i programmet du matcher fra. Jeg signet opp for Miles&More nylig, men det skapte ikke problemer for meg hvertfall.
    SAS hevder å kunne verifisere statusen, og det kan sikkert stemme så lenge de fortsatt er i samme allianse.
     
    Last edited: 12. juli 2024
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,433
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ta en titt, takk

    Ser ut til at jeg kan kansellere poznan kostnadsfritt (innen 24 timer?) så da har jeg litt tid til å lete.

    London hadde vært deilig, det er alltid gøy å dra på lounge-safari
     
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorvidt det er verdi i det er nok ganske individuelt og avhengig av reisemønster.

    En forutsetning er naturligvis er at man syntes selve reisen for å videreføre status er gøy. Vi er tre stykker som har booket en MR til OTP om litt over to uker. 18 timer i Bucuresti, hvor vi lander kl 01 og har booket et flyplasshotell. Planen er å tilbringe hele neste dag på Europas største spa, Therme Bucuresti. Avreise blir samme døgn kl 1920 med ruten OTP-MUC-WRO (overnatting) WAW-GDN-OSL

    Jeg har i alle fall to steder hvor jeg syntes LH Sen gir verdi:

    1) I EuroBonus forblir et av de største sweetspotene awardmessig SAS business med FP nivå 4, som vestover ofte utløser et behov for separat tilslutningsfly. Der er faktisk United i Basic Economy ofte ganske konkurransedyktig priset selv mot LCC-ene, hvor Star Alliance Gold gir både ekstra håndbagasje, ett innsjekket kolli og tilgang til United Club.

    Til sammenligning er Delta (Basic Economy) langt fra konkurransedyktig på pris, i tillegg til at de er kjipere på SkyTeam-fordeler. Delta gir f.eks. ikke loungetilgang innenriks til SkyTeam Elite Plus uavhengig av reiseklasse (kun ved same day connection til longhaul-flyvninger).

    2) I tillegg så er det ikke alle steder i Europa hvor SAS/KLM/AF har like god dekning som LH-gruppen, særlig når man ikke har utgangspunkt i Oslo. Jeg har allerede en langhelg booket i mars neste år hvor Lufthansa var eneste alternativ rutetabellmessig, hvor LH Senator vil gi god verdi i form av både lounge og bagasje.
     
    jonss, Flymunda, Insomnia4u and 3 others like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,480
    Likes mottatt:
    3,960
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne du tatt en titt om status match teller mot LTG? Jeg vet at det ikke skal være slik, men det er jo flere ting som ikke virker etter boka hos SAS :p.
     
    freddyen liker dette
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,433
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Du har min oppmerksomhet! En thermedag i Bucuresti høres spennende ut.

    Hvordan reiser dere WRO-WAV? Har dere booket det som 3 seperate reiser?
     
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,135
    Likes mottatt:
    7,494
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en reise som begynner med to LH-leg og avslutter med et leg med Sri Lankan (et OW-selskap) og retur på samme måte. Kjøpt sammenhengende (hos Swiss uten at det vel er så relevant). Vil gjerne få registrert Senator på de to første og Emerald på den siste. Noen som har noen triks? Det går ikke på nett eller app hos LH, på nett hos Sri Lanka eller i SAS-appen.
     
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,491
    Likes mottatt:
    1,430
    Bonuspoeng:
    113
    Det står ingenting om LTG i vilkårene.
    Jeg hadde nok ikke tatt sjansen, for jeg regner med at Gull-statusen må være utgått for å få match, eller i grace som i mitt tilfelle.
    Det er uansett ikke relevant for min del.
     
    themichael liker dette
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer. :)
    1: open jaw OSL-MUC-OTP//OTP-MUC-WRO med Lufthansa for 3000,-
    2: WRO-WAW-GDN med LOT for 600,-
    3: GDN-OSL med WZZ for 300,-

    2 timer og 15 min i Gdansk på separate billetter, så reiseforsikringen slår inn dersom vi ikke skulle rekke connection. Har uansett bare håndbagasje, så tåler litt delay på innkommende.
     
    Brukernavnet liker dette
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,195
    Likes mottatt:
    7,541
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ser i LTG-oversikten i appen så må man ha opptjent gull gjennom poeng eller segmenter hvert år, ti år på rad. Det får man ikke hvis man statusmatcher og det teller dermed ikke mot LTG.
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,280
    Likes mottatt:
    8,628
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs selvsagt helt på reisemønster og hvilke flyselskap man kommer til å bruke fremover når SAS er ute av *A.

    Selv er jeg 100% for OneWorld istedet for både ST og *A etter mange år som gull og diamant hos SAS. Fordi jeg kommer til å flytte enda flere flights til OW (BA/Finnair/AA mest for min del).

    Andre, og i praksis bare de som flyr mye LH group (som jo er mange flyselskap), har nytte av SEN og *A statusen.
     
    TravelManBiz liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,280
    Likes mottatt:
    8,628
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner ikke helt logikken her?

    Med mindre du skal til steder i Europa med LH group flights fra LHR da?

    De har jo ingenting mot Norge derfra. Så SEN har jo liten nytte, om du er på LHR T3 - og ikke slipper inn på T2 LH lounge uansett fordi du har en BA billett. Som forøvrig gir langt bedre lounges og variasjon i T3 med OW Sapphire+ eller biz enn T2 kan by på uansett om man inkluderer lounges på T2B.

    Og i tillegg, selv om forflytting er praktisk mulig, tar det en liten evighet å gå i tunnelene mellom T2 og T3 (+ sikkerhetskontroll i hver ende). Men det er mulig jeg misforstod deg her og det du tenker på er å noen ganger fly fra T2 og andre ganger fra T3?
     
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,707
    Likes mottatt:
    5,108
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, noen ganger fly fra T2 og noen ganger T3 for å variere litt. Men er helt enig loungene på T3 er jo mye bedre enn de på T2:)
     
    tobeornot999 liker dette
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    874
    Likes mottatt:
    2,737
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk en til mail fra milesandmore nå, relevant for andre som har nyopprettet Lufthansa ID/milesandmore konto i forbindelse med statusmatch.

    Milestone 5: get 1,000 miles for downloading the Miles & More app
    Download our app within 14 days, and earn 2 x 500 miles.

    Kan også minne om Milestone 1 - 2000 miles ekstra for første flygning med LH innen 31.12 (må aktiveres).
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,693
    Likes mottatt:
    872,303
    Bonuspoeng:
    293
    Gavegull teller heller ikke mot LTG … da hadde min kone hatt LTG
     
  16. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Finns det en reliable mulighet å søke first award av med MM når man ikke har poeng på kontoen enda? Ser ut som masken ikke tillater søk via Lh.com
     
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,480
    Likes mottatt:
    3,960
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg stillte samme spørsmål her et par uker siden og fikk ikke svar, så jeg tolker det dithen at det ikke fins noe mulighet bortsett fra de vanlige, kostnadspliktige tredjeparts verktøy. Når du har fått 7 000 miles så kan du søke, også flyvninger som koster mer enn 7 000 poeng.
    Jeg vil tro at LH har lagt inn denne begrensningen veldig bevisst. Nye kunder blir jo lett bortskremt når dem finner ut at mange award billetter koster mer i "skatt og avgifter" enn tilsvarende revenue billetter.
     
    Last edited: 14. juli 2024
    tobeornot999 liker dette
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,195
    Likes mottatt:
    7,541
    Bonuspoeng:
    293
    Tredjepartsverktøy gir ikke mer nøyaktig resultat enn å søke på for eksempel united.com eller aircanada.com siden det er det de bruker som kilde uansett. Det blir uansett et estimat for SAS Eurobonus sin del siden First ikke vises på sas sine søk.

    Det du betaler for hos feks awardfares.com er å enklere kunne søke på mange datoer og/eller destinasjoner samtidig og muligheten til å sette opp varsler for når nye seter slippes.

    Hvis du vet hvilken dato og til hvilken destinasjon du skal reise og ca når setene gjøres tilgjengelig fungerer det like bra å søke uten feks Awardfares. Med den ekstra fordelen at du ikke trigger et epostvarsel til alle andre som overvåker samme dato som deg.
     
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,480
    Likes mottatt:
    3,960
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg misforstår svaret ditt, men her var jo utfordringen at Lufthansa ikke tillater deg å søke etter award i det hele tatt før du har fått 7 000 poeng hos dem.
    Litt usikker med søk hos United og andre *A partnere. Dem er vel ikke brukelig heller, siden LH ikke slipper First seter inntil kort tid før avgang for program som ikke er M&M?
     
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,195
    Likes mottatt:
    7,541
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe innså ikke før nå hvilken tråd jeg svarte i. Ja, da blir det noe annet. Jeg har ikke vært borte i noe tredjepartsverktøy som gir nøyaktige søk på tilgjengelighet med Miles & More Hvis noen har hørt om et så post gjerne her.
     

Del denne siden