Min reise til menneskerettighetenes Høyborg.

Tråd i 'Reisebrev' startet av MadsVaHa, 03. april 2016.

  1. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt første reisebrev på dette forumet. So go easy on me.
    upload_2016-4-3_14-11-18.png

    Først en liten sikkerhetskontroll som gir et lite innblikk I prosessen med dette reisebrevet. Kommer sikkert til å forsøke å være morsom med beskrivelsene min. Jeg anser meg selv som ganske artig (i all ydmykhet) men om dere oppfatter det på samme måte er en annen sak. En diskusjon om det er etisk riktig å besøke Nord Korea, kan diskuteres i en egen tråd. Dette vil ikke bli tatt opp her, her kommer det kun mine skildringer av landet. Norsken min er det så som så med. Det kan gå litt fort i svingene til tider, så legg igjen grammatikkbrillene før du begynner å lese. For å sitere norsklæreren min fra en foreldrekonferanse i 10 klasse. Mads er ingen Henrik Ibsen men han prøver så godt han kan.
    Du er herved advart. Det vil bli litt mye tekst her nå i starten men lover å komme tilbake med både bilder og tekst om oppholdet når turen er gjennomført. Er litt problematisk å poste fra Nord Korea.

    At denne turen ble til kan vi takke fjorårets FTU i Oslo for. Kom i prat med en som jeg verken husker navnet på eller forumnavnet til. Dårlig, jeg vet det. Uansett takk for at du fikk meg inn på tanken om dette unormale reisemålet. Vi kom under samtalen inn på Nord Korea, han kunne fortelle at han hadde tilbragt ei uke i landet. Dette hørtes veldig interessant ut og gjorde lysten min til å besøke landet enda større. Senere denne kvelden googlet jeg på tull Pyongyang Marathon. Til min store overraskelse viste det seg at byen arrangerte Marathon i April. Det er klart at atleten Kim arrangerer Marathon, det er jo tross alt han som innehar verdensrekorden. Eller? Dette gjorde turen enda enklere å forsvare. Gleden med løping har jeg hatt de to siste årene etter at hockeykarrieren ble avsluttet da Rosenborg hockey gikk konkurs. Distansen på 42 km blir for langt for undertegnede. Selv om jeg anser med selv som en litt forvokst Grethe Waitz, med 191 på strømpelesten og pluss minus 100 kg avhengig av årstid og humør. Sånn rent bortsett fra hestehalen som jeg ikke innehar er vi som to dråper vann. Full distanse ble for langt, men Kim skuffer ikke, han har da selvsagt både halvmaraton og 10km. Valget falt på den mellomste distansen.

    Planene om løpet ble egentlig lagt på is, da det var vanskelig å finne noen å reise med. Nå er jeg ikke redd for å reise alene på tur, men til Nord Korea er det greit å ha med seg noen man kan ofre hvis ting skjærer seg skikkelig. De fleste jeg spurte syntes jeg var spenna gæren. Etter en måneds leiting etter reisekamerat fikk jeg endelig napp. En arbeidskollega sytes forslaget mitt virket både spennende og relativt absurd. Oppholdet i Korea og løpet ble bestilt gjennom Young pioneer Tours. Billetter til Beijing ble bestilt gjennom et av mange salg SAS har hatt den siste tiden. Hadde litt lyst til å få teste Air Koryo, men tog virket mye tryggere. Hadde sikkert overlevd, men man vet jo aldri. Alt er nå klart for avreise på tirsdag. Det er litt skrekk blandet fryd, men jeg gleder meg mest.

    Rapporteringen vil for det meste dreie seg om oppholdet i Nord Kore. Tog turen mellom Beijing og Pyongyang vil også bli beskrevet. Det er tross alt x-antall timer på tog så noen gode bilder og spennende opplevelser vil det nok bli. En liten tekst og bilder fra Beijing Blir det nok også. Flyturen med bolaget vil ikke bli beskrevet. Denne er godt dekket fra før. Skulle det forekomme noe som bryter med normalen i pluss, Drikker og snaks-mat-avec-film-søvn-frokost. Vil dette bli kommentert

    Slenger med en liten Youtube video fra fjorårets løp som vil gi et godt inntrykk av hvordan stemningen er på stadion og i garene. Fjordårets løp startet inne på kim il sung stadium. Årets start er flyttet til Rungardo 1st of May stadium som tar 150000 tilskuere. Denne er regnet som verdens største flerbruksstadion.



    Beklager mye tekst, håper det blir mer bilder etter hjemkomsten. Fortsettelse følger om ca. 9 dager avhengig av formen etter hjemkomst. Litt vanskelig å få postet noe på intranettet i NK.

    Stay Tuned :)
     
    mhsalv, NorFlight, mali-no and 30 others like this.
  2. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser frem til fortsettelsen! :)
     
    MadsVaHa liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,235
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk! Dette reisebrevet har jeg gledet meg til! Og nesten gang så blir jeg også gjerne med (som heiagjeng)! :)
     
    MadsVaHa liker dette
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,862
    Likes mottatt:
    22,382
    Bonuspoeng:
    293
    Så spennende, stiller meg i rekken over de som gleder seg til å lese resten. Artig versjon av Take On Me de har brukt i videoen forresten.
     
    Travellingalf and MadsVaHa like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Juhu! Way to go Mads :)
     
    MadsVaHa liker dette
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,969
    Likes mottatt:
    3,925
    Bonuspoeng:
    113
    Ditta blir spennende!! :)
     
    MadsVaHa liker dette
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    9,385
    Bonuspoeng:
    183
    Nice! Er gøy med folk som reiser litt annerledes. God tur og lykke til.
    PS. Å løpe halve distanser er feigt ;)
     
    MadsVaHa liker dette
  8. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,866
    Likes mottatt:
    5,554
    Bonuspoeng:
    183
    Nord Korea har lenge stått høgt oppe på lista mi, men har hatt problem med å overtale reisefølge.
    Ser fram til å følge det reisebrevet her! God tur!
     
    MadsVaHa liker dette
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,198
    Likes mottatt:
    8,289
    Bonuspoeng:
    183
    Det her er jo helt fantastisk kult! Gleder meg som en liten unge!
     
    MadsVaHa liker dette
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,235
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir gjerne med :) Kanskje vi skal planlegge en InsideFlyer-tur dit? Jeg ser ikke for meg at det blir noen MegaDo-opplegg som involverer Nord-Korea med det aller første i alle fall ;)
     
    afirm, MadsVaHa and mathiasfe like this.
  11. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ikke se bort i fra det. Tommy har helt sikkert noen kontakter der også. Kanskje han klarer å trylle frem et gullkort i Air Koryo.
     
    Travellingalf liker dette
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det :) bare å levere varene nå.
    Takk :) liker meg egentlig best på de trygge og ordinære reisemålene. En gang må man trå litt ut av komfortsonen også.
    Å løpe halv distanse føles helt riktig for øyeblikket ;)
     
    anders82 and RoadKing like this.
  13. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å børste støvet av joggeskoene det, så skal vi se om det bli fart på deg også ;)
     
    Travellingalf liker dette
  14. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    964
    Likes mottatt:
    2,199
    Bonuspoeng:
    93
    Har også lekt med tanken på å besøke NK men er nervøs for at amerikanerne skal bli vanskelige når jeg reiser til USA neste gang. I alle fall (gud forby) om The Don blir president. Jeg har nemlig veldig mange stater igjen å besøke i USA før jeg anser meg selv som "ferdig" ;)

    Noen som har hørt noe om innreiseproblematikk til USA etter å ha vært i NK?
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Et vennepar av meg (svensk og finsk) har vært i NK og de flyttet til USA i høst. Har ikke hørt noe om at de hadde problemer pga besøket i NK.
     
  16. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Takk :) får håpe fortsettelsen står til forventningene. Bare for Kim å levere så skal jeg prøve å formidle på best mulig måte. Vil påstå at den er på høyde med originalen ;)
    Hvis du ikke har problemer med å reise alene, er det mange forskjellige turoperatører å reise med. Vil tro at du finner folk i alle aldre.
     
    afirm liker dette
  17. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,323
    Likes mottatt:
    3,330
    Bonuspoeng:
    113
    Hurra! Kombinasjonen reising, løping og sinnsvakt diktatur kan umulig være feil. Dette ser jeg frem til!

    Når du nevner Air Koryo, kjenning har reist med dem. Kraften og lyden fra sovjetmotorene på Ilyushin Il-62M var noe for seg selv, men et under at balja hang sammen. Anbefales ikke varmt.

    Lykke til med halvmaratonet!
     
    MadsVaHa liker dette
  18. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Det var en kombo jeg ikke kunne si nei til. Tanke på å styrte mellom Kina og NK, fristet ikke veldig. Tog er greit i blant det også. Takk for det :) straks avgang til Pek nå.
     
    Adrian E and Flemming Poulsen like this.
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,373
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Ser fram til mer fra denne turen. NK er et ganke så spennende, men også helt sikkert et veldig spesielt reisemål!
     
    MadsVaHa liker dette
  20. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    God tur. Pyongyang var overraskende bra.

    Gleder meg til fortsettelsen! :)
     
    MadsVaHa liker dette

Del denne siden