Mobilt Bredbånd og USA - erfaringer?

Tråd i 'Reisemål' startet av NorExplorer, 29. jan 2017.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har postet om det tidligere, men i enkelte tilfeller er Roam Mobiltity kjempegreit - spesielt hvis man er i USA på korte besøk med halvveis jevne mellomrom.
    Muligens litt dyrere enn en del av alternativene, men for min del veier det opp med dagspakker og at jeg kan aktivere og ha abbonementet klart med en gang flyet toucher bakken.

    Koster deg 60 CAD for 5GB datatrafikk, gyldig i 30 dager, eller omtrent det samme for 11x dagspakker á 5 CAD med tale, SMS og data. Sistnevnte gir 500MB datatrafikk om dagen, som kombineres, så den totale kvoten din blir 5,5GB - du kan godt bruke 1GB første dag og være innenfor.

    10 dollar med gratis frakt for SIM-kort hjem i postkassen. Pass imidlertid på at det kan ta litt tid, og at dekningskartet ikke er ideelt langs Highway 1 - som kiev skriver over her er USA til tider et u-land når det kommer til mobildekning.

    Kan sikkert dytte SIM-kortet inn i en 4G-router også. Jeg bruker det bare i en iPhone og da kan jeg sette den opp med internett-deling uten problemer.
     
    NorExplorer, kiev and Upsaker like this.
  2. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Er på vei til USA nå, og med OneCall og EU-pakken så koster det NOK 99,- for 1GB - kanskje ikke billigst, men veldig kjekt å bare kunne bruke sine vanlige SIM-kort :)
     
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Dere med fritt abbonementvalg har det godt! Jeg har Telenor gjennom arbeidsgiver, og de skal ha 299 kr for 600 MB. Tror jeg hadde fått høre det godt om jeg dro gjennom to-tre sånne pakker på en ferie...
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Har Telia gjennom arbeidsgiver. No limit :)
     
  5. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Da regner jeg jo med at du har gratis telefon og telefonabonnement også? :)

    Landet nettopp på O'Hare, og hadde 3G med det samme jeg skrudde av flightmode og like etterpå tikket det inn en melding om at jeg alt hadde en aktiv EU-pakke (de varer et halvår om man ikke bruker opp datamengden) og at jeg dermed ikke får noen ytterligere datakostnader før den er brukt opp.

    Jeg må si jeg er ekstremt happy med Onecall. Disse utelandspakkene er en ting, en annen er at de gir meg tre sim-kort på ett og samme abonnement uten noen ekstra kostnad, så kan jeg ha ett i bilen, ett i iPaden og ett i mobiltelefonen og alle går mot det samme dataabonnementet. Har ikke sett noen andre leverandører som tilbyr dette.
     
  6. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Highway 1 var/er stengt flere steder mellom San Simeon og Big Sur pr. 28.01.2017 pga. massive jordras etter mye regn den siste tiden. Veien er i generelt dårlig forfatning enkelte steder, og kan trenge mer omfattende utbedringer.

    Sjekk Google Maps før du drar, dvs. lag en kjørerute og se om den vil seg langs veien. Jeg sjekket nå, og ruten lar seg ikke fullføre langs Highway 1, så veien er trolig fortsatt stengt et eller flere steder. Håper det går bra for din del. God tur! (med mobilt bredbånd eller ei)



    Snacky
     
    Last edited: 02. febr 2017
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  8. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Finnes det ingen mobil bredbånd model som kan leies slik som i Japan??
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan jo ta med 4G modem/router fra Norge. De finnes nye fra ca. 700 NOK og billigere bruk på FINN.

    [​IMG]
     
    RoadKing liker dette
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Husk det er ikke alle abonnenttyper (SMS prepaid) som dette fungere med. Viktig å sjekke på forhånd.
     
  11. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Dette! Man må f.eks opp ett hakk på T-mobiles prepaid-abonnementer for at de støtter "tethering".

    Husk også at det benyttes andre LTE/4G bånd i USA enn i Europa. Routeren solgt i Norge vil muligens virke på andre bånd, men potensielt kun på 3G eller Edge-hastighet. Selv identiske modeller som selges på flere kontinenter finnes i forskjellige US/EU/Asia-versjoner.
    Riktignok et par år siden jeg lette etter dette, men gav opp å finne en i Norge og endte opp med å kjøpe en på eBay isteden.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er også viktig å sjekke for folk som skal ha med en ekstra mobiltelefon og bruke den til å dele nett med andre. Noen telefoner støtter ikke alle bånd som brukes i USA (eller Japan hvor jeg var sist), og da vil man ikke få full (eller noen som helst) hastighet på nettet.
     
  13. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Er i NYC i 5 dager, gjorde det hazzle-free (og litt dyrt?) via Telenor. 299.- for 3GB i 7 dager. Fungerer utmerket og p.t. intet påpluss i regningen (privatabonnement).
     
    indahla liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Noen ganger er det enkleste det beste. :)
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  16. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    nb; dette gjelder ikke USA.

    kikker på mobilt bredbånd til hytta, og ønsker naturligvis best mulig, men litt fart. har barn som gjerne vil game etc.
    pr i dag er det hovedsaklig telenor dekning som gjelder.

    noen med gode tips og innspill?
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk ut Happybytes. De har Telenor-dekning. Muligens ikke det billigste som finnes, men man betaler bare for bruk.
     
    leeds1979 liker dette
  18. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    takker, skal sjekke de.
    sånn sett greit å faktisk betale for bruk, fremfor alle de dagene man ikke er der :/
     
  19. a3t

    a3t Medlem

    Innlegg:
    180
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Brukte Airalo sist jeg var over, ok priser, og installerer det som esim.
    Endrer oppsettet slik at de som ringer inn kommer på vanlig nr, og data på Airalo.

    Dette var ihvertfall enkelt og greit å få til på iphone 13 pro

    Legger du inn denne referral koden så får du litt rabatt og ROAR7861.
     
    anders82 liker dette
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,656
    Bonuspoeng:
    183
    De har vel både et Flex-abonnement der du betaler for forbruk, datapakker med bruksgrense og et fri bruk-abonnement. Så hvis du gidder den ekstra administrasjonen er det sikkert mulig å bytte mellom fri bruk de månedene du er mye på hytta og flex de månedene du ikke er der så mye.
     
    leeds1979 liker dette

Del denne siden