Prepaid SIM i USA med europeisk 3G/4G?

Tråd i 'Reisemål' startet av Bjørn Helge, 28. sept 2013.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Finnes det amerikanske operatører som tilbyr prepaid SIM som er kompatibel med europeiske 3G/4G-frekvenser? Tidligere har jeg ved et par anledninger brukt T-Mobile, men har da bare fått 2G (EDGE).
     
  2. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde 3g med min S3 mens kompisen min hadde 4g med t-Mobile. Litt knot med oppsett, sørg for at de i butikken gjør det, masse mas med voicemail og sånn.
     
  3. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm, det høres lovende ut. Er du sikker på at du hadde 3G? Både i 2011 og 2012 spurte jeg spesifikt om det var mulig å få med 3G, og fikk skråsikre svar om at 1) T-Mobile var de eneste som tilbød prepaid sim med europeiske frekvenser, og 2) man fikk ikke mer enn 2G.
     
  4. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde 3g mener jeg, det gikk hvertfall fort nok.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bjørn Helge and Henrik like this.
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tipsene Tommy, tipper mange vil ha nytte av de!
    Ser ut som AT&T er veien å gå, spesielt når T-Mobile koster det samme og har en ulempe ift. dekning.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Merk også at det er veldig enkelt å deaktivere etter flere måneder uten aktivitet. Jeg har en post paid Verizon ipad men i tillegg en ATT Ipad som er pay as you go som jeg bruker noen få ganger i året når vi begge reiser. Aktiverte den forrige helg da kjerringa var på tur og det funktet som fy, en kjapp runde på nett der jeg toppet opp og voila. Du slipper mao å stikke innom en butikk.
     
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Av alle gangene jeg har vært i Uniten de senere årene, har jeg prøvd å minimere bruken av mobilen når jeg ikke har tilgang til Wifi. Det har funket ganske greit til nå. Jeg ser at det kanskje kan være en fordel om man skal være der over en lengre periode. Til nå har ikke bruken vært så stor til at jeg kan forsvare det (dvs jeg bruker heller 300 kr på roaming med mitt norske abonnement i stedet for å fikle med US sim kort.)

    Nå har jeg jo ikke vært så mye på jobbreiser dit, så da stiller jeg nok litt annerledes enn mange andre som er avhengige av telefonen sin på tur.
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hvordan norske data roamingpriser er, men jeg bruker 1-5 gig med min iPhone totalt per måned. Det å bruke google maps, nav og andre apps uten å tenke på bruken er noe som gjør reisen enklere og smartere
    Er jeg i USA, bruker jeg mobilen som hotspot og streamer hockey, baseball, netflix etc når jeg er på reise. I utlandet, skrur jeg av bilder mv og minimerer bruken. For meg koster roaming i de fleste land 25 dollar per 100 meg. På en Europatur søndag til fredag bruker jeg mellom 100-200 meg, så helt levelig og billig nok til at jeg gir beng i å ha ekstra, lokale sim lengre. Jeg må dog finne en løsning til Dubai siden jeg har flere turer planlagt dit og kan ikke være offline hele dager. Roamingpakken (25USD per 100 meg) gjelder i over 100 land, så da jeg landet i Dubai, skrudde jeg bare på telefonen som vanlig. Fikk en tekst om at det kostet 20 (!!) daler pr. meg og da eposten min var nedlastet, fikk jeg en tekst om at jeg var langt over databruken. Da jeg kom hjem, ringte jeg Verizon og fikk beskjed om at jeg hadde lastet 6 meg, så 120 daler for 20 sek. De tok det av regningen som en engangscourtesy.

    Jeg har dog nylig kjøpt en Vodaphone sim fra UK som kan brukes over hele Europa for lommerusk (koster 8 pund hver dag, pay as you go). Den bruker jeg i ipadn. På telefonen roamer jeg.

    Det som kan være kjekt med en datasim i USA er at du kan dytte AT&T og Tmobile i en ipad og få store mengder data for lite penger og bruke ipad som navigasjon og ubegrenset som du gjør hjemme.
     
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gikk for AT&T, og hadde 3G hele veien. Var fornøyd, men det var noen negative ting som kan være verdt å få med:

    - måtte kjøpe en hel måned (60 USD), det var ingen kortere alternativer. (Utvilsomt verdt det likevel.)
    - fikk beskjed om at 2GB data + "unlimited domestic calls and dom/intl texts" skulle være inkludert, men SMSene jeg sendte kom ikke frem. Dro innom en annen AT&T Store, og selgeren der dro frem en lang liste over hvilke land det gjaldt - og Norge var ikke med.
    - dårlig dekning innendørs iblant.
     
    tommy777 liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke at det har noen konsekvens for reisende til USA, men t-mobile har som første telcoleverandør tatt oppgjør med sinnsyke markups på roaming og tilbyr nå en ny internasjonal pakke som inneholder over 120 land og har følgende features:

    -- Gratis EDGE data (2,5G)
    -- Gratis tekstmeldinger og MMS begge veier
    -- 20 cent per minutt begge veier for voice
    -- Du kan kjøpe deg opp til mer fart, eks 50 dollar for 500 meg over 2 uker, gjelder også ipad.

    Jeg kjøpte meg en ny iphone og ipad for internasjonal bruk og dyttet inn simkort fra t-mobile og skal teste det den neste uken i Sverige, Norge, Belgia, Mexico og Chile.

    Det koster 70 daler for ubegrenset domestic data, voice og tekst/mms, legg på en ipad med 2,5 gig per måned for 20 daler ekstra.

    T-mobile er tilnærmet ubrukelig dersom du reiser en del i USA. Dekningen er alt for dårlig. Men jeg bruker 50-100 daler i roaming data per måned og 50-250 i voice (minimumprisen til Verizon internasjonalt er 6 ganger høyere enn tmobile), så det vil uansett lønne seg. Utenfor USA er det jo ikke tmobile som er ansvarlig for dekningen,men roamingpartneren.

    Vi får se hvordan dette utarter seg
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har AT&T og er veldig fornøyd med dekningen. Har merket bl.a. enorn bedring rundt Seatte fra den gangen jeg bodde der. God dekning her i sørøst også - god 3G-dekning selv ute på landet hos Svigermor i SC og NRK Radio funker dør-til-dør.

    Når jeg reiser til Europa pleier jeg å kjøpe en 120mb/30dagerspakke til iPhønen - den koster 30 daler og de protaterer faktisk hvis jeg sier den opp tidlig. Med litt fornuftig bruk holder det greit i to uker.
     
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    120 meg med iphone i 2 uker? wow. Du bruker jo 3 meg på å laste ned kun epost uten bilder etter en flight jo. 100 meg per 5 dager bruker jeg
     
  14. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker wifi der man kan og holder attachments på server .. da går det greit.
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg laster heller ikke ned attachments bortsett fra når det er nødvendig, men kommer ikke i nærheten av ditt forbruk
     
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er helt fresh på dette, men det virker jo umiddelbart som en ekstremt god ide når jeg tilbringer 7-8 uker i unaiten i året. Har forsøkt å lese trådene her men har jeg forstått rett om jeg tror at:

    1) Neste gang jeg lander skal jeg finne en eller annet ATT store og be om et pre paid sim for 1 mnd
    2) Når jeg så skal tilbake kan jeg lade opp online så det funker når jeg lander

    Eller har jeg misforstått?
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer
     
    Fnate liker dette
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ait. Da har jeg testet t-mobile hele denne uken i Sverige, Norge, Belgia og UK og det funker som bare rakkern

    Datafarten er ikke Edge, men 3G, du må betale for 4g. 3G holder i massevis. Er på iPad og phone gratis hele veien med data og tekst. Voice er 20 cent per minutt uansett hvor du ringer. Genialt og utrolig frigjørende at man slipper å tenke på kost når man roamer
     
  19. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Når man kjøper prepaid ATT kort så trenger man ikke å oppgi noen US adresse eller noe vel? Tenkte å stikke innom AT&T sjappa på Jersey Gardens mall i morgen siden det ligger rett ved siden av hotellet mitt i Newark.
     
  20. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Nope, det er veldig enkelt, de trengte lite informasjon (fullt navn og hjemmeadresse, tror jeg det var).
     

Del denne siden