Mexico City er ikke den mest spennende destinasjonen, men det er dit F turene går her av familiære årsaker. Ettersom vi har prøvd LH F med 747-8 både på FRA-ORD og MEX-FRA(https://insideflyer.no/forums/threads/lh-first-til-mex-t-r-med-spedbarn.9840/), ville vi prøve A340-600 på MUC-MEX denne gangen. En fordel med denne flighten for oss var også den sene avgangen (22:25), og håpet om at (snart) 2-åringen kunne sove mye, så vi fikk F(red). Passet til kidden var "bare" gyldig i 4,5 mnd til, og det holder ikke når det kreves at det er gyldig i 6 mnd etter hjemkomst. Vi møtte derfor opp i grisegod tid (3,5 t før) for å fikse nødpass på OSL. Det var ikke kø der, så det var unnagjort på ca 35 minutter. Vi sparte nok mye tid på at vi hadde med bilde tatt på Japanfoto i forkant. Vi fikk beholde det "gamle"passet, siden det fortsatt var gyldig på dato, selv om det nå var gjort ugyldig. OSL-MUC på første rad var en helt ordinær europaflight med LH i C. Ved ankomst MUC kom vi rett inn på flyplassen, og ble derfor snytt for å bli hentet i jålebil og kjørt til loungen. Den var derimot kun få minutter gange unna. Vi landet på MUC 13:50, og flyet til MEX gikk ikke før 22:25. Dette ga ca 7 timer i den "nye" First Class loungen fra 2016. Folk som ikke vet hva F loungen til LH er ville sagt det var alt for lenge. Det fikk de faktiske bittelitt rett i. Selv om det var lørdag, var det lite folk, og det lignet mye på både FCL og FCT i FRA. Vi startet med et bad. Dette var ikke av typen med bobler, og vi fikk heller ikke noe som fremprovoserte dette. Bade damen var ikke av det blideste slaget, og da jeg ba om en flaske champis, kom hun med shampo.....Vi forklarte litt nøyere og 2 minutter senere fikk vi i hvert fall et glass champis hver. Jeg vet ikke om hun ikke ville gi oss en hel flaske eller om hun misforsto, men vi klarte oss fint uansett. Badedamen ga oss en slik gakk gakk: Etter badet spurte vi pent om vi kunne få to til så vi hadde en hver. Prisen å betale for å få disse var noen småstygge blikk fra badedamen, men det var det verdt. Vi fikk da to slike fräuleiner til å holde kapteinen med selskap: Deretter gikk vi for å spise. Jeg syntes faktisk biffen her var bedre (og med litt mer tilbehør) her enn på FCT i FRA: Jeg gikk også for litt lam som også falt i smak: Noen timer senere tok jeg også litt hvitfisk i safran: Den smakte ikke så mye. Det store minuset var at det på desserten i buffeten var noen bananfluer. Jeg var ikke så keen på dessert at jeg gadd å spise det. De hadde derimot noen fluefrie makroner som dekor inne på loungen: Er ikke så fan av makroner, men måtte smake på en bare fordi det er så fancy. Etter dette dro vi på et nap room for å slappe av. Det var helt ok enkeltsenger her vi kunne ha sovet noen timer i, men det var ikke sønnen vår så interessert i. Vi prøvde deretter å aktivisere/ slite ut kidden før flighten, men dessverre var det ikke noe lekerom der, slik som på FCT i Frankfurt. Jeg ble bedt om å forklare nødpasset for en polizei ved resepsjonen på loungen. Han sa de måtte beholde det "gamle" passet, fordi det var registrert som tapt/stjålet. Jeg stilte meg uforstående til det men forklarte situasjonen, og det var ok at vi fikk reise hvis de fikk beholde det. Vi trengte jo kun nødpasset så det var greit nok. Vi ble heller ikke kjørt eller guidet til gaten, men den var også veldig nærme. LH520 (A340-600) MUC-MEX kl.22:25. Vi ble som vanlig ønsket velkommen med nøtter og champagne: Det var Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995, som jeg skjønner at polet tar kr. 1349 for. Amenity kittet var en "pose" fra Jil Sander: Innhold var det samme som det pleier. Kona fikk en hvit trekantet variant som var mye stiligere enn min. Jeg foretrekker som de fleste Rimowa, men trøstet meg med at jeg nok får det på hjemturen MEX-FRA. Cabinen så ny og fin ut, og var absolutt på høyde med på 747-8. Da jeg valgte seter (1+2A) på torsdag var vi alene i F, men etter den gang hadde det sneket seg inn 3 stk. til. De hadde derimot gunstige seter for oss, slik at de ikke var til sjenanse. Vi fikk utdelt vouchere for gratis internet, i motsetning til på forrige LH F flight i januar. Jeg var spent på menyen, som ikke var så spennende egentlig: Til forrett falt kaviaren som vanlig i smak: Jeg ble ikke tilbudt Gray Goose til slik som på FRA-ORD, men jeg foretrakk uansett champis. "Fiskekake paien" øverst i bildet var velsmakende: ....men ande tararán: Vet ikke om den anda ble matet med aske, men det ville i hvertfall ikke jeg bli, så det ble med et par skjeer. Når det kom til hovedretten var jeg ikke så sulten lenger. Jeg gikk for sjøtungen, som var bedre enn ventet. Desserten var godkjent den, men da var jeg så mett at jeg nesten takket ja bare for å få tatt bilde av den: Beklager dårlige matbilder, men med lite søvnbeholdning og dunkel belysning, var det faktisk ganske nøyaktig slik jeg så det da også. Hva angikk mating av kidden, lærte vi av en uheldig episode på flyet hjem fra Tokyo i mars, og styrte unna væskebasert næring. Ferdigmaten fra Hippo likte han ikke, så da ble det brød med leverpostei. Da jeg skulle skifte til pyjamas, merket jeg at toalettet var litt mindre enn på 747-8. Det gikk greit for meg, men for de over strl XL kan det bli litt mr.bean å skifte klær. Vi la kidden i bassinetet, som akkurat gikk greit med hans 84 cm. Jeg sov ganske godt i ca 5 timer, til kidden våknet og jeg måtte stå til tjeneste igjen. Fruen spiste frokost først, og jeg fikk litt dårlig tid til å spise min frokost etter det. Egg og bacon med div. pålegg falt i smak:  Jeg syntes det var litt mer turbulens på denne A340-600 enn på 747-8, men det kan skyldes værforholdene og ikke flytypen. Servicen på denne flighten var meget bra. Komforten var bra som på 787-8, og det var ingenting å klage på. Ved ankomst på MEX var jeg spent på hvordan nødpasset skulle bli mottatt. Vi ble fulgt inn på et venterom, og de sa de aldri hadde sett et håndskrevet pass før. Det var da litt rart. De sa som i München at det gamle passert var meldt tapt/stjålet. Vi fikk forklare situasjonen et par ganger til, og ventet i over 1,5 t, før de hadde sjekket opp med en eller annen norsk myndighet at det var ok. Jeg var nesten litt overrasket over at alt gikk ok uten at vi måtte ty til pesos under bordet, som jeg har hørt de liker der. Vi hadde derimot alt på det rene, og de ansatte vi snakket med på flyplassen var hyggelige, og antydet heldigvis aldri noe slikt heller. Hva angikk planen om at kidden skulle sove mye på flyet, var dette delvis en suksess. Problemet var at vi sto opp kl. 06 denne dagen, og han sov derfor litt her og der uansett. På hjemturen MEX-FRA (kl. 20:45) Ettersom kidden blir 2 år om en mnd, er nok dette den siste F turen for min del på en god stund. For dere med babyer vil jeg bare si, reis før barnet blir 2 år! LH tar voksenpris på barn over 2 år, og da må man enten ha myyyye poeng, eller trenger 2 CT for å få til tur. At man klarer å finne 3 F billetter på samme fly virker også svært vanskelig. Da er det bare å slå ihjel et par uker i Mexico før MEX-FRA venter!
Vi kommer nedover i morgen med samme flyet. LH F MUC-MEX. Skal dog videre til Guatemala, Belize, Honduras og de andre 5 landene i mellom amerika. Heng deg gjerne med oss til feks Roatan. Trygt og fint for barn på stranden Fly med Avianca via El Salvador.
Det høres ut som en bra ferie! Har booket tur til Playa del Carmen fra mandag til fredag, deilig med noe annet enn bare Mexico City. Kos deg på flighten og ferien
Skal til Roatan på cruise om ca 4 uker. Anbefalinger? Flyr SAS C med hele familien, så ikke like standsmessig, men vi skal nå kose oss.