Gir det mening å sette Kroatia i rød sone? Fordi Danmark, Tyskland osv. har åpnet for Kroatia, da man kan mellomlande eller overnatte en natt der og dra hjem til Norge for å slippe karantene, som i virkelighet har karanteneplikt. Det blir fjernet fordi man kommer fra Danmark eller Tyskland, med opprinnelse feriested i Kroatia. Hva sier dere om min hypotese?
Interessant, bare fremdeles lure på om det blir kontroll over folk som kommer fra hvor? Hvis ikke, så noen kan ha gjort slik som jeg har sagt her om å stoppe en natt i grønne sone før retur til Norge og ikke går inn på karantene. NB! Jeg respekterer reglene, ved håndvask, avstand, munnbind, urørt ansikt og karantene, så må jeg i karantene på 10 dager, da er det 10 dager hjemmetid.
Reiste fra Oslo til København og tilbake. I København var det full passkontrol med spørsmål om hvor man skulle og hvorfor. Men i Oslo var det bare å gå rett ut av flyplassen. Så regner med at de håper folk skjønner det selv.
FHI varsler at Spania kan bli rød sone igjen (og følgelig karantene i 10 dager for alle som kommer hjem fra ferie) https://twitter.com/Folkehelseinst/status/1285251761884848128 Jeg endrer mening, og tror nå at vi er tilbake til normalen i 2022 og ikke sommeren 2021.
De store flyselskapene mener vel at vi ikke er tilbake til den nye normalen før i -23/-24, men jeg tror likevel at jeg kan reise til utlandet i løpet av første halvår 2021. Mye tyder vel på at smitten kommer til å bevege seg i verden de neste årene, noe som betyr at vi må velge våre reisemål de neste årene med omhu. Håpet er jo at det blir utviklet en vaksine som blir billig nok til at den blir tilgjengelig for alle.
Betyr ikke at en ikke kan reise ut av landet, men alt tyder på at vi får bølger av viruset i hyggelige destinasjoner så lenge vi ikke har en vaksine. Og Spørsmålet er når ting er normalt uten at en må tenke på slikt, og da sier jeg 2022.
Med vaksinen på plass kan mye bli/oppleves normalt ila. 2021 tror jeg. Nå er det så mange vaksinekandidater som er/går inn i siste fase og noen kommer på markedet i år slik jeg tolker signalene. Men så vil det ta litt tid før hvermansen får sin dose så det blir neppe før i 2021.
Hvor sterke i trua er folk mtp å bestille ikke-refunderbare billetter interkontinentalt i første halvdel av 2021? Er jo en del gode priser, men hvis en grense er stengt på bestillingstidspunktet og forblir stengt så gjelder vel ikke reiseforsikringen?
Enig med @RoadKing Du bør ha råd til å tape pengene. Reiserådene kan endre seg kjapt, og vi vet ikke når landene vil åpne for turister fra Europa. Jeg booker bare refunderbare billetter for tiden.
Hvis en grense er åpen når du bestiller så vil vel reiseforsikringen gjelde, men om du nå booker SIN eller LAX eller hvor nå det er så har de to eldre herrer rett
Så lenge det ikke er en vaksine tilgjengelig, så må vi forvente åpninger og stenginger av diverse land/regioner inntil vaksinen er allemannseie. Så med ikke-refunderbare billetter bør du ta høyde for å enten tape pengene, eller kunne gå i karantene når du kommer hjem.
Jeg vil tro at en del flyselskaper må begynne å se på nye prisstrukturer av billetter. For å få folk til å kjøpe billetter så må det nok tilbys flere alternativer som gir fleksibilitet.
Det er en veldig interessant tanke. For hvem vil vel bestille ikke-refunderbare billetter long-haul utover høsten?