Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke jeg ihvertfall :)
    Det er så mange fallgruver, at urefunderbart utenlands er utelukket.
    Ett eksempel er for de som har bestilt til Spania i dag hvor det er grønt, og skal hjem etter at det med all sannsynlighet blir rødt på fredag.
    Blir spennende å se utfallet av refusjonskrav der.
    En annen problemstilling som kan oppstå er at transittland blir rødt, mens avreise og destinasjonsland er grønt.

    Jeg skulle mer enn gjerne støtte øt flyselskapene med nye bestillinger, men med gjeldende prisstruktur er det i mange tilfeller umulig.
     
    EndreD and holmen like this.
  2. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Det må jo virkelig være i flyselskapenes interesse at det kommer inn mange nye fremtidige bookinger. Med den usikkerheten som foreligger nå bør det definitivt tilbys flere rimelige løsninger for valg av kanselerbare billetter. Kanskje et påslag på «5 prosent» på refunderbare billetter hvor det garanteres tilbakebetaling innen 30 dager til kort reisen er betalt med. Med påslag på 100 prosent om denne fristen ikke overholdes. Har selv booket en del Hilton opphold etter nyttår og må si meg imponert over at de tilbyr full avbestilling inntil 24 timer før ankomst på alle kategorier rom. Vi får håpe på at flyselskapene vil tilby gode snarlige fleksible rimelige løsninger. Dersom dette ikke skjer kan jeg ikke forstå annet enn at vi står ovenfor masse konkurser i flybransjen. Verden er avhengig av en fungerende reiseindustri selv om jeg tror det fort blir år 2023 eller 2024 før vi er tilbake til nivået før koronaen. Bare tenk på hvor mange personer du er med på å hjelpe økonomisk om du spiser på en lokal restaurant eks. i et fattig land eller om du legger noen dollar på din seng til de lokale som rengjør. Uansett vi får håpe på en snarlig vaksine hele verden kan få glede av :)
     
    Last edited: 22. juli 2020
    sirwinston, Xflipper, furlong and 3 others like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Produktet du etterspør finnes, om du er villig til å betale.

    At man ønsker billigere fleksible billetter er en ærlig sak, men tror flyselskapene har noen lurifakser på revenue management og andre avdelinger som har tenkt godt gjennom dette.

    De flyselskapene jeg følger med på synes jeg har utvist stor fleksibilitet rundt billettbetingelser, endringer og refusjon for COVID-19.

    Flere, som TK, QR, KL, LH/LX og SQ har fortsatt stor frihet på billetter kjøpt nå.

    Les også:
    https://insideflyer.no/forums/kommer-denne-krisen-til-å-påvirke-flypriser-fremover
     
    Last edited: 22. juli 2020
    OttoL and paron like this.
  4. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Fleksibilitet finnes ja, men problemet er vel at folk flest ikke er villig til å betale det enkelte flyselskaper krever. Således synes jeg SAS sitt Plus Pro produkt er stort sett fornuftig priset.

    Vouchere og mulighet for gratis ombooking er ikke godt nok for mitt behov. Da blir det heller til at jeg velger selskaper med en tilpasset prisstruktur eller bestiller meg en bonusbillett.
     
    phileas and Edvard like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Joda joda, men hva skjer med pengene om jeg nå i dag kjøper noen flex-billetter med SK eller DY? Får jeg de igjen hvis turen ikke blir noe av, eller må jeg vente 120-130 dager som jeg enn så lenge har måttet gjøre med både SK og LH. Jeg bestiller kun med poeng nå som følge av hvordan denne gjengen opptrer, og jeg tror at mange vegrer seg for å bestille når refusjon ikke skjer automatisk.

    Jeg tror lurifaksene på revenue management skyter seg selv i foten.
     
    Last edited: 25. juli 2020
    kaiarne, holmen, EndreD and 1 other person like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en historisk superspesiell situasjon for flyselskapene (understatement); personlig ser jeg ikke problemet med å vente lenge på refusjon av billetter.

    Selskapene gikk over til manuell refund for å ha kontroll, stengte alle andre kanaler (GDS/NDC), har permittert mange ansatte og utbetaler enorme summer i en tid der de selv har et likviditetsproblem. Have some goodwill, om du vil fly med dem igjen.
     
  7. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Det er klart folk bør vise tolmodighet ovenfor tilgodehavende penger fra flyselskapene. Samtidig er det at en må vente over «4 mnd» noe som bidrar til at en ikke blir fristet til å gjøre nye kjøp. Driver en med utleie av leiligheter kjøper en som oftest ved oppstart av prosjekter. Penger som da blir betalt inn blir satt på sperret konto eller sikret ved garanti fra bank. Går det da skeis for utbygger er en økonomisk sikret. Kanskje er det en lignende modell som bør innføres også for flyselskapene hvor deler evnt hele kjøpsbeløpet for flybillett blir sikret av en bank. Det er vel forsåvidt det som kan gjøres i dag ved at en kan søke dekning av kravet hos kortselskap. Syntes det er veldig provoserende at mye tyder på at det er dette flyselskapene spekulerer i. Skal det være noe som helst håp for at vi får en fungerende flyverden igjen må en kunne stole på selger. Desto lenger tid som går øker ssl for at pengene dine er tapt. Den økonomiske verden er rå og brutal og kanskje er det bedre at noen flere flyselskaper går over ende for deretter og bli erstattet av andre. Håper naturligvis ikke dette skjer med tanke på «poengsaldoer» :)
     
    OttoL and Insomnia4u like this.
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner argumentet, men denne måten å finansiere seg på er en viktig brikke i å holde billettprisene nede. En sikring av forskuddet (dine penger betalt før reisen finner sted) koster penger og da betyr det at noen må betale.

    I min bransje sikrer vi forskuddene og som regel koster dette mellom 2% og 5%.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Joda det er helt klart, og mange flyselskap lever enn så lenge på enkelte staters nåde. Likevel tror jeg at SAS og Norwegian hadde gjort vel i å kommunisere hva som skjer med refusjon hvis en bestiller en billett i dag. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bestille flex-billetter hos DY eller SK hvis jeg visste at pengene kom tilbake noenlunde fort. Hva som skjer med billettene jeg kansellerte i mars forstår jeg tar tid, men tilnærmingen mener jeg likevel er feil.
     
    phileas and Insomnia4u like this.
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    183
    Når pollen ble lagt ut trodde jeg optimistisk at vi var tilbake til normalen innen 1.august. Nå har pessimismen tatt over, og har ingen tro på champagne og lobster termidor før 2022... kanskje....
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Støttes 100 %!
     
  12. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Har flybilletter med SAS til Italia 10. september. Det skal være færre en 20 smittede pr. 100000 innbyggere siste 14. dager for å holde landet grønt. Jeg finner ikke noen medier som oppgir dette tallet i tabellform. Burde vært enkelt å lage en slik oversikt... Med 60,3 mill Italienere vil maks tallet utgjøre 862 nye smitta daglig om jeg skjønner matematikken..
    Er nok lenge til vi er tilbake til normalen, nå leser jeg at en del Italienske hoteller stenger ned pga. lite besøkende.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har i flere dager vurdert å bestille billetter «nesten til sydpolen» til våren og det er relativt enkelt å få til gode bonusbilletter i eleverte klasser.
    Alternativene er/har vært safari i Namibia, badeferie på Nosy Be i Madagaskar og Mauritius eller en kombinasjon av disse.

    Når jeg søker opp disse landene og deres Covid-19 situasjon så ser jeg jo at Madagaskar og Namibia ikke har dette under kontroll, mens Mauritius ser ut til å ha en viss kontroll.

    Det som er gjennomgående for disse landene er at de har stengt ned sine grenser og ingen får reise inn eller ut av landene. Mauritius ser også ut til å ha stengt grensene for egne borgere.
    Madagaskar og Namibia har også svært strenge restriksjoner internt i landene.
    F.eks Madagaskar:
    On July 5, 2020, the government announced stricter lockdown measures:

    • There will be stricter sanctions for those who do not wear face coverings.
    • All gatherings are prohibited, even those of less than 50 people.
    • All religious services are suspended. All cultural and sporting events remain suspended.
    • Measures need to be respected: 1 meter distancing, hand-washing, and temperature checks at public locations.
    • All special authorizations to circulate, except for essential services, are suspended
    • All bars and restaurants are to remain closed.
    • Taxis are only allowed to transport passengers with health-related reasons to travel.
    • Only shops selling essential services and basic commodities are allowed to remain open.
    • Individual vehicles are only allowed on the road to carry out health-related errands.
    • The only entities allowed to operate, as detailed in law 91-011, are those that provide essential services, sell basic commodities, water and, energy supplies, as well as health structures, veterinary services, essential transport, post and telecommunications, media, hygiene and city sanitation, banking, minimum services of the Court, defense, finance, foreign affairs, and agriculture, fisheries and livestock, water and forests.
    • 31,185 people have done community service work for failing to wear face coverings.
    • The government is instructing people to not leave their residences if there is no critical reason to do so.
    • Because of the total lockdown, no one will be allowed in and out of Antananarivo, with a few exceptions.
    • Individual vehicles are allowed to travel until 2 p.m.; essential services offering minimum services are allowed to operate until 12 p.m.
    • Vehicles may not travel with more than 4 people (driver and 3 passengers)
    • Motorcycles are not allowed to travel with passengers.
    • Air transport is suspended with the exception of medical evacuations, repatriations outside of the country, and cargo shipments. All flights must take off or land before 10 a.m.
    Tenker vi i Norge bør være ytterst forsiktig med å kritisere egne myndigheter når vi ser hva andre land gjør.
    Ja jeg vet at ALLE forhold er annerledes i Madagaskar enn i Norge (jeg har vært der).

    Samtidig ser vi jo hvor lett det er å bli smittet f.eks i Moss hvor to utenlandsreiser (til grønne land) og en privat samling, gir en lokal smitteklynge. Noen av disse kan jo ha besøkt bestefar på 80 .....

    Tenker vi skal sitte helt rolig og høre på Espen og følge rådene hans uten å mukke.

    .... om jeg kommer til å reise i 2021 er høyst usikkert, men bestillingsfingeren vibrer!

    God bedring med bonusfeberen.
     
    Gribb, sirwinston, Earl and 4 others like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    All informasjon om COVID-19 tilfeller og dødsfall som kommer fra utviklingsland må dere ta med en kilo salt.

    I beste fall er tallene underrapportert eller tilbakeholdt. De fleste myndigheter har hverken kontroll, oversikt, eller god infrastruktur for registrering, testing og behandling.

    Innbyggerne forholder seg også til kulturelle og historiske vaner, hygiene, overtro og kollektivt ansvar på en helt annen måte enn oss i Nord-Europa.

    Derimot er det områder som har tett befolkning, dårlige sanitære forhold etc. som skulle ha blitt truffet hardt, og har klart seg forholdsvis bra (så langt). Det finnes en x-faktor her.

    Jeg er meget godt fornøyd med ledelsen i Norge og valgene vi har tatt.

    Men vi er en liten Unicorn-boble, langt oppe i nord, bortskjemt med mye plass, sterk økonomi, tillitt til hverandre og myndighetene, lite korrupsjon og et godt helsevesen. Let’s not fuck this up.

    Om du scroller ned på denne siden, vises kart og liste for å sammenligne land:

    https://ourworldindata.org/covid-deaths?country=~NOR
     
    Last edited: 28. juli 2020
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er selvfølgelig fullt klar over at vi kan forvente store avvik mellom reelle tall og de offisielle tallene i disse landene. Jeg hadde skrevet noe om dette i mitt første utkast.
    Dette så vi klart da vi var på Bali i mars, der helseministeren i Indonesia mente at øyen var beskyttet av gudene og at vi derfor ikke kunne bli smittet.
     
    sutenai and Edvard like this.
  16. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,189
    Bonuspoeng:
    163
    Og det er nettopp den type holdning som er skummel
     
  17. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,007
    Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    ECDC legger ut en excel-fil med daglige tall pr land her (enkelte land, deriblant Norge, oppdaterer ikke i helgene), se kolonne L for antall smittede pr 100.000: https://www.ecdc.europa.eu/en/publi...graphic-distribution-covid-19-cases-worldwide

    Ser Italia har ligget nokså stabilt rundt 5 de siste ukene.
     
    kaiarne and Edvard like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
  19. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    OttoL and RoadKing like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Neppe, ikke jeg i alle fall.
    Jeg fikk godt betalt for leiligheten min i Oslo i mai ... hadde jeg ventet til nå så hadde jeg fått mer ..
     

Del denne siden