New York, New York. En snarvisitt til Manhattan.

Tråd i 'Reisebrev' startet av artanis, 13. juni 2018.

Tags:
  1. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Da var det endelig på tide å fly litt igjen, har vel tross alt vært 2 måneder siden forrige tur. Fredag går første del av årets sommerferie til New York. Det blir en snarvisitt med min bedre halvdel frem til tirsdag.

    Revolut kortet er fylt opp, så nå er alt klart til avreise

    Er vel ikke en veldig spennende flyrute...
    - SK907 OSL-EWR. Kjøpte billige go billetter, som jeg fikk oppgradert til pluss for 1400SEK per pers.
    - Sk908 EWR-OSL. Foreløbig go her, men har lagt inn bud på oppgradering til pluss.

    Etter mye om og men, endte vi opp med 4 overnattinger på NoMo Soho for rett over 7 lapper. Her skal vi utforske det byen har å by på. Er vel tross alt 10 år siden jeg var på besøk der sist. Har fått kjøpt oss billetter til en Ellis Island/Statue of Liberty tur, samt musical billetter til Phantom of the Opera...
    last ned.jpeg
    (Bildet stjålet fra google)

    Har foreløbig funnet meg en koreansk bbq, Jongro, som vi skal prøve den ene dagen, ellers har vi mye åpent på både matsiden og turist siden.

    jongro-bbq.jpg
    (Bildet stjålet fra tripadvisor)

    Gikk til innkjøp at nytt kamera igår, så nå er jeg stolt eier av et Sony Cyber shot RX100 Mark 3. Satser på det blir noen bra bilder etterhvert som jeg får satt meg skikkelig inn i hvordan dette fungerer.. :rolleyes:

    Skal prøve å oppdatere så mye som mulig.
     
    pgaa, Ombo, DanH and 15 others like this.
  2. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Blir spennende å følge! Var selv på en nokså lik tur for 2 måneder siden. Phantom of the Opera var knall, bare å glede seg. Om du ikke har vært i NYC på 10 år, tror jeg nesten du skal slite litt med å kjenne deg igjen. Mye er forandret :)
     
    artanis liker dette
  3. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tar samme vei om et par uker.
    Har ikke bestilt hotell og er derfor interessert i å høre litt om det. Myk/hard seng og er det 2 ordentlige stoler på rommet eller sofa. 30 cm rygghøyde på sofa er bare tull og senga bør være myk.
    Ønsker dere en fin tur med en flott opphold i BYEN.
     
    artanis liker dette
  4. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bodde en uke en uke på Nomo soho i november. Fantastisk hotell med kjempe bra service og eksemplarisk beliggenhet. Du har 3 tbaner på 2 kvartaler som tar deg hvor som helst i byen. Er du i tillegg medlem i deres lojalitetsprogram og melder inn dette før innsjekk(ta en tlf direkte til hotellet og få det inn i bookingen) er det ikke umulig du får en flaske prosecco eller to ila oppholdet. Jeg gjorde dette med god hell, selv om hotellet var booket gjennom hotels.com

    God tur!
     
    artanis, braathens safe and holmen like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    God tur :) Så Phantom i London for noen år siden, og det var litt av en opplevelse. Ellers er det jo aldri feil med NYC :D Ser frem til å lese!
     
    artanis liker dette
  6. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Da er vi på vei. Leste at det skulle bli kaos på OSL idag, så vi var tidlig ute. Så tidlig at vi måtte vente 10 minutter før vi kunne levere baggasjen.

    Sikkerhetskontrollen hadde vel ikke ventet et så stort trykk tidlig på morgenen. Stod en eldre herremann der som fikk huden full av en type i dress, for det tok for lang tid på baggasje som fikk utvidet kontroll..
    Stakkars type tenkte jeg i mitt stille sinn. Arbeide i sikkerhetskontrollen er utakknemlig arbeid..

    Etter rekordlange 10 minutter, fikk jeg ut ryggsekken min og trasket fornøyd opp til gullstua. Her er det inntatt frokost og vi venter i spenning på boarding. Blir vel ikke så mye rapportering før vi har landet. Så ses på andre siden av dammen!
     
    DanH, OttoL, helged and 4 others like this.
  7. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    (Beklager store bilder...Var det @Are som hadde en lur måte å komprimere bilder på, slik at de ikke tok en evighet å loade...? )

    Første dag i New York er over. Den gikk fort unna for å si det sånn. Klokken logger inn på ca 20k skritt, eller 16.5 km. Ikke verst til å ha ankommet byen ved 13 tiden.

    Ankom vel rett på rutetid. Kanskje til og med litt foran. Ved nabogaten, ankom SK909 samtidig, så her var det bare å ta beina fatt. Kom oss inn til sikkerhetskontrollen som noen av de første. Brukte vel bare knappe 30 minutter fra vi gikk av flyet, til vi stod på airtrain til togstasjonen med baggasjen i hånda.

    Varmen slo i ansiktet, så var deilig å komme seg til hotellet for å ta en dusj.
    Ble overasket over hvor fint hotellet så ut da vi ankom. Innsjekking gikk radig unna. Hadde en strålende utsikt fra 21 etasje. Bestilte klassisk rom, så var ikke det største, men vi sier oss fornøyd.
    Til @braathens safe , så er det ingen skikkelige stoler på vårt rom, men ser ut som om det er dette på de større rommene. Sengen er vel en mellomting mellom hard og myk, noe jeg liker.
    Rakk desverre ikke å melde meg inn i lojalitetsprogrammet, slik @Gabface anbefalte, men er fornøyd uansett.

    Har denne utsikten fra rommet, ikke verst bare det.
    DSC00008.JPG
    DSC00007.JPG DSC00006.JPG
    Beklager litt dårlige bilder, gikk litt fort i svingene etter ankomst..

    Etter en kjapp dusj og cowboystrekk, bar det avgårde til Ground zero som ligger knappe 20 minutters gåtur lenger sør på Manhattan. Vi syntes det var deilig å strekke litt på beina etter flyturen så vi gikk i nydelig solvær. Var lang kø på museet, så gadd ikke stå i kø for å gå inn der. Men brukte vel en liten halvtime å kikke oss rundt. De to hullene er jo relativt like..

    DSC00013.JPG DSC00012.JPG

    De neste timene gikk med til diverse shopping, ikke så mye å skrive hjem om her.

    Avsluttet med dagens store høydepunkt: Koreansk bbq! Dette var noen vi utrolig nok ikke fikk med oss da vi besøkte Seoul i 2016, så dette var det første jeg undersøkte ved booking. For å si det slik, vi ble ikke skuffet.

    Konseptet er at man bestiller kjøtt. Dette blir så grillet på bordet og man får med diverse tilbehør. Vi kjøpte en "mix meny" av marinert svin. Det smakte fortreffelig. Til to personer var det mer enn nok..
    Som dere ser, spises dette som en "taco" dvs at man tar hjertesalat og slenger oppå det man vil av kjøtt og tilbehør. herligheten kom på 100$ inkludert 18% tips og to øl. Verdt hver krone!

    Glemte såklart å ta bilder av kjøttet på grillen, var opptatt av å sluke maten.. :D:oops:

    Stod over Soju, men det gjorde ikke nabobordet...De tre unge koreanske kvinnene tømte nedpå i imponerende tempo. Tror de klarte 3 flasker på den knappe timen vi satt ved siden av dem. Allsang og god stemning der.. :rolleyes:

    2018-06-15 20.40.14.jpg 2018-06-15 20.40.21.jpg 2018-06-15 20.53.03.jpg
     
    pgaa, Angie, Ombo and 19 others like this.
  8. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Del 2, den store turistdagen..

    Som overskriften sier, var dagen idag satt av til de normale turisttingene..Dvs ting som Times Square og "Top of the rock".

    Siden begge to er litt over snittet interessert i trening, startet vi dagen med en liten CrossFit økt på en liten box i nærheten, CrossFit Tribeca. For dere som ikke vet hva dette er, skal jeg hoppe over detaljene. Var iallefall deilig å starte dagen med å bruke kroppen litt. Blir ganske så mye is og øk på en ferie..

    Bestemte oss for å prøve frokosten på hotellet. Endte opp med en avokado sandwich, eggs benedict og lemon ricotta pancakes. Jeg slukte nedpå 2/3 av maten, mens min bedre halvdel fikk nøye seg med restene.. :rolleyes:
    Her gjelder det å spise fort..Herligheten var kostbar. For tre retter med kaffe og juice, ble jeg satt tilbake knappe 70 dollar.. 2018-06-16 11.05.07.jpg

    Etter at frokosten var fortært, var det bare å traske 1 minutt til nærmeste t-bane stopp. Her bar det oppover Manhattan før vi gikk av på Times Square. På veien fant vi disse fascinerende trappene på nabobygget. Er vist nødutgangen dersom det begynner å brenne?

    DSC00023.JPG

    Vel fremme på Times Square, var det bare å ha spisse albuer. Her var det tjåka fult av turister og diverse superhelter i kostyme.. Knipset ikke så mange bilder her, men er fascinerende hvor mye reklame og turistting man klarer å presse inn på et lite område. Fant såklart en butikk fra Bubba Gump, så måtte innom her. Var desverre dårlig utvalg her..

    2018-06-16 12.05.36.jpg

    Etter å ha albua alt for mange folk, ble det bestemt at vi skulle ta turen til "Top of the rock" eller Rockefeller bygget. 2x37 USD fattigere, kom vi oss til toppen nærmest uten kø. Er utrolig hvilken utsikt man får på toppen..Dessverre har noen bestemt at man skulle sette opp et bygg rett foran Central park..Makan.. :rolleyes:
    2018-06-16 16.05.31.jpg
    2018-06-16 16.09.06.jpg

    2018-06-16 16.09.21.jpg

    Til lunsj, hadde jeg funnet en liten taco plass på tripadvisor, Los Tacos no 1. Denne lå midt inne i mathallen i bydelen Chelsea og skuffet ikke. At det var noe spennende på gang, burde vi skjønt da vi så køen..Den strakk seg flere meter ut i "hovedgaten" til mathallen. Til tross for køen, gikk det unna i et radig tempo. Knappe 15 minutter senere, stod vi med to tacoer hver. De smakte fortreffelig. 2018-06-16 17.27.50.jpg 2018-06-16 17.43.52.jpg 2018-06-16 17.45.47.jpg

    Etter lunsj, ble jeg dratt innom diverse butikker. Noen har lært og har satt opp nok av stoler og krakker til stakkars mannfolk som blir dratt rundt, andre plasser måtte jeg stå i et hjørne med alle de andre.. :(Det beste var hos Adidas. Her satte de opp en liten tribune, to svære tv`er med fotball vm på. De 20 minuttene jeg ventet fløy avgårde.. :D

    Nå er beina såre etter nærmere 25 000 skritt og lommeboka betraktelig tynnere. Har en liten powernap på hotellet, før middag står for tur. Da skal vi vist prøve noe italiensk. Prekas!
     
    pgaa, SAJblue, Ursa and 21 others like this.
  9. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Den store innvandrer dagen

    Som overskriften viser, lekte vi innvandrer idag. Det vil si at turen såklart gikk til Statue of Liberty og Ellis Island. Hadde på forhånd booket en tur via tripadvisor som kostet 57 dollar. Dette inkluderte ferje, guide og billetter til begge øyene. Hadde lest at det var smart å ta den tidligste turen som startet 0830. Angret på dette når vi stod opp, i tidligste laget å være oppe til 7 på en feriedag.. Dette angret vi ikke på senere. Guiden vår var meget kunnskapsrik og hadde mye spennende å komme med. Da vi var ferdig på Statue of Liberty etter knappe 2 timer, så vi at det slettes ikke var så dumt å ha tatt en tidlig tur. Ferjene var nå stappfulle og køene begynte å bli lange..VI hadde tilnærmet null kø. Fikk en liten tur opp for å nyte utsikten.

    Du vet også at du er turist når du dilter etter en type med flagg på en pinne..

    2018-06-17 08.32.06.jpg 2018-06-17 08.48.52.jpg 2018-06-17 08.48.54.jpg 2018-06-17 10.11.08.jpg

    Etter snaue to timer på Liberty Island, bar turen videre til Ellis Island, her fikk vi også en liten omvisning, før vi ble overlatt til oss selv. Hadde fått med oss noen navn på familiemedlemmer som ankom. Alt er digitalisert, så man kan betale 7 usd for å søke litt rundt i registrene. Fant jaggu meg noen av navnene vi hadde fått også, som viste at de ankom Ellis Island for over 120 år siden. Morro!:)

    Avsluttet besøket med å ta citizenship testen, som vi bestod Kan vi kalle oss amerikanere nå..? :rolleyes:
    DSC00147.jpg
    DSC00149.jpg

    Etter Ellis Island, bar det videre til Grand Central station, Guggenheim og Central Park. Ble desverre ikke så mange bilder her.. Varmen var på dette tidspunktet blitt nærmest uutholdelig.. 30+ uten mye skygge og 0 vind gjorde at jeg var sliten og trøtt..

    Grand Central station var ikke så mye å skrive hjem om. Hun ville innom her også, men ble en kort tur som ble avsluttet med en baguett på en lokal sjappe. Billig og god biffbaguett som bare amerikanere kan lage..

    På Guggenheim snudde vi omtrent i døren. Min bedre halvdel ville så gjerne gå nedover "spiralen" i midten. Dette ble gjort unna på 10 minutter og 50 USD fattigere.. :rolleyes: Ble en dyr gåtur for å si det sånn..

    Central Park ble gjort unna med en liten gåtur. Holdt på å krepere på dette tidspunktet, så svinge innom første og beste Starbucks vi kom. Her måtte vi sitte i 30 minutter for å få ned kroppstemperaturen med hver vår store iste..Vet man ikke kan klage på varmen, men jaggu meg var det varmt idag..
    DSC00154.JPG
    DSC00155.jpg

    Kvelden ble avsluttet med pasta. Den italienske bydelen er bare et lite steinkast unna. Hadde funnet oss en restaurant på tripadvisor som såklart var fullbooket, gikk derfor rundt hjørnet og fant oss en like god. Vi fikk nydelig pasta og et godt glass rødvin til for å avslutte kvelden.

    2018-06-16 21.50.18.jpg

    Nå er klokka straks 2300 lokal tid her. Fikk knipset et bilde mot Brooklyn Bridge fra hotellrommet. Nydelig utsikt som virkelig viser forskjellen mellom natt og dag.

    Imorgen er det vist morgenjogg over nevnte bro, før vi avslutter kvelden med Phantom of the Opera. Har ingen formening om hva jeg kan forvente her, men det blir nok bra greier :D

    DSC00103.jpg
     
    pgaa, wilhelm, SAJblue and 18 others like this.
  10. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Avslutting og hjemreise. Mandag og tirsdag

    Mandag var det vist på tide å jogge over den berømte Brooklyn Bridge. Ble en rolig joggetur i morgensola, sammen med alle de andre turistene..Burde vel kanskje stått opp litt tidligere, men man er jo på ferie..?
    2018-06-18 08.59.21.jpg 2018-06-18 09.03.54.jpg

    Benyttet ellers dagen til å kjøre rundt i en rød buss for å utforske det vi ikke rakk de andre dagene. Ble en tur inn på 9/11 memorial museum hvor vi tilbragte noen timer. Syntes det var et helt greit museum, hvor man kan tilbringe noen timer. Var spesielt å se noe av fundamentet som var bevart på "kjellernivå"
    Temperaturen var på dette tidspunktet nærmest uutholdbar, så var deilig å komme seg inn i aircondition.

    DSC00157.JPG

    Etter noen timer rundt på en buss, var det tid for kveldens store høydepunkt, Phantom of the opera. For min egen del, var det første gang jeg var på musical, men ble positivt overrasket. Har jo ikke lov å ta bilder, så det ble med det ene. Syntes de knappe 2.5 timene gikk fort, måtte google handlingen i etterkant for å se hva jeg hadde fått med meg, men traff vel rimelig greit her..

    2018-06-18 19.50.07.jpg

    Hjemreisen var ikke mye å skrive hjem om. Sjekket ut av hotellet i 11 tiden, med avreise 1855 var det god tid. Tiden frem til avreise ble brukt til siste rest shopping. Her begynte marerittet. Min bedre halvdel ville innom H&M for å gjøre et siste kjøp. Klokken var på dette tidspunktet begynt å bli faretruende nær avreise til EWR.

    Tilbake på hotellet var planen å ta t-bane og toget fra Penn station til EWR. Endte opp med at toget ble kansellert. Klokken var på dette tidspunktet blitt 1600, så snaue 2 timer til siste frist for å sjekke inn.
    Kastet oss i første taxi som anslo at "turen maks skulle ta en liten time". Rushtrafikk ut av ville helvette, gjorde at turen tok nærmere to?! timer?! .:mad: Trafikken stod tilnærmet bom stille store deler av turen fra Manhattan..Vi innså vel at vi ikke kom til å rekke flyet og hadde allerede begynt å se på alternativer for hjemreise.
    Takket være rallykjøring ut av en annen verden, gikk siste strekket unna på rekordtid. Ankom EWR 1800, så egentlig 5 minutter for sent til å sjekke inn. Var full sprint fra taxien til innsjekkingsskranken. Tror jaggu meg jeg hadde klart å løpe fra Usain Bolt med kofferten min på slep etter den siste spurten.. :rolleyes:

    Så for meg noen overvektige innsjekkingsagenter som hatet jobben og livet idet vi gjennomsvette ankom skranken. Regnet sjansen for å komme med som 0.001%
    Her ble jeg mildt sagt overrasket da jeg møtte på verdens hyggeligste type som sa at "det overhodet ikke var noe problem å sjekke inn, men at vi burde være raske gjennom sikkerhetskontrollen" :D
    På rekordtid fikk vi sjekket inn to kolli og med boardingpass i hånda, var det full sprint for å rekke boarding. Gjennomsvette kom vi oss ombord blandt de siste, overlykkelige for at vi fikk bli med ombord SK908 til OSL.

    Takk for følget!
     
    TigerTravel, pgaa, wilhelm and 25 others like this.
  11. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Alltid like deilig når det ordner seg i slike stressituasjoner!
     
    artanis liker dette
  12. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Kjekt å lese! New York er fantastisk og dere fikk sannelig se og oppleve mye på kort tid.
     
    artanis liker dette
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Godt det ordnet seg og dere kom vel ombord. God tur hjem :)
     
    artanis liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hah ble stresset av å lese den siste delen der.

    Takk for veldokumentert rapport :)
     
    artanis liker dette
  15. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var helt ekstremt. Sjelden jeg har blitt så glad. Tenkte at jeg "sparte" x-antall tusen det hadde kostet med nye billetter.

    Virkelig. Byen hadde forandret seg helt ekstremt siden jeg var der for over 10 år siden.

    Takk for det.

    Da skulle du sett oss..Satt med makspuls da innsjekkingstiden gikk nærmere og nærmere og vi stod bom fast i en tunnel under NY... :D
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for følget! Hver eneste gang jeg leser reisebrev fra New York eller bare ser ett bilde derfra får jeg skyhøy reisefeber. Kjenner det er på tide med ett besøk igjen!

    Veldig godt det ordnet seg for dere på hjemreisen. Er forresten veldig glad for at jeg og madamen har en annen ordning enn dere når vi er på tur og hun vil shoppe. Da blir jeg plassert på/i nærmeste bar/pub og vi kan da begge hygge oss like mye ;)
     
    SAJblue, artanis and RoadKing like this.
  17. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg koste meg virkelig. Sist var jeg 23, singel og drakk som en svamp, så fikk sett litt andre sider av byen nå.. :rolleyes::D

    Det fungerte fint på adidas butikken. Der hadde de virkelig skjønt poenget. 2 "tribuner" i butikken, med to svære tver. Fikk sett 30 minutter fotball vm. Hadde bare alle de her dame butikkene lært..Ble mange timer stående i et hjørne med andre stakkars mannfolk.. :oops:
     
  18. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Sist jeg var på en snarvisitt på Manhattan brukte jeg 1,5 timer i nye WTC, 45 minutter på å gå og fryse vettet av meg i gatene ned mot Battery Park (det var kuling og null grader), hvorpå jeg fikk tak i en Lyft i en fart og koste meg i Senator-loungen på JFK de resterende 5 timene til avgang. :)


    Snacky
     
    artanis liker dette
  19. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Høres ut som en flott tur, jeg har bare overnattet på flyplasshoteller i New York. Før eller siden må jeg få somlet meg til å se mer av byen. Takk for fint reisebrev
     
  20. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det kan jeg trygt anbefale. Byen har jo noe for enhver smak. Sas flyr jo direkte fra OSL også, så bare å slå til!
     
    Angie and Ombo like this.

Del denne siden