Nord-Korea (nesten), kirsebærtreblomstring i Tokyo og Hiroshima!

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 22. mars 2024.

  1. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Da varre endelig på tide med ny tur!

    Etter en noe vrien bestilling hvor jeg forsøkte meg på "Wien-trikset" er det nå kun 5 dager igjen til sambo og jeg drar til Japan!

    Takk til @SVG_flyer m. flere for bestillingshjelp!
    Reiseruten er slik:
    upload_2024-3-22_15-3-4.png

    Vi har, etter noen år med prøving og feiling, funnet ut at det optimale for oss er å lande et sted på vei til endedestinasjonen på kvelden, overnatte, og tilbringe en del timer i landet før neste leg. Vi bruker gjerne 3, 4 døgn for å komme oss frem. Slik blir det dog ikke på denne påsketuren, da fokus er på Tokyo!

    IMG_9207.jpg
    Oss i Hong Kong på vei til Maldivene i juni 2023.

    Men! Vi har ca. 8 drøye timer i Seoul, og det er klart vi må finne på noen sprell. Jeg har booket en privat tour gjennom WithLocals, og guiden Ho Jin henter oss på ICN - og kjører oss til DMZ (De-Militarized Zone) på en 4, 5-timers tour av grenseområdet mot Nord-Korea. Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Nord-Korea, men etter at han amerikaneren bokstavelig talt sa YOLO og løp over broen på det felles sikkerhetsområdet Panmunjom, har nordkoreanerne vært ekstra mugne - og denne delen av grenseområdet er dessverre stengt. DMZ er et stort område, og vi skal innom flere andre deler før vi spiser litt Korean BBQ - Ho Jin har også lovet oss et besøk til det observatoriet som visstnok skal ha best utsikt nordover!

    Når vi lander i Tokyo har vi 4 fulle dager der, før vi tar Shinkanzen til Hiroshima. Der skal vi besøke museer, hjorte-øya som ligger rett utenfor - og bo på Rykoan (tradisjonelt japansk gjestehus). Vi har booket første-klasse togbiletter ned - og ordinære togbiletter opp igjen. Dette blir en kultur- og "WTF, Japan?" tur :D Vi har også booket noen aktiviteter som bar-crawl og TeamLab Planets - men har i hovedsak en ubundet kalender - selv om vi har brukt mange timer på å gjøre lekser og legge en plan for hva vi ønsker å se i byen.

    Vi har business hele veien, og dette blir første tur for sambo på upper deck på 747 (747-400 ned 747- 8 hjem igjen) - noe jeg alltid synes er stas! Det er noe eget med The Queen of the Skies! :D Planen var å snappe opp noen biletter i F, men det ser ut som disse setene allerede er booket - og at det dessverre ikke vil bli noen F-tilgjengelighet.

    @milehigh har ordnet oss en RÅ hotelldeal - som vi er veldig fornøyd med. Prisnivået på hotell i Japan var helt sinnssvakt - mye grunnet kombinasjonen av kirsebærtreblomstring (sakura) og påsken. Så her må vi bare si tusen hjertelig takk for at vi slipper å bo på et bøttekott!

    Jeg kommer nok til å prioritere den begrensede tiden vi har i Japan til å oppleve ting, istedenfor å oppdatere her inne på IF. Mulig skriver jeg først resten av reisebrevet når vi er på flyplassene/hjemme. Om noen ønsker å følge med mellom oppdateringene mine her inne, er dere hjertelig velkomne til å følge meg på Snap. Der heter jeg Nussekozepusen (ikke spør...).

    Da er vi klare for det vi tror blir en fet reiseopplevelse - vi gleder oss stort! :D:D
     
    Last edited: 22. mars 2024
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Den dagen du har lyst til å fly inn til Nord Korea, så kan du jo sjekke reisebrevet mitt, og få litt inspirasjon for besøk :)

    Riktig god tur!
     
    DrScheinberg, AirMags and NKA_Pls like this.
  3. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Første oppdatering: Maple Leaf Lounge, Frankfurt

    Jeg var ikke klar over at det var såpass enkelt å oppdatere fra mobil - da blir det jo vesentlig enklere å poste litt her!

    Dette blir en kjapp post før promillen tar meg.

    Etter en vederstyggelig tidlig morgen på Skøyen, og en unødvendig stopp på CPH, er vi fremme på Frankfurt. Jeg må si jeg er imponert over SAS som sjekket oss inn hele veien, og sendte bagasjen til korrekt flyplass - uten å mokke (det hender dette er vrient hos skrankebetjentene). 18 min fra ankomst til passering hos sikkerhet er absolutt levbart!
    Vi forberedes oss på sambos første tur med 747 - og vi gleder oss stort!

    Jeg blir forresten rettet på Snapchat, da airplane-spottingen min hadde vesentlige mangler (kall det feil om du må) :eek:

    IMG_5064.jpeg
    LH short-haul biz AKA sitte foran


    IMG_5069.jpeg
    Stemmer. Det er jo påske!


    IMG_5077.jpeg
    Alltid mye gøy å se på FRA!


    IMG_5098.jpeg
    Maple Leaf er i øvre sjiktet av lounger ref mat, IMO
     
    Teknolai, NorFlight, AirMags and 21 others like this.
  4. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Tilbake på Incheon med internett etter tur til DMZ (og en bedre lunch med Korean BBQ).

    Dette blir et bildedryss da jeg kjenner promillen kommer og tar mæ.

    747:
    IMG_5105.jpeg IMG_5107.jpeg IMG_5136.jpeg IMG_5139.jpeg IMG_5145.jpeg IMG_5147.jpeg IMG_5157.jpeg IMG_5158.jpeg


    Noe jeg synes var veldig sjarmerende var at Lh-crewet hadde photo-sesh med 4 barn i cockpit! Det var veldig snilt gjort (og fedrene var misunnelige og syntes det var minst like spennende!)
     
    Spielhaug, Teknolai, geddi and 18 others like this.
  5. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Tour til DMZ (Odusan Unification Tower):

    IMG_5179.jpeg IMG_5181.jpeg IMG_5190.jpeg IMG_5205.jpeg IMG_5216.jpeg IMG_5235.jpeg IMG_5236.jpeg
     
    Teknolai, geddi, NorFlight and 17 others like this.
  6. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    IMG_5226.jpeg

    Mange av detaljene kommer nok bedre frem på video, men da får dere som sagt adde meg på Snapchat: Nussekozepusen!
     
  7. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Sted: ANA Intercontinental kl 23:55, på rommet etter 24k skritt i dag.
    Status: Akkurat kastet 50% av innkjøpet på 7/11 fordi ølen, brusen og teen dessverre hadde sjøgressmak, og jordbærkaken med krem ikke hadde marsipandekke, men menneskehudkonsistens.

    Japan er gøy!
    Vi er ferdige med første dag her nede - og jeg kunne skrevet ni innlegg om hvorfor Japan er rart (vi var f.eks på kafé hvor man fikk mate og kose med pinnsvin i dag). Men! Det får bli neste innlegg - også får jeg la denne posten handle om Asiana ICN-NAR! IMG_5262.jpeg
    Asiana lounge på ICN var ganske bra! Etter 3 øl og to GT ble jeg kjent med naboen min ved bardisken som var halvt filippinsk og kandisk. Vi ble enige om at loungen var veldig bra (det er 3 av dem), og at asiatisk service er noe eget.

    IMG_5265.jpeg

    God plass på A330-en! Jeg ble veldig imponert av store, praktiske koppholdere - og et deksel man kunne vri på for å gjøre armlenet litt for lite eller passe!

    IMG_5270.jpeg

    Men! Nei!
    Koppholderne var ubrukelige! :D Altfor lang unna til å kunne brukes! :D Men, men. Vi fikk servert Ssambap eller vestlig måltid - og kabinpersonalet var svært hyggelige og oppmerksomme. Purseren så temmelig disiplinert ut - og hårfrisyren hennes må ha tatt 4 timer å legge :rolleyes: Men sånn det være!

    IMG_5285.jpeg

    Mye bra plane spotting på ICN!
    Her var jeg allerede 70% svingstang - og la ut 18 snapper på storyen min (noe jeg fikk litt angst for) - men det var disse jeg fikk tilbakemeldinger på! :D Det er gøy å være på en flyplass med bare ukjente flyselskaper! Triplet Korean Air 747 og A380er med 747er ved siden av var ekstra stas!

    IMG_5299.jpeg IMG_5310.jpeg God plass!
     
    Last edited: 29. mars 2024
    geddi, NorFlight, AirMags and 14 others like this.
  8. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Jeg får kjøre et kjapt bildedryss fra i går - før vi drar ut på pub-crawl nå.
    Japan har ikke blitt noe mindre sprøtt i dag (ugle-kafé i dag). IMG_5326.jpeg

    Første møte med Intercontinenantal Club Lounge på 35. etg. Bra!
    IMG_5346.jpeg

    Dagens første Ramen - i Shibuya.

    IMG_5371.jpeg

    Shibuya Scramble Crossing

    IMG_5348.jpeg

    «Pussy»-veske. Såklart.
    Det er et klesmerke for menn her som heter Mom’s Touch som også er morsomt på Engrish.

    IMG_5409.jpeg

    Conveyor Belt sushi (forvent kø på de populære stedene)

    IMG_5422.jpeg

    Butikk som selger realistiske dyrestatuer. Katter, aper, hunder og otere (med klær). Slagordet var «be closer to nature»… Dette var før 7/11-haul hvor jeg klarte å kjøpe tre runder med øl, te og brus med sjøgressmak
     
    geddi, NorFlight, AirMags and 19 others like this.
  9. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Sted: Club Intercontinental
    Status: Forsøker å være to enheter foran coctailinfluensaen


    Tokyo er cray.

    Vi var på pub-crawl i går. Og det var helt på trynet De lover deg at du skal bli fucked up - og det klarer de. Shot ved start, konkurranse hvor de fylte øl-bongen med 50/50 øl og sprit uten at han som bonget visste det (faktisk ikke greit), fri sprit inne - TO obligatoriske shot for å komme inn - obligatorisk shot for å gå ut… Vi holdt nesten ut tre barer - de hadde åtte på planen. Det er tydeligvis ingen spøk å ha bikket 30! Natt-livet fortsatte videre, men i eget tempo.

    Raskt bildedryss:
    IMG_5446.jpeg

    God plass i taxiene her. Taxisjaførene har på dress, skjermen med reklame er i 8K og de er superhøflige

    IMG_5474.jpeg IMG_5486.jpeg

    TeamLab Planets var innmari ålreit. Kan absolutt anbefales. Interaktiv kunst med vann osv…

    IMG_5503.jpeg

    Måtte innom Hooters. William, Warren og Charlie er også fans.

    IMG_5510.jpeg

    Ginza - tydeligvis upscale nabolag.

    IMG_5511.jpeg

    Endelig har Toyota klart å
    Lage en Prius som ser fet ut!

    IMG_5542.jpeg

    Fant yndlings-ugle-kafeen til Kygo. Uglekafé var ganske sprøtt, faktisk. Vi sikter oss inn på kattekafé i dag.

    IMG_5608.jpeg

    Imperial Palace. Her har de støyskjermet hele palasset - så 16-felten rett ved er uhørbar.

    IMG_5628.jpeg

    Gjør man leksene sine finner man skjulte skatter. Ellers må man forvente kø. På alt.

    IMG_5662.jpeg

    I Tokyo gravlegges man mellom skyskraperne (dog med et høyt gjerde).

    IMG_5651.jpeg

    Motorveien utenfor hotellet. Vet nesten ikke om dette telles som motorvei i Tokyo… Men 3 nivåer, såklart.

    IMG_5569.jpeg

    Jeg er en sucker for Rollser: Phantom EWB i Ginza.
     
    Last edited: 31. mars 2024
    Spielhaug, EndreD, geddi and 18 others like this.
  10. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Sted: Asiana Lounge, Incheon Airport
    Status: På vei hjem og litt forkjølet (er derfor edru). Nyter synet av en Korean Air 747 som taxer.

    Etter en kort natt på et ok minus airport hotel er vi klare for returen. LH rotet til setene våre, så vi sitter sammen, men vi vet ikke hvor.

    De tre siste dagene her nede ble brukt på en slækk dag hvor vi slåss mot fyllesjuken, tur til Hiroshima - og tur tilbake til Narita.

    Her er noen bilder fra dette:

    IMG_5730.jpeg

    De er sjukt gode på seltzere her! To konkurrerende kjeder på convenience: 7/11 og Family Mart. Vi er usikre på hvem som vant.

    IMG_5732.jpeg

    Random bygg på vei til Tokyo Tower.

    IMG_5771.jpeg IMG_5815.jpeg

    Helt vanlig syn på T-banen i Tokyo. Før Shinkansen fikk vi også gleden av å ta T-bane med check-in bagasje i rushen. Det var helt sprøtt! Vi var klemt så hardt inn i hverandre at jeg kjente pusterytmen til 3 par lunger på overkroppen min. Og ingen flikket et øyenbryn!

    IMG_5824.jpeg

    Random bygg i Shinjuku.

    IMG_5835.jpeg
    IMG_5837.jpeg

    Tokyo Skytree 445m. Som alt annet i Tokyo - book først - og forvent masse folk! Det var litt overskyet så byen var endeløs fra alle vinkler!

    IMG_5853.jpeg

    Vaskestasjon på Shinkansen.

    IMG_5893.jpeg

    M/ pissoar (med foldedør). Egt ganske smart!

    IMG_5900.jpeg

    Vi hadde «Green Car / First Class» ned. Bra setet (selv om de var 20 cm for korte for meg som er 184, og ingen meal service eller lignende. First Class var litt å ta i, synes jeg. Jeg kjørte TGV Paris - London i fjor, det kjørte både fortere og hadde mer service. Men - toget så rått ut, da! (Rakk kun å ta video av lokomotivet).

    IMG_5907.jpeg

    Vel fremme i Hiroshima - hvor skapene til bagasjen var fulle - så vi brukte Bounce (app for bagasjeplass). Det er pro-tip - Bounce er supert!
     
    Last edited: 03. april 2024
    EndreD, Teknolai, geddi and 16 others like this.
  11. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Sted: En seng på Skøyen
    Status: Akkurat våknet. Var hjemme kl 02:26 - klokka er nå 09:31. Jeg føler meg som en beef jerky (med en medium pluss forkjølelse).

    Hodet og kroppen er ikke helt på lag. Legger med bilder fra den siste dagen og hjemturen her (rakk ikke skrive flere innlegg før boarding i går) :D

    IMG_5912.jpeg

    Hiroshima Grand Intelligent Hotel

    IMG_5922.jpeg

    Hiroshima Atomic Bomb dome.
    Hvis du ikke føler noe her, så er du robot.

    IMG_4329.jpeg

    Hiroshima er en stor by. Forvent mye kø. Og trikker med konduktører som har arbeidsoppgaver det er umulig å forstå seg på!

    IMG_5949.jpeg

    Jeg ville kjøpe denne til sambo, fordi jeg mener hun har et «Beamingface» Hun var ikke enig.

    IMG_5954.jpeg

    Senior taxisjafør med hansker, dress og hatt. I Japan åpner/lukker dørene seg på taxien med elektrisk (det e elæktrisk). Kilometerstanden viste 919k kilometer, men bilen så omtrent ny ut!

    IMG_5959.jpeg

    Vi rakk akkurat dagens siste fergen fra Prince Grand Hotel!

    IMG_5971.jpeg

    Planen var å ta ferger fra Hiroshima by - ut til Mijayima - og Mijayimagutchi. Det kunne vært en halvtimes togtur, men vi valgte å ta «the scenic route».

    IMG_5987.jpeg

    Været var på lag med oss denne dagen. Det ble et solskinnscruise!

    IMG_6091.jpeg

    Vel fremme på Mijayima - her er det tamme hjort. Det er lov å kose, men strengt forbudt å mate. Det er f.eks ingen søplebøtter på øya - alt må tas med hjem igjen.

    IMG_6039.jpeg

    Itsukushima-Jinja Shrine i solnedgang. Ubeskrivelig vakkert. En av tre «scenic places» i Japan. Dette sto høyt på listen å få se - og vi ankom i perfekt tid før solnedgang. Kan absolutt anbefales!

    IMG_4440.jpeg

    Topp 1 vakreste solnedgang jeg har fått oppleve.

    IMG_6002.jpeg


    Sambo har et stort dyrehjerte (det glapp ut av henne at de var glad i sjøgress-potetgull :D)
     
    Last edited: 04. april 2024
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Eit herleg reisebrev du deler med oss, tusen takk! Og ja, Hiroshima vekte sterke kjensler då eg var i området der atombomba råkte. Tårene presser seg på berre ved tanken — den dag i dag, sju år etter. God tur vidare! :)
     
  13. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Sted: I sofaen
    Status: Spiser smågodt og har hodepine og feber før deltakelse i 10K på Holmestrand maraton.

    En siste post her før en oppsummering:

    IMG_6074.jpeg IMG_6104.jpeg IMG_6108.jpeg IMG_6115.jpeg IMG_6128.jpeg

    Vi prøvde Ryokan (klassisk japansk gjestehus). Hotellet hadde snekret slik at rommene så ut som hyttet inni. Vi var litt skeptiske, men hotellet (Grand Miyahama) var helt supert! De hentet oss på togstasjonen, og serverte super 9-retters til middag og supernice frokost. Og det var bare japanere der. Føltes ut som vi fant en perle!

    IMG_6130.jpeg IMG_6119.jpeg IMG_6136.jpeg IMG_6142.jpeg IMG_6147.jpeg

    Ingenting får ut feberen som litt onsen med 60-graders vann! Det var bra anlegg for bading både inne og ute - badebukse er ikke lov!

    IMG_6173.jpeg

    En del av rommet.

    IMG_6183.jpeg IMG_6192.jpeg

    Kommer til å savne japansk 7/11.

    IMG_6212.jpeg

    Shinkansen tilbake til Tokyo. Ikke like behagelig å sitte i ordinær klasse, men helt greit.

    IMG_6245.jpeg

    Asiana lounge på ICN. Prøv nudlene!

    IMG_6271.jpeg

    Sambo forelsket seg i Ziegler Avionic. En spesialcocktail for LH. Smaker som gin & tonic kombinert med negroni. Skal se om vi får kjøt den hjemme.

    Oppsumering:
    Japan er Japan… Hva skal man si? Det var jo et land vi hadde lyst til å dra til for å oppleve alt det særegne ved landet. Og jeg må jo si at det er veldig spesielt. Fra å ha fullstendig maurtue i Tokyo, med kø absolutt overalt og folk opp til ørene hele tiden – til de utrolige forvirrende togene, til at du kan få kjøpt kokt blekksprut på alle vendingmachines på T-banen…

    Det var jo veldig gøy å få oppleve! Og jeg tror nok at Japan faller inn i kategorien «enten så hater du det, eller så elsker du det». Og sånn er det jo med reising - man opplever nye ting, og alle opplevelser kan jo ikke bare bli inkrementelt bedre.

    Det beste med Japan synes jeg var at det er så mye å kikke på! Også forventet jeg nok ikke at det faktisk var såpass annerledes. At det er det fjerne Østen, og ikke Skandinavia, går igjen i så mange ting at det kun kan oppleves. Det var også et veldig hyggelig prisnivå i Japan, jeg vil si at stort sett så kostet ting 60 til 70 % av hva de gjør hjemme i Norge.

    Det er kanskje ikke likte fullt så godt med Japan var at menneskene for meg fremsto som mindre utadvendt og kanskje noe mer kjølige enn det jeg selv liker å tro at jeg er – også virker de kanskje ikke alltid så velkommende for turister. Det var for eksempel et par steder hvor vi ble nektet inngang, hvor det var helt åpenbart at dette handlet om hvordan vi så ut… Det var ikke en god følelse.

    Kommer vi tilbake til Japan? Ja, kanskje. Men jeg tror det holder med Tokyo for min del. Da ville det nok eventuelt blitt et besøk til en annen del av landet. Jeg må også si at jeg fikk en god del bedre vibber av Korea, som fremsto litt mer vennlig og vestlig – noe jeg må innrømme jeg føler passer meg godt.

    Until next time!
     
    Last edited: 06. april 2024
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for følget!

    Må dessverre si jeg har det samme inntrykk av japanere generelt. Når de er på jobb (hotell, restaurant++) er de hyggelige, men ellers er de absolutt ikke det.
    Kona opplevde flere ganger å få døren sluppet rett i ansiktet når hun gikk inn et sted etter noen andre..
     
    NKA_Pls liker dette
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lærte et ordtak fra min ex japanske kjæreste når jeg studerte i USA:

    "Japanere er høflige mot de som de tar av skoene sammen med"

    Når de er på jobb er det en annen sak selvfølgelig, da er de proffe og gir god kundebehandling.
     
    Kristian and NKA_Pls like this.
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,588
    Bonuspoeng:
    293
    Litt som nordmenn, med andre ord.. ;)
     
    NKA_Pls, Trykkern and pepperminte like this.
  17. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for rapport. Hvilken lounge brukte dere på ICN? Vi var i central lounge og der var det ikke bare (men drikke).
     
  18. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,234
    Bonuspoeng:
    83
    Hmmm. Der var det «ikke bare»-hva? :)
    Det er vel 3 Asiana-lounger (east, west og central). Jeg mener vi var på east ned og west opp? Jeg er usikker, dog husker jeg at ikke la merke til noen forskjell :)
     

Del denne siden