R.I.P. Wientrikset - hva er smartest rute OSL-FRA?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av NKA_Pls, 18. jan 2024.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo for å redusere antall legs. VIE-trikset fungerer jo slik at LH biz finnes VIE-FRA-XXX men dukker ikke opp FRA-XXX.
    For meg i SVG blir det veldig knotete å fly SVG-CPH-VIE-FRA-XXX når jeg kan fly SVG-FRA-XXX. Derfor ønsker vi jo som Ole Brumm, begge deler. Både LH biz, og å slippe omveien om VIE
     
    Lnbre and LaDuden like this.
  2. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    902
    Likes mottatt:
    3,114
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ble ruta om av SAS backoffice.
    Hadde en rute som var OSL-FRA-VIE-FRA-HND...

    Sa ikke et ord under orginale bookingen, men SAS ringte meg opp 4 timer senere og spurte om jeg kunne godkjenne endringen som var OSL-FRA-HND
     
    Cumulus, Lnbre, magnusant and 6 others like this.
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    2,492
    Bonuspoeng:
    113
    Det var en post her på forumet (var det deg kanskje?) som viste hvilken penalty LH-gruppen belastet partner når de omgår married segments/region lock.

    Usikker på om det er grunnen til at SK er mer restriktive. Genererer vel også en del mer arbeid for back office og agenter. Men nå har jo også SK innført disse begrensningene på tilslutningsflighter det siste året i økende grad. Eksempelvis så måtte jeg velge mellom OSL-CPH eller XXX-OSL tilslutning innenlands selv om vi begynte bookingen med SK. Og i ettertid lar det heller ikke seg gjøre å legge til innenlands.

    Har kjøpt tilslutningsbilletter separat, men utrolig irriterende med så mange restriksjoner/utfordringer nå, i tillegg til mindre tilgjengelighet på C i IC-flighter. Med fare for å banne i kirken, så lurer jeg på hvor mye dårligere det går an å bli med Skyteam? Er vel nærme bunn nå uansett.
     
  4. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Det var @Kjetil L som hadde oversikten over boten for å bryte opp OD restriksjoner.
    Det var vel rundt 250 euro i business om jeg ikke husker feil.

    Jeg frykter fortsatt at SkyTeam ikke blir noe bedre, men jeg håper jeg blir positivt overrasket. Det jeg frykter mest er en eventuell dynamisk prising + økte skatter og avgfiter
     
    eventyrer, Frode789 and Insomnia4u like this.
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Oversikten finnes i Lufthansas Booking & Ticketing Policy. Den er antagelig rettet mot agenter som selger billetter på 220-stock, men vi kan nok anta at Lufthansa heller ikke liker at partnere trikser med bonusbilletter.
     
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    1,863
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe... en gang jeg gjorde VIE-trikset sa agenten at det kom masse kommentarer i PNR'en fra lufthansa.. hun ringte backoffice og fikk beskjed om at det var strengt forbudt å bryte opp disse segmentene.
     
    Frode789 liker dette
  7. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    1,533
    Bonuspoeng:
    93
    Yes.

    Da var itinerary ferdig endret:

    upload_2024-1-19_15-14-29.png

    Løsning ble altså å fly om CPH for å få alt på samme booking. Jeg måtte ty til eksperthjelp av @SVG_flyer (bestillingsskjefen :cool::cool:) som i går kveld klarte å få fjernet VIE-FRA og heller legge inn OSL-CPH-FRA på utreisen. Agenten klarte å legge inn hjemturen direkte fra FRA-OSL, men påfølgende dag - altså 04.04. Dette var ikke det SVG_flyer ba om, så jeg tok idag kontakt med SAS selv - og klarte å få endret til FRA-CPH-OSL på vei hjem den 03.
    Denne ruten lander bare 20 min etter direkeflyvning FRA-OSL, dette i kombinasjon med økonomi på de to siste legsa, skal vi overleve.

    Det ble også 4x ombokningsgebyrer og endrede skatter av dette (totalt kr. 1350,-). Men dette er fremdeles det minst ille alternativet til å booke revenue-biletter eller separat reise OSL-FRA/FRA-OSL med poeng.

    Dette var ikke en anbefalt måte å booke på! Det må jeg si! :D Direkteflightene virket rett og slett sperret for agentene (de sa alle det samme - at de rett og slett ikke fikk opp direkteflights FRA-OSL som valg på ruten - selv om de fant tilgjengelighet på dette strekket når de søkte uten å legge inn min rute). Det virket altså som om man måtte fly via CPH. Flightsene til OSL fra FRA, som var married med CPH, fra FRA gikk heller ikke (måtte legges inn 2x LH eller SK flights). @Are - det var ikke god tilgjengelighet til Wien ref. klokkeslett og direkteflyvninger - derfor ønsket om FRA :)

    Mulig Wientrikset fremdeles går om man gjør det i korrekt rekkefølge, @markus - det hadde jo egentlig vært spennende å få prøvd!

    Her ble det mye læring for meg - som fremdeles er fersk bonusreisebestiller.
    Litt for mye læring, egentlig - jeg skulle gjerne brukt mindre tid på dette ;)

    Men tur til Japan blir det! Da er det bare å forberede seg på reisebrev!
    Takk til alle tips og råd i tråden!
     
    Last edited: 19. jan 2024
    eventyrer, Kristian, Teknolai and 7 others like this.
  8. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    563
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Da fungerer forumet optimalt, god tur!
     
  9. realf

    realf Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noe inntrykk av hvorvidt man har mest suksess med CT-tlf eller om ordinær kundeservice også kan få til endring? Har en VIE-etappe på hjemreise jeg må prøve å bli kvitt...
     
  10. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,893
    Likes mottatt:
    8,138
    Bonuspoeng:
    183
    Tja.. jeg ringte CT telefonen to ganger tidligere idag og begge to sa de var nye og visste ikke hva Cebu var, måtte stave det. Samme med flyplasskoden. Fikk ingen hjelp der heller. Ringte vanlig kundeservice og fikk super god hjelp:) Er diamond, vet ikke om det har noe å si - har lest flere her på forumet har skrevet at man ikke kan endre på CT booking hos kundeservice men kun via CT Telefonen men det stemte altså ikke idag ..
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Ofte vil ikke vanlig kundeservice ta i bookinger hvor det er benyttet CT, og henviser da til CT-telefonen
     
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Og vice versa. CT-telefonen vil ikke ta i «vanlige» bonusreiser
     
  13. alfa

    alfa Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, har en reise PVG-FRA-VIE-LHR-OSL, og så er det ledige bonusbilletter FRA-CPH-OSL som passer med mine tider (og jeg kommer frem samme dag). Ringte CT-telefonen, og han fikk de opp for nybooking, men ikke ombooking. Han kunne endre eksisterende booking til å stoppe i FRA, og så en ny booking FRA-CPH-OSL, men da blir det to separate billetter og jeg må betale poeng for en reise innen Europa i tillegg. Er det noen måte å få til dette på uten å bruke ekstra poeng og ha en gjennomgående reise, eller kan agentrullett løse det?
     
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,946
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun de to alternativene - men jeg ville prøvd agentrulletten et par ganger.

    Eneste teori jeg har er at reisen til PVG-FRA-VIE er married eller med annen begrensning på bookingen, og at det derfor ikke er mulig å løse opp FRA-VIE. Aldri hørt at en bookbar strekning kun er for nybooking og ikke endring, så tror årsaken er en annen..
     
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var i nesten samme situasjon. Etter å ha booket ICN-FRA-VIE på nett ringte jeg inn for å legge til TYO-ICN og i tillegg det siste flyet hjem til Oslo. Det eneste første agenten fant var VIE-OSL dagen etter vi landet i VIE. Han fant ingenting FRA-OSL selv om det var ledig som separat booking. Det virket ellers ikke som han var negativ til å gjøre denne endringen hvis det hadde gått, så tror ikke det var viljen det stod på. Isteden fikk jeg han til å fjerne FRA-VIE, noe som gikk helt fint.

    Noen dager etter at TYO-ICN-FRA var billettert ringte jeg inn og spurte om det da var mulig å booke FRA-OSL og det var umulig da også. Ny plan ble derfor å se an nærmere avreise, og eventuelt booke FRA-OSL separat hvis det ikke dukket opp noe. Jeg hadde på et varsel i awardfares på ICN-OSL, og med en gang dette varselet slo inn ringte jeg inn. Da var det mulig å legge til FRA-OSL, så med andre ord så var det en eller annen origin-destination-begrensning som hindret dette fra å skje i utgangspunktet.
     
    Storbaba and Insomnia4u like this.
  16. alfa

    alfa Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Takk! Så hva det blir ledig PVG-OSL så bør jeg kunne få endret, hvis jeg forstår deg rett? Jeg kan vel bare la segmentene etter FRA være, og heller fjerne dem hvis det faktisk blir ledig FRA-OSL?

    Til info hadde jeg først booket kun PVG-FRA-VIE, og la på VIE-LHR-OSL et par dager senere, det var ikke noe problem.
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Burde gå fint å bare la de ligge ja. Mulig du får endret til direkte vie-osl og hvis det er noe ledig, men den flighten går vel ikke daglig
     
    alfa liker dette
  18. alfa

    alfa Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis man har en reise f.eks. PVG-FRA-VIE-LHR-OSL, og går av i Frankfurt, blir det stress for flyselskapet da? Antar de kanskje må finne og ta av innsjekket bagasje?

    (antar at man må sjekke inn hele veien og at det ikke er mulig å si at man bare vil sjekke inn (bagasje) til FRA?
     
    eventyrer liker dette
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,946
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom kun vil reise PVG-FRA -kan du ikke bare ringe SAS og avbestille resten?

    Alternativt (om utgptt CT el.l.) må du be om å kun sjekke inn til FRA slik at du får ut bagasjen. Hvis ikke blir det trøbbel, de vil mangle deg ved boarding, og må laste av all bagasje for å finne din, det blir delay som går ut over alle andre osv. Om du risikerer et krav fordi du bare dropper ut vet jeg ikke, men uansett ikke verdt å utsette seg for - eller å utsette alle andre for!
     
    jgroneng liker dette
  20. alfa

    alfa Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, jeg var bare usikker på om det var mulig siden det virker som det var noe married segments her og jeg ikke får endret booking til PVG-FRA-OSL selv om det er ledige billetter FRA-OSL.
     

Del denne siden