Norske kort uten forex fee

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av KristianSk, 13. sept 2014.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Enkelt spørsmål - finnes det noen norske banker som tilbyr kort uten foreign exchange fee?
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei Kristian,
    Jeg sitter på andre siden av bordet.
    Selskapene VISA/MC drar røft 1,5% mot oss.AMEX har standard rate på 3,45% på oss.
    Min personlige mening er at du aldri treffer spot-rate.
    Selv Statoil ASA betaler påslag vs. OSEBX raten. Selvfølgelig skal bankene / utsteder av kort tjene penger. De gjør det bare to ganger.........
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bor i UK og her er det drøssevis med kort (Amex, MC og Visa) uten foreign exchange fees, så jeg var nysgjerrig på om det finnes evt. hvorfor det ikke finnes i Norge. Om kortene her opererer med en dårligere kurs enn de som tar forex gebyrer er jo en annen sak..

    Er det ikke uansett brukerstedet som må betale kortgebyrene?
     
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Alle betaler påslag. Derfor er dette CC-clearing blitt en stor business.
    Alle norske utstede kort, etter hva jeg forstår har +2,5%+
    Opplevde ca 20 øre pr USD i sommer på AMEX
    Debit i local-currency er best, men så var det de "jævla" poenge da......
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Brukersted må betale gebyr, der det ikke dyttes på kunden. Men så må også kortselskapene kjøpe og selge valuta. Veksler du valuta i banken så er det jo "påslag" der osgå ifht kjøp/salgskurs og evt. gebyr, den er bare litt vagere definert.

    Kjenner ikke UK-markedet, men en plass må jo selskapene hente penger for kortet så da ligger det vel i andre gebyrer, renter eller større spread i kjøp/salgskurs?
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er godt mulig kortene uten valutagebyrer opererer med en dårligere kurs, men de lurer hvertfall meg...

    Alternativt er det såpass stor konkurranse om kundene her at noen banker ser seg fornøyd med brukerstedsgebyret også i utlandet?
     

Del denne siden