Norwegian - Europas beste lavprisselskap

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av milehigh, 19. jan 2014.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer ikke som noen bombe for meg som har flydd DY en rekke ganger at de nylig er kåret til Europas beste lavprisselskap.

    http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149912

    Neppe lenge før de passerer SK.

    Landet med SK C PEK-CPH tidligere i uken, og flere av de solgte setene i C virket ikke. Visstnok kjent problemstilling iflg sur betjening. Observerte flere som måtte flyttes. I det hele tatt begredelig. Personlig finner jeg DY bedre enn SK på mange områder, selvom det blir litt apples and oranges, og dermed unfair (ift DY).

    Forøvrig ble det opplyst 2-3 ukers svartid på en henvendelse om ikke de burde reparere setene før de solgte de.

    SK er dessverre en anakronisme som vi får håpe blir kjøpt opp av LH:cool:
     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Vel... du kom deg da til CPH i det minste. Det er jo ikke gitt om du hadde flydd med Norwegian ;)

    SAS ligger, objektivt, bra langt foran Norwegian i nesten alle henseende. Men som LCC er de nok gode i Europeisk sammenheng. I verden blir de imidlertid gruset av Southwest og Jetstar, for eksempel.

    Men for all del, det er lov å være frustrert etter en daff flight.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Nå handler jo linken og tråden om hvor flott Norwegian er. Og deres stigende stjerne internasjonalt, hvilket det ikke er noen tvil om. I den grad epler og pærer osv kan sammenlignes er min sammenligning med SAS en passant. Når Norwegian gjør det så bra i sin klasse, mens SAS på mange måter er verst i klassen (en annen klasse) begynner det å bli relevant å sammenligne.

    Norwegians inntreden på det norske markedet er utvilsomt det beste som har skjedd norske flypassasjerer på flere tiår.

    Ad foie gras serveres det dessverre ikke på verken SK eller DY, men jeg har spist det på konkurrenters first class. Et av problemene med SAS som internasjonal aktør er serviceproblemer, hvor relativt sett overbetalte crew ikke kjenner sin besøkelsestid. Man lever i sin egen boble. Jeg vil heller ha et thai crew som er fornøyd med jobben og tjener vesentlig bedre enn egne landsmenn på bakken og yter deretter, enn et crew som streiker, er sure og klager og krever mer- hvilket påvirker de reisende i form av kanselleringer og dårlig service om bord. Internasjonal luftfart er grenseoverskridende, og det bærer også konkurransen preg av. Neppe mange som har vært lenger enn Kastrup som er uenige i at de beste crewene og service opplevelsesen er asiatiske.

    Det er helt klart at DY har et problem om dagen med 787. Men det har alle som prøver en ny flytype, og all berømmelse til DY for å gå i bresjen, og ligger langt foran SAS her. Per i dag ville jeg ikke ha valgt DY 787 om det var avgjørende å komme fram i tide. Da ville jeg heller valgt SK eller stort sett enhver annen alliance carrier. I mitt tilfelle valgte jeg SAS for å prøve deres longhaul C produkt for første gang på 10 år. Jeg ble svært skuffet, og erfaringen var på nivå med den forrige. Personlig tror jeg SAS kanskje er det dårligste longhaulproduktet med alliance carrier til/fra Europa. Sjelden ledige award seter i C, men om det finnes er det vel nesten eneste grunn til å velge dem, samt kanskje nostalgien.

    DY har også sviktet en del på kundeservice. Men her må det minnes om at det er en LCC. Selv med de mengdene det har vært snakk om, vil jeg uansett hevde at de ligger milevis foran feks Ryanair på dette feltet. Kundene må forstå at omruting for en LCC ikke er like enkelt som med allianseselskaper som SAS, og dette påvirker prisene.

    Om noen skulle misforstå, så oser altså linken og omtalen av DY i innledende post av objektivitet, mens andre halvdel med kritikk av SAS selvsagt er min personlige subjektive mening. Antok det var åpenbart.
     
    Last edited: 19. jan 2014
    Jørgen and Fnate like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian blir kåret til beste LCC i Europa mot Easyjet, Ryanair, Wizz etc. Skjønner ikke helt hvordan du kan sammenligne Norwegian med SAS?

    SAS er heller ikke mitt førstevalg, men nå velger ikke jeg flyselskap på bakgrunn av ledige awardseter og hvilken kompenasjon / svartid man har på kompensasjon. SAS er klar over at deres C klasse er utdatert, derfor har de nå bestemt seg for å investere i ny C klasse.

    Det samme sliter Lufthansa med. Utrolig irriternde å oppleve at Lufthansa og tidligere Swiss skifter materiell i siste liten og man havner i nedoverbakke. Det samme gjelder BA F. Skikkelig nedtur siden Club er bedre enn gamle F, særlig for oss realister som ser på Concorde Room som en middels lounge uten noe som helst spesielt. Og det skjer med Thai (eller try som kona bruker å kalle dem) airways også. Thai er kronisk på å skifte til gammel dritt uten noe som helst forvarsel og du får aldri kompensasjon fra dem.

    Jeg har selv mange ganger vært vitne til at seter ikke fungerer i Lufthansa C klasse og andre selskaper. Jeg har flydd over Atlanteren hundrevis av ganger de siste 10 årene og har aldri gått på en smell her, så det skjer ikke alt for ofte. Den eneste gangen setet mitt har feilet var i JAL F.

    Når det gjelder 787, er det mange flere flyselskaper som gikk i bresjen før Norwegian og som for lenge siden har begynt å få orden på sysakene. Den store forskjellen er at de andre selskapene har en stor flåte og noe å lene seg på dersom noe går galt. Det har ikke Norwegian. STOR forskjell. At de har sviktet på kundeservice er årets understatement (selv midt i januar ;)). Men som du sier, de er en LCC

    SAS sine fly er slett ikke gamle. Snittet er vel rundt 10 år, noe som slett ikke er noen alder for ett moderne fly. Den dagen 350 blir satt i trafikk, har SAS en nyere og bedre flytype enn det DY har -- på papiret. Men det merker jo ikke passasjerene, så det er jo likegyldende. Jeg velger feks. en oppgradert 340/330 over en 380 hos Lufthansa for å få ny C. Jeg velger en 747-400 over en 380 hos samme selskap for en bedre F. Velger man å fly Norwegian Longhaul, er jo det beste produktet deres en middels Premium Economy som koster 11-18K t/r, noe som er helt hårreisende for det du får, selv med "revolusjonen Dreamliner", eller heller PR maskineriet til sleskeKjos sin kjempehyping. Og du kan ikke bruke Avianca eller DM som betalingsmåte der heller. Det vil si at du må betale 12K t/r hønehusland. Slik jeg kjenner deg, tviler jeg sterkt på at du hadde gjort det.

    Når det gjelder Norwegian longhaul, har jeg senest i dag i en annen tråd fortalt hvorfor det ikke er ett alternativ for meg. Jeg vet ikke hvor mye økonomi du flyr, men i det gamet vi spiller, er det masse bedre alternativer enn hva DY tilbyr -- med eller uten Dreamliner.
     
    Trety and SASlovah4evah like this.

Del denne siden