Dagens nyhet ble meldt på Boardingarea i morges: Mer her: http://boardingarea.com/ghettoife/2...erate-long-haul-services-from-london-gatwick/
Ser du er skikkelig positiv til dette, Tommy Så ikke den komme altså. Synes fremdeles, selv om jeg virker å være nok så alene om det, at fyren har baller så store som Superman jeg. Dævven. Når man ser hva folk er villige til å finne seg i på short haul tviler jeg ikke på at de vil finne seg i mye på long haul også. Er de riktig heldige får de til og med komme i avisa. Jeg tror de kommer til å få til long haul jeg (ikke nødvendigvis fra Gatwick, men totalt). Er villig til å vedde ei flaske med favorittchampagnen min - Mozell & 60%.
If you can make it from here, you can... At Kjos sprer maskinene så mye må jo bety at luringen har balletak mtp servicekontrakten på maskinene og at det er Boeing som tar den økonomiske støyten for feilene? Gatwick gir jo muligheter for transfer fra provinsflyplasser rundt om i Skandinavia. Direkte en vei og connections den andre.
Den var ikke overraskende, men er fremdeles overrasket over at de sprer seg så mye som de gjør på rutenettet. Det blir jo veldig sårbart.
Skrev om dette på førstesiden i går http://bonusfeber.no/norwegian-starter-langruter-fra-london-til-usa/
Leste i linken at det spås fare war London-USA pga dette. Spesielt charter selskapene vil føle seg truet, står det. Nå kjenner jeg ikke charter bransjen fra London, men LGW har jo svært få ruter til USA, nærmest kun vært ferieflyplassen til BA og VS. Blir interessant om de store føler seg presset på LHR priser også.
Kikket i noen gamle notater, BA/AA har ca. 4500 seter daglig LON-NYC, om man tar med området BOS til WAS så har BA/AA nesten 7000(!) daglige seter, så dette er jo bare småplukk (enn så lenge). I tillegg har BA/AA mye annet i USA i tillegg til de andre store som StarAlliance, Delta og Virgin fra LHR. Jeg vil tro Norwegian skal få en meget tøff konkurranse.
For reiser med utgangspunkt i London spiller det neppe den helt store rollen om det er fra LGW eller fra LHR for folk flest, så jeg vil vel tro at den delen av konkurranseflaten påvirker også LHR. Samtidig så er det vel som AndersB skriver slik at det er en meget begrenset kapasitet som DY leverer inn i dette markedet, noe som kanskje burde tilsi at det store irritasjonsmomentet for de eksisterende aktørene nok er begrenset. Videre så er vel min ringe erfaring av UK-USA priser ofte kan være høyere enn fra Skandinavia. Om bildet jeg har sett er representativt vet jeg imidlertid ikke.