New Norwegian service Norwegian are intending to launch a new Transantarctic service. Unlike the other services mentioned, the Norwegian route will directly cross Antarctica as the crow flies. In reality, however, the aircraft will likely skirt around Antarctica to take advantage of winds, and remain within 330 ETOPS regulations. Norwegian is currently in the process of seeking approval for the new route. This is required from Argentina, Australia, and Singapore. The reason that Singapore is on the list is that the flight continues there following a stop at Perth. While it is not confirmed, Perth to Singapore would likely be a fifth freedom flight. Additionally, Norwegian would operate the flight using a Boeing 787. https://simpleflying.com/norwegian-transantarctic-flights/amp/
Spennende tanke. Men samtidig, et kritisk blikk på dette fra en som har sett mange havarikommisjonen.. Hva om det skjer en ulykke midt over Sørpolen? Kan vel ikke være mange mindre gjestmilde seter å etterforske dette.. (Nå er det vel strengt tatt ikke mye bedre om de faller i havet på utsiden..)
Tenker det blir nær samme som over Nordpolen ... Hjelpen er kanskje nærmere, men vått og kaldt blir det uansett ...
@Tore Nå er det på tide at du kommer på banen. Siden Kaptein Kjos sponsrer IF bør det være mulig å reservere hele pluskabinen på jomfruturen fra Syd-Amerika til vest i Australsambandet til oss? Kjos og gutta får ha et par-tre plasser ..... Vi orker sikkert noen champisleg med SQ fra Perth eller?
Ja, der var jeg visst ikke oppdatert, nei. Alternativt starter de den opp igjen og så viser det seg at jeg var fremsynt...
Etter å ha flydd på Premium Cabinen deres så har jeg mistet interessen for dem i forhold til langdistanse, så den ruta der kommer ikke jeg til å fly
https://www.imdb.com/title/tt0106246/ Får bare håpe hjelpen kommer raskt nok Eller hvis det skjer midt på Antarktis så er det en forskningsstasjon der hvor det bor mennesker året rundt. Hvis det skjer et annet sted så får man håpe chile, argentina eller new zealand har mulighet til å hjelpe til, snarlig.
Det er 42 aktive og permanente forskningsstasjoner på Syspolen eller i umiddelbar nærhet (om det kan kalles det ): https://en.wikipedia.org/wiki/Research_stations_in_Antarctica (og 43 som er operative sommersesongen) Men det er et ganske stort kontinent, og det å tro at noen skal komme å redde deg tror jeg er bortkastet.
Jeg kan faktisk ikke huske at jeg noen gang har tenkt på hvilke flyruter jeg skal velge med hensyn på en eventuell redningsaksjon .. .. mulig jeg er naiv?
Har du aldri sett flyhavarikommisjonen? De har jo bl.a. slått fast at det tryggeste stedet i flyet er bak ved halen.. Det betyr vel egentlig bare at man aldri kan fly noe annet enn ATR Men når jeg skrev dette var jeg nok ørlitt preget av å nylig ha sett TG311 som var på et svært problematisk område å komme til. En av havarietterforskerende døde pga høydesyke der. Tenker jo at det ikke er mye enklere å komme seg til sørsydpolen..
Det vil evt. ikke skje "midt i Antarktis" da ETOPS (330 for 787-8/9) tilsier at flyet må fly rundt hele kontinentet og ikke overfly landmasser i det hele tatt. Se ill.: GCMap med korteste mulige rute og ETOPS (330) avmerket Google Map med nødvendig kursavvik Tror ikke noen ønsker flyvrak strødd rundt i Antarktis uansett, så de ville nok blitt bedt om å fly rundt, selv om ETOPS ikke hadde eksistert. Snacky
Air New Zealand fløy sightseeingturer til Antarktis inntil de smalt i Erebus i ‘79. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_New_Zealand_Flight_901