Novotel avviser booking, men beholder pengene

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Brunello, 21. juni 2018.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forsøkte å booke et hotellrom i Shanghai forleden dag, via Novotel. Bookingen gikk bra, helt til betalingen. Etter verifisering via bankid på mobilen, gikk det i stå, og jeg ble sendt tilbake til bookingsidene for å prøve å betale igjen. Dette gjentok seg flere ganger. Etterhvert kom det mail fra Novotel om at jeg skulle ha bestille tre rom, men at reservasjonen ikke var gjort pga manglene betaling. Da jeg sjekket kontoen, så oppdaget jeg at det var trukket tre ganger summen fra konto. Dette er noen dager siden.

    Så kommer det festlige; DNB nekter å hjelpe meg, og viser til at det er Accor jeg må kontakte. Accor, på sin side, nekter å ha mottatt betaling, og bare avslutter saken uten videre og slutter å svare på henvendelser.

    Det er rimelig irriterende, og jeg må si at jeg er temmelig forbauset over at store aktører så raskt og så enkelt lar kunden steke i sitt eget fett, når det oppstår trøbbel.

    Jeg har kontaktet Finansklagenemda, men er forberedt på at det vil ta tid før jeg får igjen mine drøyt tolv tusen, som altså enten Accor eller DNB har underslått. I mellomtiden vil jeg advare mot å bruke disse aktørene. Spesielt skuffet er jeg over Accor. DNB hadde jeg vel ikke store forventningene til. Vedkommende jeg var i kontakt med, var mest opptatt av å selge meg spareprodukter, enn å hjelpe meg...

    Skjermdumpen er forøvrig tatt etter den første av flere mislykkede henvendelser, jeg var da ikke klar over at det hadde blitt trukket samme beløp tre ganger, uten at noe rom var blitt reservert. Skjermbilde 2018-06-18 kl. 10.48.14.png
     
    ArrogantBastard and Gullars like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Er beløpene faktisk trukket eller kun reservert? Om de er reservert oppheves de antagelig innen kort tid.

    Om beløpet faktisk er trukket (og Accor ikke kan hjelpe) gå til "Mine kort" og så "Reklamasjon på korttransaksjoner" i nettbanken.
     
    Last edited: 21. juni 2018
    Edvard liker dette
  3. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    At det er mulig å være så frekk som denne Jonas!
     
    Mbj liker dette
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel en av grunnene til at kredittkort anbefales til bestilling av fly/ hotell. Å få bundet opp større beløp på kontoen kan bli kritisk. Da er det en mager trøst at reservasjonen forsvinner av seg selv etter en ukes tid.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har du ikke vurdert AmEx før, så er dette unnskyldningen du trenger. Jeg har alltid fått full backing når jeg har opplevd krøll.
     
    Mbj, Logiflyer and Wiolenze like this.
  6. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Flott, takk for tipset!
     
  7. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde MC først, naturligvis, men transaksjonen gikk ikke igjennom. Da gikk jeg over til Visa, som jo også er kredittkort. Men må si at jeg er rimelig sjokkert over DNBs fremgangsmåte her (selv om det skal en del til, for å overraske meg når det gjelder den banken).
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,098
    Likes mottatt:
    4,814
    Bonuspoeng:
    113
    Haha, det der er tidenes selger! #sosialeantennerftw

    Kjedelig situasjon for øvrig - håper og tipper det ordner seg, men kjipt at man må bruke tid på slikt.
     
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Bare en liten oppdatering på dette. Pr i dag - 12 dager etter at Accor trakk pengene fra mitt Visakort, har fremdeles ingen penger blitt refundert. Jeg har kontaktet Bankklagenemda, og jeg har reklamert på transaksjonen overfor Visa. Novotel benektet først å ha mottatt betaling, deretter sluttet de rett og slett å svare på mine henvendelser.

    Man bør altså være forsiktig med å booke et rom via denne kjeden. Jeg tror neppe de driver med svindel, men når de bare kan la være å gjør noe med slike feil som oppstår, er det kjedelig for oss som blir rammet av det.
     
    ArrogantBastard liker dette
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Meningsløst å kontakte Finansklagenemnda før du har gitt kortutsteder anledning til å se på saken.

    Mest sannsynlig er dette en helt ordinær sak som løses på helt ordinær måte med helt ordinær behandlingstid.
     
    Spurs and NoLimit like this.
  11. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har jobbet litt med Betalings loesninger, riktignok med flyselskap, men mye er likt. Det jeg tror har skjedd er at Accor har reservert beloepet, for deg vil det se ut som de har trukket beloepet - forskjellen er at Accor ikke har mottatt beloepet, Accor har kun en "hevd" paa det. Normalt ser /eller merker du som kunde ikke denne delen av transaksjonene, du sjekker inn og Accor bruker det reserverte beloepet pluss det du bruker ekstra som blir din belastning. Naar rom blir avbestillt, eller spesiellt naar bestillingen ikke gaar igjennom, skal det reserverte beloepet automatisk foeres tilbake - men det kan ta opp til 14 dager (Finansinstitusjoner liker aa sitte paa andres penger). Siden bestillingen feilet skal reservasjons dialogen sende "release" paa reserverte beloep, noe som ikke har skjedd. Jeg ser ikke at du har kontaktet Visa, noe jeg vil anbefale - de er de eneste som har adgang til aa se alle deler av transaksjonene. Det er nok korrekt at Novotel ikke har mottatt betaling, de har kun hevd paa beloepet og saa lenge reservasjonen ikke gikk igjennom kan Novotel ikke belaste.
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, jeg har kontaktet Visa. Etter noen dager fikk jeg et papirskjema som skulle fylles ut med samme info jeg hadde lagt inn digitalt, og returneres i posten... Virket merkelig. Ingen tilbakeføringer ennå, forresten.
     

Del denne siden