NSB -> VY

Tråd i 'Nyheter' startet av whaat, 12. mars 2019.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Mesteparten av pengene går som @holmen sier til omprofilering, hvor det også inngår nye uniformer, skilt, logoer, kulepenner og brevark.
     
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, her kan folket gjøre det samme som meg og ignorere navneskiftene og bare fortsette med de gamle navnene:
    – Luftfartsverket (for Avinor)
    – Bonusfeber (for Insideflyer)
    – Statoil (for både Equinor og Circle K)
    – NTH (for NTNU)
    osv., osv., osv.

    Min teori er: Ting skifter snart navn igjen, så det er ingen vits i å lære seg det. Alle skjønner jo de gamle navnene likevel.

    Konservativ? Jeg? Tsk...
     
    OyvindN, Berlioz, Earl and 1 other person like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, da har jeg det svart på hvit! :D, men skulle vært 3:rolleyes:
     
    Tore liker dette
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Den nye generasjonen vil nok slite litt med å følge med i timen? Tipper unga mine hakke peil hva de over for nevnt navnene engang er i voksen alder, men det skader jo ingen, NSB og innstilte tog, blir nå WHÆØY (uttales vel ikke VY?) og innstilte tog:rolleyes:
     
    Kristian liker dette
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Luftfartsverket gikk over til å bli et AS så den er jo forståelig og jeg som er vokst opp med Avinor synes det er enkelt å bruke:rolleyes:

    Statoil solgte bensinstasjonvirksomheten til noen i Canada og etter hvert ble det til det som noen kaller KKK eller Circle K mens Equinor (som er et litt tåpelig navn sånn egentlig) skal være noe annet en Statoil, de skal jo drive som et selskap etter at Olja tar slutt også og da er kanskje ikke Statoil (Statens olje) det riktige navnet?

    Mens NSB som skal bli Vy er helt på bærtur! Språkrådet anbefaler det absolutt ikke og opposisjonen i Stortinget vil ha samferdelsministeren til å svare for det. Vy er ikke norsk engang... Krysser fingrene for at noen klarer å stoppe det
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Bensinstasjonen der jeg vokste opp heter fortsatt Mobil. Selv om den har skiftet navn ca 5 ganger etter den tid..
     
    drsyk, jgroneng and Kristian like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ordet 'vy' er vel et norsk ord, jamfør flertallsformen 'vyer' (en mann/ei kvinne med vyer), selv om opphavet er fransk ((kilde) og at entallsformen er svært sjelden i bruk.

    Det språkhistoriske til side: Det skal sies at jeg nok er ganske konservativ, samtidig som at jeg liker at navn sier noe om hva pokker virksomheten driver med.

    Ergo Luftfartsverket framfor Avinor (at 'avi' har noe med aviasjon (eller luftfart på godt norsk) å gjøre er ikke åpenbart), (stats)aksjeselskap eller ikke.

    Uansett, det kommer vel nye reformer i framtida og da er det på'an igjen.. Er det rart vi ikke drikker mer?
     
    Earl, Avixlo and drsyk like this.
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Luftfartsverket gikk over til å bli Avinor AS og Luftfartstilsynet.

    Statoil var(er) en operatør på lik linje med andre i Nordsjøen, og eneste forskjellen mellom de og andre (Shell, Conoco, ++), var at Statoil var eid av staten.

    Husk at de hadde boret etter olje i Nordsjøen i over 6 år før Statoil ble opprettet.
     
  9. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Hva Statoil (Equinor) som tjener store penger gjør med navnet sitt får være en ting. At NSB som aldri (i min levetid i allefall) har klart å levere noe annet en bunn i bøtta, bruker 280 mill på å endre navn, ellers takk. Om de først fikset tog/kapasitet/ruter, og kom til tiden 99,9 % (som vel burde kunne forventes i et I-land?) av gangene, for SÅ å endre navn, skulle jeg vært hakket mer positivt innstilt...

    Edit:Trykkleif
     
    Shyneno liker dette
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,624
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde regnet med Buss4togNOR som førstevalg:

    - kombinerer tradisjoner knyttet til både buss og togbefordring
    - knytter seg inn i navnetradisjonen av NOR navn (sparebankenNOR, teleNOR, aviNOR, equiNOR, BaneNOR etc.)
    - catchy for den yngre garde med «4»
     
    Shyneno, morradi, Earl and 2 others like this.
  11. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Statoil + Hydro -> StatoilHydro (2007) -> Statoil (2009) -> Equinor (2018)

    Dette skjedde da samtidig med at enormt mange ansatt i selskapet og leverandører mistet jobben. Skikkelig god bruk av penger, ass...

    Å skifte navn på NSB og Nettbuss til Vy, klarer jeg ikke å finne noen gode argumenter for. Er vel noen markedsføringsfolk som gnir seg i hendene, men dette blir for dumt.
     
    drsyk liker dette
  12. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Synes jo det er fornøyelig at NSB/VY hevder at kundene ikke skal betale for de 280 millionene dette koster. Hvem andre skal da betale? Så vidt jeg vet er det kun to måter å dekke kostnadene i et selskap (ser da bort fra gaver) - enten økte inntekter (= fra kundene) eller økt egenkapital (= fra aksjonærene). Siden kundene ikke skal belastes må det da vel bli aksjonærene - som tilfeldigvis er den norske stat (= skattebetalerne)...
    Interessant å registrere at de eneste bedriftene som har råd til slike megakostnader med bytte av navn og profil er de som er helt eller i stor grad eid av staten. VY? Fordi de ikke trenger å bry seg om kostnadene...
     
    drsyk, ElinPelin and jgroneng like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gikk på NTH!
    Jeg er har min utdannelse fra NTH ... det står på vitnemålet!

    I alt for mange skjemaer er det en «rullegardin» hvor det kommer opp NTNU og der har jeg IKKE gått!

    Ungdommen nå til dags.....
     
    OyvindN, Berlioz, drsyk and 2 others like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Det heter da vitterlig fortsatt NTH.
    NTNU er alle de andre greiene der oppe, Gløs er fortsatt NTH. For oss gamle grinebitere.
    Jeg gikk forøvrig en kort stund på NTH, før jeg byttet over til NLH. De har siden byttet navn så mange ganger at jeg vet ikke hva de heter lenger..
     
    Eddie47 liker dette
  15. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    346
    Bonuspoeng:
    63
    Til info!
    Luftfartstilsynet ble skilt ut av Luftfartsverket november 1999, flere år før de byttet navn til Avinor og hadde ingenting å gjøre med overgangen til aksjeselskap.

    Edit: Luftfartstilsynet ble opprettet 1. januar 2000, ikke i november 1999. Husket feil for det var da jeg begynte der...
     
    Last edited: 13. mars 2019
    Kristian liker dette
  16. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Vy er bare første skritt i regjeringens ønske om å forenkle og forbedre.

    Jernbanen -> Vy
    Mattilsynet -> Spy
    Kriminalomsorgen -> Fy
    Landbruksdirektoratet -> Mø
    Helsedirektoratet -> Au
    Skattedirektoratet -> Ta
    Direktoratet for strålevern -> Oi
    Statens innkrevingssentral -> Bø
    Direktoratet for økonomistyring -> Nei
    Vegdirektoratet -> Kø

    Hvem av disse er neste?
     
    Are, jonss, dkvt and 16 others like this.
  17. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Uff, hvorfor skal man skrote noe med tradisjon og som er et godt innarbeidet merkanavn. Svenskene skjønte verdien i å beholde ett innarbeidet navn når de beholdt SJ selv om selskapet ikke lenger har noe med det gamle Statens Järnväger å gjøre...

    Forøvrig så håper jeg de ikke har betalt for mye til konsulentene som fant opp vy... for de konsulentene har tydeligvis tatt fly til London, tatt Heathrow express til London, sett ut av vinduet på Paddington, sett togene til Great Western Railway og tenkt: "Den grønnfargen funker, og den W kan vi sikkert fikse litt på... nå som det er gjort la oss feste bort resten av salæret" ;):p

    Litt spøk til alvor, er det bare jeg som mener at den grønnfargen likner mistenkelig på den som NSB i dag har lansert, og at Vy-logoen ser ut som en stilisert W?

    0_JS72721961.jpg
     
    drsyk liker dette
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det var det jeg skrev. Flere år er i størrelsesorden ca 3,5 år
     
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hahahahaha:p

    Glemte denne:

    Vann og avløps etaten: 2 alternativer: Æsj eller Bæsj, kanskje 4 bokstaver er i det meste laget:rolleyes:
     
    OyvindN and Blaa like this.
  20. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Don’t push it ;)
     
    drsyk liker dette

Del denne siden