artikkel i E24 idag http://e24.no/boers-og-finans/sas/a...-droemmen-er-aa-bli-litt-som-alibaba/24134357 Her snakkes det litt om hva planene til nye Eurobonus blir, og de ser på hvor mye poeng man skal få for vær tur etc..
En ting er sikkert...noe forbedring i uttakstabellen blir det ikke. Status Quo er vel det beste en kan håpe på...dette lover ikke godt for en pessemist som meg...
Når skal dem begynne å jobbe med løsninger som faltisk er fly/flyplass relaterte? Kan nevne i fleng : #1 - Egne skranker til innsjekk, dette er jo der nå men når jeg var på OSL sist (mener det var slutten av Juli ca) la jeg ikke merke til noen egne Gull/First Class skranker hos SAS som det var typ 1 maks 2 av før hvis man var heldig. Hvis jeg ikke husker feil var det noen for Go og resterende var for Plus/Biz og EBG+ alle sammen. Hvor er sperre båndene ved innsjekk som f. eks som på CPH for Ola Nordman går ALLTID dit det er minst kø å får faktisk sjekket inn der! #2 - Som EBG+ og Plus/Biz kan man vel kun benytte SAS sinn egen FT (da igjen på OSL)? Hvorfor kan ikke EBG+ benytte *A sinn FT på OSL? Regner med at SAS faktisk betaler en del for at sine egne kunder (da ikke *A Gull) skal kunne benytte sinn egen SAS FT men det hjelper jo lite når personer fra vanlige køer blir flyttet over i SAS FT hvis det er stor pågang (vet ikke om dem gjør det samme på *A Gold Track på OSL?), men hvis det da plutselig kommer en utslitt/stressa/sint EBG+ Plus/Biz kunde løpende for alt er verdt og kun kan rekke flyet grunnet "egen" FT så er jo hele poenget borte. Tror det er alt for mange her inne som har sinn bedre halvdel (sikkert noen med en dårligere en også men nok om det) som nok syns di timene dem faktisk har sammen er ordrett gull verdt. Blir litt som når man kjøper bil, du får ikke en porsche eller what ever for prisen av en lada; you get what you pay for, simple is that. #3 - Kan forstå at SAS sikkert kan tjene noen ekstra kroner på å selge hotel i samme slengen men dem er da et flyselskap og IKKE et reisebyrå og ei heller rengjøringsfirma. #4 - Og hvem benytter seg engentlig av City Lounge som ligger X antall tid unna flyplassen? Jo det er tre typer personligheter: SAS ledelsen for møtedrift for og ikke fylle opp Loungene på selve flyplassene når kunder er på besøk. Di som kanskje burde vurdert å bytte ut sinn "bedre" halvdel men heller tilbringer tiden med å lese aviser som man faktisk kan lese gratis på nett hjemmefra (er vel få svensker på den norske IF siden så sikkert ikke alt for mange som nå mistet denne sjansen). Siste type er gærninger som oss her inn som kunne hatt Øl og Tull (les Fly) der med forbehold om at det kom en i Oslo og at den hadde hatt alkohol servering ellers ville det jo ikke vært verdt å gå inn døra der engang! Men litt mer back to topic: Skal forøvrig bli veldig spennende å se hva prisene på bonusbilletter blir i framtiden og ikke minst tilgjengeligheten! Sånn som det er nå planlegger man jo ikke ferien etter når man faktisk kan ta fri men heller når det er ledig bonusbilletter. Enkelt og greit: VI VIL HA MERE LOFF MED SIRUP PÅ (og ingen tannlege tjeneste som kan bestilles via APP). Ei heller; fly med SAS til Krakow for 399,- tur/retur å opptjen doble EB poeng hver gang* *Innebærer at du drar innom Andrey Alibaba å trekker minst tre tenner hver gang.
"Noe av det første som skal lanseres er et samarbeid med en aktør som driver matbutikk og levering på nett, røper SAS-direktøren." Dette lover godt! Endelig skal vi få vårt daglige brød&melk levert gjennom USB-porten! Hvem sier at SAS-IT ikke er i forkant av utviklingen...?
Nå blander du litt. Kun brød kommer fra USB-porten (Universally Sliced Bread). Melk kommer fra HDMI (Helpful Dairy and Milk Interface). Om man er heldig har man også fortsatt en maskin liggende med cereal ports.
SAS tilbyr følgende på din flygning: Gratis Priority sjekk-inn * Gratis 2 ekstra baggasje ** Gratis Fast-Track *** Gratis Lounge **** Gratis Priority Boarding ***** Gratis soft-block ****** Gratis ekstra benplass ******* Gratis drikke ombord ******** Gratis mat ombord ********* * Forutsetter kjøp av Priorprodukter for minst 200 kr siste måned hos kolonial.no. ** Forutsetter minst 2 bestillinger av skjorterens siste 3 måneder. *** Forutsetter nyhetsbrevabonnement hos blivakker.no. **** Ved kjøp av minst ett Ekornesprodukt siste 12 måneder. ***** Gjelder alle passasjerer. ****** Ved usolgt midtsete. ******* Forutsetter løpende abonnement på sokker. ******** Kun for brukere av barnepassordningen. ********* Gjelder i inntil 30 dager etter fullført hvalsafari hos gjeldene partner.
Allerede her viser Roald (og SAS) hvor lite de har skjønt: Er det ingen som kan fortelle dem at dette er et globalt marked? Amazon er som han påpeker allerede godt innarbeidet i Europa. Sist jeg sjekket var norden en del av Europa (riktignok er vi ikke med i EU, men lell). Jeg har ingen statistikk på det, men det er overveiende sannsynlig at markedspenetrasjonen til Amazon er høy i det segmentet som også er medlemmer i Eurobonus (eller annet FF program), hvorfor skulle disse gå fra Amazon til EB? Nei SAS, dette har jeg null, niks, nada tro på. Dere kommer for sent, altfor sent. Dere har ikke og vil neppe makte å konstruere logistikk som vil fungere tilfredsstillende (det har vi allerede lært å leve med i noen år). Dere vil ikke ha sjangs på pris (vanvittige priser i EB shop går ikke, folk er ikke så trofaste). Jeg sa det da nyheten kom at dette skulle skje, og jeg sier det igjen; Hvorfor kan dere ikke heller prøve å bli best på det som dere faktisk er? Et flyselskap! Dette blir enda et mageplask på linje med Snowflake og city lounge.
No frills forsøk som SAS hadde for noen år tilbake. Skulle konkurrere med Ryanair og dess like. Det funka ikke i hele tatt.
Klarer ikke å legge bort tanken om at det betyr devaluering hver gang jeg leser om disse planene. Det er liksom den perfekte unnskyldningen for SAS å gjøre det nå som selskapet skilles ut. Ikke minst betyr flere opptjenings-muligheter enda mer trykk på billettene som henger høyt for mange, sas egne BIZ hvor tilgjengeligheten ser ut til å bli stadig dårligere.
Det er vel noe av den langsiktige strategien alle som arbeider innenfor lojalitets-segmentet (eller hva man kan kalle det), har? At de sakte, men sikkert devaluerer verdiene slik at man til slutt sitter igjen med nesten ingenting? Jeg opplever at jeg ikke får brukt poengene på flyreiser, ettersom jeg stort sett bare reiser med poeng i innenlands og i Europa. Man skal jo prøve å opprettholde en status, også, så enkelte reiser må jo betales for. Å svi av flere hundre tusen på en tur i førsteklasse er sikkert gøy, men ligger ikke for meg. Å bruke de på leiebil og lignende, blir for dyrt (sist jeg sjekket skulle jeg betale 93.000 poeng for en bil som ville kostet 1350,- å betale for.) Samtidig så er bonusreiser med fly veldig god valuta for poengene, særlig med gratis oppgradering til Plus takket være SAS MC. Og, ja. Jeg vet. I-landsproblem....
Det er ihvertfall behagelig å ha booket CT-tur for 2017 og 2018 akkurat nå, sånn just-in-case prisen på reiser stiger fremover.
Ser den. men kan nesten ikke tro det skal øke noe(om isåfall minimalt) for de fleste som ikke har bonusfeber som oss er det ekstremt langt å nå 140(om ikke 190) tusen poeng på fly og smått bruk av feks mastercard.
Har han her flydd mye SAS, mon tro? Retweeted Svend Brinkmann (@svendbrinkmann): Politisk ordbog: Effektivisering = Nedskæring Forbedring = Nedskæring Modernisering = Nedskæring Omlægning = Nedskæring Omprioritering = Nedskæring Optimering = Nedskæring Reform = Nedskæring Stramning = Nedskæring Tilpasning = Nedskæring Udvikling = Nedskæring