Interessant. Kommuner som går inn for å bygge flyplass som en del av næringsutviklingsstrategi. Synes det er spennende (ikke bare fordi det er mitt yrke^^). Nord Norge må være spennende, men når en reise ditt koster mer enn å reise til Tysklan/England mm. så vet jeg hvorhen reisen går. http://e24.no/naeringsliv/luftfart/...00-millioner-for-aa-faa-storflyplass/23912126
Man må ikke tro alt som står i avisen. Det er ikke kommuner i flertall dette dreier seg om. Det er Rana kommune som desperat forsøker å få flyplassen for Helgeland til å ligge så langt nord på Helgeland som du kan komme. Rana har vært kjempeflinke til å ligge øverst på listene til stortingspolitikerne når det skulle utøves distriktspolitikk og ser vel for seg at en eventuell nedleggelse av lisenskontoret (NRK) må kompenseres av at de får flyplass. Hele denne saken på E24 viser hvor flinke de er til å la det se ut som at alle er enige om at dette er en kjempeide. Realitetene er at omtrent alle de andre kommunene på midtre og sørlige Helgeland er uenige i at "Polarsirkelen flyplass" er riktig lokalisering. Det er nemlig slik at for dem som bor i den sørlige og deler av midtre Helgeland så vil en slik lokalisering være fullstendig bortkastet og man vil heller reise til Trondheim for å ta fly (garantert med større utvalg av ruter).....I den grad Widerøe ikke faktisk fortsetter å fly til Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund og folk der bare fortsetter å bruke sin lokale flyplass. Hvilket igjen viser idiotien med Polarsirkelen flyplass... hvis Staten fortsatt må subsidiere ruter til flyplassene i den sørlige delen av fylket selv med en ny svær flyplass i Rana, hvor er da gevinsten?
Hehe... Jeg har vært involvert i et selskap i Mo i Rana siden 2002 - og så lenge jeg kan huske har kommunene kranglet om dette. Alle er enig i at det er en god ide med en felles flyplass - men bare dersom den blir plassert "i vår kommune". Et glitrende eksempel på lokaliseringsdebatt i Norge - bare slått av enkelte sykehus. Kommunene kommer aldri til å bli enig, så forhåpentligvis er det noen med vett "sørpå" som kan skjære gjennom og ta en beslutning. For øvrig vil Staten (les: Avinor) selvsagt ikke fortsette å subsidiere de andre flyplassene dersom de velger å støtte en ny felles flyplass. De blir lagt ned når en ny flyplass åpner. Men det forundrer meg ikke om enkelte i Mosjøen er så sta at de heller drar til Trondheim fremfor til Mo i Rana for å fly, på samme måte som enkelte i Mo i Rana sikkert heller drar til Bodø fremfor til Mosjøen...
Den gjengse lokalpolitiker burde lese seg opp på nash-likevekt. I Østfold kranglet hele fylket om hvor "det nye sykehuset" skulle ligge. Det tok 40 år. Alle fra Fredrikstad mente at det burde ligge i Fredrikstad. Alle fra Sarpsborg mente det burde ligge i Sarpsborg. Alle fra Halden mente det burde ligge i Halden. Alle fra Moss mente det burde ligge i Moss. ...og alle i indre Østfold mente at sykehuset burde ligge i indre Østfold. Etter førti år var det en som stilte spørsmålet: Hva er deres nest beste alternativ? Da alle hadde svart riktig på dette spørsmålet, ble sykehuset lokalisert der; langs E6, midt i fylket. /koffert.
At det skal ta 10-20 minutter max å komme seg til sin lokale flyplass er idioti som du kun finner i nord Norge. Det disse tullingene på Helgeland ikke tar inn over seg er at med en felles flyplass i midten, kommer plutselig Norwegian på banen og de kan komme seg til Oslo non-stop. Inntil da, kan de jo betale skjorta og ta ett hopp i Trondheim / kaste bort timer på transfer/ to flighter vs. å kjøre en halvtime ekstra.
Når det er 200 km til nærmeste sjukehus, er det fint med kort veg til flyplassen. Og jeg mener at 10 minutts kjøreavstand til flyplassen er litt langt. Selv har jeg ca. 7 minutt (dersom UP ikke er til stede) Forøvrig blir det spennende å se om man noensinne blir enig om storflyplass på Helgeland og i Lofoten...