Ny som arbeidsreisende - tips til maksimering av bonus og fordeler

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Nook, 10. okt 2021.

  1. Nook

    Nook Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!
    Arbeidsgiver har nylig begynt å betale fly og hotellopphold for mine månedlige jobbturer i Norge.
    Har noen tips til hvordan jeg best kan tilpasse meg slik at jeg kan få flere fordeler fra f.eks bonuspoeng eller andre fordeler, også på flyreiser og hoteller i inn- og utland osv.?

    Har SAS MasterCard World Premium. Har også SAS Amex Classic.
    Er kun vanlig medlem i SAS i dag.
    Har kode gjennom arbeidsgiver som gir meg tilgang til Fast Track og Priority Boarding gjennom Norwegian og har derfor flydd kun med de så langt.

    Er Trumf-medlem og bruker ViaTrumf de gangene jeg booker hotell hos Nordic Choice for å få ekstra poeng. Er gullmedlem hos NCH, men opplever kanskje ikke at gullfordelene er så mye verdt i praksis hos de. (gratis mineralvann, pluss kanskje oppgradert rom som jeg har tilgode å oppleve å få). Og de finnes kun i Norden.

    Jeg betaler reisene selv, og får utlegget refundert.
    Ser for meg at det blir en til to tur/retur innenlands i måneden.
    Gleder meg til å høre fra dere eksperter på hvordan jeg bør gå frem for å maksimere fordelene fremover, samt andre ting jeg eventuelt ikke har tenkt på. :)
     
    Sunnfjordingen liker dette
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
  3. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Benytt deg av sjansen til å få inn litt poeng nå som det er 4x statuspoeng (og legs) for reiser med SAS ut januar. Ta et par turer med mellomlandinger i plus, oppgrader Amex til Elite (20k statuspoeng), og du har straks gullkortet i boks. Man får mer poeng for reisene som EBG, så lettere å opprettholde status enn å få i første omgang.

    Friends&Family kampanjen er vel tilgjengelig til i morgen? Kan finne noen gode priser der, se diskusjonen.
    Campaign and booking link: https://www.flysas.com/en/friends/
    Promotional code: 75YEARSINTHEAIR

    Loungetilgang og fast track er et must når man reiser såpass mye synes jeg, så med mindre du reiser i plus hver gang hadde jeg gått inn for å bli EBG så raskt som mulig.
     
    Kristian and Nook like this.
  4. Nook

    Nook Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for det!

    Jeg er ikke helt ukjent med bonusprogrammer og poengopptjening, men tar likevel veldig gjerne i mot konkrete tips til min nåværende situasjon, hvis noen har anledning for det kan være et stort landskap å orientere seg i på egenhånd.

    Skal naturligvis også lese linkene igjen som du sendte, for du minnet meg på at jeg aldri har lest de med jobbreisebrillene på, for den situasjonen er ny.
     
    Last edited: 10. okt 2021
    Kristian liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til forumet Nook!

    Jeg bare svinger innom for å si at du hadde fint profilbilde. Kommer til å huske hvem Nook er. Litt som lobster, kun 38 innlegg men jeg vet alltid hvem lobster er.
     
    Nook, trygveat and holmen like this.
  6. Nook

    Nook Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for gode og konkrete tips!

    Er det fire ganger så mange poeng på alle reiser nå altså? Det er jo sannelig gode nyheter for meg :)

    Har vært bortskjemt med Fast track og PB så langt, så er kjipt å gå tilbake på det, ja.

    Skal kikke på å oppgradere Amexen, slik du foreslo. Jeg tror jeg kan oppnå gull ganske raskt med tanke på hvor mye jeg kommer til å reise.
    Ser at Amex Elite koster noen lapper i året - hvordan bruker dere det for å forsvare den årsprisen?

    Har du også noen formening om hotellkjeder jeg burde satse på innenlands? Har som nevnt Nordic Choice gull nå, men de er jo begrenset til Norden.
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    For den gjeldende kampanjen får Du 4x på poeng som tjener mot status, men ikke 4x å fly for på EB reiser senere. Men det "raskt" å tjene opp status for tiden ja.

    Friends and family salget som går nå, og slutter snart, så sjekk det raskt, gir gode priser. Så hvis du skal ut å fly, så sørg for noen SAS bookinger på det salget, om du finner gode priser. Kombinert med 4x kampanjen vil du ha gullkortet rask, med fordelene som følger med.

    Når det gjelder Amex Elite, gir det kortet utover forsikring 3 goder som jeg liker. 20k statuspoen, viktig for meg som ikke reiser i jobb. ikke viktig for deg. Ved målrettet oppstart av kortene, med påfølgende kansellering gir de "greit" med poeng knyttet opp til forbruk, feks 30k mot et forbruk på omtrent det samme over noen måneder. Det siste og viktigste, forutsatt at du vil bruke CT målrettet er companion ticket, opp til 3 stk i året ved nok omsetning, som gir deg 2 for prisen av 1, eller 50% på EB bookinger i hele *A systemet. For meg er det en gode som er så verdifull at jeg ser på årsprisen som en investering i nettop CT godet.

    Ad hoteller er det tråder for andre kjeder, så les deg opp. men ser at NC trådene er veldig aktiv, så jeg tolker det som om mange liker kjeden.
     
    Mbj and Nook like this.
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    1. for at vi skal svare best på dette spørsmålet så bør vi vite når inntjeningsperioden der. Min starter første juni og varer ut mai måned og det har del å si, for jeg benyttet meg at den perioden i juni og sikret meg ett nytt år med gullkortet da. Har en kompis som ordnet seg gullkortet for første gang nå og hans periode for inntjening går ut 31 desember, så han la en tur til Kanariøyene i Januar på SAS Plus slik at han får de poengene han trenger i startblokka på sin periode. Så det er viktig å vite dette i forhold til å gi deg ett godt tips i forhold til å sikre gullkortet.

    2. Hvis du flyr nok segmenter til å sikre gullkortet uansett, så anbefaler jeg deg å få Amex-Premium, så får du heller vurdere om du går for Elite-kortet eller ikke senere ned i gata, men da må du ha nok poeng til å dra nytte av fordelen med to CT-Biletter da. Det andre er SAS Master Premium, men fordelene er ikke så mye å skryte av så lenge du er gullmedlem. Jeg spiser jo knapt på reisene uansett, og lounge får jeg jo i statusen min uansett.

    3. Når det gjelder hoteller, så bør du gradvis jobbe opp kunnskapen i forhold til Viatrumf også bør du benytte deg av tilbudene der, også se litt på SAS sine sider for shopping, men SAS sine tilbud er ikke så mye å skryte av egentlig, så viatrumf er som regel bedre der.

    Men uansett velkommen til en ny hobby, håper den ikke gir deg for mye hodebry ;)
     
    Nook liker dette
  9. Nook

    Nook Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk til dere begge med tilbakemeldinger på innleggene mine :)
    Akkurat nå ble jeg sittende og booke reiser fremover i tid på den 4x-status dealen. Blir jo noen turer til og med mars.
    Hver tur teller da som fire, så om jeg har fire turer i måneden så tilsvarer det (nesten) sølv etter én måned? (16 kvalifiserende turer i stedet for fire) I så fall er gullmedlemskapet ikke langt unna.

    Jeg kommer tilbake til dere med noen ytterligere spørsmål snart, det er spesielt dette rundt bruken av Amex jeg trenger litt mer kunnskap om :p

    Ellers veldig hyggelig å se at så mange mennesker har tatt seg bryet med å titte innom og gi meg en så trivelig velkomst! :)
     
    Last edited: 10. okt 2021
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    4x kampanjen varer ut januar, etter det er det vanlig opptjening.
     
    Mbj and Nook like this.
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,302
    Bonuspoeng:
    93
    Ettersom man får sølv etter 10 turer trenger du bare 3 turer for sølv nå.
     
    Nook liker dette
  12. Nook

    Nook Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Det er nok jeg som somler, er nok fordi jeg forvekslet 20.000 poeng (20 vs 10 ) med turkravet. :D Takk, da er jo dette enda enklere enn først antatt.
     
  13. Nook

    Nook Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Perioden min går visst fra august 21 - juli 22.

    Jeg har SAS Master Premium fra fra før av. Om jeg tolker kommentaren din korrekt, så vil det være mer lønnsomt for meg utfra mitt kommende bruksmønster, å heller ha Amex-Premium og kutte SAS MC?

    Tusen hjertelig takk for utfyllende kommentar og varm velkomst. Merker jeg er veldig gira allerede! :D
     
    Last edited: 10. okt 2021
  14. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Kan fint ha begge deler. Noen fordeler med MC er jo 1k statuspoeng hver måned, FlyPremium, doble poeng noen helger, mer poeng ved bestillinger av flybilletter og et greit kort å ha der de ikke tar Amex.
     
    Nook liker dette

Del denne siden