Nybegynnerfeil?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ValentinsVerden, 11. des 2017.

  1. ValentinsVerden

    ValentinsVerden Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg ringte AMEX CT kundeservice og ville bruke mine 110.000 poeng og CT på t/r USA på business til våren. Mye frem og tilbake så fant vi en løsning men så fikk jeg plutselig presentert en regning på 6500,- og spørsmål om kredittkortnummeret mitt.. Flyavgifter..

    Har jeg misforstått noe? Er ikke hele greia at jeg og fruen skal fly tilnærmet gratis t/r USA med mine flypoeng og CT? :)
     
  2. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Koster en del penger i skatter og avgifter hvis man ikke flyr SAS
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Du må nok dessverre regne 2-3 tusen per person i avgifter om du flyr med *A og 5-600 kroner med SAS(mye av avgiftene har SAS valgt og inkludere i en award billett) . Disse avgiftene betaler du også om du flyr for penger. I en økonomi billett betalt med penger er ofte 70-90% av prisen avgifter.
    Det er nok dessverre bare og betale. men 6500 for 2 pax til USA i biz er jo rå billig ;) Det er samme avgift om du flyr til USA, Asia(+- noe)
     
  4. ValentinsVerden

    ValentinsVerden Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    ..jeg bare registrerer at Norwegian selger tur til NY for tusenlappen en vei og syntes at alle flypoenga mine pluss 6000 for god beinplass virket som en litt kjip deal.

    Er det smartere å heller velge seg f.eks Hawaii som reisemål kontra NY eller Washington når man skal svi av slike eurobonus-poeng og CT?

    ...eller gjøre noe helt annet..?

    .
     
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Hawaii er enda dyrere enn USA.

    Om du tanken er "gidder ikke å betale ekstra for litt bedre beinplass", så er det sikkert andre ting du kan bruke poeng på som gir deg mer mening. Men nå betaler du 6000 kr i cash på billetter som kanskje koster 30.000-40.000-50.000 til sammen.
     
    ValentinsVerden, Xflipper and lMartin like this.
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Er det platinum CTI er New York osv elendig utnyttelse spør du meg.
    Har du flydd business Før?o_O
    Det gjør jo reisen til en del av ferien. Syns du det bare er bedre benplass er det nok ikke bonuspoeng samling(hos SAS) osv helt for deg ;)
    Men antar du ikke har flydd C Før?
     
  7. ValentinsVerden

    ValentinsVerden Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for oppklarende svar.
     
  8. ValentinsVerden

    ValentinsVerden Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Har ikke flydd business eller first nei så det er muligens noe i det du skriver ja. Dette er snakk om CT opparbeidet på Amex Platinum som utløper 15 januar, men siste halvåret har jeg nedgradert til Amex Classic og det var muligens til ulempe når jeg skal bestille?

    Elendig utnyttelse til New York skriver du - hvor er optimal utnyttelse? :)
     
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med HKG/NRT/SFO/LAX/MIA med SK istedet..... ? Må de vært New York liksom....? Personlig ville jeg heller tatt med fruen til HKG istedet...superspennende by med alt mulig rart å se,spise,gjøre og kjøpe :):)
     
    Mbj, Finnks, DanH and 4 others like this.
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Vill si noe som dette er det råeste du kan få til. koster dog 190K poeng om du er 2 pax og 95 om du reiser alene(inkludert CT) : https://insideflyer.no/forums/threads/vår-første-ct-tur-5f-5c-fct-fcl-private-room.9339/

    Klarer du og lande billetter med Lufthansa i first så du kan besøke first class terminal i Frankfurt får du deg en opplevelse du sent vill glemme ;)

    Les feks rewie fra onemileatatime her:

    http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/12/23/lufthansa-first-class-terminal-review/

    Men, om CTen utgår er det jo bedre og bruke den ;) Brukte selv min først CT til NYC, men tviler på det skjer igjen ;)
     
    ValentinsVerden liker dette
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen til forumet forresten. Tror nok du blir bitt av basillen så snart du får flydd C til NYC ;)
     
  12. phithor

    phithor Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Husk at CTen utgår 15. januar, men det betyr kun at det er cut off date for å booke/endre reise med CT'en. Du kan fortsatt bruke den for å fly ved en senere dato. Og flyr du med SAS er det enklest å booke selv på SAS.no, bare velg CT under mine rabatter ved innlogget booking. Ganske mye ledig til NY i C i begynnelsen av Januar hvis det var da reisen var tenkt. https://travelhacks.azurewebsites.net/Home/List

    CT-nivå avhenger av status på amex-kortet ved utstedelse av CT, som du sier med Platinum kort og da gyldig for hele *A.

    Bra utnyttelse er et ikke et alt for vanlig reisemål(for meg) som gjerne koster en del å reise til. NY er jo satt litt på spissen nesten like vanlig som Granca nå når, som du sier, får T/R billetter med Norwegian(og ikke langt unna SAS på salg!) for litt over 2000kr. F. eks. SAS til Tokyo koster over 4500kr på sommerhalvåret for økonomi alene. Hvis du først drar fram kruttet og bestiller *A billett(med ekstra poengkostnad og dyre avgifter) er det verdt å komme deg til et spennende sted. Karibien, Sør-Amerika, Asia osv.. Om din bedre halvdel tillater det, legg gjerne til flest stopp som mulig slik at man maksimerer tid på fly. Og husk det er mulig å ta et opp til 24t stopp på veien. F eks fly til Singapore med 23t stop i BKK på utreise og 23,5t i Seoul på hjemreise, eller Miami på vei til Sør-Amerika.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor ikke noe spennende som Costa Rica ?
    Tror det er en av de aller beste deals. Koster det samme som New York på bonusreiser.. Garantert langt mer kostbart i kroner ;)
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    @Are har rett. Fruen og jeg har brukt 110’, CT og 6000 kr på en tur til Costa Rica i biz. Reiser om et par uker. Også vår CT utløper 1/1. Vi er ganske rutinerte bonusjegere og jeg syns jeg får mye igjen på den turen. Mye mer enn NY.
     
    ValentinsVerden and Fredrik81 like this.
  15. ValentinsVerden

    ValentinsVerden Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for tipset, jeg vil sjekke det opp nærmere. Er det andre destinasjoner som peker seg ut i Karibien/tropisk paradis-kategorien?
     
  16. ValentinsVerden

    ValentinsVerden Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg er litt usikker på hva som ligger i "cut off- date". Vil det si at man ikke lenger kan booke reisene på AMEX-telefonen, og hvor lenge kan jeg i så fall forvente å kunne bruke CT på SAS.no ved å bruke knappen "Vid tilbud" som gir muligheten for å aktivere CT på reisebestillingen der?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Mexico og Panama f.eks.
    Caribbean er å regne som egen sone så det koster mer.
    Nord- og Mellom-Amerika er en sone, 110 000 i business.
     
  18. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat hvor langt frem i tid du får brukt CT er jeg usikker på, men reisen må bestilles (både på CT tlf og hos SAS) før 15. januar. Etter dette er det ikke mulig å bestille på nytt eller endre på reisen.
     
  19. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    HKG tiltredes! Fet by, Asias NYC:cool:
    Costa Rica er for øvrig meget god utnyttelse av poeng!!
    Ellers tror jeg som andre nevner over her at du vil få et problem i det du har flydd biz, da vil du aldri bak i bussen igjen:p:rolleyes:
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ikke brukt CT'en min til USA, da SAS har så mange flyginger dit :)

    Jeg ville heller brukt poengene på en ferie til Mauritius, eller kanskje LHF til Costa Rica eller noe sånt? Hvorfor maksimere avkastningen for poengene? :cool:
     

Del denne siden