OBS! Ny strengere visumsøknad regler til KIna

Tråd i 'Reisemål' startet av yukho, 02. nov 2018.

  1. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Men litt avhengig av hvilken flyplass du har layover på kan det faktisk lønne seg.

    Jeg har hatt 24 timers visum 2 ganger i Shanghai uten å bruke noe spessielt lengre tid enn vanlig passkontroll, men Beijing var et mareritt med 200+ i kø og bare 2 som betjente 24 timers visum.

    Så jeg vurderer visa nå når jeg skal til Beijing på en 22 timers layover for å slippe så mye kø.
     
  2. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Man må kanskje ikke det ned nei.. Nå søkte jeg uansett..

    "Ved innreise til Kina og ved reiser i regionen må passet ha en gyldighet på minst seks måneder etter hjemkomst. Norske borgere trenger visum for opphold i Kina. Det gjøres oppmerksom på at det ikke er mulig å utstede midlertidig innreisetillatelse på flyplassene i Kina for norske borgere som ikke har visum eller har ugyldig visum.

    For mange lands borgere gis 72-timers visumfri innreise til enkelte av de store byene, men Norge er ikke inkludert i denne regelen. Norske borgere kan imidlertid oppholde seg på flyplassen inntil 24 timer ved transitt (men man må ha gyldig flybillett som viser reise ut av Kina innen den tid)."


    Ref:
    https://www.regjeringen.no/no/tema/...formasjon/velg-land/reiseinfo_kina/id2414833/
     
  3. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har prøvd visumservice eller lignende selskaper? Er dette muligens en raskere måte å få visum til Kina på?

    Akkurat nå er ventetiden 8 uker via onlinesøknaden til den kinesiske ambassaden før man får time til intervju. Det er jo hårreisende!
     
    Leon liker dette
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du må jo uansett innom ambassaden for fingeravtrykk etc. så jeg kan ikke tenke meg at det har noe for seg lengre å bruke de, men det kan jo være andre her inne som har nyere (og andre/bedre?) erfaringer.
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som vet ca hvor lang ventetid det er pr nå? skal til Kina i slutten av april. rekker jeg det?
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,656
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Jamfør innlegg #43 har du dårlig tid......
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Manglet en vesentlig detalje, skulle stå jobbvisum. Får man dette raskere?
     
  8. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    For et par uker siden var køen på 6-7 uker. Dette er ikke behandlingstiden, men kø for å få levere endeling søknad med vedlegg. Dvs. at du #1 Fyller ut søknad onine, og #2 Når alle data er registrert kan velge dato for innlevering av papirer og biometriske data. Fyller du ut søknaden i dag, får du raskere dato... Beregn 5 virkedager på selve behandlingen. NB: Jeg vet altså ikke dagsfersk køtid. Men tror at alle bør vurdere 2 måneder om du vil reise til Kina nå...
     
    Leon liker dette
  9. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Intervju tidligst siste dagene i april var tilgjengelig på mandag. Så kommer behandlingstid etter dette. .
     
    Leon liker dette
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    God nok grunn til å unngå Kina som feriedestinasjon altså, makan til prosedyre.. skal uheldigvis dit på jobb og må igjennom dette :(
     
    TravelManBiz liker dette
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Wow, siste dagen i april, da skulle jeg allerede hvert hjemme igjen o_O
     
  12. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Steikje, visste ikke at det var så lang tid, nesten som passkaoset i Oslo jo. Bra jeg så denne tråden her, skal en tur til Kina i mai, og må søke med en gang, tydeligvis.

     
    flying_all liker dette
  13. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    En nødløsning er muligens å stoppe 2-3 dager i Hong Kong og ordne visa gjennom reisebyrå (f.eks CITS) der. Det har funket tidligere men vet ikke om nye regler for fingeravtrykk etc har endret dette. Kanskje best å ringe og sjekke først.
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,674
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser du med jobb er vel sannsynligheten større for at du bruker for eksempel visumservice. De sier jo dette:

    Haster det å reise til Kina?
    Visumservice kan hjelpe deg med å søke visum i Stockholm hvis du har dårlig tid. Time for fingeravtrykk er tilgjengelig når du ønsker. Merk at du må reise til Stockholm for å avgi fingeravtrykk. Ønsker du å søke via Stockholm, gå tilbake og velg Stockholm som sted du ønsker å søke. Du kan også ringe oss på 22 38 08 00 for mer informasjon om denne tjenesten.

    Så er spørsmålet hvor viktig det er for deg og arbeidsgiver at du kommer deg til Kina da ;)
     
    chrt and Leon like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det er egentlig ganske viktig, så jeg takker veldig for denne informasjonen :)
     
  16. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    La inn søknad i går, tidligste ledig time var 2 mai.

    (Og den nye søknaden tok meg nesten 1 time å fylle ut :-s )
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ble plutselig ikke så veldig interessant å dra på familietur for 4 med disse gebyrene, i tillegg til en tur til Stockholm. Over 2 mnd ventetid for time i Oslo.

    upload_2019-3-6_9-46-10.png
     
  18. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg sitter i Stockholm as we speak og venter på å hente pass/visum i ettermiddag.
    Dette blir gjort gjennom Visumservice.
    Sendte pass og diverse skjema med DHL på torsdag, var på det kinesiske visumsenteret i går og reiser til Kina i kveld.
    Så det kan gjøres ganske raskt, men det koster jo flesk og for min del så er det også 2 arbeidsdager i vasken.
     
    milehigh and flying_all like this.
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg jobber for meg selv så er fleksibel med å ta fri. Hvor mye kostet det? :)
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,584
    Bonuspoeng:
    293
    Er rimelig ferdig med Kina ja.
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden