Olje priser som stiger = Dyrere billetter?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av NorskHamburger, 07. nov 2017.

1. NorskHamburger

NorskHamburger Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Etter som jeg jobber i shipping har olje prisen mye aa si for oss men har det noe aa si for oss mtp billett priser?

Flyselskapene maa jo handle drivstoff til hoyere priser naa som olje prisen stiger?

2. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det vil man merke ja.. Når Oljeprisen var på sitt høyeste for et par år siden, så innførte mange selskaper såkalt "Drivstoffavgift" som var en direktekostnad på billetten, fordi det var så høye priser på nettopp drivstoff..

SAS har også sagt at de pga lavere drivstoffkostnader, vil kunne holde eldre fly i drift lenger enn ventet... som igjen gjør at de lavere driftskostnader(Ved lav oljepris) som igjen skal gi lavere priser ut til oss kunder.

Så short answer, ja det vil nok merkes om oljeprisene går i taket, om f.eks Saudi kollapser(dog lite sannsynlig, men med siste ukes arrestasjoner, så viser det jo hvertfall at det er turbulens i landet... )

C

3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Og som ansatt i oljeindustrien er dette svært gode nyheter, men jeg skjønner selvfølgelig at ikke alle er støtter dette synet...

4. NorskHamburger

NorskHamburger Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Joda er ikke daarlig nyheter for oss i shipping nodvendigvis, men for fly priser saa kan det vaere en annen sak

5. SNG

SNG Medlem

Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    En tommelfingerregel (har jeg lest et eller annet sted) er at drivstoff utgjør ca 50% av flyselskapenes totale supply-kostnader. Siden det utgjør en så stor andel av kostnader selskapet ikke selv kontrollerer, har de fleste flyselskapene hedget deler av drivstoffkonsumet, så økning i oljeprisen trenger ikke å ha store utslag på medium/kort sikt. Antar at disse kontraktene blir mer lønnsom når oljeprisen er høyere. Varig oljeprisoppgang vil riktignok gjøre det dyrere å reforhandle kontraktene på sikt, men erfaringsmessig så svinger oljeprisen endel, og dette er i stor grad tatt høyde for gjennom hedging.

Last edited: 07. nov 2017
  6. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok helt sikkert, men jeg personlig betaler gjerne litt mer for flybilletter og andre ting som er relatert til oljeprisen så lenge det er med på å sikre min og mange andres arbeidsplasser. Litt mer kroner til staten blir det vel også.

SNG, TommyL, lMartin and 2 others like this.

Del denne siden