Endelig! Endelig er dagen kommet! Endelig skal jeg ut på tur igjen, til utlandet, det er ikke hverdagskost nå for tiden. Jeg ble skikkelig lei av at alle reiser ble kansellert (enten av Covid, SAS eller meg selv), og bestemte meg for at nå, nå må jeg på tur. Jeg har familie i Florida, og de er jeg nå på vei for å besøke. Naturlig reiserute er da OSL-CPH-LAX-DFW-FLL. I business. Med en liten eco-flight midt inni der, fordi jeg ble for ivrig i bestillingsøyeblikket. Hjemreisen er mer direkte, MIA-OSL. Over Atlanteren er det SAS biz bonusbilletter begge veier. LAX til FLL er AA, kjøpt for ikke så altfor mye penger. Har booket to netter i Venice, og eneste plan for disse dagene er middag med sjefen sjøl, @Eddie47 , på Rainbow Bar and Grill. Favorittstedet til en annen sjef, Lemmy. Gleder meg som en liten unge! Har ankommet SAS-loungen på utland, og har altfor god tid. Det var nemlig ingen andre som skulle ut og reise i dag.. God tur til meg!
Reiseruten har endret seg en del ganger siden booking av hjemreisen. På et tidspunkt hadde jeg 5 billetter booket hjemover. Fra LAX, SFO, EWR, ORD og MIA. Det var nemlig usikkert om fetteren min var hjemme, og da var det ikke egentlig noe poeng å dra til FLL. Men, de er hjemme, så mandag går turen videre fra LAX. Det store spenningsmomentet har egentlig vært testen i går. Har ikke vært syk, men hvis man føler SKIKKELIG godt etter, så har man vel alltids symptomer på ett eller annet. For min del var det reisefeber. Langt fremskreden sådan. Var innom Oslo S for test hos Oslo Helse kl 1640 i går, og testsvaret kom på e-post før jeg var ute av bygget. Kjapt levert! (Var innom og kjøpte en kaffe, jeg løp ikke ut døra.. ) Så bar det videre i bursdag, hvor jeg også fikk printet ut alt av papirer man kanskje kan trenge på tur i disse dager. Videre til Jessheim, og lade bilen før en natt på Quality.
Mens jeg ladet bilen, så ringte jeg til Rainbow Bar and Grill og booket bord til i morgen. Fikk også oppdatert meg på IF, det er bra man må stoppe og lade innimellom, så man får gjort viktige ting! Kom til hotellet rundt kl 23, der var det nesten tomt på parkeringsplassen. Men likevel var det kø i innsjekk, fordi jeg klarte å komme akkurat samtidig med shuttlebussen fra OSL. Hadde på forhånd sett at jeg var oppgradert til suite, det er hyggelig, men ganske unødvendig når jeg skulle være der i 8 timer til sammen.. god plass til å gjøre se siste justeringene på pakkingen iallfall. Rett i seng, og sovnet ganske kjapt. Selv om sommerfuglene var ganske aktive. Alarmen var ikke nødvendig, jeg våknet kl 06, akkurat som hver dag hjemme. Koste meg med frokosten, og hadde god tid til å komme meg til flyplassen. Parkering var booket på P10, for å være helt klar dersom jeg skulle teste positivt på vei hjem. Alltid beredt!
Det var ingen i kø på innsjekk, så det tok ca 13 sekunder å komme gjennom der. Viste test og vaksinepass, og alt ok. Koffert sendt avgårde, og jeg hadde boardingkort. Fast track, nesten uten mennesker. (Men fortsatt en del folk som ikke vet at en halvliter flaske inneholder mer enn 100 ml væske..) Fikk meg kaffe på Starbucks, og prøvde å finne et magasin jeg kunne lese på flyet. En kjapp tur innom riktig minibank, så man får 20 dollarsedler og ikke 100 dollarsedler. (Ikke gå til den første) Det var stas å gå bortover her igjen! Lenge siden sist.. Frokost nr 2 med utsikt over test-arealene.
Litt høykultur på vei til gate D11. Hvorfor må man ha avgang fra gatene som er lengst unna, når det nesten ikke går fly? Skulle visst fly med Asfrid Viking i dag. Måtte lese et par ganger for å se om det var riktig.. Det står to Norse-fly klar på non Schengen, når skal de begynne å fly? Tredje frokost på flyet. Passerte nesten huset mitt på vei sørover mot CPH. (Man skal ha gode briller for å se det, altså..) Startet på ny bok, og ganske kjapt var vi fremme i København. Sjekket ut legobutikken for min nevø (les: for meg selv), før jeg labbet avgårde mot E-gates. Det er langt.... Og her skjer det like mye som på B-gates på OSL. Men, jeg har fått stempel på boardingkortet, og er klar for tur!
SE-RSC, Orvar Odd Viking, skal frakte meg til LAX. Han er nesten 2 år gammel, og i enkelte hjørner så faller han allerede fra hverandre.. Ytterst på E-gates kunne man faktisk gå ut og se på flyene, eller røyke.
Ble det mer å drikke? Eller måtte du vente til du var i luften? Hos ANA har jeg fått beholde boblene ved take-off. Hvordan praktiseres dette hos SAS?