One World fra Business til First til Økonomi og tilbake igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av Anton, 18. okt 2015.

  1. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Tenkte jeg skulle skrive en liten TR om vår «lille» Asiareise tildigere i år.

    Ruta er som følger:

    Oslo – London, British airways, Club Europe, A320
    London – Tokyo, British airways, First, B777
    Tokyo - Hong Kong, Cathay Pacific, First, B747
    Hong Kong – Bangkok, Cathay Pacific, Business, A330
    Bangkok – Siem Reap, Cambodia Angkor Air, Økonomi, Atr-72
    Siem Reap – Phnom Penh, Cambodia Angkor Air, Økonomi, Atr-72
    Phnom Penh – Kuala Lumpur, Malaysia Airlines, Business, B737
    Kuala Lumpur – Phuket, Malaysia Airlines, Business, B737
    Phuket - Bangkok, Bangkok Airways, Økonomi, A320
    Bangkok – Hong Kong, Cathay Pacific, Business, A330
    Hong Kong – Zurich, Cathay Pacific, First, B777
    Zurich – London, British airways, Club Europe, A320
    London – Oslo, British airways, Club Europe, A320


    map.gif
    Reiserute

    Oppe før noen andre hadde tenkt å stå opp, koffertene sto klare og taxi var bestilt. Da var det bare å vekke reisefølget, en liten sving innom dusjen, ta det vanlige morgenstellet, pudre nesa, ta på anstendig tøy og hoppe i skoa. På vei var vi, min reisekamerat og jeg. Vi skulle på en 5 ukers tur til Asia. Og stedene vi endte opp med å besøke var Tokyo, Bangkok, Jomtien, Siem Reap, Phnom Penh, Patong og Bangkok igjen. Lite visste vi hva som ventet oss, men det skulle bli en bra tur. Møtte på noen gamle kompiser på veien, fikk noen nye og fant ut hva som virkelig gjelder når man er superturist på superturistdustesteder.

    Dagen var altså kommet. Vi var på vei til Asia, men først skulle vi bli behandlet som konger på var vei til første destinasjon, Tokyo, trodde vi.

    Vi ankom Gardermoen alt for tidlig, fikk sjekka inn koffertene til Tokyo, var en sving innom kiosken for å kjøpe en pall med snus, og opp i OSL loungen. Synes OSL loungen er hakket kvassere enn SAS sin lounge. Her har man i alle fall litt utsikt og en OK frokost. I tillegg er det digg med tøysevann, i alle fall før klokken har passert 08.00.

    Oslo - London, BA Club Europe, A320

    Fikk i oss litt mat, kaffe og tøysevann og var klare for boarding. BA kan dette her, vi som er superviktige og har betalt i hauger og lass med penger for dette fikk selvsagt gå om bord først. I døra ble vi møtt av en blid og fornøyd flyvertinne. Fant setene våre og på vingene var vi iløpet av få strakser. Så snart lyset med setebeltet var slått av ble vi servert frokost. Skikkelig engelsk frokost som vi skulle få mye av iløpet av det neste døgnet. Tilbehør: Gin Tonic. Det er ikke veldig mye å skrive om denne flyturen, utenom når jeg 1 times tid før landing spurte om en GT til. Da så flyvertinna på meg med «fandenivoldske» øyne og sa;

    «Dere skal fly videre fra London, ikke sant?»

    - «Joda, vi skal med flyet til Tokyo 12:50»

    «Aha, da skjønner jeg. Da kan du dessverre ikke få en GT»

    ??????. Hva??? 1 minutt senere sto det 3 GT’er på bordet mitt. Som jeg skulle tylle i meg på under 1 time. Jeg vet ikke hva planen hennes var, men jeg var fornøyd jeg. Og det var tydeligvis hun også, for hun smilte godt når vi gikk av flyet.
    20150305_081307.jpg
    Dagens første english breakfast.

    Så var det å lete etter BA sitt helligste rom, det er i alle fall det de kaller det for, nemlig Concorde room. Det var ikke veldig vanskelig å finne og de var ikke veldig vennlige der vi skulle vise billetten. Det lyste lang vei at hun bestemt mente at dette ikke kunne stemme. Hvordan i all verden hadde det seg slik at vi to, to personer på rundt 30 skulle ut å reise BA First. Vi hadde gredd håret, vi hadde pudret nesen og vi hadde ikke joggebukse på, så om jeg får si det selv så synes jeg vi så ganske bra ut. Men det mente ikke dragen. Etter da å ha studert oss opp og ned og i mente, det samme med boardingpasset fikk vi til slutt lov til å entre slottet i stillhet. Vel inne satt vi oss ned i sofa der, det kom bort en ny drage og spurte om vi ville ha noe. Ikke et hei eller et smil, men champagnen kom dundrende på bordet etter hvert. Så aldri noe mer til henne, men det var kanskje like greit. Rengjøringpersonalet var hyggelige da, men de litt lenger oppe i systemet der. FYSJ!!
    20150305_092744.jpg
    Champagne som kom på bordet med et brak

    Etter en stund var det tid for å få seg noe mat, så vi forflyttet oss til avdelingen for mat. Måtte vente i ca 20 min på å få bord, selv om det nesten ikke var en sjel der. Når vi omsider fikk det kom det en strålende fornøyd ung herremann bort og lurt på hva vi ville ha å spise. Valget var enkelt da man hadde valget engelsk frokost og engelsk frokost. Så da ble det engelsk frokost med juice og kaffe, noe som smakte engelsk frokost med juice og kaffe. Har også lest at de serverer Blue Label i dette BA-slottet, så da måtte vi prøve det. Er ikke noen Whisky elsker, og må helt ærlig innrømme at det smakte Whisky. Det var for så vidt en hyggelig opplevelse i matsalen, men det var på grunn av den smilende herremannen som jobbet der. Synes det var litt dårlig at de kun serverte engelsk frokost, selv om det var tidlig.
    20150305_101306.jpg
    English breakfast nr 2 for dagen.

    Etter mat, fant jeg ut at jeg ville prøve baderomsfasilitetene i slottet, så jeg gikk ut og meldte min interesse og fikk snart tildelt et rom hvor jeg kunne ta en forfriskende dusj. Jeg fikk dusja, men altså…… Til å kalle slottet det aller helligste BA har, er dette ikke veldig imponerende. Dusjrommet lignet på badet til farmor når jeg var 8, og når man tok en ekstra titt i hjørnene så det ut som at det heller ikke hadde vært gjort rent der siden da. Men jeg fikk dusja og pudra nesa nok en gang og gikk inn i den andre First class loungen, hvor reisefølget hadde flyttet seg til i mellomtiden. Og det var noe helt annet enn Concorde room. Hyggelig betjening, god service hele veien, og etter min smak et mye freshere sted. Satt oss ned i tøysevannbaren der. Fikk tid til ett glass tøysevann og en kopp kaffe før vi måtte bevege oss til flyet. Bare synd vi brukte så mye bortkasta tid i Concorde room, First class longen var mye hyggeligere.
    20150305_111729.jpg
    Champagnebaren var mye hyggeligere enn det ser ut på dette bildet.

    Concorde room: terniningkast 2, en ekstra prikk for har hyggelige i matsalen

    Galleries First: terningkast 6, full pott. Bare synd vi ikke hadde mer tid der.

    London - Tokyo, BA First, B777

    Igjen fikk vi gå om bord først. Ble vist til setet og fikk pre departure drink. First kabinen var smekkfull denne dagen, men god service manglet det ikke på i det hele tatt. Ble tatt veldig godt vare på hele veien. Synes også First kabinen så veldig bra ut, selv om setet ikke var veldig privat. Men det var godt å både sitte og sove i.
    20150305_123953.jpg
    20150305_124009.jpg

    Maten og drikka var også veldig god. Og spesielt hyggelig når man kan "spise sammen". Så jeg havna på ottoman hos min reisekompis.
    Husker ikke hva alt var, men her er iallefall noen bilder.
    20150305_141127.jpg 20150305_141521.jpg 20150305_142851.jpg 20150305_145109.jpg 20150306_001117.jpg 20150306_002811.jpg 20150306_073557.jpg

    Etter en lang, men samtidig kort dag, var jeg etter maten mett og fornøydd og det var på tide å bevege seg inn i sin egen lugar for noen timer på øyet. Sov vel 6-7 timer på den flyvningen.

    Etter en god natts søvn er det viktig med en god frokost, så hva frister vel mer enn en skikkelig english breakfast, min 3. på under et døgn. Men godt var det:)
    20150306_074626.jpg

    Så når frokosten var fortært, var det på tide å åpne døra inn til min reisekompis for å sjekke om han var våken. Det var han absolutt IKKE:). Fikk til nød lov til å legge ut bildet:)
    20150306_080358.jpg

    Etter dette var det å starte innflyvninga til Tokyo. Vi landet på rutetid og var meget happy med BA First

    Fortsettelse følger.......
     
    Herlov, wilhelm, larsellara and 13 others like this.
  2. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Hotellet vi bodde på i Tokyo var Intercontinental Ana. Et meget bra, men dyrt hotell. Eneste minuset med hotellet var at vi hadde bestilt et executive room med loungetilgang. Men når vi kom på hotellet viste det seg at vi måtte betale for det. Betalte èn dag, men synes det var litt i dyreste laget og absolutt ikke verdt det. Skriver ikke noe særlig om Tokyo, men her er iallefall noen bilder. 20150308_140137.jpg
    20150307_160157.jpg 20150307_163847.jpg 20150307_171324.jpg 20150307_172614.jpg 20150308_132816.jpg
     

    Attached Files:

    Herlov, LineE, Kjakan and 5 others like this.
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig lovende start hittil, og det ser ut som en veldig god reiserute! Gleder meg til neste kapittel!
     
    Anton liker dette
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Litt av en tur ja! Gleder meg til fortsettelsen! :) Var dette en bonus-tur, betalt eller kanskje en kombinasjon?
     
    Anton liker dette
  5. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Glitrende skrevet, lo godt av de engelske frokostene, blir ofte slik når man er ute og reiser langt :) Gleder meg til fortsettelsen!
     
    Anton liker dette
  6. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Det var en kombinasjon, mest bonus da☺. Oslo-London-Tokyo-Hong Kong-Bangkok / Bangkok-Hong Kong-Zurich-London-Oslo var brukt med de siste slantene på DM kontoen, resten kjøpte vi utenom.
    Fortsettelsen kommer☺
     
    Insomnia4u liker dette
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Håper du ikke venter alt for lenge med fortsettelsen :D
     
    Anton liker dette
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser aldeles strålende ut :) gleder meg til å følge turen videre.
     
    Anton liker dette
  9. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Mere! Mere!
     
    Anton liker dette
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    God start! Ny rett på BA F: Consommé MED snus? ;)
    [​IMG]
     
    Anton liker dette
  11. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp, en spennende variant. Var litt skepisk i starten, men det gav en helt nydelig smak:)
     
  12. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde noen spennede dager i Tokyo. Har aldri vært der før, og hørt mye rart om både landet, innbyggerene og gjestfriheten. Men det viste seg å være helt formidabelt og gav mersmak.
    Synd vi bare skulle være der noen få dager, for jeg kunne gjerne tenkt meg å sett mer av landet. Så hvis noen har noen tips om Japan blir jeg glad for å høre:)

    Så var vi altså på vei videre. Fikk ordnet med bussbillett fra hotellet til Haneda for nesten ingen penger, og vi gledet oss til å prøve en ny First class, nemlig Cathay Pacific, som jeg har lest, sett og hørt mye bra om. Bussturen ut til Haneda tok vel drøye halvtimen.
    Vel fremme var det å finne frem til CX sin First class insjekking. Der ble vi møtt av en hyggelig agent som ikke kunne beklage seg nok for at vår neste flyvning fra HKG-BKK kun var Business class. Dette fordi det flyet ikke hadde First, noe vi var klar over. Vi sa gjentatte ganger at det ikke var noe problem og at vi visste om det, men hun så virkelig dypt ulykkelig ut når fortalte dette. Litt morsomt i grunn.
    Vel, så var det å beine gjennom fast track (noe jeg er veldig glad for at vi hadde, for køen gjennom vanlig security var laaaaaang).og opp i CX loungen på Haneda.
    Siden jeg ikke hadde tenkt å skrive TR om denne turen har jeg ikke bilder derfra. Men loungen var stor og fin. Hadde en nudelbar, kaffebar/bar, cafe, dusj, toaletter etc. Et stort pluss at det var fin utsikt.

    Fikk vel knappe 2 timer der, et par glass med tøysevann og litt kaffe. Det var tid for Cathay First class.

    Tokyo - Hong Kong, CX First, B747

    20150309_101007.jpg 20150309_101007.jpg 20150309_101131.jpg

    Fin fugl dette her.

    Boardet som de første, ble tatt godt i mot av Patricia som viste meg til setet. Hun kom med nøtter, tøysevann og en avis. Kabinen var også her helt full.
    Har hørt mye bra om CX og spesielt om kabinpersonalet, og så langt var det veldig positivt. Ble tiltalt med etternavn (noe jeg synes er litt kleint), men likevel hyggelig.

    Her noen bilder av setet
    20150309_101532.jpg 20150309_101536.jpg 20150309_102606.jpg 20150309_102613.jpg 20150309_105712.jpg 20150309_105718.jpg

    Etter avgang var det servering av pre-dinner drinks, jeg valgte CX sin "spesialdrink". Det var iallefall det som sto i menyen. Husker selvfølgelig ikke hva det var, men den både så god ut og smakte himmelsk.
    20150309_114526.jpg

    Så var det klart for middag/lunsj, og jeg må si dette var et av de beste måltidene jeg har spist i et fly.
    20150309_115817.jpg
    Kamskjell, som jo er noe av det beste som finnes

    20150309_120416.jpg
    Linsesuppe, noe jeg var skeptisk til, men smakte himmelsk

    20150309_122844.jpg
    BIFF! Har mange dårlige opplevelser med biff på fly, men altså... mmmmmmm

    20150309_124651.jpg
    Ost og Portvin

    20150309_130225.jpg
    Og til slutt litt sjokoladedigg som aldri er feil:)

    Mett og fornøyd, lente jeg meg godt tilbake i stolen for å se på en dokumentar om sol, stjerner osv. Skjønner ikke helt hvorfor det blir sånn, men det er det jeg pleier å se på på fly:)

    En liten stund etter kommer Patricia bort og lurer på om jeg har lyst til å fylle ut en kundeundersøkelse, og selvsagt vil jeg det. visste jo ikke på forhånd at det var en hel blekke jeg skulle fylle ut. Men men, shit au.

    Brukte vel en god halvtime på det. Så når Patricia da kom tilbake for å hente blekka tok hun seg tid til en aldri så liten prat. Hun fortalte blant annet at hun var lei seg for at dette fine flyet nå snart skulle på gamlehjem, for å bli erstattet med en barnerumpe. Noe hun var lei seg for, siden hun hadde jobbet på dette flyet i mange år. Hun fortalte også en del om hvordan det var å være kabinpersonale, både om fordelene og bakdelene, men at hun aldri kunne tenkt seg en annen jobb. Og det skjønte jeg fort, for om det er en person man kan se elsker jobben sin, så er det Patricia:).

    Etter dette ba jeg om et lite glass rødvin, og om det var en spesiell type hun kunne anbefale. Og joda, hun kunne anbefale hun, men hun syntes det var mye bedre om jeg fikk smake på de forskjellige. Så noen minutter etter kom hun smilende med 5 flasker rødvin. Her skulle det smakes.
    Så hvis noen har lyst til å bli med på vinsmaking i lufta, ring Patricia!

    Det var egentlig alt vi rakk på de drøye 4 timene. Og glad og førnøyd tok vi farvel med Patricia og satte kursen mot en av loungene til CX i Hong Kong!

    Kommer mer etterhvert.
     
  13. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Wow - wine tasting in heaven :) Konge!
     
  14. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Glimrende rapport! Tusen takk for at du deler.
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Topp rapport! Men hvor blir det av resten? ;) :)
     

Del denne siden