Oppdatert guide til A380 ruter/status flåte For de som kanskje ønsker å fly med A380.. Gjerne del dine opplevelser/erfaringer. Hvem har du flydd med/planlegger å fly med? Hvordan var reisen, hva var bra/dårlig? Diskusjon rundt aktive ruter/nye ruter/status flåte. Følg siste oppdateringer og nyheter rundt A380 nettverket. ANA: 3 stk. Alle med nyeste kabin. 2 aktiv pdd. Jomfruturen (i rutetrafikk) til den oransje A380en er enda ikke gjennomført.. Usikker ETA. Ruter: NRT-HNL Singapore: 10 stk. Alle med nyeste kabin. Alle aktiv. Ruter: SIN-FRA-JFK (på vei ut etter winter 2023) SIN-MEL (på vei inn fra summer 2023) SIN-HKG SIN-LHR SIN-BOM SIN-SYD Qantas: 10 stk. Alle med nyeste kabin gjennomført/in progress. 6 stk aktiv pdd. Resten estimert tilbake aktiv innen 2024. Ruter: SYD-SIN-LHR SYD-LAX SYD-SFO (fra mid 2023) MEL-LAX kommer, men ikke bestemt startdato. MEL-SIN er forventet, men ikke annonsert. HKG og DFW returnerer neppe. British: 12 stk. Alle planlagt med kabin refurbishment i 2023-2025. Alle aktiv. Ruter: LHR-BOS (seasonal summer) LHR-LAX (winter seasonal) LHR-ORD LHR-DFW LHR-DXB LHR-JNB LHR-MIA LHR-SFO LHR-IAD Lufthansa: 8 stk. Ingen planlagt med ny kabin pdd, men det ryktes at de vurderer dette.. 4 planlagt returnert i drift summer 2023, ryktes resterende 4 også tilbake med usikker ETA. Ruter?? Mest sannsynlig kun fra MUC i første omgang, men hvis de bestemmer seg for å beholde A380 lengre med kabin refresh, så kommer den så klart også tilbake til FRA på et tidspunkt. Før covid fløy de til: BKK, DEL, JFK, LAX, MIA, SIN, SFO, IAH, PVG, og HKG, Qatar: 10 stk. Ingen planlagt med ny kabin, trolig retired innen 5 år. 8 stk aktiv pdd. Ruter: DIA-BKK DIA-PER DIA-LHR DIA-SYD Korean: 10 stk. Ingen planlagt med ny kabin, planlagt retired innen 5 år. 5 stk aktiv pdd. Ruter: ICN-CAN ICN-BKK ICN-JFK Asiana: 6 stk. Ingen planlagt med ny kabin, planlagt retired innen 5 år. 3 stk aktiv pdd. Ruter: ICN-BKK ICN-LAX Etihad: 10 stk. Ingen planlagt med ny kabin, trolig retired innen 5 år. 4 planlagt retunert i drift summer 2023. Ruter: DIA-LHR Emirates: 118 stk. 73 stk med nyeste kabin (bla med PE) gjennomført/in progress. 94 aktiv pdd. Resten estimert tilbake aktiv innen utgang 2023. Ruter med 2x daily eller mer: Australia: DXB-SYD DXB-MEL Europa: DXB-CDG DXB-LGW DXB-LHR DXB-MAN DXB-MXP DXB-SVO DXB-MUC Nord Amerika: DXB-JFK 1x er DXB-MXP-JFK. Afrika: DXB-CAI DXB-JNB DXB-MRU Asia/Midtøsten: DXB-BKK DXB-PEK * fra sommer 23 DXB-HKG 1-2x er DXB-BKK-HKG DXB-PVG * fra sommer 23 DXB-SIN DXB-JED Ruter med daily eller sjeldnere: Australia/New Zealand: DXB-AKL DXB-BNE DXB-SYD-CHC * fra sommer 23 DXB-PER Europa: DXB-AMS DXB-DUS DXB-FRA DXB-IST DXB-MAD DXB-FCO DXB-ZRH Nord Amerika: DXB-IAH DXB-LAX DXB-SFO DXB-YYZ DXB-IAD Sør Amerika: DXB-GRU Asia/Midtøsten: DXB-AMM DXB-BLR DXB-CAN DXB-KUL DXB-BOM DXB-NRT DXB-ICN DXB-TPE
Kult! Det er godt å høre. Med deres nyeste A380 produkt eller tidligere? Jeg skal selv fly SQ nå om en mnd, FRA-SIN.
Dette var den nye kabinen i 2019 Setet var så nytt at det faktisk var i hardeste laget å sitte i, men utrolig god plass og bra produkt. Håper SQ snart blir tilgjengelig for EB.
Har en First class booking med QR836 som da den ble booket var oppsatt med 388. Ikke overraskede, men ved tilfeldig sjekk i app’en fant jeg ut at materiell er byttet til 777 med Q-suite og nedgradert til Biz. Og i god ånd har Qatar ikke gitt noen informasjon eller tilbud refusjon av for mye betalt. Dette er Qatar airways i kjent stil, notoriske flybytter.. Ender vel tilslutt opp med en 330 med 2+2+2 config……, med vurderer allerede å avbestille.
Fløy SQ Suites (gammel confi) med A380 PEK-SIN og TG F BKK-FRA på bryllupsreisa, konemor skjønte greia med F
Er dette en tråd for å vise hvor man kan fly A380 i dag, eller en tråd hvor man forteller hvor man har fløyet A380 tidligere? Ble litt i tvil..
Begge deler.. Har lagt inn litt info om hvor de flyr idag, og om det er med oppdatert kabinprodukt etc. Men og gjerne del erfaringer eller ønsker rundt nye ruter eller opplevelser på A380. Hvis dette føles for forvirrende kan evt. mod splitte topics.
Fløy A380 med Thai tilbake i 2015, BKK - NRT. De gikk ut av flåten under korona, men gikk noen rykter tilbake i november at de vurderer å fly dem igjen.
Da er jeg med. Men hvis man skal dele erfaringer, så man kanskje si noe mer enn "jeg fløy med A380 i 2017".
Kan være enig i det. Gjerne del mer, f.eks hva var bra/dårlig. Gikk boarding smooth, hvordan var on-board produktet osv. =) Hvis det er rettet til meg, så blir det vanskelig da jeg ikke har flydd med A380 enda... (men om en mnd ca, kommer reisebrev). Det ryktes, men siste er at Thai hadde spurt Airbus om kostnad for å få flyene sine i drift igjen, men at det ble vurdert til å være litt for kostbart. Så de planene er pdd. lagt på is.
Første gang jeg fløy A380 var med Qatar i økonomi BKK-DIA. Hadde vindussete i 3-3-3-config helt foran i 1. etasje. Husker jeg ble positivt overrasket over støynivået. Neste var med British Airways i 2017. Først LHR-HKG i samme konfigurasjon med med ledig midtsete på første rad i en av kabinene. Funket veldig fint. Returen var SIN-LHR hvor vi satt oss på en toseter bakerst i 2. etasje. Også en bra opplevelse. Fri flyt av rødvin begge veier. Dette er godt dokumentert i "British Airways fra ARN til SYD bak gardina". Så gikk det heldigvis bedre og i 2018 fløy jeg FRA-SIN på første klasse hos Lufthansa, nærmere bestemt i 1K. Alle detaljene i finnes i reisebrevet "Rakk ikke Krug-ekspressen, hva nå?", blant annet det legendariske badekar-bildet. Her målte jeg støynivået i kabin til å være behagelige 63 decibel. Høydepunktene fortsetter hos Asiana, også her fremst i flyet med hele den for varme F-kabinen for meg selv. Dette er hjemreisen fra sistnevnte Krug-reisebrev som ikke inneholdt Krug. Servicen var helt på topp, engelsken ikke like bra. Men de har private suiter og stjernehimmel. Året etter var jeg tilbake hos Lufthansa, denne gangen til Delhi med to kamerater i samme kabin. Her fikk vi hvite asparges med hollandaise til forrett. Mmm. Tror det beste med Lufthansa er at setene blir så gode senger. Så til slutt fløy jeg Thai First i A380 LHR-BKK-FRA i 2019. Det var den gang de fortsatt serverte Dom Perignon og hadde menyer på papir. Det gjennomgående hos på disse åtte turene er at A380 virker som et veldig velbygd fly med godt støyisolering. Jeg har dessverre ikke vært i nesa på 747 til sammenligning, men i superjumboen merker man omtrent ikke takeoff eller landing. Kommer til å savne flyet når de pensjoneres.
@Upsaker , jeg kan forsikre deg om at også den nye 747-8 bråker intenst. 747 og 380 er som natt og dag.
Solid innsats, og veldig nyttig førstepost i tråden! EK sine A380 brukes som arbeidshester og er antagelig veldig mye i luften. A380en jeg hadde på sensommeren 22 fra BKK til DXB var svært synlig nokså slitt i interiøret, plastikken rundt setene, teppene, toalettene osv.
Takk @tobeornot999 ! Ja EK sine A380 blir kjørt ganske hardt, men de har heldigvis mange med ny kabin som kommer jevnlig framover ------------------------------------ Rykte ang. LH A380 ruter for sommeren 2023: