Oppgraderinger med Optiontown

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 18. febr 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kan si hva slags bookingklasse de har blitt plassert i ved oppgradering på long haul?
     
    Jan Fredrik liker dette
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har opplevd begge deler (Business Saver og Business med full opptjening), men 4 av 5 ganger så har vi blitt oppgradert til "full pakke", altså med full opptjening.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Så både Z og C/D?

    Kan du gi litt mer detaljer?
    Mitt inntrykk er at det var litt mer ymse i fjor vinter men etter dette har det vært mer strukturert.
    Bl.a. kun Z på innenriks.

    Noen med erfaringer i plus de kan dele?
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,891
    Likes mottatt:
    11,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble oppgradert til Plus på tur til EWR nå i helga, og fikk Plus saver, som tilsvarer 4000 poeng (pluss 25% gullbonus)
    På turen tilbake ble jeg oppgradert til business og fikk Z, altså business saver. Litt skuffende opptjening begge veier, men spesielt på tilbaketuren ettersom at forskjellen mellom business og business saver er 3750 poeng med gullbonusen.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, takk for det.
     
  6. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var med Optiontown?

    Synd hvis det har blitt sånn, tidligere har rapportene vært at man får beste bookingklasse. Har vel blitt oppdaget i SAS-sytemet…
     
  7. AEScity

    AEScity EBG

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Kan det være SAS-systemet som fanger opp hvor mange oppgraderinger jeg har fått og styrer prisen.
    Altså at prisen på OT er styrt av SAS og ikke OT?
     
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,891
    Likes mottatt:
    11,615
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det var med OT. Dette er mine første oppgraderinger på longhaul, så har ikke erfaring fra tidligere, annet enn intra-europa (senest i juni), hvor jeg har fått maks uttelling.
     
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, på oss så har det i alle fall blitt en salig miks mellom Z og C/D på langrutene. Innenlands og i Europa har jeg kun fått C/D/Z.
     
  10. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Utover forskjellig i bonusopptjening hva er egentlig forskjellen på plus vs plus saver og biz vs biz saver? Virker som plus saver er lite ran sammenlignet med GO Flex som de kjører på noen LH, når det bare er 250 poeng i forskjell hver vei ser det ut til.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Saver er mindre fleksibel.
    Du har Plus som kan refunders og endres dato om det er ledige seter i samme bookingklasse, så har du Plus saver som gir Plus-service, men ingen fleksibilitet.
    Det samme gjelder business saver, og Go flex.
     
  12. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Plus Saver og SAS Business Saver er som ordene tilsier seter i en bedre kabin på langdistanse, det viste du sikkert. Ut over det så er forskjellen at de to "saver" kategoriene er billettklasser der det er gebyrer på endring og avbestilling. SAS Plus og SAS Business (altså ikke Saver) er fullpris billetter som kan endres og avbestilles uten noen gebyrer.

    Disse ulike kategoriene har kun en praktisk betydning dersom du kjøper billetter for penger på langdistanse. Når det gjelder OT så må du nok bare ta til takke med det du får :)
     
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Er muligens en deal breaker for meg at jeg risikerer å kun få poeng for "Saver".

    Da er det ikke lenger like attraktivt å bruke 2.900 - 6.400 kr. på å oppgradere OSL - EWR - OSL…

    Det betyr jo også at man kan ende opp med like mange poeng i Plus og Business, selv om prisforskjellen er 3.500 kr. på OT.
     
  14. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Inneforstått med at man må ta til takke med det man får via OT, men det har jo en ganske markant praktisk betydning i forhold til opptjening av poeng da. Får du oppgradering til full biz t/r OSL-NRT feks, er du plutselig over halvveis til EBG. Mens saver gir 6.000 poeng mindre t/r, så det gjør jo litt med verdien av OT ihvertfall, avhengig av hva det koster da.
     
    Stig-Roger liker dette
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Spurte OT vedr. bookingklasser på longhaul, fikk dette til svar:

    Thank you for Contacting Optiontown!

    Please be advised that you shall be re-booked in following class :

    SAS Plus : P

    Business : Z
     
    Stig-Roger liker dette
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,153
    Likes mottatt:
    1,555
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror OT gir litt forskjellige svar på dette spørsmålet etter hva jeg har lest :)
     
  17. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Tja.... Hvorfor ikke fly Business på vei ned til New York og ta GO på returen? Hvis du sover like greit sittende som liggende så er det vel mer anvendte penger å fly Biz nedover og GO hjem siden du uansett sover mesteparten av turen tilbake til Norge. Jeg ville gjort det på den måten, ulempen er jo at du ikke får lounge på EWR da...
     
  18. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar. Ja, det er jo en mulighet å gjøre det slik også. Har ikke prøvd den nye kabinen enda på long haul, kun UA, noe som gikk greit på forrige tur til EWR.
    Lounge på EWR blir nok ikke noe savn, selv om jeg aldri har vært innom der. Er man i New York, skal tiden brukes godt på Manhatten, ikke sitte i en lounge...
    Lounge på OSL hadde vært greiere i så måte.
     
  19. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,249
    Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! Jeg antar at man kan bruke OT på SAS sitt VIP-tilbud som er ute nå..? Vurderer å gå for en tur til SFO og spesielt hjem igjen om natta så hadde det jo vært greit med en høyere klasse for en mann på 196cm. :)

    Er det noen ukedager det er mer sannsynlig å få oppgradering på enn andre? Fredager og søndager er sikkert de verste?
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan bruke OT på VIP-tilbudene også ja. Jeg vet ikke om det er dager som er verre enn andre, men det høres jo sannsynlig ut at fredag og søndag kan være de vanskeligste ja.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden