Oppgraderinger med Optiontown

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 18. febr 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    har gått fra 11/11, så 0/4 og no 4/4 igjen, så samla 15/19 (også IC). Har 10 strekk liggande inne så det skal bli spennande.
    Det som i tillegg er interessant er utviklinga i verdien på norske kroner. Euro har styrka seg ca 8% mot NOK sidan april, tidspunktet eg booka OT på, så om det blir avslag og valutaforholdet held seg har eg tent ca 1200 kr på mine 15000 i bunden kapital. Sidan dette er finansiert av oppsparte midlar kan ein seie at det er ein grei avkastning på 10 mnd. Dette blir sjølvsagt ingen realitet om eg "beklagelegvis" blir oppgradert til business på strekka mine:)

Are liker dette
  2. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Det er egentlig dette jeg lurer litt på. Teknisk sett så går det jo an å flytte en fleksreise 22 timer frem i tid, men spørsmålet er om det oppstår en blokkering i appen som gjør at utreisen ikke kan flyttes forbi tidspunktet for returreisen så å si. Eller får man rett og slett ikke sjekket inn på returreisen dersom utreise er ubenyttet (men fleksibel?).

Jeg er veldig fristet til å ringe 05400 i sakens anledning, men frykter å sette fokus på feilen i appen som rent faktisk gjør at man får flyttet OT-oppgraderte flyvninger.

3. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    Ville ungått å ringe, er noen poster tidligere her som viser at policy visstnok er at de ikke er fleksible. Men tror pga tekniske ting i appen får de ikke til å legge inn de begrensningene. De har vel folk som leser litt på forumet vil jeg tro :)

I teorien skal du kunne flytte avgangen flere dager, men siden du har t/r, tror jeg det er her begrensningen ligger, altså at ikke utreise blir benyttet. Det er stor sannsynlighet for at de fleste på kundeservice vil hevde at det er de orginale restriksjonene da du kjøpte, som gjelder.

Scandipendler liker dette
  4. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Det er definitivt slik at opprinnelige prisbetingelser formelt gjelder - OT er jo egentlig bare oppgradering av serviceklasse. Jeg får bare vente og se hva som skjer i appen når dato for returreise nærmer seg. Hvis det er en bug i appen som lar en flytte reisedato i utgangspunktet, så er det kanskje også en bug som lar en praktisk talt bytte om på forholdet utreise/returreise. Vi får se.

Insomnia4u liker dette
  5. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Min retur reise fra NY koste meg 462Euro per stk, for å utføre OT-oppgradering til Biz. Regner med det er PrivateAir maskinene du flyr med siden det var så billig.

6. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,300
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke oppført med 737-700 denne avgangen. Mener SAS skal operere denne CPH-EWR-CPH....

Fredrik81 liker dette
  7. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg presenterte SAS for det teoretiske tilfellet at man kjøper en fullfleks Plus-billett og så havner i den situasjonen at man får behov for å reise på returreisesegmentet før booket utreise, men vedkommende var ganske fast bestemt på at det ikke var mulig å endre på rekkefølgen selv med fullfleksbilletter.

Men vi får nå se hvordan appen håndterer dette når opprinnelig utreise forsøkes flyttet forbi returreisen i tid. Uansett er muligheten til å endre flights en veldig fin bieffekt/app-bug av OT-oppgraderinger.

Flight Cancelled liker dette
  8. AEScity

AEScity EBG

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Da fikk jeg første OT innenriks på et 1/2 år! (Har sikkert søkt på 20!) OSL - AES til 45 euro.

9. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Returen hans var via CPH.

10. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Nope, det er faktisk en oppdatert Airbus A330 (SK910) til København. Men det gjenstår selvfølgelig å se om vi blir oppgradert. Jeg tviler.

Fredrik81 and Shyneno like this.
  11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Får man ikke mail fra OT hvis man ikke blir oppgradert? :confused: Btw; hvor lang tid pleier det og ta før pengene er tilbake på konto hvis man ikke blir oppgradert?

12. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,667
    Bonuspoeng:
    113
    OT sender mail om du blir oppgradert eller ikke. Sist jeg fikk avslag var pengene tilbake i løpet av 3-4 dage

13. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,041
    Bonuspoeng:
    183
    Får alltid svar, men sist så kom den mens jeg satt på flyet så ikke alltid de er i rute med beskjedene sine ;)

14. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg får også alltid e-post, enten jeg blir oppgradert eller ikke. Som oftest en dag eller to før avreise. Jeg bruker PayPal til betaling og da tar det som oftest en tre-fire dager før jeg får e-post fra de om at OT har refundert pengene til kredittkortet mitt.

15. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Og da kan jeg i alle fall stilltiende meddele at det faktisk fungererer å stokke om på rekkefølgen på flyvningene i SAS-appen, slik at opprinnelig utreise nå i tid er flyttet forbi opprinnelig returreise, og at segmentene således har byttet rekkefølge. My Flights-appen tilkjennegir at endringene er "confirmed". Neste spørsmål blir hva som skjer i praksis, men det er i alle fall pr. øyeblikket lite som tilsier at dette ikke skal gå. Og hvis det går, så skylder jeg kombinasjonen OT og SAS' IT-avdeling en liten champisflaske.

Edit: I My Flights-appen kan det synes som om det ved endring av tidspunkt på flyvninger i Z-klasse blir opprettet nye segmenter i samme PNR fremfor at tidspunkt på eksisterende flyvninger endres som sådan, således at det i stedet for OSL-CPH-OSL er stykket opp i OSL-CPH og CPH-OSL. Det kan kanskje forklare hvorfor dette er mulig i appen (eller hva som skjer i appen).

Edit 2: Hvis noen mener det bør holdes kjeft om dette, så fjerner jeg gladelig denne posten...

Flemming Poulsen and Insomnia4u like this.
  16. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,556
    Bonuspoeng:
    113
    Kan hende det er lurt å holde tyst om det hvis man vil at det skal fungere videre ;)

Når en OT går gjennom blir det på en måte en ny billett på den ene strekningen.

Scandipendler liker dette
  17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke forestille meg at sas ikke er kjent med dette.
    99% sikker på at enkleste måten å integrere optiontown er ved å tillate de å endre bookingklasse.
    Z er alltid tilgjengelig slik at man ikke trenger å frigi seter for å oppgradere. Ulempen er at det alltid er tilgjengelig og følgelig kan det endres da Plus kan flyttes der det er andre ledige seter i samme klase.

Makes sense?

Insomnia4u and Scandipendler like this.
  18. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror sannelig SAS er kjent med det ja, for det fungerer faktisk ikke å foreta særlig mer radikale manøvre i appen enn å trikse og mikse slik at opprinnelig utreise skjer høyst en halvtime senere enn opprinnelig returreise. Eller sagt på en annen måte: Man får ikke stokket om på flyvningene slik at man, om ikke annet, som en milage run kunne ha rukket å fly CPH-OSL og deretter kaste seg på første retur OSL-CPH (når opprinnelig sekvens var OSL-CPH). Så jeg tror, stikk i strid med mine antydninger over, at dette allikevel er en dead end.

19. Cloudjumper

Cloudjumper Nytt Medlem

Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Er det noen som vet om flyvninger med LN-RKP(ex Lan) er ekskludert fra OT? Skulle av nysgjerrighet sjekket CPH-ORD(5 des) og ORD-CPH(8 des) og da står det bare "
    UTo Not Available". Tilslutningflyene til/fra BGO er tilgjengelige.

20. knujoh79

knujoh79 Har jeg tid til alle disse turene..

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    8
    Sukk :-( tilnærma tom kabin på pluss og mange ledige biz men ble avslag, får prøve med poeng i lounge.

Shyneno and Fredrik81 like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden