Optiontown-svindel!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jan Fredrik, 17. sept 2015.

1. BangkokBob

BangkokBob ThailandTur.no

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Men hvorfor forsøke å oppgradere til to klasser samtidig? Er ikke det en kilde til fremtidige problemer?

2. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,784
    Bonuspoeng:
    113
    Neida, det står til og med følgende tekst på Optiontown sine sider når man er inne og bestiller:

3. TOS_EBG

TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Dere som forventer oppgradering ved halvtomme kabiner bør stikke fingeren i jorda og justere forventningene. Det går oftest igjennom når det er overbooket i klassen det oppgraderes fra, og ellers litt random med det som er referert til som OT-rullett. SAS har heller ingen interesse av å alltid oppgradere om det er plass, da ville jo ingen kjøpe Biz i utgangspunktet, men satse på OT.

Fnate and SASlovah4evah like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke helt enig med deg der.
    Jeg ville forventet at dersom det var ledig kapasitet i kabinen over, så hadde jeg blitt tilbudt en oppgradering. Jeg ser ikke at det er noen automatikk i at ingen vil kjøppe Biz i utgangspunktet. SAS har hatt en utvikling mot stadig fullere fly, og for noen (blandt annet meg innimellom), så er det viktig å ha bekreftet skikkelig sete (Biz) når man bestiller reisen, og betaler derfor det SAS krever i utgangspunktet og ikke OT.
    Det jeg tenker, er at på langdistanse må man uansett sette opp standard mengde med crew, dersom det er ledig kapasitet foran, så er ekstrakostnaden ved å flytte en person (eller to) foran gardina forsvinnende liten i forhold til det de antagelig drar inn via OT (basert på hva folk sier det blir krevd, jeg har aldri prøvd OT på lh).
    En annen sak er selvsagt dersom de har valgt å ikke ta inn nok mat til å tillate oppgradering. Men det syns jeg blir for dumt.
    Konseptet som OT tilbyr er etter min oppfatning bra, noe folk vil ha. Og burde strengt tatt kunne håndteres av SAS selv (som er hovedårsaken til at jeg forventer OT en kort levetid, det kommer nok etterhvert i SAS regi).

5. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,857
    Bonuspoeng:
    113
    OT har vel i for seg allerede holdt på i mange år. Men enig i at det ville vært bedre om SAS begynte at styre dette selv

6. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,828
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis SAS tar over dette selv, så har jeg, av en eller annen grunn, en mistanke om at det da vil bli en ordning hvor man bare får oppgradert serviceklasse, mens poengopptjeningen forblir som det man opprinnelig booket...
    Men håper selvfølgelig jeg tar feil.. ;)

Scandi, Jan Fredrik and Norfindir like this.
  7. TOS_EBG

TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Lagde min OT konto 27.08.2009. Så det skal vel godt gjøres å kalle det for en døgnflue.....

BangkokBob liker dette
  8. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,784
    Bonuspoeng:
    113
    Ble ringt opp av Optiontown (India-nummeret) mens jeg satt i et møte for noen timer siden.

Prøvde å ringe tilbake nå (på UK-nummeret).

Først valgte jeg språk, så sa jeg at jeg var eksisterende kunde. "It's our pleasure to hear from you, please wait while we connect you to an executive…"

Et pip, også "All our executives are busy at the moment, please wait while we…" etterfulgt av to raske pip. Og så la de på.

Bra service!

Ringte tilbake: Samme greia, bare at denne gangen fullførte de siste setning, også ventet jeg i fem minutter med jazz før de la på…

Edit: Og der ramlet det inn en standardmail:

9. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,474
    Bonuspoeng:
    293
    Og subject i e-posten var vel Dynamic Pricing ?

bor_i_en_koffert and Baldrick like this.
  10. blystan

blystan Senior Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skjønner at du er veldig irritert. Det hadde jeg vært også. Og jeg har av din erfaring nå lært å kun bruke paypal. Og jeg har lært at jeg ALDRI skal trekke en dispute før dem faktisk har fiksa det.
    MEN, dette er i mine øyne ikke svindel. Synes det er en meget sterk overdrivelse. Hadde du kaldt det OptionTown datafeil og INGEN kundeservice kavaltitet for å få fiksa det, så skulle jeg ha vært mer enig med deg. Men jeg skjønner virkelig hvor du kommer ifra. Hadde nok følt meg rimelig lurt selv i din situasjon. Jeg håper virkelig at du klarer å få løst opp i dette og få oppgraderinga di. Og hadde dem yta ordentlig kundeservice, så burde du ha fått tilbake pengene dine OG fått oppgraderinga på demmes regning som et plaster på såret for elendig kundeservice. Men det er vel å drømme :(

SASlovah4evah and Jan Fredrik like this.
  11. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,784
    Bonuspoeng:
    113
    Tror problemet til selskapet er at de har latterlig lave marginer, og at de derfor må holde kostnadene nede. Og gjerne få inn litt ekstra penger som ikke skal videre til en av oppdragsgiverne deres.

12. bunkersct

bunkersct Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er overbevist om at SAS' samarbeide med OT avsluttes om ikke lenge, utviklingen siste par måneder støtter dette:
    - flere courtesy upgrades for EBD (samme passagerer som har får avslag på OT upgrade på samme flight)
    - enda mere uforutsigbar upgrade resultat hos OT, tyder på dårlig koordinering mot SAS
    - dyrere OT
    - jo flere tidligere OT success, jo lavere sannsynlighet for ny success.

Dette er overall erfaringer, det vil være enkeltpersoner som har andre erfaringer

13. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,784
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde samtidig vært synd om det skjedde, mtp. EuroBonus-opptjening, som jeg har hatt (og kommer til å ha) mye glede av.

Jeg har lært at jeg ikke må stole på dem, og ihvertfall ikke trekke en Claim mot dem før de har løst saken min.

14. blystan

blystan Senior Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg håper at OT tar seg opp igjen og blir bra. For det gir veldig fin opptjening med flex t/r i Europa til type 1200-1500 t/r

15. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var skikkelig dårlig service. Frister ikke å prøve igjen med noe annet enn Paypal.

Personlig så er jeg uenig med deg, faktisk. Jeg ønsker ikke Amerikanske tilstander der businesskabinene stappes helt fulle for en hver pris, og folk skriker og hyler om det skulle være et ledig sete der. @tommy777 ;)

Dem som betaler for setene betaler ganske mye for dem. Og skulle man få tomt nabosete så er det en deilig bonus. Det er så klart ikke noen katastrofe å få nabo i business, men det er jaggu deilig å ha et sted å stable bøkene og matbrettet når du er ferdig også. Istedenfor å måtte vente.

Dette er bra arrogant altså, men om du betaler 36.000,-, som jeg nettopp gjorde, tur/retur Sør Amerika. Så ville jeg syntes det var bra surt om samtlige ledige seter og bonus-komfort foran i balja ble fyllt opp av folk som har betalt 3786,- og har gullkort. Da hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg betalte mye for billettene i fremtiden.

Man kan så klart argumentere og si "ingen kjøper First i USA så det er et rent upgrade tilbud". Mye mulig, men hva skjedde først? Høna eller egget?

Det sagt, så synes jeg også SAS burde hatt en mulighet for confirmed upgrade ved booking. Om så bare en klasse opp, for points, der det er ledige Eurobonusbilletter.

Jeg hadde en SAS konsulent på besøk hos meg en halv dag for et par år siden. Han satt og så på at jeg booket BA billetter (han myste og noterte og kommenterte), og kunne bare bekrefte at dette var standarden. Businessfolk som ikke fikk booke business på longhaul flyttet reisene sine til BA, der de kan få det bekreftet ved booking (om ledige bonusseter) - eller oppgradere når som helst frem til booking om det plutselig blir ledige seter.

Både han og jeg var enige om at SAS taper muchos business på dette.

Men kort oppsummert - Jeg har hele tiden forstått det som at Optiontown er en måte å selge Op-ups i stedenfor å bare gi dem bort. Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne ønske seg noe annet. Men det er bare meg.

Flemming Poulsen, Cecilie and AndersB like this.
  16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fordi du betaler for biz..
    De som ikke normalt er interessert i å betale fullpris det kan få billig biz med OT.
    Jeg bruker det kun når jeg trenger å endre en billett, så det fungerer nok ikke helt etter hensikten der..

17. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg betaler for biz dersom jeg vil være helt sikker, og det ikke er ledig for miles.

Pointet er at om de fyller opp alle setene for enhver pris så vil betalingsviljen synke betraktelig.

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det forstår jeg. OT gir i prinsippet biz til en gruppe som normalt ikke har betalingsvilje for det.

19. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og nesten seter vil være beslaglagt et par dager før avgang så man ikke får kjøpt plass om man vil, det blir betydelig vanskeligere å endre en billett pga. det, og ved irr-ops så havner man fort bak gardina på neste balje fordi alle ledige seter allerede er delt ut gratis.

20. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,036
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg rakk kun å benytte OT en gang før jeg skiftet skute, og den fikk jeg innvilget. Det er merkelig at ikke det finnes seriøse firmaer som kan tilby den samme tjenesten med akseptabel gjennomføring.

Travellingalf liker dette

Del denne siden