Optiontown-svindel!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jan Fredrik, 17. sept 2015.

  1. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    De finnes nok, men SAS har valgt en annen (billigere?) løsning
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke alle som har råd til å betale for biz :) meg inkludert!
     
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg hatt en interessant, 15 minutter lang samtale med "Daniel" fra OptionTown.

    Han startet med å be meg om å kansellere "charge back" fra banken. Altså samme samtale som jeg første gang fikk for nesten to uker siden. Jeg forklarte han pent og rolig at dette var i orden for to uker siden. Han spurte vel en tre ganger på forskjellige måter og jeg sa til slutt pedagogisk (som om jeg snakket til et barn) "Yes, I have talked with my bank, the Charge Bank is cancelled, there is no longer a Charge back request, the transaction is final and my bank has confirmed this 100%".

    Da sa han bare at alt var okey og at oppgraderingen ville bli gjennomført. Så spurte jeg hvorfor jeg ikke hadde fått en bekreftelse, etter litt frem og tilbake sier han at jeg må betale ekstra. På dette tidspunktet (vi hadde allerede brukt fem minutter på å komme dit vi allerede var da jeg startet tråden) begynner jeg å bli ganske irritert. Jeg starter en to minutter lang monolog hvor jeg på mystisk vis forbedrer engelsken min mer og mer (følte jeg ihvertfall), samtidig som jeg blir mer høylytt og mer irritert. Han svarer at han skal gå å snakke med noen om dette og kommer tilbake snart. Han ber meg holde linjen.

    Tre minutter senere er han tilbake. Bare for å fortelle at jeg må betale. Altså har han ikke funnet ut noen ting. Så jeg hisser meg opp enda mer. Midt inne i vår opphetede samtale nevner han at jeg kan få alle pengene tilbake, men på dette tidspunktet er jeg alt for opptatt av å forklare han at vi har inngått en avtale for en måned siden om en oppgradering til den prisen jeg har betalt, og at alt annet enn at de ordner dette er uakseptabelt.

    Etter over fire minutters opphetet diskusjon (mest fra min side), har jeg kommet til det punktet hvor jeg spiller mine siste kort. Jeg sier at jeg skal sende inn en formell klage til SAS på Optiowtown (eller "your company" som jeg kalte det) og gjøre alt i min makt for å sørge for at Optiontown mister SAS som kunde. I tillegg til: "Don't you think this is unacceptable?" "Don't you think this is ridiculous?" "Please stop reading your papers and start answering my questions!".

    Plutselig snur han totalt rundt og sier at de skal sørge for at jeg reiser i Business begge veier (ja, han sa det faktisk sånn), og at jeg vil få bekreftelsen på dette et par dager før. Jeg var mildt sagt irritert på dette tidspunktet, og svarte noe sånt som at "Then I expect that you manage to handle this situation and confirm my UTo, but if you for some reason don't manage to, you have to put me in contact with your boss to solve this unacceptable situation".

    Etter dette roer jeg meg litt ned, sier takk for forståelsen, og ber han om å bekrefte at jeg kommer til å motta en bekreftelse på dette. Han sier at jeg vil få det et par dager før, men jeg er også interessert i å motta bekreftelsen på selve bestillingen. Det sier han at jeg skal få så fort ting er registrert i systemet deres.

    Phu, slitsomme greier. Liker egentlig ikke å bli så sur, men det er helt tydelig at det er det som må til for å få noe service der i gården...

    Jeg er fortsatt litt skeptisk, men får vel bare vente i spenning og se hva som skjer!
     
    Last edited: 19. sept 2015
    Aussie74 and RemiWM like this.
  4. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skjønner at vis det skjer at jeg må ringe OT så må jeg både være sintere og strengere enn det som ligger i min natur. Pluss å kjøpe en opptaker så jeg kan ta opp samtalen. For det høres ut om om at det er som du sier. Dem leser fra et skjema med standariserte svar. Og det er det. Og at du måtte betale mer i følge dem, øker min forståelse for hvorfor du kaller det svindel. Eller i hvertfall utpressing. For utpressing er det uten tvil.
    Synes du skal rapportere hendelsen til SAS uansett jeg. For vis SAS da tar det opp med ledelsen og legger litt press på dem til å yte bedre kundeservice, så er det vel et lite håp om at dem øker standarden litt. Så kanskje man går til å få standard svar på KUN 9 av 10 henvendelser.
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Synd at SAS IT ikke klarer å lage en tilsvarende løsning. Men med tanke på hvor mye som ikke fungerer, så er det vel ikke overraskende. De må jo kunne tjene grovt på å tilby det etter hver bestilling. Tipper mange ville gått for det. Men synd for oss selvsagt :) Tross alt så er vi bedre tjent med at det er så ubrukelig service
     
  6. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Angrer på at jeg ikke hadde opptaker, ja.

    Føltes ikke så bra å være så sint og streng mot han stakkars inderen som har en forferdelig sjef og ikke har så mye han kan få gjort stakkars :(
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er forsåvidt enig med deg. Betaler en 36 lapper, så er det seff å foretrekke at setet ved siden av er ledig heller at en som har betalt 3 lapper får det, det er surt.
    Men når luftfarten er blitt slik at hver krone teller og selskapene derfor heller tar inn noen kroner ekstra og bruker setet, så er det de fullprisbetalende som blir lidende.
    Likevel, hvor er forskjellen på OT og din henvisning til hvordan BA gjør det (er enig, det er knallbra) når konsekvensen til syvende og sist likevel blir at sidemannen har betalt mindre enn deg? I BA caset har vedkommende til og med fått bekreftet plassen. Da blir det mindre incentiv til å kjøpe biz billett da. Det er nok også årsaken til at SAS holder igjen på å innføre en tilsvarende teknikk.

    Pristilbud, bonussystemer og ufrivillig upgrade er for mange den eneste vei til premiumkabin. Jeg innrømmer glatt at jeg aldri hadde reist f.eks BA F til fullpris. Det er det rett og slett ikke verdt.
    Det er nok det selskapene selv og innser.

    Bare for å ha sagt det, det er stas å være i en nesten tom økonomikabin, men ingenting slår det samme i en premiumkabin. Det er klart sjansen for sistnevnte er mye mindre nå, enn det var for noen år tilbake.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er akkurat det som er poenget til Fnate. Ikke alle har råd eller vilje til det. Da syns han det er et poeng at det ikke kjennes helt ålreit å være den som har betalt i bøtter og spann og opplever at den ved siden av omtrent ikke har betalt...
    Han har jo et poeng ;)
     
    kiev liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, altså... jeg har ikke noe imot at det er oppgraderingsmuligheter eller at det er op-ups. Jeg synes bare det ikke henger på greip at en Optiontown "SKAL" gå igjennom hvis det er ledige seter i C.

    Det er litt sånn at da er man komplett idiot om man faktisk kjøper en fullprisbillett. Og hvis en pers betaler 30 lapper, så er fortjenesten høyere på det enn på 8 stykker med Optiontown. Om han ene med 30k forsvinner, så går ikke regnestykket opp.

    Det sagt, så er det ikke sånn at jeg alltid har kunnet kjøpe business. Upgrades ordningen er livsviktig. Det er bare viktig at den ikke er sååå flittig brukt at:

    a) Det ikke blir noe point i å kjøpe business, ettersom du alltid kan oppgradere deg for 400euro eller 30k points ELLER

    b) Bu føler deg så føkked av at hele kabinen blir proppet med ID-pax, optiontown, standby upgrades og complimentary Diamond upgrades at du heller booker økonomi. Det vil jo bli vesentlig lettere å få ledig nabosete der, ettersom alle i økonomi er oppgradert (satt på spissen for morro skyld)

    I USA ser du jo FB poster som "My upgrade didn't go through... Again!!! This is the second time in 10 flights. AA-holes. I'll never fly $mi$ek again". Det blir litt feil, synes jeg.

    [digresjon som jeg evt må splitte til egen tråd]
    ID-pax hysteriet til SAS er en av grunnene til at jeg ikke kunne drømt om å kjøpe en long haul biz av dem igjen med mindre jeg måtte. I forgårs så jeg min første åpenbare ID-pax i C hos BA. Hun gikk til crewet og identifiserte seg og hilset før take-off. Deretter så vi ikke noe mer til at crewet hang ved henne resten av turen og loset henne først av flyet eller sånne ting.
    Evt kan jeg lage en egen tråd der bare jeg og @Ida diskuterer dette. Jeg tipper vi er uenige.
    [/digresjon som jeg evt må splitte til egen tråd]
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, og derfor må det være oppgraderingsmuligheter. Jeg har ikke hatt råd hele livet, og jeg tror ikke jeg vil ha råd resten av livet heller. Jeg mener bare at det ikke skal være en menneskerett å oppgradere med Optiontown eller miles så lenge det er et sete ledig
     
    Kjakan liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    EKSAKTEMUNDO!!!

    Jeg har et par ganger (ikke statisktisk grunnlag, ok) forsøkt å kjøpe doemstic First hos United i siste liten. Forget it. Det er utsolgt.

    Så kommer du til gate og det er 6 stykker på oppgraderingslista som er godkjent og får hente boardingpass, mens jeg sitter på rad 23.

    Da blir jeg skikkelig grinete. Grrr... etc :)
     
    AndersB liker dette
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, for SAS sin del er det at crewet forøvrig har brukt så mye tid på ID pax, og forfordelt ID pax, at det har vært til generell irritasjon for resten av passasjerene. Dette har jo vært rapportert flittig av andre enn meg.

    Jeg har null problem med ID pax. Det skulle faktisk bare mangle at ikke flyansatte også fikk fordeler. Men de skal ikke forfordeles. I Min bransje får også ansatte sykt gode priser av oss. Men de må pente vente til fullt betalende kunder har fått sitt, og det skal være veldig "low key".
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    La oss bare konkludera med att vi ser verden ulikt. Jeg respekterer ditt syn.

    Back to topic
     
    Flemming Poulsen liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo spesialiteten min.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det MÅ ikke være oppgraderingsmuligheter. Det funker greit å ikke tilby noe annet enn fullprismulighet. Men slik markedet er, så vil det antagelig innebære ruin.
    Muligens er vi der allerede, at erfarne reisende velger bort biz fordi de ved å gjøre taktiske valg kan sikre seg biz allikevel med poeng eller mindre pris (OT).
    BA gjør også det, som alle andre selskap, mulig unntak SA.
     
    Fnate liker dette
  16. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    La meg si det sånn at det går fort å registrere om det er ID-pax i Biz på SAS etter at man har boardet i de aller fleste tilfeller.
     
  17. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor stor er egentlig den prosenten som er villig til å betale det det faktisk koster å fly biz/f uten at det er jobben som betaler? Det er vel bare de som "vasser" i penger av en eller annen grunn..? :confused:
     
    BangkokBob liker dette
  18. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    De som har alt for mye penger, men fortsatt er under grensen for å kjøpe/lease privatfly, vil jeg tro.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det vet vel kanskje ingen, men jeg tipper den var større før
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok mange som er villige til å betale for biz-billett, meg selv inkludert og jeg er ikke stinn av gryn. Men der mange kjøper dyre møbler, fin bil eller masse penger på mat sparer jeg heller pengene og flyr litt mer komfortabelt. Nå flyr ikke jeg long-haul så ofte heller så da mener jeg det er penger vel investert. Og samtidig blir flyturen en del av opplevelsen, ikke bare et nødvendig onde.
    Ellers tipper jeg andelen som betaler for biz er høyere enn før, hvert fall fra Norge, uten at jeg har statistikk å peke på.
    Ellers er jo OT fint, men enig med @Fnate at det ikke skal være automatikk i at man skal oppgraderes hvis det er ledige seter
     
    Herlov liker dette

Del denne siden